Bekijk volle/desktop versie : Regisseur maakt menselijke film over pedofilie



Pagina's : [1] 2 3 4 5 6

15-11-2011, 10:54
AMSTERDAM - Pedofielen worden door de media en de filmindustrie als monsters afgeschilderd. Dit lost het probleem niet op en zorgt alleen maar voor meer afstand.

Dat beweert de Oostenrijkse regisseur Markus Schleinzer in een interview met NU.nl. Zijn eerste film Michael, die donderdag in Nederland in première gaat, behandelt het thema kindermisbruik. De film gaat over de relatie tussen de 35-jarige pedofiel Michael en de door hem ontvoerde tienjarige Wolfgang.

Het grote verschil tussen Michael en andere films die het onderwerp behandelen is volgens Schleinzer het feit dat Michael zonder enige dramatiek is en van de dader geen monster maakt. De pedofiel in Michael heeft een baan, past zich aan de maatschappij aan, houdt zijn huis netjes, koopt kerstcadeautjes voor zijn familie en schrikt tijdens het kijken van een enge film.

"Ik wil er juist op wijzen hoe deze persoon in zijn doen en laten het beeld van de doorsnee burger weerspiegelt. De horror schuilt in het verlangen van deze man, om net zo te willen leven als iedereen om hem heen. Het gaat om het kwaad dat in de banale dingen zit", legt Schleinzer uit.

[video=youtube;5JWStmg38dY]http://www.youtube.com/watch?v=5JWStmg38dY[/video]

http://www.nu.nl/film/2667202/regisseur-maakt-menselijke-film-pedofilie-.html

15-11-2011, 11:23


" De pedofiel in Michael heeft een baan, past zich aan de maatschappij aan, houdt zijn huis netjes, koopt kerstcadeautjes voor zijn familie en schrikt tijdens het kijken van een enge film."

Dat is niet verboden volgens de wet.

"De horror schuilt in het verlangen van deze man, om net zo te willen leven als iedereen om hem heen"

Nee, de horror zit in het verlangen van de man om juist niet te willen leven als iedereen om hem heen.


. Het gaat om het kwaad dat in de banale dingen zit",

Volgens mij heeft schleinzer niet helemaal begrepen wat pedofilie inhoudt.

Lost zijn film wel het probleem op?

15-11-2011, 11:31
Ja, sommige moordenaars zijn ook hele lieve, rustige mensen, ze zouden nooit een vlieg kwaad doen.

Hou toch op, het zijn allemaal monsters.

15-11-2011, 11:36
Ik vermoed dat deze film wel eens een 'goed' kijkje in de keuken zou kunnen geven. Beklemmend en op een rustige manier de gruwel volkomen weergevend. Weet niet of ik het aan zou kunnen gluren.

15-11-2011, 11:45



Citaat door onaangepast:
Ik vermoed dat deze film wel eens een 'goed' kijkje in de keuken zou kunnen geven. Beklemmend en op een rustige manier de gruwel volkomen weergevend. Weet niet of ik het aan zou kunnen gluren.
De acteur had er soms ook moeite mee... hieronder het volledige artikel:


AMSTERDAM - Pedofielen worden door de media en de filmindustrie als monsters afgeschilderd. Dit lost het probleem niet op en zorgt alleen maar voor meer afstand.

Dat beweert de Oostenrijkse regisseur Markus Schleinzer in een interview met NU.nl.

Zijn eerste film Michael, die donderdag in Nederland in première gaat, behandelt het thema kindermisbruik. De film gaat over de relatie tussen de 35-jarige pedofiel Michael en de door hem ontvoerde tienjarige Wolfgang.

Het grote verschil tussen Michael en andere films die het onderwerp behandelen is volgens Schleinzer het feit dat Michael zonder enige dramatiek is en van de dader geen monster maakt. De pedofiel in Michael heeft een baan, past zich aan de maatschappij aan, houdt zijn huis netjes, koopt kerstcadeautjes voor zijn familie en schrikt tijdens het kijken van een enge film.

"Ik wil er juist op wijzen hoe deze persoon in zijn doen en laten het beeld van de doorsnee burger weerspiegelt. De horror schuilt in het verlangen van deze man, om net zo te willen leven als iedereen om hem heen. Het gaat om het kwaad dat in de banale dingen zit", legt Schleinzer uit.

[SIZE=3]Michael Haneke[/SIZE]

Jarenlang voelde Markus Schleinzer zich als caster geborgen in de schaduw van zijn meester, de regisseur Michael Haneke. Voor Hanekes geprezen film Das weiße Band zocht Schleinzer 48 kinderen. Op een dag constateerde hij de aanwezigheid van een billboard, direct naast de studio.

