Bekijk volle/desktop versie : De gunsten van het beschermen van de tong



Pagina's : [1] 2 3 4

13-12-2011, 00:08

Assalamu alikum,


De gunsten van het beschermen van de tong:



Allah, de Meest Verhevene, heeft gezegd:

وَأَسْبَغَ عَلَيْكُمْ نِعَمَهُ ظَاهِرَةً وَبَاطِنَةً

'En Hij heeft Zijn Gunsten voor jullie vervolmaakt, zichtbaar en onzichtbaar.' (Soerah Loeqmaan: 20)

En Allah heeft gezegd:

وَإِنْ تَعُدُّوا نِعْمَةَ اللَّهِ لَا تُحْصُوهَا

'En als jullie de Gunsten van Allah zouden tellen, dan zouden jullie niet in staat zijn deze op te sommen.'
(Soerah Ibraahiem: 34)

Tot deze gunsten behoort de tong. Allah heeft Zijn dienaar hiermee geëerd en Hij heeft ervoor gezorgd dat hij met deze tong datgene wat zich in zijn binnenste bevindt kan uiten; zoals Allah, de Meest Verhevene, heeft gezegd:

الرَّحْمَنُ عَلَّمَ الْقُرْآنَ خَلَقَ الْإِنْسَانَ عَلَّمَهُ الْبَيَانَ

'De Barmhartige. Hij heeft (jullie mensheid) de Qor-aan geleerd. Hij heeft de mens geschapen. Hij heeft hem welbespraaktheid geleerd.' (Soerah ar-Rahmaan: 1-4)

Hij, de Almachtige en Majesteitelijke zegt, betreffende Zijn Gunst aan Zijn dienaar, dat Hij hem een tong heeft geschonken:

أَلَمْ نَجْعَلْ لَهُ عَيْنَيْنِ وَلِسَانًا وَشَفَتَيْنِ

'Hebben Wij voor hem niet twee ogen gemaakt? En een tong en twee lippen?' (Soerah al-Balad: 8, 9)

De tong kan ervoor zorgen dat zijn eigenaar stijgt naar de hoogste rangen. Dit is wat er gebeurt als hij deze tong voor de goede zaken gebruikt, zoals: smeekbedes, het reciteren van de Qor-aan, het uitnodigen naar Allah, het onderwijzen e.d. Met andere woorden: als hij deze tong gebruikt voor datgene wat Allah, de Almachtige en Majesteitelijke, tevreden stelt, zoals het uitspreken van de Tawhied (Laa ilaaha illallah - er is geen god die het recht heeft aanbeden te worden, behalve Allah), mits er is voldaan aan de resterende voorwaarden. Deze voorwaarden zijn samengenomen in de volgende dichtregels:

Kennis, zekerheid, oprechtheid en jouw waarheidsgetrouwheid samen met Liefde, overgave en acceptatie ervan

Dit is zelfs het beste wat er met de tong uitgesproken kan worden. In Sahieh al-Boekhaarie en Sahieh Moeslim staat dat Aboe Hoerayrah - moge Allah tevreden met hem zijn - heeft overgeleverd dat de Boodschapper van Allah - sallallahoe 'alayhi wa sallam - heeft gezegd:

الإيمان بضع و ستون شعبة فأفضلها قول لا إله إلا الله

وأدناها إماطة الأذى عن الطريق والحياء شعبة من الإيمان

'Het geloof (al-Iemaan) bestaat uit zestig en nog wat(1) delen. Het beste deel is de uitspraak: Laa ilaaha illallah, het laagste ervan is het verwijderen van een schadelijk voorwerp van de weg en schaamte behoort tot al-Iemaan.'

Met deze uitspraak kan de overwinning en het succes behaald worden. De Profeet - sallallahoe 'alayhi wa sallam - was namelijk gewoon om zijn volk hiernaar uit te nodigen. Hij zei dan:

قولوا لا إله إلا الله تفلحوا

'Zeg 'Laa ilaaha illallah', opdat jullie zullen welslagen.'(2)

Zo ook het gedenken van Allah, zoals onze Heer in Zijn Almachtige Boek heeft gezegd:

إِنَّ الْمُسْلِمِينَ وَالْمُسْلِمَاتِ

'Voorwaar, de mannelijke moslims en de vrouwelijke moslims...'

