Bekijk volle/desktop versie : Bewust zijn..



Pagina's : [1] 2 3 4 5

14-12-2011, 19:57
[Ik heb vandaag een heel intressante les gehad, het ging over je innerlijk. Bewust zijn van de zonden en fouten die je maakt.

Een mens moet drie dingen dagelijks doen.

-Jezelf in het oog houden
-Afrekenen met jezelf
-Condities stellen.

Heel raar hoe vaak we onbewust fouten maken, dit kan verschillende vormen aannemen, iemand kwetsen, roddelen, met je ogen draaien, naar iets verkeerd kijken...

Nu gaf onze docent ons een tip om aan je innerlijk te kunnen werken. Wij de mensheid werken telkens aan onze uiterlijke vertoning maar vergeten ons hart, daar waarop alles gebaseerd is.

Hij zei ons "noteer een hele week lang al hetgeen dat je heb gedaan, in detail en na die week neem al hetgeen dat je fout hebt gedaan noteer het op een andere vel papier en zie het geen dat je het meest verkeerds doe en probeer het af te leren door met je zelf af te rekenen als je dit niet doet.

Nu mijn vraag aan jullie, wie vecht er tegen zijn nafs? Wie probeert iedere dag te werken aan zijn innerlijk of wat doen jullie om hieraan te werken.

En wat denken jullie hierover]

Shoot!

14-12-2011, 20:02


je bepaald je eigen innerlijk toch niet, je word geboren met een bepaalde soort innerlijk en punt. Je kan er niks meer aan veranderen of heb ik het mis...

14-12-2011, 20:03

Citaat door Aselhie:

Seut!

Citaat door littlebiggirl:
je bepaald je eigen innerlijk toch niet, je word geboren met een bepaalde soort innerlijk en punt. Je kan er niks meer aan veranderen of heb ik het mis...
Hoe je bepaald je eigen innerlijk niet? Natuurlijk bepaal je je innerlijk. Iemand die roddelt moet het geroddel afleren een leugenaar, iemand die koppig is, jaloezie... Al deze eigenschappen kunnen verworpen worden indien je het wilt.

14-12-2011, 20:07

Citaat door tweekeervijf:
Dit kun je wel, ik ben daar bewust mee bezig de laatste tijd. Het is zeker mogelijk, maar niet het makkelijkste wat je kunt doen.
Zeker is het niet makkelijk, jezelf in het oog houden is vechten tegen je ziel en wie zich overgeeft aan zijn ziel is verloren. Want de ziel zet je in de zak.
Wij mensen zijn zwak en daarom moeten we iedere keer bewust zijn van onze daden. De woorden die we uitspreken, de gedachten die in ons op komen...

14-12-2011, 20:07


Ik heb het opgegeven. Niets is sterker dan de gewoontes van mijn innerlijke.

14-12-2011, 20:07
Toevallig heb ik afgelopen vrijdag een soortgelijke les gevolgd. Vechten tegen je nafs is geen makkelijke taak. Evenals elke dag na gaan wat je wel/niet goed hebt gedaan. Ik wil dat bijhouden wel een keer proberen, kijken of je er echt door vooruit komt.

Het is bij mij beetje lastig. Soms heb ik hele heldere momenten en ben ik me heel bewust van alles, en soms weer niet. Moeilijk proces, maar khayr inshaAllaah. (:

14-12-2011, 20:10
Ik vraag me af hoe natuurlijk dat is. Voor jezelf. Jezelf verkeerde dingen afleren is alleen maar aan te moedigen, maar als je iets niet als verkeerd beschouwt en je omgeving wel heb je al snel het gevoel te moeten veranderen. Voor anderen, maar niet voor jezelf. In hoeverre kan dit juist zijn?

14-12-2011, 20:10

Citaat door hayatteke:


Hoe je bepaald je eigen innerlijk niet? Natuurlijk bepaal je je innerlijk. Iemand die roddelt moet het geroddel afleren een leugenaar, iemand die koppig is, jaloezie... Al deze eigenschappen kunnen verworpen worden indien je het wilt.
leugens, koppigheid kan je idd wel afleren maar dat valt denk ik onder slechte eigenschappen. Je innerlijk is gemeen/aardig etc en ik denk dat je daar niks aan kan doen je bent gewoon gemeen of je bent gewoon aardig

14-12-2011, 20:10
zet het niet meer bemoeien met mensen in je lijstje fucking bitch

14-12-2011, 20:14

Citaat door tweekeervijf:
Dit kun je wel, ik ben daar bewust mee bezig de laatste tijd. Het is zeker mogelijk, maar niet het makkelijkste wat je kunt doen.
maybe you are right

14-12-2011, 20:14
Laatste reactie, naar jou toe, in een ander topic hadden wij het over bewustzijn en onderbewustzijn. Ik vertelde hierin dat bewustzijn eigenlijk maar een klein onderdeel is tot het aanzet van gedrag.

14-12-2011, 20:15
Dit is niets meer en anders dan de Innerlijke Jihad. Het gevecht tegen het kwaad in onszelf.


Citaat:
In een tijd van oorlog keerde de profeet Mohammed (s) met enkele van zijn metgezellen terug van een gevecht. Mohammed (s) zei: "Welkom; ge zijt gekomen van de kleine naar de grote jihad." Zijn metgezellen waren geschrokken. "Waar is dan dit grote gevecht?", vroegen zij. Mohammed (s) antwoordde hen: "De grote jihad is het gevecht tegen het kwaad, in uzelve en in uwe gemeenschap".

14-12-2011, 20:17



Citaat door Stito:
Dit is niets meer en anders dan de Innerlijke Jihad. Het gevecht tegen het kwaad in onszelf.
Mooi verwoord.

14-12-2011, 20:19

Citaat door crazy_lina:
Ik vraag me af hoe natuurlijk dat is. Voor jezelf. Jezelf verkeerde dingen afleren is alleen maar aan te moedigen, maar als je iets niet als verkeerd beschouwt en je omgeving wel heb je al snel het gevoel te moeten veranderen. Voor anderen, maar niet voor jezelf. In hoeverre kan dit juist zijn?
Dat is in dit geval niet van toepassing, we hebben het hier over zaken die al dan niet binnen de islamitische richtlijnen vallen eh. Een maatstaf voor alle moslims, waar ook consensus over bestaat.

14-12-2011, 20:33

Citaat door Galaxaura:
Dat is in dit geval niet van toepassing, we hebben het hier over zaken die al dan niet binnen de islamitische richtlijnen vallen eh. Een maatstaf voor alle moslims, waar ook consensus over bestaat.
Dan heb ik de topic verkeerd begrepen, had het idee dat het meer een algemene discussie was en niet (enkel) islamitisch gerelateerd.

Pagina's : [1] 2 3 4 5