mama30
21-11-2011, 15:11
[SIZE=3]Vraag: Wanneer van sommige mensen een verwante getroffen wordt door bezetenheid, nemen ze hem naar geneesheren van de bedoeïenen, en deze geneesheren roepen (djinn) op en verrichten vreemde handelingen. Zij zonderen de zieke voor een bepaalde tijd af en zeggen dan dat hij bezeten is door een djinn of dat hij betoverd is, of andere zaken die hierop lijken. Vervolgens behandelen zij de zieke, waarop hij beter wordt en in ruil daarvoor geef je hen geld. Wat is de regelgeving hiervan?
En wat is de regelgeving van de behandeling door middel van geschriften waarop Qor-anische Verzen worden geschreven, en daarna in het water worden gedaan en opgedronken?
[/SIZE]
Antwoord: Er schuilt geen kwaad in de behandeling van degene die bezeten of betoverd is door middel van Qor-anische Verzen en toegestane geneesmiddelen, wanneer dit gedaan wordt door iemand die bekend staat om zijn goede geloofsleer en dat hij zich houdt aan de wettige middelen.
Maar wat de behandeling betreft bij degenen die beweren over kennis van het Onwaarneembare te beschikken, of djinn oproepen, of hun soortgenoten van de kwakzalvers, of bij onbekende mensen van wie hun situatie en methode van behandeling niet bekend is; het is niet toegestaan om naar deze mensen te gaan, of om hen vragen te stellen of zich bij hen te laten behandelen, volgens de woorden van de Profeet - sallallahoe ‘alayhi wa sallam:
[SIZE=5]
من أتى عرافاً فسأله عن شيء لم تقبل له صلاة أربعين ليلة
"Degene die naar een helderziende gaat en hem ergens over vraagt, zijn gebed zal voor veertig nachten niet aanvaard worden."(1)
Overgeleverd door Moeslim in zijn Sahieh.
En zijn woorden - sallallahoe ‘alayhi wa sallam:
من أتى عرافاً أو كاهناً فصدقه بما يقول فقد كفر بما أنزل على محمد
"Degene die naar een helderziende of waarzegger gaat en gelooft in wat hij zegt, voorzeker, die is ongelovig aan datgene wat naar Mohammad is neergezonden."(2)
Overgeleverd door Ahmad en de mensen van de Soenan met een goede overleveringsketen.
[/SIZE]
En volgens andere overleveringen die hierover gaan. Allen wijzen ze erop dat het verboden is om de helderzienden en waarzeggers te vragen en om hen te geloven. En zij zijn degenen die beweren kennis te hebben van het Onwaarneembare of hulp zoeken van de djinn, en er zijn van hun daden en handelingen die daarop wijzen. Zij zijn degenen over wie de bekende overlevering gaat, die overgeleverd werd door al-Imaam Ahmad en Aboe Daawoed met een goede overleveringsketen op het gezag van Djaabir - moge Allah tevreden zijn met hem - die zei: de Profeet - sallallahoe ‘alayhi wa sallam - werd gevraagd over "an-noeshrah", waarop hij zei:
[SIZE=5]
هو من عمل الشيطان
"Het behoort tot het werk van de Shaytaan."(3)
[/SIZE]
De geleerden hebben gezegd dat "an-noeshrah" datgene is wat in de Djaahiliyyah (preïslamitische tijd van de Onwetendheid) plaatsvond van het tenietdoen van de tovenarij door middel van tovenarij. En daartoe behoort elke behandeling waarin hulp word gezocht van de waarzeggers en helderzienden en de mensen van bedrog en kwakzalverij.
Hiermee komen we te weten dat het behandelen van alle ziekten en soorten van bezetenheid slechts toegestaan is op de wettige manieren en toegestane middelen, en hiertoe behoren het reciteren en het blazen over de zieke met Verzen en wettige smeekbeden, volgens de woorden van de Profeet - sallallahoe ‘alayhi wa sallam:
[SIZE=5]
لا بأس بالرقى ما لم يكن شركاً
"Er schuilt geen kwaad in ar-roeqya, zolang het geen afgoderij is".(4)
En zijn woorden - sallallahoe ‘alayhi wa sallam:
عباد الله تداووا ولا تداووا بالحرام
"Dienaren van Allah! Neem de geneesmiddelen, maar neem geen geneesmiddelen die verboden zijn."(5)
Wat betreft het schrijven van Verzen en wettige smeekbeden met saffraan op een schone schaal of schone blaadjes, waarna deze gewassen worden en door de zieke worden opgedronken, hier schuilt geen kwaad in en vele van de Selef (Voorgangers) van deze gemeenschap deden dit, zoals al-‘Allaamah Ibn al-Qayyim - moge Allah hem genadig zijn - dat heeft verduidelijkt in Zaad al-Ma'aad en andere boeken. Maar dit is wanneer degene die dit uitvoert bekend staat om zijn deugdzaamheid en oprechtheid. En Allah is de Schenker van succes.
Bron: Fataawaa al-‘ilaadj bil-Qor-aan was-Soennah - ar-Roeqaa wa maa yata'allaqoe bihaa blz. 31-33
Vertaald vanuit het Arabisch door: Ridouane Mallouki
(1) Overgeleverd door Moeslim (2230).
(2) Overgeleverd door Ahmad (9252) en Aboe Daawoed (3904).
(3) Overgeleverd door Aboe Daawoed (3868).
(4) Overgeleverd door Moeslim (2200) en Aboe Daawoed (3886).
(5) Overgeleverd door Aboe Daawoed (3874) en at-Tirmidhie (3038).