Tot aan Zijn Uitspraak:

وَالذَّاكِرِينَ اللَّهَ كَثِيرًا وَالذَّاكِرَاتِ أَعَدَّ اللَّهُ لَهُمْ مَغْفِرَةً وَأَجْرًا عَظِيمًا

'... en de mannen die Allah veelvuldig gedenken en de vrouwen die Allah veelvuldig gedenken, Allah heeft voor hen vergiffenis en een geweldige beloning voorbereid.' (Soerah al-Ahzaab: 35)

Al-Imaam Ahmad heeft in zijn Moesnad overgeleverd dat Aboed-Dardaa- - moge Allah tevreden met hem zijn - heeft gezegd: 'De Boodschapper van Allah heeft gezegd:

‏ألا أنبئكم بخير أعمالكم وأزكاها عند مليككم وأرفعها في درجاتكم

وخير لكم من إنفاق الذهب ‏والورق ‏وخير لكم م

ن أن تلقوا عدوكم فتضربوا أعناقهم ويضربوا أعناقكم

'Zal ik jullie op de hoogte brengen van de beste onder jullie daden, de meest zuivere daad bij jullie Bezitter, de daad die jullie het meeste zal doen stijgen in rang, de daad die beter voor jullie is dan het uitgeven van goud en zilver en beter voor jullie dan het ontmoeten van jullie vijand, waarna jullie hen bevechten en zij jullie bevechten?'

13-12-2011, 00:10


VERVOLG:


Zij zeiden: 'Jazeker, o Boodschapper van Allah.'

Hij zei:

ذكر الله

'Het gedenken van Allah.'(3)

Moe'aadh ibn Djabal heeft gezegd:

'Niets is een grotere redding van de bestraffing van Allah, dan het gedenken van Allah.'

Zo ook het vragen om vergiffenis, want de Profeet - sallallahoe 'alayhi wa sallam - heeft gezegd:

طوبى لمن وجد في صحيفته استغفارا كثيرا

'Toebaa(4) voor degene die in zijn boek veel Istighfaar (het vragen om vergiffenis) aantreft.'(5)

Zo ook het gebieden van het goede en het verbieden van het verwerpelijke, want dit behoort tot de oorzaken van het welslagen:

وَلْتَكُنْ مِنْكُمْ أُمَّةٌ يَدْعُونَ إِلَى الْخَيْرِ وَيَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَيَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْكَرِ وَأُولَئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ

'En laat er uit jullie een groep voortkomen die uitnodigt naar het goede en het goede gebiedt en het verwerpelijke verbiedt; en dit zijn de welslagenden.'
(Soerah Aal 'Imraan: 104)

Het gebieden van het goede en het verbieden van het verwerpelijke behoort ook tot liefdadigheid, zoals is overgeleverd in Sahieh al-Boekhaarie en Sahieh Moeslim, op gezag van Aboe Hoerayrah - moge Allah tevreden met hem zijn - dat de Profeet - sallallahoe 'alayhi wa sallam - heeft gezegd:

‏ كل‏‏ سلامى ‏من الناس عليه صدقة

'Elk gewricht van de mens dient liefdadigheid te geven...'

in deze overlevering zegt de Profeet - sallallahoe 'alayhi wa sallam:

أمر بمعروف و نهي عن منكر صدقة

'Het gebieden van het goede en het verbieden van het verwerpelijke is liefdadigheid.'

Zo ook goede woorden, want deze zijn een bescherming tegen het Hellevuur. Al-Imaam al-Boekhaarie heeft overgeleverd dat 'Adiyy Ibn Haatim heeft gezegd: 'De Profeet - sallallahoe 'alayhi wa sallam - noemde het Hellevuur, zocht hier vervolgens toevlucht tegen bij Allah en draaide zijn gezicht weg. Toen noemde hij - sallallahoe 'alayhi wa sallam - het Hellevuur, zocht hier vervolgens toevlucht tegen bij Allah en draaide zijn gezicht weg.' Shoe'bah, één van de overleveraars zei: 'Ik twijfel er niet over dat het minstens twee keer was.'

