Bekijk volle/desktop versie : Nederlandse schrijver zakt voor inburgeringstoets



18-11-2011, 09:58

Citaat door Al-Maroc:
Schrijver Rodaan Al Galidi won vorige maand nog de Europese Unie-prijs voor de letteren voor Nederland, met zijn boek De autist en de postduif. Maar ook al wint hij prijzen met zijn Nederlandstalige boeken, was hij al twee keer Zwarte Piet en is hij gek op fietsen, toch is hij voor zijn inburgeringstoets gezakt.

De Nederlands-Iraakse schrijver - die vaak onder onder de auteursnaam Rodaan publiceert - maakte de verkorte inburgeringstoets. Hij gaf op 70 procent van de 30 vragen die hij moest beantwoorden het juiste antwoord. Maar er was een score van 74 nodig, zo schrijft Al Galidi vandaag in NRC Next. Nu moet de schrijver een volledige inburgeringscursus gaan volgen.

Uitkering
Al Galidi uit kritiek op het soort vragen dat werd gesteld. 'Niets over Van Gogh, de Nachtwacht, molens, de Dam, grachten of Sint Maarten, maar vragen als: 'Mo heeft een uitkering en wil zijn zoontje naar de creche laten gaan. Wie betaalt daarvoor? Of: Mo en Amal hebben een huis van de woningstichting. Als de kosten hoger zijn dan hun uitkering, wat zal er dan gebeuren?'

De vragen worden voorgegaan door filmpjes van Mo en Amal. 'Ik denk eerlijk gezegd dat half Nederland zich zou schamen als ze die filmpjes zouden zien en ik weet niet wat Marokkanen zouden denken als zij ze zouden zien.'

Ook stelt hij dat tien vragen alleen door een vrouw konden worden beantwoord. 'Ik weet niet wanneer een vrouw ongesteld wordt na een miskraam, want ik ben nooit zwanger geweest. Dat kan ik bewijzen.'

Drie kwartier
Ook beklaagd hij zich over de korte tijd die hij voor de toets had. 'Negen jaar lang moest ik in asielzoekerscentra wachten om mijn 'asielzoekerheid' te bewijzen - om te bewijzen dat ik een burger ben, kreeg ik slechts drie kwartier. Jammer. Toch?'

Al Galidi - geboren in 1971 - vluchtte in 1998 uit Irak naar Nederland om dienstplicht in zijn geboorteland te ontkomen. In 2007 kreeg Al Galidi een generaal pardon in Nederland. Een ander boek van zijn hand is Maanlichtmoerassen. Al Galidi zal op 28 november zijn Europese Unie-prijs in ontvangst nemen, in aanwezigheid van prinses Laurentien.
(Heleen van Lier)
18/11/11 08u46

http://www.ad.nl/ad/nl/1012/Binnenland/article/detail/3040604/2011/11/18/Nederlandse-schrijver-zakt-voor-inburgeringstoets.dhtml
.

18-11-2011, 10:01


wuahaha! belachelijk. ik heb ook vrienden die hier hun leven wonen maar toch zo en toets moeten gaan doen.

18-11-2011, 10:08
Heb eens een jongen uit Letland met z'n ingeboergeringskoersoes geholpen, ik was gezakt, wat een bizarre vragen....