Bekijk volle/desktop versie : Van 120km/u naar 130 is 8,3% sneller, maar 17% vervuilender.



Pagina's : [1] 2 3 4 5 6 7

29-11-2011, 16:32

De maximale snelheidsverhoging op snelwegen van 120 naar 130 km/u mag dan wel een tijdsvoordeel van 8,3% opleveren, de extra vervuiling is echter 17%, meer dan het dubbele van de snelheidswinst.

Dit heeft te maken met het feit dat het vermogen dat verloren gaat bij de luchtweerstand met een macht 3 oploopt tov snelheid..

130/120=1,083

1,083^3=1,27 is dus 27%, maar omdat men 8,3% minder lang hoeft te rijden, is het netto voordeel dus 1,27 x (100-8,3)% = 116,5%, dus een toename van (16,5) 17%




Van 120km/u naar 130 is 8,3% sneller, maar 17% vervuilender.

29-11-2011, 16:33


Seg, waarom heb je de vorige topic gewist?

29-11-2011, 16:37
En weer geen bron!

29-11-2011, 16:37
Omdat ik hem tegen gesproken heb.

29-11-2011, 16:37


VVD is er voor de woning- en autobezitters en niet voor milieu of redelijk denken.
Dat het een farce is die geld kost terwijl op alles bezuinigd word behalve op belastingverlaging bij woning aanschaf en uitgave voor geluidsschermen is in en in triest.

29-11-2011, 16:39
kneus, je hebt alleen een fiets

29-11-2011, 16:40
Hmm dus je mag vanaf nu 130km/h rijden op de kaaskoppensnelwegen?

Jaja voor je 't weet zijn ze versleten...en kunnen jullie niet meer zeuren over onze wegen, want tegen dan zijn die beter dan die van jullie

29-11-2011, 16:41

Citaat door Simcha:
Omdat ik hem tegen gesproken heb.
Ja jij met je vage VVD complot dat 140 nog beter is...

Had je al aan de extra verkeersdoden gedacht? Daar stapt iedereen ook maar overheen, mevrouw Schultz zegt dat ze dat kan voorkomen - die maatregelen kosten 132 miljoen, ik geloof er niets van.

29-11-2011, 16:41

Citaat door Saida25:
Hmm dus je mag vanaf nu 130km/h rijden op de kaaskoppensnelwegen?

Jaja voor je 't weet zijn ze versleten...en kunnen jullie niet meer zeuren over onze wegen, want tegen dan zijn die beter dan die van jullie
Dan importeren we tijdelijk marokkanen om de wegen te repareren.

29-11-2011, 16:42

Citaat door Saida25:
Hmm dus je mag vanaf nu 130km/h rijden op de kaaskoppensnelwegen?

Jaja voor je 't weet zijn ze versleten...en kunnen jullie niet meer zeuren over onze wegen, want tegen dan zijn die beter dan die van jullie
Ze staan toch al twee keer per dag helemaal vast, soms haal je niet eens 30 laat staan 130.

29-11-2011, 16:42

Citaat door Hamitus:

De maximale snelheidsverhoging op snelwegen van 120 naar 130 km/u mag dan wel een tijdsvoordeel van 8,3% opleveren, de extra vervuiling is echter 19%, meer dan het dubbele van de snelheidswinst.

Dit heeft te maken met het feit dat de luchtweerstand met een macht 3 tov snelheid oploopt.

130/120=1,083

1,083^3=1,27 is dus 27%, maar omdat men 8,3% minder lang hoeft te rijden, is het netto voordeel dus 1,27 x (100-8,3)% = 116,5%, dus een toename van (16,5) 17%




Van 120km/u naar 130 is 8,3% sneller, maar 17% vervuilender.
Geen verborgen Bijbelse rekensom- profetieën deze keer?

29-11-2011, 16:44

Citaat door herreb:
Ja jij met je vage VVD complot dat 140 nog beter is...

Had je al aan de extra verkeersdoden gedacht? Daar stapt iedereen ook maar overheen, mevrouw Schultz zegt dat ze dat kan voorkomen - die maatregelen kosten 132 miljoen, ik geloof er niets van.
Verkeersdoden komen in normale omstandigheden zelden voor op de snelweg. Wel is het beter om met moderne auto's harder te rijden dan 120. Het ideale toerental in de hoogste versnelling zorgt voor minder CO2 uitstoot. Die snelheid ligt bij moderne auto's ronde 129 en 139 km/u. Derhalve is de stelling van Hamitus onjuist.

29-11-2011, 16:44



Citaat door Saida25:
Hmm dus je mag vanaf nu 130km/h rijden op de kaaskoppensnelwegen?

Jaja voor je 't weet zijn ze versleten...en kunnen jullie niet meer zeuren over onze wegen, want tegen dan zijn die beter dan die van jullie
Het is kanker-kaaskop. Je moet het wel goed zeggen.

29-11-2011, 16:47

Citaat door herreb:
Ja jij met je vage VVD complot dat 140 nog beter is...

Had je al aan de extra verkeersdoden gedacht? Daar stapt iedereen ook maar overheen, mevrouw Schultz zegt dat ze dat kan voorkomen - die maatregelen kosten 132 miljoen, ik geloof er niets van.
Hoeveel verkeersdoden waren er in 2010 in Nederland?
In België daalt het aantal verkeersdoden jaar na jaar, volgens mij zitten we nu aan een 800-tal.
Dat zijn er nog altijd 800 teveel, maar ze zijn in elk geval goed bezig!

29-11-2011, 16:47

Citaat door Simcha:
Verkeersdoden komen in normale omstandigheden zelden voor op de snelweg. Wel is het beter om met moderne auto's harder te rijden dan 120. Het ideale toerental in de hoogste versnelling zorgt voor minder CO2 uitstoot. Die snelheid ligt bij moderne auto's ronde 129 en 139 km/u. Derhalve is de stelling van Hamitus onjuist.
Ja okee, de 80km-wegen zijn het gevaarlijkst - veel daarvan zijn naar 60km teruggebracht.

Wat mij vooral stoort is dat er voor hetzelfde geld bezuinigd wordt op OV, hoe kun je 40% bezuinigen??

Pagina's : [1] 2 3 4 5 6 7