Toen zei de Profeet - sallallahoe 'alayhi wa sallam:

اتقوا النار و لو بشق تمرة فإن لم تجدوا فبكلمة طيبة

'Vrees het Hellevuur, al is het maar met de helft van een dadel; en als jullie dit niet kunnen vinden, dan met een goed woord.''

Het zeggen van een goed woord is tevens een soort liefdadigheid, zoals in Sahieh al-Boekhaarie en Sahieh Moeslim is overgeleverd op gezag van Aboe Hoerayrah - moge Allah tevreden met hem zijn - dat de Boodschapper van Allah - sallallahoe 'alayhi wa sallam - heeft gezegd:

كل سلامى من الناس عليه صدقة كل يوم تطلع فيه الشمس يعدل بين الاثنين صدقة

أو يعين الرجل على دابته فيحمله عليها أو يرفع له عليها متاعه صدقة

والكلمة الطيبة صدقة وكل خطوة يمشيها إلى الصلاة صدقة ويميط الأذى عن الطريق صدقة

'Elk gewricht van de mens dient elke dag dat de zon opkomt liefdadigheid te geven. Het zorgen voor verzoening tussen twee mensen is liefdadigheid. Iemand helpen om zijn rijdier te bestijgen of zijn spullen erop te tillen, is liefdadigheid. Het goede woord is liefdadigheid. Elke stap naar het gebed toe, is liefdadigheid. En het verwijderen van een schadelijk voorwerp van de weg is liefdadigheid.'

Al-Imaam al-Boekhaarie heeft overgeleverd, op gezag van de grootvader van Aboe Moesaa al-Ash'arie, dat de Profeet - sallallahoe 'alayhi wa sallam - heeft gezegd:

على كل مسلم صدقة

'Iedere moslim dient liefdadigheid te geven.'

Zij zeiden: 'En als hij dit niet kan vinden?'

Hij - sallallahoe 'alayhi wa sallam - zei:

فيعمل بيديه فينفع نفسه ويتصدق

'Dan dient hij te werken met zijn handen, zodat hij zichzelf van nut kan zijn en liefdadigheid kan geven.'

Zij zeiden: 'En als hij dit niet kan of doet?'

Hij - sallallahoe 'alayhi wa sallam - antwoordde:

فيعين ذا الحاجة الملهوف

'Dan dient hij de bezorgde behoeftige te helpen.'

Zij zeiden: 'En als hij dit niet doet?'

Hij - sallallahoe 'alayhi wa sallam - zei:

يأمر بالخير - أو قال - بالمعروف

'Dan dient hij het goede te gebieden.'

Zij zeiden: 'En als hij dit niet doet?'

Hij - sallallahoe 'alayhi wa sallam - zei:

فيمسك عن الشر فإنه له صدقة

'Dan dient hij zich te onthouden van het slechte, want dat is liefdadigheid voor hem.'

Zo ook het zich onthouden van het schadelijke en het slechte van de tong, zoals in Sahieh al-Boekhaarie is overgeleverd op gezag van Sahl Ibn Sa'd, dat de Boodschapper van Allah heeft gezegd:

‏من يضمن لي ما بين لحييه وما بين رجليه أضمن له الجنة

'"Wie mij garandeert wat zich tussen zijn twee kaken en tussen zijn twee benen bevindt, voor hem garandeer ik het Paradijs."

Hij - sallallahoe 'alayhi wa sallam - heeft er dus op gewezen dat het beschermen van de tong en de privédelen, oorzaken zijn voor het betreden van het Paradijs.

Het in bedwang houden van de tong, opdat hij niets slechts zal uiten, behoort tot de fundamenten van al-Iemaan (het geloof) en het goede.

