Bekijk volle/desktop versie : Studenten rechten? Mededingingswet...



07-12-2011, 22:26
De case:

Een geneesmiddelengroep is op de markt te koop. Nu komt er een firma met een innovatief middel dat onder dezelfde geneesmiddelengroep valt en verleent exclusieve licentie aan een bedrijf om een proefverkoop te starten in de Benelux. Het bedrijf heeft nu alleenrecht op de verkoop. De verkoop mag uitsluitend via internet plaats vinden.

Draaft dit tegen de mededingingswet in (door het alleenrecht op de verkoop)?

07-12-2011, 23:51


Ik zal het voor je uitzoeken! je hoort het morge inshaAllah

08-12-2011, 00:07
Oh great!!

Ik dacht zelf van niet.


Citaat:
§ 1. Verbod van mededingingsafspraken
Artikel 6
1.Verboden zijn overeenkomsten tussen ondernemingen, besluiten van ondernemersverenigingen en onderling afgestemde feitelijke gedragingen van ondernemingen, die ertoe strekken of ten gevolge hebben dat de mededinging op de Nederlandse markt of een deel daarvan wordt verhinderd, beperkt of vervalst.

Wij als bedrijf hebben dus 't alleenrecht op de verkoop. De licentie is verkregen van de firma welke registratiehouder is van t geneesmiddel. 't is dus eigenlijk een afspraak tussen ons. Maar omdat er genoeg andere geneesmiddelen reeds op de markt zijn welke onder dezelfde geneesmiddelengroep vallen, is er wèl genoeg ruimte voor mededinging. En is dit dus niet in strijd met de wet. Maar ik ben ècht een leek als het om juridische aspecten gaat. Daarom wil ik graag een bevestiging of ontkrachting van mijn argument van iemand die wel verstand van zaken heeft. Ik heb me verder ook nergens anders op gebaseerd dan op de bovenstaand geciteerd artikel.

08-12-2011, 17:55
Haii Dat is ook het antwoord waar ik op ben gekomen. Voor alle zekerheid had ik het nog aan mijn docent gevraagt en die heeft mij hetzelfde meegedeeld.

Je had dus helemaal geen hulp nodig meid! Ga zo voort ! x

Ik had nooit van de mededingingswet gehoord en die word ook niet behandeld tijdens mijn opleiding! Jammer.. vond het wel interessant!

08-12-2011, 21:33


Oh hartstikke bedankt Marwa!

Erg lief dat je 't ook nog even aan je docent hebt gevraagd.

09-12-2011, 23:52
Graag gedaan Lief!

Jij studeerde rechten.. in welk leerjaar zit je?

10-12-2011, 00:56
Nee hoor, ik studeer geen rechten. Ik zit in een totaal andere branche, maar heb deze module wat juridisch gedoe. Ik zit in de farmaceutische branche. Derde leerjaar.

10-12-2011, 18:57

Citaat door justme1:
101 vweu
Wattes?

Ik heb mijn presentatie inmiddels al gehad. Nogmaals bedankt.