Bekijk volle/desktop versie : ACTIE 7: wij willen onze vrijheid behouden.



14-11-2004, 12:20

Citaat door Homerus:
.

14-11-2004, 12:26


Ik beperk me tot het getal 11 als je het niet erg vind .



( 11 )

14-11-2004, 13:47

Citaat door Homerus:
Ik hecht óók veel waarde aan de vrijheid van meningsuiting. Maar ik besef me dat er ook grenzen zijn aan het "vrije woord". Ik maak vaak gebruik van mijn recht op vrijheid van meningsuiting met in me achterhoofd dat ik mensen NIET moet gaan beledigen... Dat zouden meer mensen moeten doen, is wel zo netjes vind ik..
Ik merk trouwens ook dat hier in Nederland de vrijheid van meningsuiting maar aan 1 kant geldt, want zodra een moslim zijn mening over iets geeft wordt hij/zij gezien als radicaal... En wanneer bijv. Geert en Ayaan "hun" mening over bijv. de Islam geven het niet als radicaal gezien wordt en dat terwijl het WEL RADICAAL RECHTS IS WAT ZIJ ZEGGEN...
Erg verwarrend...

14-11-2004, 18:49

Citaat door Homerus:
Ik denk dat bij een Donner-debat er niets veranderd. Zo lang je niet al te grof te werk gaat mag je alles blijven zeggen.

Hebben jullie de begrafenis van Arafat gezien? Vast wel, Palestijnen zijn er populair bij MaroNederlanders. Tijdens die plechtigheid worden er zoals te doen gebruikelijk bij die mensen weer wat vrouwen en kinderen vertrapt. En wat schreeuwt zo'n onlukkige vrouw naar de man die blijkbaar op haar been staat, vertaald uit het Palestijns in het Nederlands:

"Hoe-renjong, je staat op m'n been ...".

Gaat zo'n man naar de Palestijnse rechter om zicht te beklagen dat die vrouw hem voor "Hoe-renjong" uitmaakte?

Homerus.[/SIZE]
Ik vind jouw vergelijking NIET echt relevant. Want ten eerste leven zij NIET in een democratie, en wij hier in Nederland wel, sterker nog zij hebben nieteens een erkende staat... Wat overigens erg oneerlijk is maar goed daar hebben we het nu niet over.
In de Nederlandse (en dus niet de Palastijnse) grondwet staat dat je vrijheid van meningsuiting hebt, maar dat wil niet gelijk zeggen dat je mensen moet gaan beledigen, en anders kun je ze aanklagen voor smaad. Zo simpel is dat.
Om even terug te komen op dat voorbeeld van jou.
Als dat incident zich hier in Nederland had afgespeelt zou die jongen, de vrouw wel kunnen aanklagen. Maar ik denk niet dat het zover zou komen het is immers lang niet zo erg als het belachelijk maken en beledigen van andermans geloof.

14-11-2004, 18:55



Citaat door GuRliE:
Ik hecht óók veel waarde aan de vrijheid van meningsuiting. Maar ik besef me dat er ook grenzen zijn aan het "vrije woord". Ik maak vaak gebruik van mijn recht op vrijheid van meningsuiting met in me achterhoofd dat ik mensen NIET moet gaan beledigen... Dat zouden meer mensen moeten doen, is wel zo netjes vind ik..
Ik merk trouwens ook dat hier in Nederland de vrijheid van meningsuiting maar aan 1 kant geldt, want zodra een moslim zijn mening over iets geeft wordt hij/zij gezien als radicaal... En wanneer bijv. Geert en Ayaan "hun" mening over bijv. de Islam geven het niet als radicaal gezien wordt en dat terwijl het WEL RADICAAL RECHTS IS WAT ZIJ ZEGGEN...
Erg verwarrend...
De grenzen die je aangeeft bij het vrije woord zijn die van zelfcensuur. De wet zou zich zo min mogelijk, liefst helemaal niet, moeten bemoeien met eventuele grenzen. Als je al grenzen wilt aangeven dan is die daar waar de onafhankelijke rechter hem legt. Persoonlijk vindt ik dat een moslim alles mag zeggen wat hij of zij vindt, maar deze moet zich wel realiseren dat anderen er een geheel andere mening op na kunnen houden. En die mening net zo hard uiten. Wilders is inderdaad zeer rechts maar dat is geen misdaad. AHA haat religie in het algemeen en de islam in het bijzonder en ook dat is geen misdaad. Je kunt het -heel begrijpelijk- zeer met haar en wilders oneens zijn en als je blieft: laat dat horen. Bestrijd ideeën met betere ideeën. Leg uit aan de mensen dat zij het mis hebben en waarom. Overigens wordt het weldegelijk als radicaal gezien wat beiden roepen maar opzich is "radicaal" niet erg. Wat erg is is die mening bestrijden met geweld of intimidatie.

De grens die je aangeeft van "beledigen" is m.i. een grens die ontstellend moeilijk is om aan te geven. En voor sommige mensen is het helemaal niet belangrijk of wat men zegt al of niet beledigend is. Ik weet ook niet of het wel beter is als mensen iedere keer zich afvragen of het al of niet beledigend is voor iemand, ergens, wat hij of zij wil schrijven.