13-12-2011, 00:11
SLOT:



Al-Imaam al-Boekhaarie heeft overgeleverd, op gezag van Aboe Hoerayrah - moge Allah tevreden met hem zijn, dat de Profeet - sallallahoe 'alayhi wa sallam - heeft gezegd:

من كان يؤمن بالله واليوم الآخر فلا يؤذ جاره ومن كان يؤمن بالله

واليوم الآخر فليكرم ضيفه ومن كان يؤمن بالله واليوم الآخر فليقل خيرا أو ليصمت

'Degene die gelooft in Allah en de Laatste Dag, dient zijn buurman geen schade te berokkenen; en degene die gelooft in Allah en de Laatste Dag, dient zijn gast te eren; en degene die gelooft in Allah en de Laatste Dag, dient het goede te zeggen of anders te zwijgen.'

Over zijn uitspraak: 'Degene die gelooft in Allah en de Laatste Dag', heeft Ibn 'Abdil-Barr in zijn boek 'at-Tamhied' (23/21) gezegd:

'De betekenis van deze uitspraak en alles wat erop lijkt, is een verlaging en imperfectie van het geloof. Het houdt niet in dat dit ongeloof is.'

Het beschermen van de tong behoort ook tot de perfectie van iemands Islaam. Al-Boekhaarie en Moeslim hebben overgeleverd, op gezag van ‘Abdoellah ibn 'Amr ibn al-'Aas, dat de Profeet - sallallahoe 'alayhi wa sallam - heeft gezegd:

المسلم من سلم المسلمون من لسانه ويده

'De moslim is degene voor wiens tong en handen de moslims veilig zijn.'

Al-Haafidh Ibn Hadjar heeft in 'Fat-hoel-Baarie'(6) gezegd:

‘De Profeet - sallallahoe 'alayhi wa sallam - heeft hier specifiek de tong genoemd, omdat deze hetgeen zich in het binnenste bevindt, uit. Dit is ook het geval met de hand, omdat de meeste handelingen hiermee plaatsvinden. De overlevering is wat de tong betreft algemener dan wat de hand betreft. De reden hiervoor is dat de tong kan praten over degenen die heen zijn gegaan, degenen die nog leven, en degenen die nog zullen komen, in tegenstelling tot de hand. Men kan wel het uitspreken met de tong gepaard laten gaan met het schrijven; en de gevolgen hiervan zijn enorm.

Er zijn op het voorgaande echter wettige uitzonderingen gemaakt, zoals het slaan met de hand als het gaat om het uitvoeren van straffen en het berispen van de moslim die dit heeft verdiend. Er is een achterliggende gedachte voor het feit dat 'de tong' is genoemd en niet 'de woorden'. Hieronder valt dan namelijk ook het uitsteken van de tong met als doel iemand te bespotten. Zo is er ook een achterliggende gedachte voor het noemen van 'de hand' en niet een ander ledemaat, want hieronder valt dan tevens de figuurlijke betekenis van 'hand', zoals het wegnemen van iemands recht, zonder recht.' (De woorden van Ibn Hadjar - moge Allah hem genadig zijn - eindigen hier)

Door de tong te beschermen tegen fouten, kan de beloning van Allah voor Zijn dienaar bereikt worden. Allah zal dan zijn daden rechtschapen maken en zijn zondes vergeven.

Allah, de Meest Verhevene, heeft gezegd:

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَقُولُوا قَوْلً سديداً ا يُصْلِحْ لَكُمْ أَعْمَالَكُمْ

وَيَغْفِرْ لَكُمْ ذُنُوبَكُمْ وَمَنْ يُطِعِ اللَّهَ وَرَسُولَهُ فَقَدْ فَازَ فَوْزًا عَظِيمًا

'O jullie die geloven, vrees Allah en spreek de waarheid. Hij zal jullie leiden naar rechtschapen daden en jullie zondes vergeven. En degene die Allah en Zijn Boodschapper gehoorzaamt, heeft voorwaar een geweldige triomf behaald.'
(Soerah al-Ahzaab: 70-71)

Over de uitspraak van Allah: 'de waarheid'(7) heeft al-'Imaad Ibn Kathier gezegd:

'D.w.z.: Recht, zonder dat dit ook maar enige kromheid of afwijking bevat. Hij heeft hun beloofd dat als zij dit doen, dat Hij hen ervoor zal belonen door hun daden rechtschapen te maken. Met andere woorden: Hij zal hen leiden naar rechtschapen handelingen en Hij zal hun voorgaande zondes vergeven en ook hun toekomstige zondes door hen ertoe te zetten berouw te tonen hiervoor.'


