Bekijk volle/desktop versie : 'Voor 2050 contact met buitenaards leven'



Pagina's : [1] 2 3 4 5 6 7

06-12-2011, 21:00
Hoogleraar Seth Shostek van het SETA-instituut meent dat het uiterst ongeloofwaardig is dat wij mensen de enige intellectuele soort in het heelal zouden zijn.

Professor Shostek doet onderzoek naar buitenaards leven. In Brandpunt vertelt hij dat met de huidige computertechnologie veel beter en sneller signalen kunnen worden opgevangen en geanalyseerd. De inschatting is dat we voor 2050 contact gelegd hebben met buitenaards leven.

Er moet buitenaards leven zijn

Volgens Shostek kan het niet zo zijn dat wij de enige planeet zijn met intelligent leven. 'Er zijn zoveel planeten als zandkorrels op de aarde. Het zou een wonder zijn als onze 'zandkorrel' de enige zou zijn met intelligent leven en wetenschappers geloven nu eenmaal niet in wonderen.' Kortom er moet leven zijn op andere planeten.

Signalen oppikken en begrijpen

De hoogleraar betwijfelt wel of wij de buitenaardse signalen kunnen begrijpen. Diverse wetenschappers zijn bezig om met behulp van communicaties binnen de dierenwereld, zoals dolfijnen en bultruggen een systeem te maken dat op een wiskundige manier geluiden ontcijferd. Maar zelfs dan blijft het twijfelachtig of we de signalen oppikken en begrijpen.

Shostek benadrukt dat het hier gaat om wetenschappelijk onderzoek en niet om een geloof. De uitkomst kan nog altijd zijn dat er geen leven buiten de aarde is, maar dat lijkt de wetenschapper hoogst onwaarschijnlijk. (Redactie)

http://www.ad.nl/ad/nl/1015/Gezondheid-wetenschap/article/detail/3064060/2011/12/04/Voor-2050-contact-met-buitenaards-leven.dhtml

06-12-2011, 21:02


De Kepler ruimtemissie heeft bevestigd dat de ruimtetelescoop een planeet heeft ontdekt op een 'bewoonbare' plek buiten ons zonnestelsel. Dat meldde de Amerikaanse ruimtevaartorganisatie NASA vandaag.

Franse wetenschappers bevestigden dit jaar dat ze de allereerste 'exoplaneet' hadden gevonden die zich op een plek bevindt die voldoet aan de belangrijkste eisen voor leven. Kepler 22b, die voor het eerst in 2009 werd gezien, is echter de eerste planeet die de NASA kan bevestigen.

Kepler 22b staat op de 'juiste' afstand van de ster waar hij omheen draait. Daardoor is op de planeet mogelijk water aanwezig en zijn atmosfeer en temperatuur wellicht geschikt voor leven. Of de planeet ook echt die voorwaarden voor leven herbergt, blijft echter de vraag. Het hemellichaam is zo'n 600 lichtjaar verwijderd van de aarde en is ruim 2 keer zo groot als onze planeet.

In zijn zoektocht kijkt de Kepler-ruimtetelescoop naar ongeveer een kwart procent van de sterrenhemel. In dat minieme gebied heeft de Kepler sinds 2009 al meer dan 1200 planeten gezien. (ANP/Redactie)

http://www.ad.nl/ad/nl/1015/Gezondheid-wetenschap/article/detail/3065408/2011/12/05/Kepler-bevestigt-vondst-bewoonbare-planeet.dhtml

06-12-2011, 21:18
voor je het weet worden we aangevallen door aliens

06-12-2011, 21:21

Citaat door Al-Maroc:
Je gaat me niet vertellen dat jij ook in buitenaardse wezens gelooft a Orochimaru?
Nee jij denkt dat de aarde. In een heelal met biljoenen in het kwadraat aan zonnestelsels. De enigste planeet is die leven bevat.

Nee dat is logisch, wou je zeggen.

07-12-2011, 12:35


Het zal er best ergens zijn, maar of we er ook contact mee willen hebben?

07-12-2011, 12:38

Citaat door Abracadaver:
Het zal er best ergens zijn, maar of we er ook contact mee willen hebben?
Al waren er honderden, de kans dat we contact leggen is heel erg klein.

07-12-2011, 13:34

Citaat door Seal97:
Al waren er honderden, de kans dat we contact leggen is heel erg klein.
Ik denk ook dat we technologisch nog lang niet zover zijn. En als we contact leggen, wat voor dan? Gaan we recepten uitwisselen, films?

