De gunsten van de winter!
De gunsten van de winter.
Vertaald door 'Abdul-'Aziz Ezhar.
Het staat geregistreerd in Sifat As-Safwah 2/433 door Ibn Al-Jawzi dat Raabi’ah (moge Allaah tevreden zijn met haar) heeft gezegd: "Elke keer wanneer ik de Adhaan hoorde herinnerde het mij aan de oproeper die de Dag des Oordeels zal aankondigen, en elke keer wanneer ik sneeuw zag vallen herinnerde het mij aan de vliegende pagina’s van de geschreven daden van de mensen op die dag, en wanneer ik zwermen sprinkhanen zag dan dacht ik aan de grote verzameling van de laatste dag."
Het wordt gezegd dat wintertijd een periode is wanneer mensen last krijgen van een winterdepressie. Het is dan ook wetenswaardig om te zien hoe de vrome voorgangers de winter verwelkomden, want het is duidelijk dat zij het zagen vanuit een ander spectrum.
1 Saum o aSalaat
Het staat geregistreerd in Majma' az-Zawa'id (3/203) door al-Haythami met een hasan isnaad dat de Profeet (salallaahu ‘alayhi wa sallam) heeft gezegd, "De wintertijd is het beste seizoen voor de gelovige. De nachten zijn lang voor hem om daarin te bidden, en zijn dagen zijn kort voor hem om daarin te vasten."
En Ahmad registreerde in zijn az-Zuhd (p. 118) met een authentieke ketting dat ‘Umar bin al-Khattab (radiallaahu ‘anhu) heeft gezegd, "De winter is de prijs van de gelovigen." En in een andere overlevering zegt hij, "De winter is de buit voor de oprechte gelovigen."
Het is overgeleverd dat Abu Hurayrah (radiallaahu ‘anhu) heeft gezegd, "Zal ik jullie laten weten wat comfortabele opbrengsten zijn?" De mensen reageerden, "En wat is dat O, Abu Hurayrah?" Hij antwoordde, "Vasten in de winterperiode."
Het staat geregistreerd in Hilyat Al-Awliyaa door Abu Nu’aym dat ‘Ubayd b. ‘Umayr (radiallaah ‘anhu) heeft gezegd: "Wanneer de wintertijd aangebroken was werd er meestal gezegd; O mensen van al-Qur’aan, de nachten zijn lang geworden zodat je meer kan bidden en de dagen zijn kort zodat je kan vasten."
Ibn Rajab al-Hambali zegt in Lata'if al-Ma'arif (p. 276): "De winter is het beste seizoen voor de gelovige omdat Allaah het ons gemakkelijk maakt om Hem te aanbidden. Dit is omdat in de winter, de gelovige zonder problemen kan vasten en geen last heeft van honger en dorst. De dagen zijn kort en koel, en daarom voelt hij niet de moeilijkheden van het vasten zoals in de zomertijd wanneer het vasten lang duurt en men de hitte voelt. En wat betreft het bidden in de nacht in de wintertijd waarin de nachten lang zijn, kan ieder van ons een deel slapen en vroeg opstaan om te bidden en hetgeen reciteren wat men meestal reciteert van al-Qur’an terwijl men genoeg slaap heeft gehad. Dus men vervult beide verplichtingen, het geloof (door veel aanbidding) en het goed behandelen van het lichaam (voldoende rust)."
En het staat geregistreerd dat Ibn Mas’ud (radiallaah ‘anhu) heeft gezegd: "Welkom O winter! Zegeningen dalen daarin neer, de nachten zijn lang om daarin te bidden, en de dagen zijn kort om daarin te vasten."
Wanneer het winterseizoen begon zei ‘Ubayd bin ‘Umayr: "O mensen van al-Qur’an! Jullie nachten zijn lang om daarin te reciteren, dus reciteer! Jullie dagen zijn kort om daarin te vasten, dus vast! Nachtgebeden in de winter staat gelijk aan vasten tijdens de zomer dagen."
Dit is waarom Mu’adh (radiallaah ‘anhu) huilde op zijn sterfbed en zei: "Ik huil omdat ik de dorst zal missen tijdens het vasten, en de gebeden tijdens de winternachten, en het knie tegen knie zittend met de geleerden tijdens de bijeenkomsten van kennis."
Geregistreerd door Ahmad (4/335) authentiek geclassificeerd door al-Albani in zijn as-Silsilah as-Sahihah (1922) dat de Profeet (salallaahu ‘alayhi wa sallam) heeft gezegd: "Vasten in de winter is de gemakkelijke prijs."