Door: Oemm 'Abdillaah al-Waadi'iyyah,dochter van ash-Shaykh Moeqbil ibn Haadie al-Waadi'ie- moge Allah haar behouden -

Bron: 'Nasiehatie lin-Nisaa-' (Mijn advies aan de vrouwen).
Vertaald vanuit het Arabisch door: Een zuster.


(1) Voetnoot van de vertaalster: In de oorspronkelijke overlevering staat: bid'oen wa sittoena. De geleerden hebben bid'oen uitgelegd als een getal tussen de 2 en 10. (Zie: Sharh al-Oesoel ath-Thalaathah, door ash-Shaykh al-'Oethaymien - moge Allah hem genadig zijn)

(2) Overgeleverd door Ibn Khoezaymah, op gezag van Taariq ibn 'Abdillaah al-Mahaaribie - moge Allah tevreden met hem zijn. De overlevering wordt ook vermeld in 'Sahieh al-Moesnad'.

(3) Tevens overgeleverd door at-Tirmidhie (3377).

(4) Voetnoot van de vertaalster: Toebaa: De geleerden hebben verschillende uitleggen gegeven aan het woord Toebaa. De bekendste uitleg is dat Toebaa een boom in het Paradijs is. (Zie Fat-hoel-Baarie)

(5) Overgeleverd door Ibn Maadjah in zijn Soenan, op gezag van 'Abdoellah Ibn Bisr.

(6) Voetnoot van de vertaalster: Fat-hoel-Baarie: Dit is de bekendste en beste uitleg van Sahieh al-Boekhaarie. Het meestal vijftien delen tellende naslagwerk is geschreven door één van de grootste geleerden van al-Hadieth: Al-Haafidh Ahmad ibn 'Alie ibn Hadjar al-‘Asqalaanie - moge Allah hem genadig zijn.

(7) Voetnoot van de vertaalster: In het Qor-aanvers staat: 'qawlan sadiedan'. Dit betekent letterlijk vertaald: 'juiste woorden'. Door de Salaf is dit uitgelegd als 'de waarheid'.


Wa alikum assalam.

13-12-2011, 00:33
Slandering, Backbiting and Insulting:


Shaykh al-Islam Ibn Taymiyah said:

“Whoever wrongs a person by slandering him, backbiting about him or insulting him, then repents, Allaah will accept his repentance, but if the one who was wronged finds out about that, he has the right to settle the score. But if he slandered him or backbit about him and the person did not hear of that, then there are two views according to the scholars, both of which were narrated from Ahmad, the more correct of which is that he should not tell him that he spoke against him in his absence. It was said that he should rather speak well of him in his absence just as he spoke badly of him in his absence, as al-Hasan al-Basri said: the expiation for gheebah is to pray for forgiveness for the person about whom you backbit.”

[Majmoo’ al-Fataawa, 3/291]

The Muslim has to guard his tongue and avoid things that have been forbidden. Among these forbidden things which people take often lightly are gheebah (backbiting), buhtaan (slander) and nameemah (malicious gossip).

It was narrated that Abu Hurayrah (may Allaah be pleased with him) said: The Messenger of Allaah (peace and blessings of Allaah be upon him) said: “Whoever has wronged his brother with regard to his honour or anything else, let him seek his forgiveness today, before there will be no dinar and no dirham, and if he has any good deeds to his credit they will be taken from him in a manner commensurate with the wrong he did, and if he has no good deeds, then some of his counterpart’s bad deeds will be taken and added to his burden.” [Narrated by al-Bukhaari, 2317.]

13-12-2011, 00:47


Are you not ashamed of yourself?


Ibn Ubayd said “We visited Muhammad Ibn Su’qah and he said: ‘Shall I inform you of something which might avail you, because it has been of great help to myself?’

