Bekijk volle/desktop versie : Mening verbod ritueel slachten



Pagina's : [1] 2 3 4 5 6 7

14-11-2011, 17:44
Lieve mensen,
Als eindexamenopdracht in 6 VWO moeten wij een profielwerkstuk schrijven. Mijn onderwerp is het verbod op het ritueel slachten, en dan kijk ik vooral of dit in strijd is met godsdienstvrijheid.
Mijn vraag aan jullie is of jullie jullie mening met mij kunnen delen over het verbod. Wat vind je ervan? En stel dat dit voorstel daadwerkelijk ingaat wat zijn de gevolgen voor jou en voor waarschijnlijk de hele moslimgemeenschap.

Jullie zouden mij hiermee heel erg kunnen helpen!
Alvast bedankt,
Manal

14-11-2011, 17:47


Ja wat denk je zelf, ik kijk er wel negatief tegenop. ten eerste waar gaan wij moslims vlees halen? en hoe gaan we het doen met offerfeest het wordt ten eerste allemaal duur de prijzen gaan denk ik omhoog als we een schaap uit een islamitische land geïmporteerd willen hebben

14-11-2011, 17:48
Ps: als ik hierover een werkstuk zou mogen maken, dan was ik binnen een half uur klaar. zoo makkieeeeeeee

14-11-2011, 17:51
Ik weet het zelf goed, maar mijn mening alleen is niet genoeg. Ik wil het ook van andere moslims horen.
Dat is knap dat je het binnen een halfuur kunt. Maar zo makkelijk is het niet

14-11-2011, 17:52


Het is een werkstuk die je op basis van je onderzoek schrijft. Dus niet makkelijk een stukje tekst schrijven.

14-11-2011, 17:53
misschien moet je het maar ook eens aan joden vragen, want zij slachten op het zelfde wijze als ons.

14-11-2011, 17:54

Citaat door Manalll:
Lieve mensen,
Als eindexamenopdracht in 6 VWO moeten wij een profielwerkstuk schrijven. Mijn onderwerp is het verbod op het ritueel slachten, en dan kijk ik vooral of dit in strijd is met godsdienstvrijheid.
Mijn vraag aan jullie is of jullie jullie mening met mij kunnen delen over het verbod. Wat vind je ervan? En stel dat dit voorstel daadwerkelijk ingaat wat zijn de gevolgen voor jou en voor waarschijnlijk de hele moslimgemeenschap.

Jullie zouden mij hiermee heel erg kunnen helpen!
Alvast bedankt,
Manal
Er is geen verbod op ritueel slachten, er komt een verbod op onverdoofd slachten. Ook halal-slachterijen slachten al jaren verdoofd zonder dat men daar moeilijk over doet.

Maar goed: wil je dit onderwerp aansnijden, denk dan eens aan het volgende:

Begin dan eens met het volgende: wat is het etiket "halal" waard als het over die laatste paar minuten van het belabberde leven van een levend wezen gaat? Dat het vlees gewoon uit de bioindustrie komt, daar hoor je geen Moslim over. Is dat niet wat hypocriet en helemaal niet volgens het "idee halal"?

En godsdienstvrijheid: wie bepaalt wanneer iets onder die regels valt? Hoe is dat eigenlijk gedefinieerd, een "godsdienst"? Zo is vorig jaar in Engeland "druïde" geaccepteerd als religie: mogen die nu automatisch met een druïde-mens rondlopen onder het mom van "godsdienstvrijheid"?

14-11-2011, 18:01
Klopt, je hebt helemaal gelijk. Ik heb met diverse imaams gepraat, en allemaal vertelden zij dat het verdoofd slachten niet wordt toegestaan in de islam. Dus dat er in halal-slagerijen verdoofd ritueel wordt geslacht, is in de islamitische geloof niet toegestaan om redenen zoals dat er bloed achterblijft in het dier, en dat is weer slecht voor de mens. En sowieso, Allah heeft dit ons zo voorgeschreven, wij moeten er daarom niet onze draai aangeven. Allah wil het beste voor zowel mens al dier. Wij vertrouwen in wat Allah swt zegt, en doen daarom ook wat hij zegt.

14-11-2011, 18:02
Het komt soms voor dat grondrechten met elkaar botsen. Een veel voorkomend voorbeeld is de botsing tussen ‘het verbod van discriminatie’ met ‘de vrijheid van meningsuiting’.

Als we kijken naar de kwestie over het verbod van het ritueel slachten, komen er verschillende (grond)wetten en rechten tegenover elkaar te staan.
Je hebt de godsdienstvrijheid tegenover het dierenwelzijn.

Het verbod op onverdoofd ritueel slachten is een inbreuk op de godsdienstvrijheid van een bepaalde groep burgers: moslims en joden. Uit het geloof zelf en uit jurisprudentie, dus bij de toepassing van het recht, blijkt dat we het ritueel slachten moeten zien als deel van de islamitische en joodse religie. De wet van godsdienstvrijheid stelt ook grenzen aan, met name op het punt van openbare orde en veiligheid en op het punt van volksgezondheid en welzijn.