Volgens de tekst op het billboard worden er jaarlijks in Duitsland 48.000 kinderen vermist. De overeenkomst tussen de twee getallen sloeg bij Schleinzer in als een bom en hij raakte geïnteresseerd in de thematiek. Haneke zelf zorgde er uiteindelijk voor dat Schleinzer deze thematiek in een film zou verwerken.

''Tijdens de opnames van Das weiße Band zei Haneke op een gegeven moment: 'Nu is het genoeg geweest. Jij gaat je eigen film maken. Over drie maanden wil ik het script zien.' Ik was met stomheid geslagen toen Haneke me drie maanden later daadwerkelijk belde met de vraag waar het manuscript bleef", aldus Schleinzer. Niet veel later legde hij drie verhaallijnen aan vrienden en collega’s uit de filmwereld voor. Hij ging door met het verhaal dat de meeste discussie opwekte.

[SIZE=3]Homofobie[/SIZE]

Schleinzer was zich er direct van bewust dat hij met de film Michael geen taboes zou breken. Veel meer wilde hij een onpretentieuze en onsentimentele blik op de relatie tussen dader en slachtoffer werpen. In het bijzonder de relatie tussen een man en een jongentje. Volgens de regisseur rust hier een dubbel taboe op.

"Pedofilie wordt binnen de maatschappij uiteraard totaal verworpen, maar het feit dat in deze film een man een relatie met een kind van zijn eigen geslacht wil aangaan activeert bij veel mensen gevoelens die zich het beste met de term homofobie laten omschrijven."

Schleinzer baseert zijn theorie op gesprekken die hij tijdens het schrijven van het script heeft gevoerd. “Op de een of andere, voor mij niet te doorgronden, manier kunnen sommige mensen wel enig begrip opbrengen voor een relatie tussen een volwassen man en een minderjarig meisje. Dat verbaasde me zeer.”

[SIZE=3]Fritzl[/SIZE]

Een wetenschappelijk onderzoek naar pedofilie weigerde hij. Ook wilde Schleinzer niet de achtergronden van bepaalde gevallen die in de media breed waren uitgemeten, bijvoorbeeld de zaak Fritzl of Kampusch, achterhalen. "Ik wilde niet het gevaar lopen dat ik waargebeurde verhalen of delen daarvan door mijn script zou weven.''

Wel liet hij het draaiboek door de psychiater dr. Heidi Kastner lezen. Kastner is gespecialiseerd in therapeutische begeleiding van kindermisbruikers en bevestigde Schleinzer dat zijn geschetste beeld van de pedofiel Michael met de werkelijkheid overeenstemde. "Als dr. Kastner mijn personage zou hebben afgekeurd, was ik niet aan de film begonnen."


[SIZE=3]Draaiboek[/SIZE]

Schleinzer hield zich tijdens de opnames rigoureus aan het ‘goedgekeurde’ draaiboek. Dit vormde een veiligheidsnet voor hoofdrolspeler Michael Fuith, die niet persoonlijk met het personage hoefde mee te denken en zich daardoor kon beschermen.

"Niemand hoefde te improviseren en iets van zichzelf in de personages leggen, we deden alles letterlijk volgens het draaiboek. Michael Fuith had enkele malen veel moeite tijdens de opnames, maar ik vertelde hem dat er geen andere manier was om bepaalde scènes uit te voeren."

Fuiths naamverwantschap met het personage berust volgens Schleinzer op toeval. "Veel mensen denken dat ik de film naar Michael Haneke heb vernoemd, maar dat is onzin. Wel kwam ik er later achter dat Michael in het Hebreeuws 'Wie is als god?' betekent. Dat vond ik, gezien de rol van Michael in de film, wel erg toepasselijk. Het personage heet zo, omdat ik een vaak voorkomende naam wilde gebruiken. Een naam die nogmaals de banaliteit binnen het hele verhaal onderstreept."

[SIZE=3]Angst

Bang om het verwijt te krijgen dat hij de pedofiel te veel menselijkheid heeft toegedicht is hij niet.

"Hij is een mens! Het zogenaamde vermonsteren van deze personen, zoals vaak door de media gebeurt, heeft als gevolg dat de afstand tussen maatschappij en dader wordt vergroot. Ik kan de kijkers van deze film niet dwingen om zich met dit thema te confronteren. En ik weet dat aan dit thema en aan deze film een grote angst kleeft. Maar zolang we niet de confrontatie met onze angsten aangaan en de maatschappij niet de confrontatie met haar daders aangaat mogen we ook niet over deze mensen oordelen."

15-11-2011, 11:49

Citaat door MarokkaansPizza:
Het langzame proces van de acceptatie van pedofilie in het westen is bezig.
Kinderhuwelijken in het midden-oosten.

