Bekijk volle/desktop versie : Marokko daalt flink op internationale lijst sociale ontwikkeling



Pagina's : [1] 2 3 4

03-11-2011, 17:54
De International Human Development toetst landen op gezondheidsniveau, onderwijs en inkomen.

Marokko daalde maar liefst met 16 plaatsen. Het aantal extreem armen ligt nu op de 3,3 procent en de risico op armoede in Marokko ligt rond de 12,3 procent. Marokko scoorde daarmee slecht en staat op plaats 130 van de in totaal 181 landen. De Marokkaanse autoriteit kan rekenen op hevige kritiek door de daling, Marokko stond vorig jaar nog op plek 114. Verschillende autoriteiten in Marokko beschuldigen de auteurs van het rapport dat zij op basis van verkeerde dingen oordelen. Van de 20 Arabische landen die zijn meegenomen staat Marokko 15e.

De Arabische Emiraten scoorden het best. Marokko scoorde alleen beter dan Soedan, Jemen, Mauritanië en Djibouti wat Arabische landen betreft. Marokko moet zich verder ook meer richten op milieu-aspecten waar het volgens de UNDP van de VN ook slecht scoorde.


Bron: Lakome

03-11-2011, 18:01


Dit is Polisario propaganda, Mohamed 6 is goed op weg!

03-11-2011, 18:03
King of the poor my balls

03-11-2011, 18:04
Ik dacht het niet...
Mohamed 6 kan dan wel wat doen, maar het is toch weer die verdomde Marokkaanse regering die het geld in eigen zak steekt en weinig voor het gewone volk wil doen (onderwijs, gezondheidszorg, welvaart e.d)...

03-11-2011, 18:06



Citaat door foreverappie:
Ik dacht het niet...
Mohamed 6 kan dan wel wat doen, maar het is toch weer die verdomde Marokkaanse regering die het geld in eigen zak steekt en weinig voor het gewone volk wil doen (onderwijs, gezondheidszorg, welvaart e.d)...
En wie is het hoofd van die regering?

Als Mohamed 6 weet dat er incompetente mensen aan het roer staan moet hij als staatshoofd bekwame mensen plaatsen.

04-11-2011, 13:33
Marokko zit naast Irak.
Zelfs Egypte, Indonesie en Vietnam doen het beter dan Marokko..

Nu hoor je mensen zoals Brabus, Kingmaroc etc die zeggen dat Marokko het goed doet..

04-11-2011, 13:37

Citaat door foreverappie:
Ik dacht het niet...
Mohamed 6 kan dan wel wat doen, maar het is toch weer die verdomde Marokkaanse regering die het geld in eigen zak steekt en weinig voor het gewone volk wil doen (onderwijs, gezondheidszorg, welvaart e.d)...
Marokko investeert voornamelijk in toerisme, hotels, resorts, infrastructure, villa's etc. En daarvan profiteren alleen de rijken.
Geen enkel land in de wereld is ooit ontwikkelt door toerisme. Het is onderwijs en een open economie wat een land tot een ontwikkelde land kan maken.

Kijk naar Erdogan van Turkije en Lula van Brazilie ze hebben alleen de economie hervormd en geinvesteerd in onderwijs en binnen 10 jaar zijn deze landen veranderd in booming economieen met een grote midden klasse..

04-11-2011, 13:38

Citaat door -Tilelli-:
Dit is Polisario propaganda, Mohamed 6 is goed op weg!
Deze cijfers komen van de VN....

De Human Index lijst wordt elke jaar door de VN samengesteld..

http://hdr.undp.org/en/media/HDR_2011_EN_Table2.pdf

04-11-2011, 13:40

Citaat door Mister1979:
Deze cijfers komen van de VN....

De Human Index lijst wordt elke jaar door de VN samengesteld..

http://hdr.undp.org/en/media/HDR_2011_EN_Table2.pdf
Facepalm, weet je wat dat is?

04-11-2011, 13:41

04-11-2011, 13:43
Het verbaast me niks.

Ik ben nu in Marokko en zie dagelijks het enorme verschil tussen arm en rijk om me heen: een aantal gezinnen hier in de straat zijn nog steeds net zo arm als 5 jaar terug terwijl verderop de rijken steeds meer geld hebben en tenten zoals Marjane zowat leegkopen...

De middenklasse hier is maar heel klein.

Dat komt allemaal door het beleid van de regering; er wordt amper geld gestoken in bijvoorbeeld het verbeteren van het onderwijs terwijl kennis een van de belangrijkste voorwaarden is om een land goed te kunnen ontwikkelen.

04-11-2011, 13:55

Citaat door Pleeborstel:
Het verbaast me niks.

Ik ben nu in Marokko en zie dagelijks het enorme verschil tussen arm en rijk om me heen: een buurman hiernaast is nog steeds net zo arm als 5 jaar terug terwijl verderop de rijken steeds meer geld hebben en tenten zoals Marjane zowat leegkopen...

De middenklasse hier is maar heel klein.

Dat komt allemaal door het beleid van de regering; er wordt amper geld gestoken in bijvoorbeeld het verbeteren van het onderwijs terwijl kennis een van de belangrijkste voorwaarden is om een land goed te kunnen ontwikkelen.
De regering heeft de afgelopen jaren miljarden geinvesteerd in toerisme, infrastructure, bouw, havens etc, maar dat heeft helemaal niks opgeleverd. Alleen de rijken hebben ervan geprofiteerd..
De economie is nog steeds afhankelijk van regen en gesloten...

