Bekijk volle/desktop versie : De regelgeving van het oproepen (van djinn) en het afzonderen van de zieke



Pagina's : [1] 2

21-11-2011, 15:11


[SIZE=3]Vraag: Wanneer van sommige mensen een verwante getroffen wordt door bezetenheid, nemen ze hem naar geneesheren van de bedoeïenen, en deze geneesheren roepen (djinn) op en verrichten vreemde handelingen. Zij zonderen de zieke voor een bepaalde tijd af en zeggen dan dat hij bezeten is door een djinn of dat hij betoverd is, of andere zaken die hierop lijken. Vervolgens behandelen zij de zieke, waarop hij beter wordt en in ruil daarvoor geef je hen geld. Wat is de regelgeving hiervan?

En wat is de regelgeving van de behandeling door middel van geschriften waarop Qor-anische Verzen worden geschreven, en daarna in het water worden gedaan en opgedronken?
[/SIZE]
Antwoord: Er schuilt geen kwaad in de behandeling van degene die bezeten of betoverd is door middel van Qor-anische Verzen en toegestane geneesmiddelen, wanneer dit gedaan wordt door iemand die bekend staat om zijn goede geloofsleer en dat hij zich houdt aan de wettige middelen.

Maar wat de behandeling betreft bij degenen die beweren over kennis van het Onwaarneembare te beschikken, of djinn oproepen, of hun soortgenoten van de kwakzalvers, of bij onbekende mensen van wie hun situatie en methode van behandeling niet bekend is; het is niet toegestaan om naar deze mensen te gaan, of om hen vragen te stellen of zich bij hen te laten behandelen, volgens de woorden van de Profeet - sallallahoe ‘alayhi wa sallam:

[SIZE=5]
من أتى عرافاً فسأله عن شيء لم تقبل له صلاة أربعين ليلة

"Degene die naar een helderziende gaat en hem ergens over vraagt, zijn gebed zal voor veertig nachten niet aanvaard worden."(1)

Overgeleverd door Moeslim in zijn Sahieh.

En zijn woorden - sallallahoe ‘alayhi wa sallam:

من أتى عرافاً أو كاهناً فصدقه بما يقول فقد كفر بما أنزل على محمد

"Degene die naar een helderziende of waarzegger gaat en gelooft in wat hij zegt, voorzeker, die is ongelovig aan datgene wat naar Mohammad is neergezonden."(2)

Overgeleverd door Ahmad en de mensen van de Soenan met een goede overleveringsketen.
[/SIZE]
En volgens andere overleveringen die hierover gaan. Allen wijzen ze erop dat het verboden is om de helderzienden en waarzeggers te vragen en om hen te geloven. En zij zijn degenen die beweren kennis te hebben van het Onwaarneembare of hulp zoeken van de djinn, en er zijn van hun daden en handelingen die daarop wijzen. Zij zijn degenen over wie de bekende overlevering gaat, die overgeleverd werd door al-Imaam Ahmad en Aboe Daawoed met een goede overleveringsketen op het gezag van Djaabir - moge Allah tevreden zijn met hem - die zei: de Profeet - sallallahoe ‘alayhi wa sallam - werd gevraagd over "an-noeshrah", waarop hij zei:
[SIZE=5]
هو من عمل الشيطان

"Het behoort tot het werk van de Shaytaan."(3)
[/SIZE]
De geleerden hebben gezegd dat "an-noeshrah" datgene is wat in de Djaahiliyyah (preïslamitische tijd van de Onwetendheid) plaatsvond van het tenietdoen van de tovenarij door middel van tovenarij. En daartoe behoort elke behandeling waarin hulp word gezocht van de waarzeggers en helderzienden en de mensen van bedrog en kwakzalverij.

Hiermee komen we te weten dat het behandelen van alle ziekten en soorten van bezetenheid slechts toegestaan is op de wettige manieren en toegestane middelen, en hiertoe behoren het reciteren en het blazen over de zieke met Verzen en wettige smeekbeden, volgens de woorden van de Profeet - sallallahoe ‘alayhi wa sallam:
[SIZE=5]
لا بأس بالرقى ما لم يكن شركاً

"Er schuilt geen kwaad in ar-roeqya, zolang het geen afgoderij is".(4)

En zijn woorden - sallallahoe ‘alayhi wa sallam:

عباد الله تداووا ولا تداووا بالحرام

"Dienaren van Allah! Neem de geneesmiddelen, maar neem geen geneesmiddelen die verboden zijn."(5)

Wat betreft het schrijven van Verzen en wettige smeekbeden met saffraan op een schone schaal of schone blaadjes, waarna deze gewassen worden en door de zieke worden opgedronken, hier schuilt geen kwaad in en vele van de Selef (Voorgangers) van deze gemeenschap deden dit, zoals al-‘Allaamah Ibn al-Qayyim - moge Allah hem genadig zijn - dat heeft verduidelijkt in Zaad al-Ma'aad en andere boeken. Maar dit is wanneer degene die dit uitvoert bekend staat om zijn deugdzaamheid en oprechtheid. En Allah is de Schenker van succes.

Bron: Fataawaa al-‘ilaadj bil-Qor-aan was-Soennah - ar-Roeqaa wa maa yata'allaqoe bihaa blz. 31-33
Vertaald vanuit het Arabisch door: Ridouane Mallouki


(1) Overgeleverd door Moeslim (2230).