We hebben inderdaad nog een achterstand goed te maken.

15-11-2011, 11:55

Citaat door MarokkaansPizza:
Het langzame proces van de acceptatie van pedofilie in het westen is bezig.

Ik word misselijk hier van

xwesterlingmodusx

Ja ze hebben gelijk, we moeten pedofielen accepteren ze zijn ook maar mensen en het is hun geaardheid. We moeten ze respecteren wanneer ze uit de kast komen!
Nogal een domme opmerking, zeker weer een mind-game.

De laatste decennia is vooral een teruggang in acceptie mbt pedoseksuelen zichtbaar.

15-11-2011, 12:04

Citaat door MarokkaansPizza:
Het langzame proces van de acceptatie van pedofilie in het westen is bezig.

Ik word misselijk hier van

xwesterlingmodusx

Ja ze hebben gelijk, we moeten pedofielen accepteren ze zijn ook maar mensen en het is hun geaardheid. We moeten ze respecteren wanneer ze uit de kast komen!
Je snapt er overduidelijk weer eens geen reet van & je stoort.

15-11-2011, 12:05

Citaat door Seal97:
De acteur had er soms ook moeite mee... hieronder het volledige artikel:


AMSTERDAM - Pedofielen worden door de media en de filmindustrie als monsters afgeschilderd. Dit lost het probleem niet op en zorgt alleen maar voor meer afstand.

Dat beweert de Oostenrijkse regisseur Markus Schleinzer in een interview met NU.nl.

Zijn eerste film Michael, die donderdag in Nederland in première gaat, behandelt het thema kindermisbruik. De film gaat over de relatie tussen de 35-jarige pedofiel Michael en de door hem ontvoerde tienjarige Wolfgang.

Het grote verschil tussen Michael en andere films die het onderwerp behandelen is volgens Schleinzer het feit dat Michael zonder enige dramatiek is en van de dader geen monster maakt. De pedofiel in Michael heeft een baan, past zich aan de maatschappij aan, houdt zijn huis netjes, koopt kerstcadeautjes voor zijn familie en schrikt tijdens het kijken van een enge film.

"Ik wil er juist op wijzen hoe deze persoon in zijn doen en laten het beeld van de doorsnee burger weerspiegelt. De horror schuilt in het verlangen van deze man, om net zo te willen leven als iedereen om hem heen. Het gaat om het kwaad dat in de banale dingen zit", legt Schleinzer uit.

[SIZE=3]Michael Haneke[/SIZE]

Jarenlang voelde Markus Schleinzer zich als caster geborgen in de schaduw van zijn meester, de regisseur Michael Haneke. Voor Hanekes geprezen film Das weiße Band zocht Schleinzer 48 kinderen. Op een dag constateerde hij de aanwezigheid van een billboard, direct naast de studio.

Volgens de tekst op het billboard worden er jaarlijks in Duitsland 48.000 kinderen vermist. De overeenkomst tussen de twee getallen sloeg bij Schleinzer in als een bom en hij raakte geïnteresseerd in de thematiek. Haneke zelf zorgde er uiteindelijk voor dat Schleinzer deze thematiek in een film zou verwerken.

''Tijdens de opnames van Das weiße Band zei Haneke op een gegeven moment: 'Nu is het genoeg geweest. Jij gaat je eigen film maken. Over drie maanden wil ik het script zien.' Ik was met stomheid geslagen toen Haneke me drie maanden later daadwerkelijk belde met de vraag waar het manuscript bleef", aldus Schleinzer. Niet veel later legde hij drie verhaallijnen aan vrienden en collega’s uit de filmwereld voor. Hij ging door met het verhaal dat de meeste discussie opwekte.

[SIZE=3]Homofobie[/SIZE]

Schleinzer was zich er direct van bewust dat hij met de film Michael geen taboes zou breken. Veel meer wilde hij een onpretentieuze en onsentimentele blik op de relatie tussen dader en slachtoffer werpen. In het bijzonder de relatie tussen een man en een jongentje. Volgens de regisseur rust hier een dubbel taboe op.

"Pedofilie wordt binnen de maatschappij uiteraard totaal verworpen, maar het feit dat in deze film een man een relatie met een kind van zijn eigen geslacht wil aangaan activeert bij veel mensen gevoelens die zich het beste met de term homofobie laten omschrijven."

Schleinzer baseert zijn theorie op gesprekken die hij tijdens het schrijven van het script heeft gevoerd. “Op de een of andere, voor mij niet te doorgronden, manier kunnen sommige mensen wel enig begrip opbrengen voor een relatie tussen een volwassen man en een minderjarig meisje. Dat verbaasde me zeer.”

