Bekijk volle/desktop versie : 'Conflict in Turkije hier direct merkbaar'



Pagina's : [1] 2 3 4 5

30-10-2011, 09:51
'Conflict in Turkije hier direct merkbaar'
AMSTERDAM - Als het conflict tussen de Turkse staat en de PKK oplaait, is dat in Nederland meteen merkbaar. Dat de dood van 24 Turkse militairen bij een PKK-aanval hier tot spanningen tussen groepen Turken en Koerden heeft geleid, is dan ook absoluut geen verrassing. Dat zegt Liza Mügge, politicologe aan de Universiteit van Amsterdam, die onderzoek heeft gedaan naar de bindingen tussen Turken en Koerden in Nederland met partijen in hun land van herkomst.

Volgens haar is het de afgelopen decennia steeds zo gegaan. Eind jaren negentig bijvoorbeeld leidde de arrestatie van PKK-leider Abdullah calan tot confrontaties in Nederland. „Het gebeurt al jaren.”

„Wat in Turkije speelt, komt onmiddelijk hier”, zegt ook Mehmet Ülger, journalist en medeauteur van een boek over Turks extreem rechts. „De afgelopen jaren was het rustig omdat het ook in Turkije rustig was.”

Dat problemen in Turkije direct hier merkbaar zijn, komt volgens hem doordat zowel Turken als Koerden nog steeds een sterke band met hun land van herkomst hebben. „Ze volgen het op de voet, uit kranten maar voornamelijk op televisie. En tegenwoordig zijn er allerlei technische middelen. Turkije is eigenlijk om de hoek.”

Daarnaast hebben beide groepen volgens hem „een waanzinnig hoge organisatiegraad”. „Elke politieke beweging in Turkije heeft hier een vertakking: een federatie, een stichting, moskeeën, noem maar op.”

Bij confrontaties in het verleden waren vaak aanhangers van ultranationalistische groepen betrokken. Mügge weet niet of dat de afgelopen tijd ook zo was, maar het zou haar niet verbazen. Ülger zag op beelden van de uit de hand gelopen demonstratie vorige week zondag in Amsterdam wel een aantal Grijze Wolven, een extreem rechtse Turkse beweging.

De betrokkenheid met Turkije komt ook door de houding van de Turkse staat, zegt Mügge. „Turkije ziet migranten, of ze nou van de eerste of de derde generatie zijn, als haar burgers en verwacht ook een bepaalde loyaliteit. Dat wordt ook uitgedragen via Turkse tv en kranten. Het is een soort basisonderdeel van de opvoeding.”

Dat verklaart volgens haar ook waarom ook Turks-Nederlandse jongeren zo betrokken zijn bij het conflict in Turkije. Op de demonstraties van de afgelopen tijd kwamen bijvoorbeeld veel Turkse jongeren af. Zij zijn misschien zelfs meer geneigd te demonsteren dan ouderen, zegt Mügge. „Ze zijn heel erg actief op sociale media. Ze kunnen heel snel heel veel mensen op de been brengen.” Bovendien zijn ouderen vaker geneigd protestbijeenkomsten te mijden. „Het zijn vaak gewelddadige demonstraties en dat willen ze niet riskeren.”

http://www.telegraaf.nl/binnenland/10819799/___Conflict_in_Turkije_hier_direct_merkbaar___.htm l?sn=binnenland

30-10-2011, 11:00



Citaat door rbatyboy:
zooitje uit osmaanse rijk heeft nog steeds geen oplossing gevonden...
Beetje meer solidariteit met onze broeders en zusters is niet verkeerd.

Trouwens, dit stuk komt ui de Telegraaf. Dan mag je best doen alsof je het nooit gelezen hebt, als je al gelezen hebt.

30-10-2011, 11:07

Citaat door Kosmopoliet:
Beetje meer solidariteit met onze broeders en zusters is niet verkeerd.

Trouwens, dit stuk komt ui de Telegraaf. Dan mag je best doen alsof je het nooit gelezen hebt, als je al gelezen hebt.
solidariteit mag best, maar koerden in nederland aanvallen is dan weer een stap te ver ..

30-10-2011, 11:14

Citaat door pseu:
solidariteit mag best, maar koerden in nederland aanvallen is dan weer een stap te ver ..