Dierenwelzijn is hier vastgesteld in de GWWD, gezondheid- en welzijnswet voor dieren. Deze wet beschermt de gezondheid en het welzijn van dieren. In de wet staat hoe de kwaliteit van leven van deze dieren gewaarborgd moet blijven. Zo is het verboden om een dier onnodig pijn of letsel te veroorzaken, gezondheid of welzijn van het dier aan te tasten.

Er zijn genoeg onderzoeken en aanwijzingen die uitwijzen dat het onverdoofd ritueel tot meer stress en pijn bij lijdt bij dieren.

De vraag is dus of godsdienstvrijheid of dierenwelzijn voorgaat. Als we het verbieden het ritueel slachten, dan ontnemen we een grote groep mensen van hun godsdienstvrijheid. Maar als we het ritueel slachten niet verbieden, houden we niet meer aan onze dierenwelzijn.

14-11-2011, 18:09

Citaat door Manalll:
Klopt, je hebt helemaal gelijk. Ik heb met diverse imaams gepraat, en allemaal vertelden zij dat het verdoofd slachten niet wordt toegestaan in de islam. Dus dat er in halal-slagerijen verdoofd ritueel wordt geslacht, is in de islamitische geloof niet toegestaan om redenen zoals dat er bloed achterblijft in het dier, en dat is weer slecht voor de mens. En sowieso, Allah heeft dit ons zo voorgeschreven, wij moeten er daarom niet onze draai aangeven. Allah wil het beste voor zowel mens al dier. Wij vertrouwen in wat Allah swt zegt, en doen daarom ook wat hij zegt.
Ehm, komt dat fabeltje nog steeds terug?


Enne, god wil het beste: wat is precies de bedoeling van halal? Kijk daar eens naar en plaats dat idee eens in de 7e eeuw.

Ik vind dat je in je werkstuk dus ook best wel mag ingaan op het hypocriete gedrag dat er door Moslims niet gekeken wordt naar de rest van het leven van het dier.


Citaat door Manalll:
Het komt soms voor dat grondrechten met elkaar botsen. Een veel voorkomend voorbeeld is de botsing tussen ‘het verbod van discriminatie’ met ‘de vrijheid van meningsuiting’.
Veel voorkomend en een niet zo snugger voorbeeld. Maar goed, daar gaat het nu niet om.


Citaat door Manalll:

Als we kijken naar de kwestie over het verbod van het ritueel slachten, komen er verschillende (grond)wetten en rechten tegenover elkaar te staan.
Je hebt de godsdienstvrijheid tegenover het dierenwelzijn.

Het verbod op onverdoofd ritueel slachten is een inbreuk op de godsdienstvrijheid van een bepaalde groep burgers: moslims en joden. Uit het geloof zelf en uit jurisprudentie, dus bij de toepassing van het recht, blijkt dat we het ritueel slachten moeten zien als deel van de islamitische en joodse religie. De wet van godsdienstvrijheid stelt ook grenzen aan, met name op het punt van openbare orde en veiligheid en op het punt van volksgezondheid en welzijn.

Dierenwelzijn is hier vastgesteld in de GWWD, gezondheid- en welzijnswet voor dieren. Deze wet beschermt de gezondheid en het welzijn van dieren. In de wet staat hoe de kwaliteit van leven van deze dieren gewaarborgd moet blijven. Zo is het verboden om een dier onnodig pijn of letsel te veroorzaken, gezondheid of welzijn van het dier aan te tasten.

Er zijn genoeg onderzoeken en aanwijzingen die uitwijzen dat het onverdoofd ritueel tot meer stress en pijn bij lijdt bij dieren.

De vraag is dus of godsdienstvrijheid of dierenwelzijn voorgaat. Als we het verbieden het ritueel slachten, dan ontnemen we een grote groep mensen van hun godsdienstvrijheid. Maar als we het ritueel slachten niet verbieden, houden we niet meer aan onze dierenwelzijn.
Er zijn veel Moslims die met filmpjes aan komen dragen van een halal-slacht waarbij het dier heel rustig is, ze vergeten dan even wel dat de, zoals ik dat noem, "persoonlijke slacht" altijd zo kan (ongeacht halal of niet, dat maakt niet uit), maar dat de industriële slacht er heel anders aan toe gaat, inclusief de halal-slacht.

Er zijn Moslim-organisaties die helemaal geen moeite hebben met verdoofd slachten.

14-11-2011, 18:20
'Wat betreft het bloed, dat is de verblijfplaats van ziektes in het lichaam en ook hun transportweg. Door het eten van vlees met nog bloed in, neemt iemand alle ziektes op zich. Het is algemeen bekend dat bloed veel bacteriën bevat, en na de dood van het die blijkt deze nog meer besmettelijk en schadelijker te zijn.' Als jij vlees met bloed wilt eten, moet je dat vooral doen. Allah verbied dit niet zomaar, het is puur omdat het lichamelijk slecht voor je kan zijn.