--
Komodo

14-11-2004, 19:26

Citaat door komodo:
De grenzen die je aangeeft bij het vrije woord zijn die van zelfcensuur. De wet zou zich zo min mogelijk, liefst helemaal niet, moeten bemoeien met eventuele grenzen. Als je al grenzen wilt aangeven dan is die daar waar de onafhankelijke rechter hem legt. Persoonlijk vindt ik dat een moslim alles mag zeggen wat hij of zij vindt, maar deze moet zich wel realiseren dat anderen er een geheel andere mening op na kunnen houden. En die mening net zo hard uiten. Wilders is inderdaad zeer rechts maar dat is geen misdaad. AHA haat religie in het algemeen en de islam in het bijzonder en ook dat is geen misdaad. Je kunt het -heel begrijpelijk- zeer met haar en wilders oneens zijn en als je blieft: laat dat horen. Bestrijd ideeën met betere ideeën. Leg uit aan de mensen dat zij het mis hebben en waarom. Overigens wordt het weldegelijk als radicaal gezien wat beiden roepen maar opzich is "radicaal" niet erg. Wat erg is is die mening bestrijden met geweld of intimidatie.
Ik vind het haten van religie in het algemeen ook geen misdaad, het wordt een misdaad zodra je uitspraken beledigend zijn. Dan maak je je schuldig aan smaad... Je kunt ook niet atijd uitleggen dat die mensen het mis hebben. Je wordt als moslim zijnde alsmaar aangevallen en dan kun je alleen maar je geloof gaan verdedigen. En je komt dus niet in de gelegenheid om (de in jouw ogen) "betere" ideeën uit te leggen....



Citaat door komodo:

De grens die je aangeeft van "beledigen" is m.i. een grens die ontstellend moeilijk is om aan te geven. En voor sommige mensen is het helemaal niet belangrijk of wat men zegt al of niet beledigend is. Ik weet ook niet of het wel beter is als mensen iedere keer zich afvragen of het al of niet beledigend is voor iemand, ergens, wat hij of zij wil schrijven.

--
Komodo
Wanneer Leon de Winter een opmerking maakt als: "Het ruikt hier naar caramel" en waarop Theo heeft geantwoordt vandaag verbranden ze alleen Joden met suikerziekte.. Is smakeloos en vind ik (en vele met mij) TE ver gaan. Uit dit voorbeeld blijkt dat er wel grenzen moeten komen of aangescherpt moeten worden aan "het vrije woord". Mensen kunnen niet alles zeggen, want als dat wel zo zou zijn, zullen er altijd een paar tussenzitten die dat recht gebruiken om dingen te zeggen die eigenlijk NIET door de beugel kunnen...

14-11-2004, 21:20

Citaat door GuRliE:
Ik vind het haten van religie in het algemeen ook geen misdaad, het wordt een misdaad zodra je uitspraken beledigend zijn. Dan maak je je schuldig aan smaad... Je kunt ook niet atijd uitleggen dat die mensen het mis hebben. Je wordt als moslim zijnde alsmaar aangevallen en dan kun je alleen maar je geloof gaan verdedigen. En je komt dus niet in de gelegenheid om (de in jouw ogen) "betere" ideeën uit te leggen....
Het is jammer dat het beledigen van een religie als misdaad kan worden bestempeld en ik vindt het persoonlijk goed dat het betreffende artikel in onbruik is geraakt. Er zijn in het burgelijk wetboek voldoende mogelijkheden om persoonlijke aanvallen (laster/smaad) aan te pakken.



Citaat door GuRliE:

Wanneer Leon de Winter een opmerking maakt als: "Het ruikt hier naar caramel" en waarop Theo heeft geantwoordt vandaag verbranden ze alleen Joden met suikerziekte.. Is smakeloos en vind ik (en vele met mij) TE ver gaan. Uit dit voorbeeld blijkt dat er wel grenzen moeten komen of aangescherpt moeten worden aan "het vrije woord". Mensen kunnen niet alles zeggen, want als dat wel zo zou zijn, zullen er altijd een paar tussenzitten die dat recht gebruiken om dingen te zeggen die eigenlijk NIET door de beugel kunnen...
Ja, dat is smakeloos. Daar is Van Gogh ook voor veroordeeld. En wat vandaag nog door de beugel kan, kan morgen strafbaar worden. Dat kan gevaarlijk worden. Voor je het weet schiet het door. Vrijheden staan wmb voorop.

--
Komodo

15-11-2004, 15:18
Er is een verschil tussen discuseren en beledigen.
Laat we dat niet vergeten.

15-11-2004, 15:24
Belachelijk voorstel van die Donner, hij verlangt terug naar de jaren '30.

Maar vergeet niet dat in die tijd hier maar twee soorten godsdienst waren, de christelijke en de joodse.

Nu is wat de één geloofd, totaal verschillend met het andere. De enige overeenkomst is het feit dat ook de islam één god kent.



Ik ga ook zo'n zeven button maken en dragen. Ik moet kunnen schelden op een religie/god/profeet/heilig boek als ik dat wil.
Het uirschelden van mensen zal ik niet doen als daar ook niet echt reden toe is.

15-11-2004, 15:26
Er hoeft niets te veranderen. Vrijheid van meningsuiting staat goed omschreven in de wet. Alleen meningen van mensen die denken wat vrijheid van meningsuiting inhoud moeten beter onderzoek verrichten voordat de zoveelste emocratie in opkomst is.