Pardon, beweer je nu dat Koerden, in mijn ogen, niet onder onze broeders en zusters vallen?


Citaat door rbatyboy:
Het gaat er niet om of ik het heb gelezen of dat het van de telegraaf komt. Dat er demonstraties zijn gehouden is al duidelijk. Ten eerste, wat moeten turken rellen over iets wat hier(in NL of op aarde) niet hoort te spelen!!! We leven nu in NL en niet in turkmenistan... probleem is dat problemen altijd hier naar toe worden geimporteerd en daar zal ik nooit respect voor hebben.

Wij moslims hebben een zeer mooi geloof, maar tegenwoordig verkiezen mensen meer hun taal/cultuur/NATIONALITEIT dan islam. Want als ze islam in hun harten hadden, dan was er geen probleem...

Laat ze , de turken, eerst maar eens verbroederen met hun buren, de koerden, voordat ik, als Marokkaan, ze als broeders en zusters ga zien...
Ik heb niets tegen Turken in algemene zin, ze zijn inderdaad mijn broeders en zusters, maar in dit specifieke geval heb ik niks met de relschoppers te maken!
Precies, de relschoppers zijn in de fout gegaan, niet ‘de Turken’. Degenen die daar demonstreerden waren slechts een fractie van het totaal, dat weet je toch wel?

30-10-2011, 19:27



Citaat door pseu:
solidariteit mag best, maar koerden in nederland aanvallen is dan weer een stap te ver ..
Turken hebben pkk centrum aangevallen en niet de Koerden
pkk vertegenwoordigd de Koerden niet en het moet daar geen Koerdische cetrum heten maar pkk centrum
ik ben trouwens Koerd, ben jij ook Koerd?

30-10-2011, 19:45
Ik ken zowel Koerden en Turken en die gaan gewoon goed met elkaar om, ze kopen zelfs handel bij elkaar. Elk Koerd en Turk die de Qu'ran goed begrepen heeft zal van zulke idiote nationalisten afstand doen. Moslims horen niet om land te vechten, want hun land is een.

30-10-2011, 19:53

Citaat door Anelka_87_:
ben jij Koerd vroeg ik je
joh, dat heb je al zo vaak gevraagd, schrijf het meteen even op, anders vraag je het volgende week weer.
het antwoord is ; NEE

30-10-2011, 19:54

Citaat door Anelka_87_:
ben jij Koerd vroeg ik je
Daar zijn ze idd. heel goed in, sommige hebben geen leven en willen heel graag stoken tussen moslims, die kun je het beste in je negeer lijst zetten want komt weinig zinnigs uit hun monden. Ook proberen ze haat tegen over de moslims en Islam te creeëren door zinnen als "wij nemen nederland over" etc. etc.

30-10-2011, 19:58

Citaat door ReleasePeace2th:
Hoe komt het dat de PKK zoveel verenigingen heeft zijn er alleen koerden of ook andere bevolkingsgroepen in deze verenigingen, want ik hoorde van een Turkse vriend dat het niet alleen Koerden zijn, maar ook bijv. Armeniërs.
Vriend, PKK is atheistisch, ze krijgen steun vanuit o,a Nederland man...waarom denk je dat wij zoveel onrust stoken hier ? Zogenaamd PKK is terreur maar ze steunen het wel.

Het verschil: hun zeggen lang leve koerdistan en Apo enzo, wij zeggen ya Allah Bismillah Allahu Akbar. Takbeer, Allahu Akbar!

Wie in Schilderswijk-transvaal woont heeft ons gehoord. Wij gaan dood voor Allah en ons land...wij kennen geen angst Alhamdulillah.

PKK bestaat met name uit Koerden, en Armeniers...Armeniers hebben zwaar haat voor ons. Wij hebben 1 miljoen Armeniers afgeslacht. PKK is anti Turkije, dus er zijn armeniers in de PKK. Ook Turken hoor, maar heel weinig.

30-10-2011, 20:00

Citaat door pseu:
dan ben je nog erg kinderachtig voor die leeftijd ventje ..
Je moest die PKKers zien.. gewoon mannen..sommigen hadden grijze haren. Jij bent een buitenstaander. Je zult ons heilige cultuur nooit snappen.