Ibn Rajab al-Hambali zegt in Lata'if al-Ma'arif (p. 276): "De betekenis dat het een gemakkelijke prijs is kan men uitleggen als een prijs (beloning) zonder enige strijd, moeite of geduld. Dus degenen die de prijs binnen slepen hebben een ni'ma (zegening) gekregen zonder enige moeite te hebben gedaan."
2 Fuqarah o masakien
Ibn Rajab al-Hambali zegt in Lata’if al-Ma'arif (p. 281): Het zorgen voor de armen in de winter en het beschermen voor de kou is een geweldige daad. Safwan bin Salim ging op de koude nacht in Madinah naar de moskee, en hij zag een man met weinig kleding aan. Dus, hij deed zijn mantel uit en wikkelde het om de man heen. Iemand die leefde in Shaam (Palestina, Libanon, Syrië en Jordanië
zag in zijn droom dat Safwan bin Salim het paradijs betrad met een shirt die hij had gemaakt. Deze persoon uit Shaam ging naar Madinah en zei: "Vertel mij waar Safwan is." Toen hij Safwan gevonden had, vertelde hij hem over zijn droom.
Zo was het dat Mis'ar een bedoeïen in de zon zag staan en hij zei: "De winter is gekomen en ik heb geen geld, en zoiets kan alleen een moslim overkomen. De mensen hebben hun mantel aan gedaan, en het is alsof ik in Makkah ben, ihram (weinig kleding) dragend." Mis'ar deed zijn mantel uit en wikkelde het om de bedoeïen.
Geregistreerd door Ibn Abi ad-Dunya dat Ibn Mas’ud (radiallaahu ‘anhu) heeft gezegd: "Op de Dag des Oordeels zullen de mensen verzameld worden en zij zullen hongerig, dorstig en naakt zijn zoals nooit tevoren. En dan, zullen degenen die anderen te eten hebben gegeven omwille van Allaah, te eten krijgen van Allaah tot degenen voldaan zijn. En degenen die water hebben gegeven aan anderen omwille van Allaah, zullen te drinken krijgen van Allaah. En degenen die anderen hebben aangekleed omwille van Allaah, zullen worden gekleed door Allaah."
3 Denken aan de realiteit van het hellevuur
Het is bevestigd in de twee Sahihs waarin de Boodschapper van Allaah (salallaahu ‘alayhi wa sallam) heeft gezegd: Het hellevuur klaagde bij zijn Heer en zei, "O Heer! Sommige delen van mij verslinden andere delen van mij." Dus Hij (Allaah) stond het toe om twee keer te ademen: een adem in de winter en een adem in de zomer. Dus, de meest strenge kou die je ervaart in de winter, en de meest strenge hitte die je ervaart in de zomer is van de hitte van de hel.
Ibn Rajab al-Hambali zegt in Lata'if al-Ma'arif (p. 282): "En van de gunsten van de winter is dat het ons aan de extreme kou herinnert van het hellevuur en dat wij toevlucht zoeken bij Allaah om bescherming tegen het hellevuur."
Zubayd al-Yami werd wakker in de nacht om te gaan bidden. En hij liep richting een kom water van waaruit hij de wassing wilde gaan verrichten. Hij deed zijn hand erin en voelde dat het water zo koud was, bijna bevroren. Hierdoor werd hij aan de extreme kou van de hel herinnert, en hij kon niet meer bewegen. Zijn dienaar schudde hem uit zijn overpeinzing en zei, "Wat bent u aan het doen? Waarom ben je niet in de nachtgebeden zoals je dat meestal doet?" Zubayd antwoordde, "Ik deed mijn hand in de kom en raakte het koude water, en herinnerde mij aan de extreme kou in hel. Bij Allaah, ik voelde me niet veilig voor het koude water totdat jij me wakker maakte. Dus vertel dit aan niemand totdat ik al-Akhira zie." En niemand wist van dit incident totdat hij overleed, moge Allaah tevreden zijn met hem.
Zie de seizoenen voorbijgaan; winter naar lente, zomer naar herfst. We gaan naar warm en dan weer naar koud, en het einde lijkt het verst. Maar het einde wordt waarheid, tot wanneer zal het jou verleiden? Jij die het tijdelijke zoekt, jouw hart zal de waarheid aansnijden. Het oneindige is het enigste wat telt, lees het in De Boek dat het vertelt..