Bekijk volle/desktop versie : Dillema!! Zwanger en Solliciteren!



28-11-2011, 18:17
Hallo Allemaal!!

Ik zit in een dillema! Ik ben momenteel bijna 15 weekjes zwanger elhmdl.
Voordat ik zwanger was, had ik gesolliciteerd bij een bank. Toen ik 9 weken zwanger was werd ik uitgenodigd voor een sollicitatiegespek. Omdat ik 2 miskramen heb gehad voor 10 weken zwangerschap, wilde ik dit in het eerste gesprek nog niet melden. Na mijn eerste gesprek kreeg ik direct te horen dat ik voor een 2e ronde was uitgenodigd. Dit gesprek heeft plaatsgevonden toen ik 12 weken zwanger was. Mijn man adviseerde mij niets over de zwangerschap te zeggen, dus heb ik dat toen weer niet gedaan. Vrijdag heb ik vernomen dat zij mij een aanbod willen doen en dat ik dus ben aangenomen. Ik ben enorm blij, omdat dit echt de baan is die ik zo graag wil. Alleen er is een probleem...ik weet niet hoe en wanneer ik moet vertellen dat ik zwanger ben... Ik ben bang dat is alsnog word afgewezen als ik dit vertel voordat ik het contract teken. MAAR, als ik het daarna doe, dan zal de leidinggevende waarschijnlijk not amused zijn en dan heb ik kans alsnog in de proeftijd te worden ontslagen met een of ander smoesje. Mocht dit niet zo zijn, dan zullen de collega's mij waarschijnlijk scheef aan kijken..

Op dit moment ben ik werkzaam via een uitzendbureau ik heb geen idee tot wanneer ik hier in dienst kan blijven (totaal geen zekerheid dus). Mocht ik tot half maart in dienst kunnen blijven, dan heb ik recht op zwangerschapsverlof. Anders niet.

Als ik bij de bank het contract teken en alsnog in mijn proeftijd word ontslagen, dan heb ik tenminste recht op WW en dan krijg ik wel zwangerschapsverlof. Mocht ik in dienst kunnen blijven (wat ik het liefst wil natuurlijk), dan krijg ik zo ie zo zwangerschapsverlof.

Heeft iemand van jullie dit ook meegemaakt??? Wat zouden jullie in mijn situatie doen???

Alvast bedankt!!

28-11-2011, 18:53


Ik snap dat dit een hele lastige situatie is voor je, maar denk hoe dan ook dat het verstandiger is dat je eerlijk bent tegenover je werkgever. Hoe moeilijk het ook is, helaas is het een lastige periode om werk te vinden en al helemaal werk met zekerheid. Maar zo kunnen ze je tenminste nooit verwijten van het feit dat je niet eerlijk bent geweest. Succes met je beslissing en zwangerschap!

28-11-2011, 19:07
Het is je recht om helemaal niets te zeggen, je liegt niet je verzwijgt iets. Kies voor meer zekerheid en zwijg, XXL kleding dragen en wachten tot na je proeftijd. In Nederland ben je wettelijk verplicht het 3 maanden voor je uitgerekende datum te vertellen.

30-11-2011, 18:36
Oeii, moet denken aan een collega. Ze solliciteerde voor een andere baan, terwijl ze hoogzwanger was. Na de 3de sollicatiegesprek werd ze toch ergens aangenomen. Je moet maar net geluk hebben.

Ik denk dat ik het wel zou vertellen, is niet eerlijk tegenover hun. Maar aan de andere kant ben je niet verplicht om het ze te vertellen. Moeilijke keus, weet het echt niet. Wens je wel veel succes met je keus maken.