30-10-2011, 20:01

Citaat door Zulfikar:
Vriend, PKK is atheistisch, ze krijgen steun vanuit o,a Nederland man...waarom denk je dat wij zoveel onrust stoken hier ? Zogenaamd PKK is terreur maar ze steunen het wel.

Het verschil: hun zeggen lang leve koerdistan en Apo enzo, wij zeggen ya Allah Bismillah Allahu Akbar. Takbeer, Allahu Akbar!

Wie in Schilderswijk-transvaal woont heeft ons gehoord. Wij gaan dood voor Allah en ons land...wij kennen geen angst Alhamdulillah.

PKK bestaat met name uit Koerden, en Armeniers...Armeniers hebben zwaar haat voor ons. Wij hebben 1 miljoen Armeniers afgeslacht. PKK is anti Turkije, dus er zijn armeniers in de PKK. Ook Turken hoor, maar heel weinig.
Dan moet je nu gaan vechten in irak..dan kun je dood gaan voor je landen inplaats van hier een beetje rotzooi tetrappen.

Dus..ik zwaai je vast uit.

30-10-2011, 20:01

Citaat door ReleasePeace2th:
Hoe komt het dat de PKK zoveel verenigingen heeft zijn er alleen koerden of ook andere bevolkingsgroepen in deze verenigingen, want ik hoorde van een Turkse vriend dat het niet alleen Koerden zijn, maar ook bijv. Armeniërs.
ken jij die terreurorganisatie ASALA was een armeense terreurorganisatie die veel turkse diplomaten heeft gedood
nadat die armeense hoerezonen ermee zijn opgehouden werd de pkk opgericht
pkk= armeniers maar naive Koerden denken dat pkk voor hun strijd
bij de pkk zitten heel veel armenen
en Koerden die de pkk steunen die hebben zwaar armeens bloed in zich
een echte Koerd zal nooit pkk steunen
diegene die dat wel doet is een armeense bastardkind
die denkt dat die kKoerd is
armenen hebben duizenden Koerden afgeslacht in de 1e ww

30-10-2011, 20:10



Citaat door Anelka_87_:
jonge armeniers hebben turken enkoerden afgeslacht maar vooral koerden
VAN hadden ze bijv helemaal uitgeroeid
kaymis laa resmen 1 milyon ermeni katlettik diyor mal
armeense bendes hadden veel Turken en Koerden dus MOSLIMS vermoord klopt...dat deden ze terwijl Turken aan het strijden waren in het front met 4 landen ofzo. Dus naderhand zijn de Armeniers, sommigen dan afgeslacht voor hun verraad en de rest deporteerd naar Armenie. 1.5 miljoen is wat overdreven..maar zelfs volgens Turkse bronnen is het 500 duizend, dus het zal ongeveer rond de miljoen zijn. Bundan utanc mi duyuyorsun gardas ? iyi yapmislar.

30-10-2011, 20:17

Citaat door ReleasePeace2th:
Ja dat dacht ik ook al, want er zijn echt weinig koerden die iets tegen Turken of Turkije hebben.
Turkije is Mash'Allah een grote en sterke land dus deze kuffaars kunnen jullie weinig maken zonder hun zelf zware schade toe te richten. Daarnaast is het wel oppassen met Europa en haar jaloezie op Turkije.
geloof, wij hebben niets tegen ''''koerden'''' weetje hoeveel Turken getrouwd zijn met Koerden ? Veel Turken heeft wel koerdische tantes, omen, nichtjes en neefjes. Zelfs vandaag... 6 PKKers die wapens hadden in hun jas..ik heb ze gezien man..maar was niet zeker en er was veel politie..ik moest parkeren enzo. ik denk dat hun 3 turken hebben aangevallen.. 1 van die Turken is een grijze wolf die paar jaar terug 2 pkkers heeft neergeschoten..hij zat 5 jaar vast.

Wij strijden voor Allah en ons heilige land.. hun strijden voor...dat weten ze zelf niet eens..hun zijn kafier. Daar is geen twijfel over mogelijk. Daarom dat ze worden gesteund door het westen.

30-10-2011, 23:13
PKK heeft zijn hoogtepunt allang bereikt.. de Turken slapen momenteel...als ze wakker zijn..zullen we ze 1 voor 1 begraven inshaAllah. Grijze wolven kennen geen genade.

Pagina's : [1] 2 3 4 5