Bekijk volle/desktop versie : wie kan me helpen?



17-11-2011, 21:31

''qalamoen' (pen)). Weet iemand dan hoe ik hiervan een meervoud moet maken? Dus wat de regel precies is/

Hulp zou heel fijn zijn en goed uitkomen.


17-11-2011, 22:35


voor voorwerpen geldt vrouwlijke meervoud> dus dat wordt een ta dus met 2 puntjes en dan dammatain erop aan het aan eind

17-11-2011, 22:38
als ik het goed heb onthouden

17-11-2011, 22:43

Citaat door semsem83:
voor voorwerpen geldt vrouwlijke meervoud> dus dat wordt een ta dus met 2 puntjes en dan dammatain erop aan het aan eind

Allereerst bedankt voor je antwoord. Maar is dat wat jij zegt niet een algemene regel, dus bij standaard woorden? Ik moet dus de meervoudsvormen hebbem van uitzonderingen , denk ik. Want bij 'qalamoen' is de meervoud iets van 'aqlamaat' , volgens mijn lerarwes dan. Hopelijk snap je mijn vehaal.

17-11-2011, 23:03


dat zou kunnen. het kan ook alif met hamza en fatha, kaf met soukoun, lamalif, mim
dit zie ik in een boek staan

17-11-2011, 23:09

Citaat door semsem83:
dat zou kunnen. het kan ook alif met hamza en fatha, kaf met soukoun, lamalif, mim
dit zie ik in een boek staan

Broeder, zou je dit misschien kunnen verduidelijken? Mits dat geen moeite is. Kan je misschien een voorbeeld opnoemen of vertellen wat er letterlijk in je boek staat? Mits het niet teveel moeite is voor je.

17-11-2011, 23:29
woorden boek staat qalam zoals jij hebt staan en er staat achter zoals ik hierboven zei een alif met hamza en fatha erop dan de letter qaf met sukun en dan lem en dan alif(lamalif) en dan mim. snap je het?

17-11-2011, 23:43

Citaat door WONDERBAARLIJK-:

قالم'[/SIZE" --> ''qalamoen' (pen)). Weet iemand dan hoe ik hiervan een meervoud moet maken? Dus wat de regel precies is/

Hulp zou heel fijn zijn en goed uitkomen.

Jouw vraag is niet gerelateerd aan grammatica maar aan "sarf". Ik weet niet wat jouw niveau van Arabisch is maar hoe je meervoud maakt is niet voor beginnende studenten van Arabisch. Maar in ieder geval, het is "[SIZE=3]قلم[/SIZE]" en niet "[SIZE=3]قالم[/SIZE]" en de meervoud ervan is "[SIZE=3]أقلام[/SIZE]".
Nogmaals, ik weet niet wat jou niveau is in Arabisch aangezien dit niet voor beginnende studenten is maar ik zal het zo simpel mogelijk houden:

In het Arabisch heb je meervoud in 2 vormen:

-[SIZE=3] جمع المذرك/المؤنث السالم[/SIZE] (Jam' al-Mudhakkar/al-Mu-annath as-Saalim)
- [SIZE=3]جمع التكسير (Jam' at-Takseer)

Jouw vraag heeft te maken met Jam' at-Takseer en dat heeft in werkelijkheid geen vaste absolute stelregel, deze dien je per woord te memoriseren. Er zijn natuurlijk wel een paar stelregels aan verbonden, maar die zijn voor gevorderden.

18-11-2011, 11:45

Citaat door semsem83:
woorden boek staat qalam zoals jij hebt staan en er staat achter zoals ik hierboven zei een alif met hamza en fatha erop dan de letter qaf met sukun en dan lem en dan alif(lamalif) en dan mim. snap je het?

Oh okee, ik snap het. Djazakalahu gairan. Weet jij toevallig of dat zo bij elke meervoud moet? Of is er bij elke woord
Een aparte regel?

19-11-2011, 22:12

Citaat door WONDERBAARLIJK-:
Oh okee, ik snap het. Djazakalahu gairan. Weet jij toevallig of dat zo bij elke meervoud moet? Of is er bij elke woord
Een aparte regel?
Wa iyaki
misschien heb je hier wat aan.

http://educatie-en-school.infonu.nl/taal/45395-meervoud-van-arabische-zelfstandige-naamwoorden.html

19-11-2011, 22:20

Citaat door semsem83:
Wa iyaki
misschien heb je hier wat aan.

http://educatie-en-school.infonu.nl/taal/45395-meervoud-van-arabische-zelfstandige-naamwoorden.html
Dankje voor die link, ik zal meteen een kijkje nemen.