Dat er bij de industriele slachting het anders aantoe gaat ontken ik niet, maar ik ga ook niet ontkennen dat het dier daar minder pijn lijdt. Er wordt immer een pin door zijn hoofd geschoten, dit moet ook erg pijnlijk zijn..

Als moslim volg je op wat allah je heeft voorgeschreven. Dat er moslim-organisaties zijn die daar anders over nadenken, dat kan. Maar uiteindelijk moet ieder het voorzichzelf bepalen in hoeverre hij/zij regels volgt.

14-11-2011, 18:21

Citaat door Manalll:
Het komt soms voor dat grondrechten met elkaar botsen. Een veel voorkomend voorbeeld is de botsing tussen ‘het verbod van discriminatie’ met ‘de vrijheid van meningsuiting’.

Als we kijken naar de kwestie over het verbod van het ritueel slachten, komen er verschillende (grond)wetten en rechten tegenover elkaar te staan.
Je hebt de godsdienstvrijheid tegenover het dierenwelzijn.

Het verbod op onverdoofd ritueel slachten is een inbreuk op de godsdienstvrijheid van een bepaalde groep burgers: moslims en joden. Uit het geloof zelf en uit jurisprudentie, dus bij de toepassing van het recht, blijkt dat we het ritueel slachten moeten zien als deel van de islamitische en joodse religie. De wet van godsdienstvrijheid stelt ook grenzen aan, met name op het punt van openbare orde en veiligheid en op het punt van volksgezondheid en welzijn.

Dierenwelzijn is hier vastgesteld in de GWWD, gezondheid- en welzijnswet voor dieren. Deze wet beschermt de gezondheid en het welzijn van dieren. In de wet staat hoe de kwaliteit van leven van deze dieren gewaarborgd moet blijven. Zo is het verboden om een dier onnodig pijn of letsel te veroorzaken, gezondheid of welzijn van het dier aan te tasten.

Er zijn genoeg onderzoeken en aanwijzingen die uitwijzen dat het onverdoofd ritueel tot meer stress en pijn bij lijdt bij dieren.

De vraag is dus of godsdienstvrijheid of dierenwelzijn voorgaat. Als we het verbieden het ritueel slachten, dan ontnemen we een grote groep mensen van hun godsdienstvrijheid. Maar als we het ritueel slachten niet verbieden, houden we niet meer aan onze dierenwelzijn.
Ik vind jou goed.

Alleen vind ik niet dat dierenrechten mensenrechten zijn. Alleen al daarom kies ik voor het toestaan van onverdoofd slachten.

14-11-2011, 18:23



Citaat door Seal97:
Ehm, komt dat fabeltje nog steeds terug?


Enne, god wil het beste: wat is precies de bedoeling van halal? Kijk daar eens naar en plaats dat idee eens in de 7e eeuw.

Ik vind dat je in je werkstuk dus ook best wel mag ingaan op het hypocriete gedrag dat er door Moslims niet gekeken wordt naar de rest van het leven van het dier.



Veel voorkomend en een niet zo snugger voorbeeld. Maar goed, daar gaat het nu niet om.



Er zijn veel Moslims die met filmpjes aan komen dragen van een halal-slacht waarbij het dier heel rustig is, ze vergeten dan even wel dat de, zoals ik dat noem, "persoonlijke slacht" altijd zo kan (ongeacht halal of niet, dat maakt niet uit), maar dat de industriële slacht er heel anders aan toe gaat, inclusief de halal-slacht.

Er zijn Moslim-organisaties die helemaal geen moeite hebben met verdoofd slachten.
Dieren hebben niks te klagen. In de natuur worden ze minutenlang achtervolgd door roofdieren voordat ze gemarteld en gedood worden - zonder enige vorm van verdoving.

Ik vind dat moslims en joden het heel netjes doen.

14-11-2011, 18:24

Citaat door oeps:
Ik vind jou goed.

Alleen vind ik niet dat dierenrechten mensenrechten zijn. Alleen al daarom kies ik voor het toestaan van onverdoofd slachten.
Vind ik ook, als je zou moeten kiezen mens of dier. Dan toch mens..

14-11-2011, 18:25

Citaat door Manalll:
Klopt, je hebt helemaal gelijk. Ik heb met diverse imaams gepraat, en allemaal vertelden zij dat het verdoofd slachten niet wordt toegestaan in de islam. Dus dat er in halal-slagerijen verdoofd ritueel wordt geslacht, is in de islamitische geloof niet toegestaan om redenen zoals dat er bloed achterblijft in het dier, en dat is weer slecht voor de mens. En sowieso, Allah heeft dit ons zo voorgeschreven, wij moeten er daarom niet onze draai aangeven. Allah wil het beste voor zowel mens al dier. Wij vertrouwen in wat Allah swt zegt, en doen daarom ook wat hij zegt.
Ik gun jou en andere gelvigen van harte jullie slachtpraktijken. LEVE DE GODSDIENSTVRIJHEID !!!

Pagina's : [1] 2 3 4 5 6 7