He said ‘Ata ibn Abu Raba’h told us:

‘People who were before you used to hate futile talk. They used to consider everything useless talk except the book of Allah, the sunnah of His messenger, enjoining good and forbidding evil and seeking one’s living. Could you deny that over you there are appointed angels honourable angels in charge of you, one sitting on the right and one on the left, writing down all your deeds? Are you not ashamed of yourself that most of your daily deeds have nothing to do with your religion or worldy gains but futile talks?!’”

[Sifat as-safwah 2/213.]

13-12-2011, 12:16
Zwarte punten op het hart :

Hudayfa Ibn Al-Yaman r.a. heeft overgeleverd dat hij de boodschapper van Allah s.a.w.s heeft horen zeggen ;

< De verleidingen worden aan de harten voorgesteld zoals een vloermat: strohalm na strohalm. Elk hart dat doordrongen wordt van een verleiding, zal gekenmerkt worden door een zwart puntje. Elk hart dat een verleiding afweert, zal gekenmerkt worden door een wit puntje, zodat je uiteindelijk twee soorten harten kan onderscheiden: - Een hart met een verblindende witheid, dat door geen enkele verleiding zal worden geschaad zolang de hemelen en de aarde bestaan. - Een zwart hart met een lichte witheid - mirbad - als een omvergeworpen pot, dat niet goedkeurt wat behoorlijk is en niet afkeurt wat afkeurenswaardig is, maar slechts wil doordrongen worden van zijn begeertes. > Overgeleverd door Muslim no. 144.

13-12-2011, 12:30
Are you not ashamed of yourself?


Ibn Ubayd said “We visited Muhammad Ibn Su’qah and he said: ‘Shall I inform you of something which might avail you, because it has been of great help to myself?’

He said ‘Ata ibn Abu Raba’h told us:

‘People who were before you used to hate futile talk. They used to consider everything useless talk except the book of Allah, the sunnah of His messenger, enjoining good and forbidding evil and seeking one’s living. Could you deny that over you there are appointed angels honourable angels in charge of you, one sitting on the right and one on the left, writing down all your deeds? Are you not ashamed of yourself that most of your daily deeds have nothing to do with your religion or worldy gains but futile talks?!’”

[Sifat as-safwah 2/213.]

13-12-2011, 13:44
Ibn Mas’uud [radhiya Allahu ‘anhu] zou gezegd hebben:

“De mensen zullen op het rechte Pad blijven zolang ze kennis opdoen van de metgezellen van de Profeet [sallAllahu ‘alayhi wa salam] en van de echte wetenschappers [alkaabir]. Eens ze zich gaan laten onderrichten door pseudo-wetenschappers, as-saagir, zullen ze van mening gaan verschillen en hun ondergang tegemoet gaan!” [Zie het boek Kitaab Az-Zuhd p. 281 hadeeth nr. 815]

01-01-2012, 18:01
Volgens Thabit ibn Ad-Dahaak [Radhiya Allahu ‘anhu] heeft de Boodschapper van Allah [SallAllahu ‘alayhi wa salam] gezegd:

“Degene die een gelovige uitmaakt voor ongelovige is alsof hij hem heeft gedood!” [Saheeh Bukhari nr. 6047].

02-01-2012, 06:27
Volgens 'Ammar Ibn Yaseer [Radhiya Allahu ‘anhu] heeft de Profeet [sallAllahu ‘alayhi wa salam] gezegd:

“Degene die tijdens dit aardse leven twee gezichten had, zal op de Dag van de Opstanding twee tongen van vuur hebben!”

[Authentieke hadeeth, overgeleverd door Al-Bukhari in Al-Adab Al-Mufrad nr. 1310. Abu Dawud nr. 4873, authentiek gekwalificeerd door Al-Albaani in As-Sahiha 4873, zie Saheeh Al-Djaami' nr. 6496].

25-01-2012, 00:13

HADITH 28


Aboe Nadjih al-Irbad ibn Sariya (Allah's welbehagen zij met hem) heeft gezegd:

'De Boodschapper van Allah preekte eens op een zodanige manier, dat onze harten van vrees trilden en de tranen ons in de ogen sprongen. Wij zeiden: 'O Boodschapper van Allah! Dit lijkt veel op een afscheidstoespraak. Geef ons daarom raad !'