(2) Overgeleverd door Ahmad (9252) en Aboe Daawoed (3904).

(3) Overgeleverd door Aboe Daawoed (3868).

(4) Overgeleverd door Moeslim (2200) en Aboe Daawoed (3886).

(5) Overgeleverd door Aboe Daawoed (3874) en at-Tirmidhie (3038).

21-11-2011, 18:08


Alhamdo li allah

25-11-2011, 15:10
alhamdo li allah

17-01-2012, 18:30
alhamdo li allah

17-01-2012, 21:18


ey bedankt voor het opzetten van deze topic. ik heb een vraag ken jij iemand die misschien mij kan helpen. een imam die ruqya doet of via koran slechte dingen van je verwijdert.

17-01-2012, 21:20

Citaat door hagenaar12:
ey bedankt voor het opzetten van deze topic. ik heb een vraag ken jij iemand die misschien mij kan helpen. een imam die ruqya doet of via koran slechte dingen van je verwijdert.


wa ilaika algair
waar woon je zuster?

18-01-2012, 21:34
ik woon in rotterdam als je iemand daar kent zeg me aub.

18-01-2012, 21:37

Citaat door hagenaar12:
ik woon in rotterdam als je iemand daar kent zeg me aub.

wa3alaika asalaam

in Rotterdam ken ik niemand zuster maar men man ken 2 personen in Den Haag die echt betrouwbaar zijn
waarom doe je gewoon niet navraag in Rotterdam zuster?
het belangrijkste is dat een persoon goed de koran beheerst zuster


18-01-2012, 21:39
in Principe kan iedereen rokija wel doen zolang hij de voorwaarde weet

18-01-2012, 21:50
k ben ook op zoek, kan je me dan mischien de nummers van die imam sturen die je in den haag kent. k ben wanhopig het maakt mij niet uit waar het is help me aub. moge god je belonen.

18-01-2012, 22:09
zuster heb jou een pm gestuurd

14-02-2012, 20:00
subhana allah

14-02-2012, 20:05


Vraag:
Bestaan er bewijzen dat een Djinn het lichaam van een mens kan overnemen?

Antwoord:
Alle lof zij Allah en vrede en zegeningen zij met Zijn Boodschapper, diens familie en metgezellen.

Er zijn hiervoor zowel bewijzen te vinden in de Koran als in de Soennah. Zo zegt Allah in de Koran (interpretatie van de betekenis):
“Degenen die van rente eten zullen niet anders opstaan dan degene die opstaat en door de satan tot bezetenheid is geslagen.”
(Soerat al-Baqarah:275)

Ibnoe Kathier zegt in zijn uitleg van dit vers: “Zij (die van rente eten) zullen op de Dag des Oordeels opstaan uit hun graven zoals een bezetene opstaat wanneer de Djinn in hem is gevaren.”

Ook heeft de Profeet (vrede zij met hem) gezegd:

“De duivel stroomt door de mens zoals het bloed (door de aderen) stroomt.”
(Al-Djaamic As-Sahieh)

Al-Imam Aboe Hassan al-Ashacarie schrijft in zijn boek Maqaalatoe Ahl us-Soennati wal Djamaacah: “Ahl us-Soennati wal Djamaacah zijn van mening dat de Djinn in het lichaam van een persoon kan kruipen.” Als bewijs voor deze uitspraak werd door hem het voorgenoemde vers aangehaald.

cAbdoellah ibnoe Ahmad ibnoe Hanbal heeft gezegd: “Op een dag vroeg ik mijn vader: ,,Sommige mensen beweren dat een Djinn niet in staat is om het lichaam van een mens binnen te gaan.” Hierop antwoordde hij: “Oh mijn zoon, degene die dit zegt, de duivel (heeft hem misleid) en spreekt via zijn tong.”

Ook hebben Ahmad en al-Bayhaqi overgeleverd dat de Profeet (vrede zij met hem) op een dag een bezeten kind passeerde en riep:
“Treedt naar buiten, O vijand van Allah.” In een andere overlevering zei hij (vrede zij met hem): “Treedt naar buiten, O vijand van Allah, ik ben de Boodschapper van Allah.”


De bewijzen dat de Djinn een mens kan binnengaan zijn te vinden in de Koran en de Soennah. Dit is de mening die door Ahl us-Soennati wal Djamaacah wordt gehanteerd. Daarnaast wordt dit ook door de realiteit en het verstand bevestigd. Wij ontkennen echter niet dat er ook andere aanleidingen kunnen zijn voor hersenletsel, depressie, inzinking en dergelijke.

Sheikh Mohammed ibnoe Saalih al-cOethaymien

Madjmoec Fataawaa wa Rasaa’il, boekdeel 1, hoofdstuk: ‘Djinn’

14-02-2012, 20:09
Vraag:
Is het toegestaan leiding te vragen voor de shaytaan?

Antwoord:

Alle lof zij Allah en vrede en zegeningen zij met Zijn Boodschapper.

Dit is niet toegestaan aangezien zoiets in strijd is met de Wijsheid en Beschikking van Allah. Allah heeft namelijk geoordeeld dat Iblies (de Satan) in aanmerking komt voor de vervloeking tot aan de Dag der Opstanding.

En Allah weet het beter.

Sheich Mohammed ibnoe Saalih al-cOethaymien

Al-Fataawaa al-Moehimmah, blz. 72

14-02-2012, 22:23
subhana allah

Pagina's : [1] 2