Bekijk volle/desktop versie : Iemand tips?



04-11-2011, 19:00
Assalamoe aleikum,

Ik hoop dat iemand me tips kan geven. Insha'Allah zal Allah je hiervoor belonen.
Ik heb een probleem en die is niet mals: het gaat om mijn vader.
Mijn vader is al op leeftijd, heeft diabetes en overgewicht. Niet veel, maar het is er.
Sinds kort is mijn vader begonnen met roken. Zomaar uit het niets. Ik weet wel dat mijn vader in zijn leven heel veel heeft meegemaakt en daar nooit echt over gepraat heeft of het zelfs maar kon verwerken. Zijn ouders leven niet meer. Zijn kinderen zijn, op een enkeling, allemaal getrouwd. Hij werkt al jaren niet meer. Tussen hem en mijn moeder is er een zekere afstand. Al jaren aan de gang en het wordt erger. We dachten dat het een soort van momentopname was, maar met het roken lijkt het alleen maar erger te worden. Wij dringen niet meer tot hem door. Hij is helemaal in zichzelf gekeerd. Heeft iemand tips? Ik wil zo graag dat hij weer z'n oude ik is. Dat wij weer de vader hebben die wij vroeger hadden

04-11-2011, 19:03


Beste orihime,


mannen worden gek vanaf een bepaalde leeftijd. Het is onmogelijk om tot ze door te dringen, heb het bij vele gezien helaas. Hij zal zich wel oud voelen en al helemaal als hij kampt met diabetes en andere kwalen. Dat roken doet hem een beetje jong voelen probably.
Praat met hem en sta klaar voor hem. Wie weet helpt het.

04-11-2011, 19:11

Citaat door Momo_F:
Beste orihime,


mannen worden gek vanaf een bepaalde leeftijd. Het is onmogelijk om tot ze door te dringen, heb het bij vele gezien helaas. Hij zal zich wel oud voelen en al helemaal als hij kampt met diabetes en andere kwalen. Dat roken doet hem een beetje jong voelen probably.
Praat met hem en sta klaar voor hem. Wie weet helpt het.
We hebben alles geprobeerd. Ook refkis erbij gehaald. Niks helpt. Het doet me verdriet dat hij in iemand is veranderd die we niet kennen Ziet hij niet dat hij ons verdriet doet? Ik snap er niets van.

04-11-2011, 19:18

Citaat door Orihime_:
Assalamoe aleikum,

Ik hoop dat iemand me tips kan geven. Insha'Allah zal Allah je hiervoor belonen.
Ik heb een probleem en die is niet mals: het gaat om mijn vader.
Mijn vader is al op leeftijd, heeft diabetes en overgewicht. Niet veel, maar het is er.
Sinds kort is mijn vader begonnen met roken. Zomaar uit het niets. Ik weet wel dat mijn vader in zijn leven heel veel heeft meegemaakt en daar nooit echt over gepraat heeft of het zelfs maar kon verwerken. Zijn ouders leven niet meer. Zijn kinderen zijn, op een enkeling, allemaal getrouwd. Hij werkt al jaren niet meer. Tussen hem en mijn moeder is er een zekere afstand. Al jaren aan de gang en het wordt erger. We dachten dat het een soort van momentopname was, maar met het roken lijkt het alleen maar erger te worden. Wij dringen niet meer tot hem door. Hij is helemaal in zichzelf gekeerd. Heeft iemand tips? Ik wil zo graag dat hij weer z'n oude ik is. Dat wij weer de vader hebben die wij vroeger hadden
wa alaikoem salaam

ik kan me niet voorstellen dat een man opeens gaat beginnen met roken op latere leeftijd
vooral omdat hij niet in een hele goede gezondheid verkeerd
misschien heeft hij het altijd stiekem gedaan om een goed voorbeeld te zijn voor zijn kinderen toen ze nog klein waren en wordt hem nu de stress te veel waardoor hij er meer behoefte naar heeft en het niet meer kan verbergen

dit is wat als eerste in mij opkomt

er zijn genoeg mannen en vrouwen die stiekem roken
ken zelfs vrouwen die het verbergen voor hun man

moge Allah het voor jullie vergemakkelijken,Ameen

04-11-2011, 19:22



Citaat door moslimaatjuh09:
wa alaikoem salaam

ik kan me niet voorstellen dat een man opeens gaat beginnen met roken op latere leeftijd
vooral omdat hij niet in een hele goede gezondheid verkeerd
misschien heeft hij het altijd stiekem gedaan om een goed voorbeeld te zijn voor zijn kinderen toen ze nog klein waren en wordt hem nu de stress te veel waardoor hij er meer behoefte naar heeft en het niet meer kan verbergen

dit is wat als eerste in mij opkomt

er zijn genoeg mannen en vrouwen die stiekem roken
ken zelfs vrouwen die het verbergen voor hun man

moge Allah het voor jullie vergemakkelijken,Ameen
Lieve schat. Mijn vader heeft in zijn jonge jaren gerookt. Hij is er mee gestopt toen hij trouwde. Je merkt het wel als iemand rookt. De stank van de teer kun je hoe dan ook niet verbloemen.
Maar het gaat niet alleen om dat roken. Hij is zo veranderd. Vroeger was het zo'n vlotte man en vader. Nu lijkt niks meer hem te schelen. Hij is in zichzelf gekeerd. Het lijkt wel of hij zichzelf kwijt is en het hem niets kan schelen wat er met hem gebeurt
Bedankt voor je lieve reactie.

04-11-2011, 19:25
Zoals je al beschrijft ''hij heeft veel mee gemaakt'' misschien is hij er blijkbaar nog niet overheen en weet niet op wat voor manier hij het verleden kan doen vergeten waardoor zijn hoofd vol is geraakt. En men denkt dat roken het kan verzachten??

Het enige wat jij kan doen is praten en dua's doen voor je papa!

Moge Allah het voor je papa en gezin vergemakkelijken InschAllah!

sterkte

gr. F

04-11-2011, 19:26

Citaat door JouwMeisje-Arif:
Zoals je al beschrijft ''hij heeft veel mee gemaakt'' misschien is hij er blijkbaar nog niet overheen en weet niet op wat voor manier hij het verleden kan doen vergeten waardoor zijn hoofd vol is geraakt. En men denkt dat roken het kan verzachten??

Het enige wat jij kan doen is praten en dua's doen voor je papa!

Moge Allah het voor je papa en gezin vergemakkelijken InschAllah!

sterkte

gr. F
Ameen op je dua. We zijn wanhopig

04-11-2011, 19:40

Citaat door Orihime_:
Ameen op je dua. We zijn wanhopig
Dat is begrijpelijk meid,,,blijf dua doen voor je papa inschAllah komt het goed

04-11-2011, 19:40
Op zo'n leeftijd naar de psych gaan? Denk je dat je ze kunt dwingen?

04-11-2011, 19:43
Alsof een psychiater iets voor hem zal kunnen doen. Misschien een oude vriend oproepen en met hem laten praten?

04-11-2011, 22:15
Wees goed voor je vader, doe du3a voor hem en gun hem op zn tijd zijn rust. Meer kun je niet doen denk ik. NIemand kan zijn gedachten lezen. Wees optimistisch, misschien is dit van korte duur. Veel sterkte, ALlah iezhieb shifa, Amen.