07-12-2011, 13:37

Citaat door Al-Maroc:
Je gaat me niet vertellen dat jij ook in buitenaardse wezens gelooft a Orochimaru?
In buitenaards leven (bacterie, mogelijke virussen etc) zeer zeker wel. Maar in ET's geloof ik niet.


Maar zou wel mooi zijn als die kepler planeet als die van ons is. Dan kunnen we een paar mensen die kant opsturen.

07-12-2011, 13:46

Citaat door Al-Maroc:
Ik hoop op Hamitus dan bouw ik wel het ruimteschip
Een planeet alleeen voor de JudeoChristenen yek

The holy land.

07-12-2011, 13:52

Citaat door Carolus__:
Wat een klets. Niets heeft een reden.
De reden van niets zijn is inderdaad niets zijn. Dus zelfs niets heeft een reden.

07-12-2011, 13:54

Citaat door Abracadaver:
Ik denk ook dat we technologisch nog lang niet zover zijn. En als we contact leggen, wat voor dan? Gaan we recepten uitwisselen, films?
Ach, technologisch kunnen we best eea opvangen, maar fysiek is lastiger: de afstanden zijn zo groot dat het tijdsbestek waarin we toevallig luisteren erg klein is.

07-12-2011, 13:56

Citaat door Orochimaru:
Hoogleraar Seth Shostek van het SETA-instituut meent dat het uiterst ongeloofwaardig is dat wij mensen de enige intellectuele soort in het heelal zouden zijn.

Professor Shostek doet onderzoek naar buitenaards leven. In Brandpunt vertelt hij dat met de huidige computertechnologie veel beter en sneller signalen kunnen worden opgevangen en geanalyseerd. De inschatting is dat we voor 2050 contact gelegd hebben met buitenaards leven.

Er moet buitenaards leven zijn

Volgens Shostek kan het niet zo zijn dat wij de enige planeet zijn met intelligent leven. 'Er zijn zoveel planeten als zandkorrels op de aarde. Het zou een wonder zijn als onze 'zandkorrel' de enige zou zijn met intelligent leven en wetenschappers geloven nu eenmaal niet in wonderen.' Kortom er moet leven zijn op andere planeten.

Signalen oppikken en begrijpen

De hoogleraar betwijfelt wel of wij de buitenaardse signalen kunnen begrijpen. Diverse wetenschappers zijn bezig om met behulp van communicaties binnen de dierenwereld, zoals dolfijnen en bultruggen een systeem te maken dat op een wiskundige manier geluiden ontcijferd. Maar zelfs dan blijft het twijfelachtig of we de signalen oppikken en begrijpen.

Shostek benadrukt dat het hier gaat om wetenschappelijk onderzoek en niet om een geloof. De uitkomst kan nog altijd zijn dat er geen leven buiten de aarde is, maar dat lijkt de wetenschapper hoogst onwaarschijnlijk. (Redactie)

http://www.ad.nl/ad/nl/1015/Gezondheid-wetenschap/article/detail/3064060/2011/12/04/Voor-2050-contact-met-buitenaards-leven.dhtml
Dat er leven bestaat buiten de aarde kan bijna niet anders, maar 'contact' met een intelligente beschaving lijkt me buitengewoon onwaarschijnlijk.

07-12-2011, 13:56



Citaat door Hominid:
Dat er leven bestaat buiten de aarde kan bijna niet anders, maar 'contact' met een intelligente beschaving lijkt me buitengewoon onwaarschijnlijk.
En ook buitengewoon dom.

07-12-2011, 13:57

Citaat door Seal97:
Ach, technologisch kunnen we best eea opvangen, maar fysiek is lastiger: de afstanden zijn zo groot dat het tijdsbestek waarin we toevallig luisteren erg klein is.
Dan moet er alleen wel iemand wat uitzenden en dan nog, misschien zenden ze niet uit en hebben ze heel andere maniere van communiceren.

07-12-2011, 14:00

Citaat door Orochimaru:
In buitenaards leven (bacterie, mogelijke virussen etc) zeer zeker wel. Maar in ET's geloof ik niet.


Maar zou wel mooi zijn als die kepler planeet als die van ons is. Dan kunnen we een paar mensen die kant opsturen.
Gezien het formaat van het universum (niemand weet hoe groot het is, alleen het zichtbare sub-universum bevat al triljoenen planeten) en het feit dat wij het bewijs zijn dat intelligent leven kan bestaan, zou het naief zijn er van uit te gaan dat wij de enige zijn.

Afgezien van de vraag wanneer leven 'intelligent' is..

Pagina's : [1] 2 3 4 5 6 7