Bekijk volle/desktop versie : ze vinden me achterlijk extremist en blabla



08-11-2011, 19:18
[op het werk was het. tijdens de pauze. aan tafel. het ging over van alles. opgegeven moment ging het over huizen. een van de collega's vroeg me waarom ik geen huis koop, in plaats van zoeken naar een huurhuis.

ik zeg: gewoon wegens geloofs redenen. ik als moslim mag geen hypotheek afsluiten waarbij ik rente moet betalen.
zegt ie "huh? wat is dat voor onzin. die en die hebben toch ook gewoon een koophuis en zijn moslims?

ik zeg: ja dus? jij hebt toch ook vorig week een setje pennen naar huis meegenomen, terwijl het absoluut niet mag? wil dat zeggen dat het gewoon mag? nee toch?

zegt ie: ja, maar dat is wat anders

ik zeg: nou nee, dat is gewoon hetzelfde.

zegt hij: nee. dat is niet zo. ik heb het gedaan en ik weet dat het niet mag. maar die andere jongens hebben een koophuis en zeggen dat het gewoon mag.

ik zeg: en ik zeg tegen jou dat het niet mag. althans, in mijn geva mag het niet. ik ken hun situatie niet. ik kan een huurhuis betalen, dus heb ik het recht niet om een hypotheek af te sluiten.

zegt ie: wat zijn dat voor achterlijke ouderwetse gedachten uit de stenentijd? een koophuis is toch veel voordeliger? je houdt uiteindelijk het huis over

ik zeg: luister, wil je verder kletsen met me? dan moet je de termen achterlijk achterwege laten. wat voor mij achterlijk is, hoeft niet per se achterlijk te zijn. ten tweede, ik ben een moslim, ik heb daarvoor gekozen, en ik wil me ook aan de regels van "moslim-zijn" houden, ik hoef geen huis over te houden. luister vriend, jij kan wel een huis overhouden, maar uiteindelijk ga mij net als jij in een graf dat even groot is, misschien dat jouw graf groter wordt dan de mijne omdat jij wat langer bent, maar ten slot lig jij gewoon in dat grafje, jouw koophuis zal jij niet meenemen in het grafje. ik zie dus eigenlijk niet echt wat het verschil is???? wees even eerlijk, zeg jij dit nu omdat jij je zorgen maakt om mij? en jij wil zo graag dat ik een koophuis over hou? ben jij zoooo een gunner dat je bijna boos begint te worden omwille van mijn geld? of is het gewoon een haat jegens mijn geloof, waar ik me zo graag aan vasthou terwijl ik het geld laat varen?

toen was hij even stil. waarna hij zegt: nou ja, ik begrijp het gewoon niet. ik ken veel moslims die een koophuis hebben, en dit begrijp ik dus niet.

ik zeg: jij kent veel moslims die een koophuis hebben, maar jij kent ook genoeg moslims die een huurhuis nemen uit geloofsovertuiging, en dat zijn er toch meer dan moslims met een koophuis.

hij en de rest van de collega's vinden mij uiteraard achterlijk en zo en zus.. maar ach, wat boeit het, ik vind het heerlijk als ik zie dat ze er niet tegen kunnen als ik iets doe wegens geloofsovertuiging. heerlijk. of als ze met lekkernijen komen, en ik zeg dat ik het niet hoef wegens geloofsovertuiging... heerlijk]

08-11-2011, 19:30


In his face! heerlijk!
Pff, en dan nog doen alsof hij er wakker van ligt dat een koophuis voordeliger zou zijn en bla. Zo zien we maar wat voor fitnah de kuffar voor ons zijn, ze zien ons graag onszelf aanpassen aan hun en helaas zijn er onder onze broeders en zusters die dan ook werken naar hun tevredenheid door zich aan te passen, helaas..

08-11-2011, 19:30
ik wil een koophuis met zwembad

of was dat niet de vraag??

08-11-2011, 19:31

Citaat door wiewie:
ik wil een koophuis met zwembad

of was dat niet de vraag??
haha dat was de vraag niet
een van collega's vroeg me of ik al een huurhuis gevonden heb
daar begon het dus mee

08-11-2011, 19:33



Citaat door IslaamFanaat:
In his face! heerlijk!
Pff, en dan nog doen alsof hij er wakker van ligt dat een koophuis voordeliger zou zijn en bla. Zo zien we maar wat voor fitnah de kuffar voor ons zijn, ze zien ons graag onszelf aanpassen aan hun en helaas zijn er onder onze broeders en zusters die dan ook werken naar hun tevredenheid door zich aan te passen, helaas..
die waren er ook bij. die het goed gingen praten met "de geleerden verschillen daarover, en in sommige gevallen mag het wel"
tja, als je een hypotheek kan aflossen, dan kan je toch ook gewoon een huurhuis betalen, dus ik zie niet waarom het dan zou mogen in zo een geval..!

08-11-2011, 19:37

Citaat door Shar7abiL:
haha dat was de vraag niet
een van collega's vroeg me of ik al een huurhuis gevonden heb
daar begon het dus mee
mensen willen je altijd in bepaalde richting duwen. doen zoals zij doen, en als je niet pas in het plaatje ben je anders. als jij een huurhuis wil dan so be it.

08-11-2011, 19:37
Zolang jouw niya zuiver is zou ik echt lak hebben aan wat zij zeggen. Wat je ook doet het is NOOIT goed.

08-11-2011, 19:41

Citaat door Shar7abiL:
die waren er ook bij. die het goed gingen praten met "de geleerden verschillen daarover, en in sommige gevallen mag het wel"
tja, als je een hypotheek kan aflossen, dan kan je toch ook gewoon een huurhuis betalen, dus ik zie niet waarom het dan zou mogen in zo een geval..!
Inderdaad. Helaas zijn we snel geneigd om een slechte daad van ons goed te praten door dus zo iets te zeggen als ''sommigen geleerden zeggen dat het wel mag'' (of een ander excuus) terwijl riba gewoon een duidelijk zaak is en wie echt onderzoek zou hebben gedaan naar wat de meningen zijn over een koophuis en riba, die zou beter weten. We leven in een tijd waar doenya boven dien staat.. Men spaart en werkt jaren lang om dingen op te bouwen en vergeten dat dit allemaal geen profijt heeft.