Hij 1 zei : 'Ik geef jullie het advies om vrees 2 voor Allah, de Almachtige, de Verhevene, te koesteren. Gehoorzaam en luister naar jullie leider, zelfs wanneer een slaaf jullie leider wordt. Waarlijk, diegene van jullie die lang zal leven, zal veel meningsverschillen zien. Je moet je dus aan mijn soenna 3 houden en aan de soenna van de rechtgeleide Kaliefen 4 ; klamp je daar stevig aan vast 5 . Pas op voor nieuwe toevoegingen 6 , want iedere toevoeging is een innovatie en iedere innovatie is een dwaling en iedere dwaling leidt naar het Hellevuur'!'

Overgeleverd door Aboe Dawoed en Tirmidie, die gezegd heeft dat het een goede en betrouwbare hadieth is.

1 De Profeet (Allahs zegen en vrede zij met hem)
2 In het Arabisch: ‘taqwa'
3 De oorspronkelijke betekenis is ‘weg' of ‘te volgen pad'.In de Islam wordt het als een technische term gebruikt voor het gehele doen en laten van de Profeet (Allahs zegen en vreden zij met hem) en zijn Metgezellen(Allahs welbehagen zij met hen), zoals het aan ons is overgeleverd.
4 De titel ‘rechtgeleide Kaliefen' is gegeven aan de eerste vier Kaliefen in de Islam.
5 Letterlijk: Bijt je daar met je tanden aan vast.
6 Bedoeld wordt elke ongeoorloofde toevoeging aan de geloofspraktijk. Het slaat dus niet op neutrale gewoontes,etc.

16-03-2012, 20:36
Imaam Al-Berbehaarie heeft gezegd :

"Wees gewaarschuwd voor de kleine toegevoegde zaken, want kleine bid’ah’s worden groot. Zo is het met elke bid’ah gegaan die tot deze natie is toegevoegd, in het begin was het iets kleins en leek het op de Waarheid waardoor iedereen die er instapte misleid werd. Daarna kon men er niet meer uitkomen en werd het als iets prachtigs gezien en gepraktiseerd (alsof het) van de religie is. Maar (in werkelijkheid) ging het de Rechte Weg tegen (waardoor) het buiten de Islaam trad!"

19-03-2012, 01:17


[COLOR="#0000CD"]Aboe Qoelaabah zei: "Zit niet met hen, (de mensen van innovatie), en ga niet met hen om, want voorwaar ik voel me niet veilig voor hen dat ze je opslokken in hun dwaling, of ze zullen je verwarren met hetgeen wat je weet!

[Al-Laalikaa'ie, 1/134, en het boek Al-Bida' wan-Nahy 'anhaa, pg. 55, en het boek Al-I'tisaam van Ash-Shaatibie, 1/172].[/COLOR]

03-04-2012, 16:53
Shaychoel-Islaam ibn Tamiyyah rahiemuhoellaah verduidelijkt in Madjmoe’ah Al-Fatawa deel 4 blz. 149 dat er een Idjma’ah is over de toestemming dat een persoon zichzelf associeert met madhab As-Selef, hij zegt:

‘’Het is geen schande dat iemand Madhab As-Selef beaamt en zichzelf daarmee associeert en daar trots op is! Beter gezegd, het moet met unanieme overeenstemming van hem geaccepteerd worden, want de Selef hun madhab is alleen maar op de Waarheid gebaseerd!’’

03-04-2012, 17:50
Shaychoel-Islaam ibn Tamiyyah rahiemuhoellaah verduidelijkt in Madjmoe’ah Al-Fatawa deel 4 blz. 149 dat er een Idjma’ah is over de toestemming dat een persoon zichzelf associeert met madhab As-Selef, hij zegt:

‘’Het is geen schande dat iemand Madhab As-Selef beaamt en zichzelf daarmee associeert en daar trots op is! Beter gezegd, het moet met unanieme overeenstemming van hem geaccepteerd worden, want de Selef hun madhab is alleen maar op de Waarheid gebaseerd!’’

Pagina's : [1] 2 3 4