Bekijk volle/desktop versie : ***** Ervaringen Topic Sociale huurwoningen in Belgie *******



22-12-2011, 22:13
Salam dames,

Wie is ook op zoek naar een huur sociale woning in Belgie?

Ik ben namelijk op zoek naar een sociale huurwoning op korte termijn.
Ik heb wel enkele vraagjes aan de dames die al in een sociale huurwoning wonen

Mijn man verdiend ongeveer 1400 euro netto, hebben wij recht op een sociale woning?
En hebben we voorrang als we een attest hebben van de dokter dat onze zoon door schimmel erg ziek raakt en daardoor infecties krijgt aan zijn longen en zelfs longontstekingen daarmee kan lopen?Bij wie moeten we zijn als we een soort inspecteur naar onze woning moet komen kijken of de woning wel bewoonbaar is of onbewoonbaar ?

We hebben namelijk geen verwarming boven en het lijkt echt alsof we dagelijks buiten slapen.
Het is enorm koud en het waait zelfs, we denken dat de dak niet goed gemaakt is of dat er ergens een lek is.

Sokran voor jullie adviezen

22-12-2011, 22:16


Woon je nu in een sociale woning? En je ouders? wonen zij in een sociale woning?

22-12-2011, 22:20
misschien eens by de huurdersbond aankloppen ivm je probleem?

als je u wilt inschryven vragen ze meestal je laatste aanslagbiljet ; het is denk ik niet zozeer een kwestie van hoeveel je verdiend (er is wel een bepaald maximum inkomen) want op basis daarvan rekenen ze je huurprys uit ; ook moet je by je sociale woning dienst navragen wanneer je in aanmerking kunt komen voor voorrang te verkrygen ; je kunt het altyd proberen met medische attesten & eventueel goed navragen by huurdersbond wat er gebeurd indien ze jullie woning ongeschikt verklaren & of jullie dan een andere woning kunnen verkrygen (dat jullie niet op straat terecht komen he!)

good luck


22-12-2011, 22:46
Sorry schat om je dit te zeggen maar van een sociale woning kan je tegenwoordig enkel van dromen
wie een heeft geeft hem niet op en er worden geen nieuwe gebouwd.

Enorme lange wachtlijsten van jaren en dan nog zijn er altijd mensen die voorrang krijgen!

22-12-2011, 22:52


geloof me dan zeggen ze nog sorry maar we hebben wachtlijsten en er zijn meerdere mensen zoals u. dat is belgie slikken en door gaan waha..ik zou gwn opzoek gaan naar een andere woning.

22-12-2011, 22:55
oh en ik zou zeker langs de huurdersbond gaan ..dat is geen gezonde leef situatie en je huurbaas is verplicht hier iets aan te doen..maak foto.s van de schimmel en ga erheen..15euro lid geld voor een hele jaar moet je betalen..en ze zitten in de langstraat in borgerhout check ff via google hun site.

23-12-2011, 07:40
Je kunt inderdaad proberen om allereerst je woning onbewoonbaar te laten verklaren.
Zoals benisaid zegt de kans dat je dan een sociale woning krijgt is ook heel klein. Wat er
dan wel eventueel kan is dat je via het ocmw een noodwoning krijgt en dat houdt in dat je er
in kan totdat je wat geschikts krijgt.


Zelfs als je DAKLOOS bent krijg je niet direct een woning toegewezen en word je naar een
crisisopvang gestuurd. Moehiem 1 en al ellende. Zorg dat je bij alle mogelijke bureaus ingeschreven
staat en ook voor zoveel mogelijke locaties.

Heel veel succes.

23-12-2011, 08:19
Ik woon nu niet in een sociale woning, waar kan men zo een aanvraag doen voor om te kijken of mijn woning wel bewoonbaar is? of onbewoonbaar verklaard zou moeten worden?
En weten jullie of er in de kempen lange wachtlijsten zijn?

23-12-2011, 11:26
Kempen heb ik geen idee.
Weet wel dat je bijvoorbeeld in brech en brasschaat wat kortere wachttijden hebt in vergelijking met
wat dichter in de buurt van antwerpern..

Als je je huis onbewoonbaar wilt verklaren dan moet je in woonwinkel zoeken en een afspraak met
een inspecteur. Ik weet niet waar je woont maar en zit er 1 op de abdijstraat.
Als je een onbewoonbaarverklaring hebt dan kun je daar mee naar de sociale dienst van de sociale
verhuurkantoor. Kijken of ze er wat mee kan doen.

23-12-2011, 14:10

Citaat door hulpvoorjou:
Ik woon nu niet in een sociale woning, waar kan men zo een aanvraag doen voor om te kijken of mijn woning wel bewoonbaar is? of onbewoonbaar verklaard zou moeten worden?
En weten jullie of er in de kempen lange wachtlijsten zijn?
meid je krijgt niet zomaar meteen een sociale woning als jij je inschrijft..dat duurt zeker 4 tot 8jr .
ga opzoek naar een particuliere woning en schrijf je intussen in bij een sociale woning kantoor.
ook in de kempen heb je wachtlijsten.

23-12-2011, 14:12
Het is minimaal 8 jaar wachten vooral in brussel.

23-12-2011, 14:20
Wij staan al 3 jaar ingeschreven voor een 2-slaapkamer- app.
Je krijgt zeker niet makkelijk voorrang.