Kijk hoeveel vooruitgang landen zoals Indonesie, Brazilie, Vietnam, Turkije, Argentinie etc hebben gemaakt door alleen de economie te openen. 10 jaar geleden waren deze landen niks.

04-11-2011, 14:03



Citaat door Mister1979:
De regering heeft de afgelopen jaren miljarden geinvesteerd in toerisme, infrastructure, bouw, havens etc, maar dat heeft helemaal niks opgeleverd. Alleen de rijken hebben ervan geprofiteerd..
De economie is nog steeds afhankelijk van regen en gesloten...

Kijk hoeveel vooruitgang landen zoals Indonesie, Brazilie, Vietnam, Turkije, Argentinie etc hebben gemaakt door alleen de economie te openen. 10 jaar geleden waren deze landen niks.
Die paar snelwegen en havens maken het verschil inderdaad niet omdat de gewone Marokkaan er weinig aan heeft. Bovendien is de basisinfrastructuur van Marokko nog steeds slecht. Zeker in de rurale gebieden is dat het geval. Daar heerst ook nog steeds veel armoede.

Om een voorbeeld te geven van hoe er gewerkt wordt: er zijn hier in Tetouan de laatste jaren miljoenen uitgegeven aan de aanleg van een snelweg naar Ceuta en een kilometerslange boulevard met dure verlichting terwijl er geen horeca of winkels te bekennen zijn. Buiten zonnen op het strand is er vrijwel niets te doen. Goed openbaar vervoer is er ook niet en bij elke storm staat die boulevard half onder water en spoelt bij badplaatsen zoals M'diq de stoep in zee

Hetzelfde zie je in de bouw: er worden complete wijken uit de grond gestampt, maar waar blijven de voorzieningen? Geen winkels en supermarkten, geen parken, geen bioscopen, geen fatsoenlijke straten...Er wordt alleen gebouwd en zodra het opgeleverd is wordt het zo snel mogelijk verkocht waarna er weer elders een stuk grond wordt volgebouwd. Er wordt simpelweg niet planmatig gewerkt...

Ondertussen zie ik op bijna elke straathoek jongeren staan die geen werk hebben en het liefst vandaag nog wegwillen.

Gisteren nog hoorde ik mensen zeggen dat de regering maar wat doet en hun plannen nooit werken. Bijna niemand hier heeft vertrouwen in de overheid...

Investeren in toerisme is goed, maar veel belangrijker is dat er geld gestoken wordt in het opzetten van een moderne samenleving die op basis van kennis draait. En daarvoor heb je goed onderwijs nodig, iets wat er nu niet is.

Van toerisme alleen zal Marokko nooit rijk kunnen worden.

04-11-2011, 14:23

Citaat door -Tilelli-:
Dit is Polisario propaganda, Mohamed 6 is goed op weg!
Ja, naar de afgrond!

04-11-2011, 14:31

Citaat door Pleeborstel:
Die paar snelwegen en havens maken het verschil inderdaad niet omdat de gewone Marokkaan er weinig aan heeft. Bovendien is de basisinfrastructuur van Marokko nog steeds slecht. Zeker in de rurale gebieden is dat het geval. Daar heerst ook nog steeds veel armoede.

Om een voorbeeld te geven van hoe er gewerkt wordt: er zijn hier in Tetouan de laatste jaren miljoenen uitgegeven aan de aanleg van een snelweg naar Ceuta en een kilometerslange boulevard met dure verlichting terwijl er geen horeca of winkels te bekennen zijn. Buiten zonnen op het strand is er vrijwel niets te doen. Goed openbaar vervoer is er ook niet en bij elke storm staat die boulevard half onder water en spoelt bij badplaatsen zoals M'diq de stoep in zee

Hetzelfde zie je in de bouw: er worden complete wijken uit de grond gestampt, maar waar blijven de voorzieningen? Geen winkels en supermarkten, geen parken, geen bioscopen, geen fatsoenlijke straten...Er wordt alleen gebouwd en zodra het opgeleverd is wordt het zo snel mogelijk verkocht waarna er weer elders een stuk grond wordt volgebouwd. Er wordt simpelweg niet planmatig gewerkt...

Ondertussen zie ik op bijna elke straathoek jongeren staan die geen werk hebben en het liefst vandaag nog wegwillen.

Gisteren nog hoorde ik mensen zeggen dat de regering maar wat doet en hun plannen nooit werken. Bijna niemand hier heeft vertrouwen in de overheid...

Investeren in toerisme is goed, maar veel belangrijker is dat er geld gestoken wordt in het opzetten van een moderne samenleving die op basis van kennis draait. En daarvoor heb je goed onderwijs nodig, iets wat er nu niet is.

Van toerisme alleen zal Marokko nooit rijk kunnen worden.




Dat hoor je elke Marokkaan zeggen. Allemaal zeggen ze dat hun situatie niet is veranderd de afgelopen 12 jaar. De mensen met een diploma zijn nog steeds werkloos..
Je ziet de overheid geen call centers, fabrieken etc openen in Tetouan etc. Alleen maar toeristen projecten en woonwijken worden er gebouwd..
Die woonwijken worden meestal bewoond door Marokkanen uit het buitenland.

Pagina's : [1] 2 3 4