Bekijk volle/desktop versie : Nederland een beschaaf land?



21-11-2011, 22:37

Citaat:
Ja, onze dochter is een Nederlands meisje dat geen Nederlandse nationaliteit mag hebben, omdat ze voor de wet pleegkind heet, en ze niet onder bijzondere gevallen van artikel 10 valt. Dat vertelt Ferdows Kazemi, columnist van vk.nl.
Geachte heer Leers, U vindt het niet realistisch van de PVV 'om na een jaar al resultaten te willen zien van het strengere immigratiebeleid van het kabinet'.
Belofte maakt schuld, meneer Leers.

Ik heb me al die tijd afzijdig gehouden van de kwestie Mauro. En dat heeft te maken met een persoonlijk verhaal. Deze kwestie roept veel pijnlijke herinneringen bij me op. Nu u het over resultaten en cijfers hebt, is het tijd om u dat verhaal te vertellen:

Elf jaar geleden kwam er een één jarig meisje afkomstig uit Iran met haar moeder naar Nederland op familiebezoek. De moeder was kort ervoor behandeld voor leukemie en beter verklaard door de artsen in haar land. Een week na haar komst in Nederland kwam de leukemie in een zeer agressieve vorm terug. De artsen voorspelden dat haar leven binnen enkele weken zou zijn afgelopen. De 27-jarige moeder had maar één wens. Ze wilde haar enige dochtertje door haar zus die in Nederland woonde groot laten brengen.

'Beloof me dat je mijn kind onder geen enkele omstandigheid terugstuurt naar Iran. Beloof me dat je haar behoedt voor de ellende die ik als vrouw in Iran meegemaakt heb. Dit is alles wat ik wil, en ik zal rust krijgen als je mij die belofte doet. En nog iets, leer haar jou 'mama' noemen. Ik wil niet dat zij straks wel een tante heeft, maar geen moeder', zei de stervende moeder tegen haar oudere zus.
De zus beloofde haar alles waar ze om vroeg. Drie weken later overleed zij. Terwijl ze op haar sterfbed lag werd haar dochtertje door vrienden en familieleden verzorgd, omdat haar tante voor haar zieke moeder moest zorgen. Na het overlijden van haar moeder werd ze naar het huis van haar tante gebracht. Zodra ze haar tante zag barstte ze in tranen uit, stak ze haar armpjes uit naar haar en riep 'mama'.

De tante, die gebukt ging onder het verdriet van het verlies van haar liefhebbende zus, vond troost in de metaforische geboorte van haar kind. Zij was een door het kind zelf erkende moeder geworden.

Als moeder
Die moeder ben ik, meneer Leers. En ik spreek u niet als columnist van vk.nl, maar als moeder aan. Onze dochter is inmiddels ruim 12 jaar oud. Ze erkende mij al direct als moeder, hechtte zich aan mij en herstelde zich langzaam van haar verdriet. De kantonrechter gaf me de voogdij over haar. Maar het apparaat dat op cijfers draait en waar u nu verantwoordelijk voor bent, erkende het moederschap niet.
Lees hier het hele verhaal.

21-11-2011, 22:43


wow, hier wordt je echt stil van..

21-11-2011, 22:45

Citaat door Aveline:
wow, hier wordt je echt stil van..
Ja, ik ook.

21-11-2011, 23:19
Het is inderdaad een verhaal waar je een brok van in je keel krijgt. Maar wat als de leukemie niet was teruggekeerd terwijl moeder in Nederland was? Dan was haar dochter in Iran opgegroeid. Waar is trouwens de vader? Wilde hij niet graag voor zijn dochter zorgen? En een hummeltje van één die de armpjes uitstrekt en tegen een tante mama roept? Het zal wat dramatisch zijn aangezet...

Het doet me een beetje denken aan die uitspraak van Hans Dorresteijn. " De tijd heelt alle wonden, maar zij slaat er nog veel meer." Er had na het treurige overlijden van haar moeder meteen gezegd moeten worden dat wr nog een vader is in Iran. Maar na 10 jaar geeft dat geen pas meer.

22-11-2011, 02:08


Wat wordt bedoelt met beschaafd? Beschaafd in welke zin?

22-11-2011, 02:20
nederland is mijn land.