[SIZE=3]Fritzl[/SIZE]

Een wetenschappelijk onderzoek naar pedofilie weigerde hij. Ook wilde Schleinzer niet de achtergronden van bepaalde gevallen die in de media breed waren uitgemeten, bijvoorbeeld de zaak Fritzl of Kampusch, achterhalen. "Ik wilde niet het gevaar lopen dat ik waargebeurde verhalen of delen daarvan door mijn script zou weven.''

Wel liet hij het draaiboek door de psychiater dr. Heidi Kastner lezen. Kastner is gespecialiseerd in therapeutische begeleiding van kindermisbruikers en bevestigde Schleinzer dat zijn geschetste beeld van de pedofiel Michael met de werkelijkheid overeenstemde. "Als dr. Kastner mijn personage zou hebben afgekeurd, was ik niet aan de film begonnen."


[SIZE=3]Draaiboek[/SIZE]

Schleinzer hield zich tijdens de opnames rigoureus aan het ‘goedgekeurde’ draaiboek. Dit vormde een veiligheidsnet voor hoofdrolspeler Michael Fuith, die niet persoonlijk met het personage hoefde mee te denken en zich daardoor kon beschermen.

"Niemand hoefde te improviseren en iets van zichzelf in de personages leggen, we deden alles letterlijk volgens het draaiboek. Michael Fuith had enkele malen veel moeite tijdens de opnames, maar ik vertelde hem dat er geen andere manier was om bepaalde scènes uit te voeren."

Fuiths naamverwantschap met het personage berust volgens Schleinzer op toeval. "Veel mensen denken dat ik de film naar Michael Haneke heb vernoemd, maar dat is onzin. Wel kwam ik er later achter dat Michael in het Hebreeuws 'Wie is als god?' betekent. Dat vond ik, gezien de rol van Michael in de film, wel erg toepasselijk. Het personage heet zo, omdat ik een vaak voorkomende naam wilde gebruiken. Een naam die nogmaals de banaliteit binnen het hele verhaal onderstreept."

[SIZE=3]Angst

Bang om het verwijt te krijgen dat hij de pedofiel te veel menselijkheid heeft toegedicht is hij niet.

"Hij is een mens! Het zogenaamde vermonsteren van deze personen, zoals vaak door de media gebeurt, heeft als gevolg dat de afstand tussen maatschappij en dader wordt vergroot. Ik kan de kijkers van deze film niet dwingen om zich met dit thema te confronteren. En ik weet dat aan dit thema en aan deze film een grote angst kleeft. Maar zolang we niet de confrontatie met onze angsten aangaan en de maatschappij niet de confrontatie met haar daders aangaat mogen we ook niet over deze mensen oordelen."
Pfff.. Heftig. & dat is maar goed ook.

15-11-2011, 12:06
O & Tony, ik klik nooit op jouw OT.

15-11-2011, 12:08

Citaat door onaangepast:
Pfff.. Heftig. & dat is maar goed ook.
Zeker heftig, het kan wel eens een heel goede film worden...

Eventuele controverse zou gelijk kunnen staan aan die over Lolita eind jaren 50.

15-11-2011, 12:09

Citaat door Seal97:
Zeker heftig, het kan wel eens een heel goede film worden...

Eventuele controverse zou gelijk kunnen staan aan die over Lolita eind jaren 50.
Dat moet ik even googelen.

15-11-2011, 12:13


Volgens mij weten we allemaal wel dat het "ook" mensen zijn.
Maar gaat toch echt om die daden,
en daardoor verdienen ze flink harde martel praktijken.
Simpel wat begrijpen ze hier niet aan.

15-11-2011, 12:23

Citaat door Leonidas:
" De pedofiel in Michael heeft een baan, past zich aan de maatschappij aan, houdt zijn huis netjes, koopt kerstcadeautjes voor zijn familie en schrikt tijdens het kijken van een enge film."

Dat is niet verboden volgens de wet.

"De horror schuilt in het verlangen van deze man, om net zo te willen leven als iedereen om hem heen"

Nee, de horror zit in het verlangen van de man om juist niet te willen leven als iedereen om hem heen.


. Het gaat om het kwaad dat in de banale dingen zit",

Volgens mij heeft schleinzer niet helemaal begrepen wat pedofilie inhoudt.

Lost zijn film wel het probleem op?
sinds wnr worden films gemakt om problemen op te lossen?

15-11-2011, 12:25

Citaat door MarokkaansPizza:
Ik ben benieuwd of de regisseur die film ook zou maken, als zijn kind werd verkracht.
Misschien juist dan.
Snap je het nu al wat beter?

Pagina's : [1] 2 3 4 5 6