Bekijk volle/desktop versie : orgaandonatie is toch haram??



Pagina's : [1] 2 3 4

24-11-2011, 14:22

Citaat door ny1988:
of wat? proberen mensen halal te maken wat haram is?
.

24-11-2011, 14:26


Waarom is dat haraam? Zowel mijn moeder, als mijn zus hebben een nier gekregen! Als ik ooit een nier kan geven, zou ik er ni over twijfel, het heeft mijn zus en moeder ook hun leven gered!

24-11-2011, 14:27
hoe kom je erbij dat dat haraam zou zijn? heb juist gelezen dat dat halaal zou zijn, als je daarmee een ander persoon zou kunnen helpen leven?

24-11-2011, 14:27
Heb ook gehoord dat t haram is. Maar allahhoe alam.

24-11-2011, 14:29



Citaat door ny1988:
of wat? proberen mensen halal te maken wat haram is?
Ben je serieus! Het word steeds gekker...

24-11-2011, 14:29

Citaat door ny1988:
dt je iemand zijn leven kan redden maakt het nog niet halal
Bewijs?

24-11-2011, 14:31

Citaat door S2000:
Heb ook gehoord dat t haram is. Maar allahhoe alam.
Klopt niet hoor, is gewoon toegestaan (met voorwaarden uiteraard)

24-11-2011, 14:32

Citaat door ny1988:
hmhm wat haram is wordt halal
Plaats dan bewijs, ik zal even zelf rond kijken voor daliel.

24-11-2011, 14:33

Citaat door yasamin:
Klopt niet hoor, is gewoon toegestaan (met voorwaarden uiteraard)
Kan best. Weet er verder helemaal niets van af. Heb alleen gehoord dat het niet mag. Alleen bloed afgeven is toegestaan. Waar deze persoon t op heeft gebaseerd, weet ik niet, Maar blijkbaar zijn de meningen hierover verdeeld. Wat zijn die uitzonderingen dan?

24-11-2011, 14:34
Wat zegt de Islam over orgaandonatie?
Deze vraag is voorgelegd aan verschillende geleerden. Op basis van de Koran en de Hadith komen zij tot een uitspraak. Orgaandonatie is toegestaan.

Het redden van een leven is een belangrijke handeling in de Islam. In Surah Al-Maidah, vers 32 zegt Allah: ‘En voor hem, die iemand het leven schenkt, is het alsof hij aan het gehele mensdom het leven heeft geschonken.’

In Surah Al-Baqarah, vers 173 zegt Allah: ‘Hij heeft je slechts het gestorvene, het bloed, het varkensvlees en datgene, waarover een andere naam, dan die van Allah is uitgeroepen, verboden. Maar hij, die gedwongen is en dit niet wenst en geen overtreder is, op hem rust geen zonde. Want Allah is Vergevingsgezind, Genadevol.’

Uit dit vers komen de volgende 2 legitieme stelregels voort: ‘nood breekt wet’ en ‘het kiezen tussen het minste van 2 kwaden, indien een van beiden niet vermeden kan worden’.
Deze stelregels voorzien in de bron tot het toestaan van orgaandonatie in de Islam. De betekenis van het menselijk leven is een ‘noodzaak’. Dit gaat het verbod op het schaden van het menselijk lichaam, te boven.

Een argument om voor orgaandonatie te zijn, wordt afgeleid uit het begrip Maslaha (het maatschappelijk belang). Op basis hiervan is elke daad acceptabel en aanbevolen, als ze een bijdrage levert aan het maatschappelijk belang. Het doneren van een orgaan kan leiden tot een betere maatschappij, tot betere sociale verhoudingen en tot een betere mensheid.

24-11-2011, 14:34
en wnr jij op een dag een nier zou nodig hebben???

24-11-2011, 14:36

Citaat door ny1988:
dt je iemand zijn leven kan redden maakt het nog niet halal
plaats dan bewijs dat het haraam is

24-11-2011, 14:36



Citaat door ny1988:
hoe kan je dit zeggen als vele geleerden zeggen het is haram??

je volgt gewoon een gewenste uitkomst
Ik zeg dit omdat ik iemand ken met een longaandoening, en als deze geen nieuwe longen krijgt sterft ze.
Dus is men naar bewijs gaan zoeken of het al dan niet toegestaan is volgens de islaam; en het is toegestaan (met voorwaarden)

24-11-2011, 14:37

Citaat door ny1988:
de daliel is dat het lichaam geheel en compleet begraven dient te worden
en dat je de creatie/schepping verandert en deels voor Allah speelt
Zelf verzonnen?

24-11-2011, 14:37
Sorry hoeveel moslims krijgen een orgaandonatie, en is er al een serieus te kort! Dan moete wij zegge: Maar wij geven er geen.....

Pagina's : [1] 2 3 4