Bekijk volle/desktop versie : is het zo dat ongelovigen..........?



Pagina's : [1] 2

27-10-2011, 19:42
[het is me opgevallen dat het woord "ongelovige" bij de mensen die zeggen dat ze "niet (in god) geloven" een beetje als belediding smaakt.

als je hem ongelovig noemt dan vat hij het toch als gescheld terwijl hij zelf zegt dat ie niet gelooft.

ben ik de enige die dat zo ervaart? of zijn er meerdere die dat zo ervaren?

vandaag bv op het werk bracht een surinamer wat lekkers mee ter gelegenheid van zijn verjaardag. iets met kip erin. ik vroeg hem of het halaal was. zegt ie "het is kip, is halaal, is door mijn vrouw gemaakt"

ik zeg "waar heb je die kip gehaald, bij een moslim of bij een ongelovige?"

hij moest lachen natuurlijk, maar de hollanders (de ongelovigen) aan tafel vonden mijn termen-keuze onsmakelijk.

tja, waarom schaam je je er voor als je zelf toch zegt dat je niet gelooft? dan ben je gewoon een kafir, wees er dan trots op als je toch niet in een god gelooft.....]

27-10-2011, 19:49


Ja klopt, ze kijken je altijd wel scheef aan als je het zo brengt. :/ Of ze zeggen we geloven niet in een god maar wel dat er meer is tussen hemel en aarde.. Ewa fhem.

27-10-2011, 19:53
Niet alle Hollanders zijn ongelovigen. Dus als je denkt dat Nederland alleen bestaat uit Moslims of ongelovigen, kan dat bij veel mensen in 't verkeerde keelgat schieten. Ook al geloven zij zelf niet, ze kennen genoeg mensen die wel gelovig zijn, misschien zelfs Christelijk opgevoed. Respect geven is respect krijgen.

27-10-2011, 19:53

Citaat door Littlelight:
Ja klopt, ze kijken je altijd wel scheef aan als je het zo brengt. :/ Of ze zeggen we geloven niet in een god maar wel dat er meer is tussen hemel en aarde.. Ewa fhem.
ik vind het een heerlijk woord om te gebruiken. heb namelijk de laatste tijd ontdekt hoe fijn het is om het te gebruiken als iemand vaak met vragen en opmerkingen komt als "moslims doen toch zo en zus... moslims geloven toch zo en zus...?"

dan gebruik ik zelf de term ongelovige. "voor jou als ongelovige doet er toch eigenlijk niet toe of je het zo of zus doet...."
"voor jou als ongelovige is het toch handiger om het zo aan te pakken............?"

geloof me, de inhoud vinden ze wel oke, maar die term ongelovige? damn, het lijkt alsof ze voelen dat het toch niet helemaal zo fijn is om ongelovig te zijn hahahaha

27-10-2011, 19:56



Citaat door Just_Hannah:
Niet alle Hollanders zijn ongelovigen. Dus als je denk dat Nederlands alleen bestaat uit Moslim of ongelovigen, kan dat bij veel mensen in 't verkeerde keelgat schieten. Ook al geloven zij zelf niet, ze kennen genoeg mensen die wel gelovig zijn, misschien zelfs Christelijk opgevoed. Respect geven is respect krijgen.
begrijpend lezen is een vak.
ik geef in mijn topic aan dat ik het heb over mensen die zeggen dat ze niet in god geloven.
en die hollanders bij mij aan tafel zijn mijn collega's, ik werk er al jaren mee, en geen een van hun is gelovig. geen een van hun gelooft in god. ooit zijn ze wel "gelovig" geweest. maar nu niet meer.

27-10-2011, 19:57
subhana allah,, Dat was me niet eens opgevallen. Maar nu ga ik dat woordje ook weleens vaker gebruiken, misschien dat ze toch inzien dat er wel iets is om in te geloven.

27-10-2011, 20:00

Citaat door Shar7abiL:
begrijpend lezen is een vak.
ik geef in mijn topic aan dat ik het heb over mensen die zeggen dat ze niet in god geloven.
en die hollanders bij mij aan tafel zijn mijn collega's, ik werk er al jaren mee, en geen een van hun is gelovig. geen een van hun gelooft in god. ooit zijn ze wel "gelovig" geweest. maar nu niet meer.
Dat weet ik ook wel. Maar je praat over waar het vlees gekocht is, verkopen jouw collega's dat vlees? Dat zijn ándere Nederlanders. Niet per se andere ongelovigen.

