Bekijk volle/desktop versie : Vasten en ziek zijn



06-12-2011, 11:39
[ Ik ben doodziek, zit met een bronchities die ik vrijdag heb opgelopen, ondanks dat ben ik gisteren toch gaan werken en vandaag ook, ik zit met een belangrijke evenement die ik moet voobereiden (geen andere optie).

Nu ik had me voor dat ik ziek werd al voorgenomen om op ashura te vasten, ik dacht als ik kan werken dan moet vasten ook wel lukken, ondanks dat ik ziek ben heb ik gisteren toch doorgebeten en gevast. Vandaag vast ik ook maar ik kan het niet meer volhouden,Ik moet een pijnstiller nemen en mijn hoestsiroop. Ik durf mijn vasten niet te verbreken. Maar denk denk ik ja, werken gaat (net) wel en vasten niet..... Ik weet dat je je vasten niet zomaar mag verbreken, dilemma.....]

06-12-2011, 11:42


Allah j3tiek sbar, probeer het nog even vol te houden. Alleen vandaag nog en dan mag je weer...

06-12-2011, 11:44

Citaat door Chaimav:
[ Ik ben doodziek, zit met een bronchities die ik vrijdag heb opgelopen, ondanks dat ben ik gisteren toch gaan werken en vandaag ook, ik zit met een belangrijke evenement die ik moet voobereiden (geen andere optie).

Nu ik had me voor dat ik ziek werd al voorgenomen om op ashura te vasten, ik dacht als ik kan werken dan moet vasten ook wel lukken, ondanks dat ik ziek ben heb ik gisteren toch doorgebeten en gevast. Vandaag vast ik ook maar ik kan het niet meer volhouden,Ik moet een pijnstiller nemen en mijn hoestsiroop. Ik durf mijn vasten niet te verbreken. Maar denk denk ik ja, werken gaat (net) wel en vasten niet..... Ik weet dat je je vasten niet zomaar mag verbreken, dilemma.....]
Allah ie shafik.

Is het niet zo dat dat wat betreft het zomaar het vasten verbreken (wat volgens mij overigens in jouw geval niet zo is gezien je klachten) eerder iets is wat geldt tijdens de ramadan wanneer je aan het vasten bent. Het vasten wat je vandaag doet en gisteren hebt gedaan is meer iets vrijwilligs en niet een verplichting?

Jij weet hoe je je voelt. Daarnaast zou ik ook stil staan bij de vraag wat voor gevolgen het heeft of kan hebben als je je medicatie in dti geval niet inneemt....

06-12-2011, 11:44
Gair Insha'Allah. Het niet de bedoeling jezelf kapot te maken he.
En je intensie is heel belangerijk. Allah swt weet het beste.

06-12-2011, 11:45


Als het echt niet kan kan het niet, dit is niet verplicht vasten. En alle daden worden beloont door de intentie.
Moge Allah jou vasten accepteren. Ameen.

06-12-2011, 11:46
Vraag of je even naar de apotheek mag en koop daar wat zetpillen.

Zetpillen zijn pijnstillers die je in mag nemen zonder dat het je vasten verbreekt.

Hoestsiroop werkt sowieso niet. Ik begrijp dat het enige verlichting lijkt te bieden maar medisch gezien haalt het helemaal niks uit. Hier waar ik woon wordt het innemen van hoestsiroop tenminste altijd afgeraden. Het kan soms namelijk een verslavende werkingh hebben en dat voor iets waarvan de werking niet is bewezen...

Als je echt niet kunt vasten, dan mag je gewoon je vasten verbreken hoor. Dat mag al bij vasten dat verplicht is, stel bij vrijwillige vastendagen... Ik denk echter wel dat je de overweging moet maken: wil ik echt mijn vasten verbreken omdat ik mijn werk niet kan onderbreken? Het zou echt jammer zijn... Er staat een immense beloning tegenover het vasten van ´Aashuurah maar alleen jij weet of je het aankunt of niet.


Citaat door Chaimav:
[ Ik ben doodziek, zit met een bronchities die ik vrijdag heb opgelopen, ondanks dat ben ik gisteren toch gaan werken en vandaag ook, ik zit met een belangrijke evenement die ik moet voobereiden (geen andere optie).

Nu ik had me voor dat ik ziek werd al voorgenomen om op ashura te vasten, ik dacht als ik kan werken dan moet vasten ook wel lukken, ondanks dat ik ziek ben heb ik gisteren toch doorgebeten en gevast. Vandaag vast ik ook maar ik kan het niet meer volhouden,Ik moet een pijnstiller nemen en mijn hoestsiroop. Ik durf mijn vasten niet te verbreken. Maar denk denk ik ja, werken gaat (net) wel en vasten niet..... Ik weet dat je je vasten niet zomaar mag verbreken, dilemma.....]

06-12-2011, 13:47
Bedankt dames! Ik ga proberen om toch vol te houden, ik heb ineens meer kracht gekregen, het is niet zo lang meer

06-12-2011, 13:52

Citaat door Chaimav:
[ Ik ben doodziek, zit met een bronchities die ik vrijdag heb opgelopen, ondanks dat ben ik gisteren toch gaan werken en vandaag ook, ik zit met een belangrijke evenement die ik moet voobereiden (geen andere optie).

Nu ik had me voor dat ik ziek werd al voorgenomen om op ashura te vasten, ik dacht als ik kan werken dan moet vasten ook wel lukken, ondanks dat ik ziek ben heb ik gisteren toch doorgebeten en gevast. Vandaag vast ik ook maar ik kan het niet meer volhouden,Ik moet een pijnstiller nemen en mijn hoestsiroop. Ik durf mijn vasten niet te verbreken. Maar denk denk ik ja, werken gaat (net) wel en vasten niet..... Ik weet dat je je vasten niet zomaar mag verbreken, dilemma.....]
Soenna vasten kun je verbreken, of je nu ziek bent of niet. Stel je bent aan het soenna vasten en je gaat op bezoek bij iemand. Zij weten niet dat je vast en bieden je eten aan. Het weigeren ervan is zeer onbeleefd en je weet dat je hen op hun tenen trapt als je niet eet.. dan mag jij je vasten verbreken en gewoon eten. Je soenna vasten die je hebt verbroken moet je echter wel op een andere dag inhalen.

Elhemdoelillaah, de dien is makkelijk voor ons gemaakt en niet moeilijk.

ps. bovenstaande geldt niet voor verplichte vastendagen, ook niet voor vastendagen die jij moet inhalen ( die zijn immers ook verplicht).