Maar ik begrijp je punt, daar niet van. Mij ging het erom dat je het gebruik van die term echt niet onnodig moet gebruiken. Gelovigen, ongelovigen noemen is ook niet goed.

27-10-2011, 20:00
ja je hebt gelijk ze worden niet graag aangesproken met ongelovigen ookal zijn ze ongelovig.
is wel raar maar ik zou er genoegen uit scheppen hen zo te noemen juist omdat ze er niet tegen kunnen haha

27-10-2011, 20:09

Citaat door Shar7abiL:
ik vind het een heerlijk woord om te gebruiken. heb namelijk de laatste tijd ontdekt hoe fijn het is om het te gebruiken als iemand vaak met vragen en opmerkingen komt als "moslims doen toch zo en zus... moslims geloven toch zo en zus...?"

dan gebruik ik zelf de term ongelovige. "voor jou als ongelovige doet er toch eigenlijk niet toe of je het zo of zus doet...."
"voor jou als ongelovige is het toch handiger om het zo aan te pakken............?"

geloof me, de inhoud vinden ze wel oke, maar die term ongelovige? damn, het lijkt alsof ze voelen dat het toch niet helemaal zo fijn is om ongelovig te zijn hahahaha


Vragen beantwoorden vind ik opzich geen probleem.. Maar je hebt van die mensen dan stellen ze je een vraag, geef je ze antwoord en dan zeggen ze maar het was toch zo en zo.. Dan denk ik echt zo van.. tenzij ze er veel over weten of een studie hebben gevolgd en dergelijke.. Want je hebt van die mensen die gewoon meer weten dan wij zelf, op zulke momenten moet je wel erg sterk in je schoenen staan en goed nadenken hoe te antwoorden want anders kan je van een koude kermis thuis komen..

27-10-2011, 20:09

Citaat door Just_Hannah:
Dat weet ik ook wel. Maar je praat over waar het vlees gekocht is, verkopen jouw collega's dat vlees? Dat zijn ándere Nederlanders. Niet per se andere ongelovigen.

Maar ik begrijp je punt, daar niet van. Mij ging het erom dat je het gebruik van die term echt niet onnodig moet gebruiken. Gelovigen, ongelovigen noemen is ook niet goed.


kijk. mijn opmerking gemaakt op een humoristisch manier he. en bovendien, als we de boel vanuit een islamitische oogpunt gaan beoordelen is een christen anno 2011 gewoon ongelovig.

Citaat door elmaghribia:
ja je hebt gelijk ze worden niet graag aangesproken met ongelovigen ookal zijn ze ongelovig.
is wel raar maar ik zou er genoegen uit scheppen hen zo te noemen juist omdat ze er niet tegen kunnen haha
je schept er genoegen en voldoening uit. ik vind het heerlijk.

27-10-2011, 20:10

Citaat door Mevr_Feshkel:
Ow oké.
yeah, 3la droogte

27-10-2011, 20:17

Citaat door Shar7abiL:
yeah, 3la droogte
En nu?

27-10-2011, 20:34


klopt helemaal a ogma

27-10-2011, 20:34

Citaat door Shar7abiL:
[het is me opgevallen dat het woord "ongelovige" bij de mensen die zeggen dat ze "niet (in god) geloven" een beetje als belediding smaakt.

als je hem ongelovig noemt dan vat hij het toch als gescheld terwijl hij zelf zegt dat ie niet gelooft.

ben ik de enige die dat zo ervaart? of zijn er meerdere die dat zo ervaren?

vandaag bv op het werk bracht een surinamer wat lekkers mee ter gelegenheid van zijn verjaardag. iets met kip erin. ik vroeg hem of het halaal was. zegt ie "het is kip, is halaal, is door mijn vrouw gemaakt"

ik zeg "waar heb je die kip gehaald, bij een moslim of bij een ongelovige?"

hij moest lachen natuurlijk, maar de hollanders (de ongelovigen) aan tafel vonden mijn termen-keuze onsmakelijk.

tja, waarom schaam je je er voor als je zelf toch zegt dat je niet gelooft? dan ben je gewoon een kafir, wees er dan trots op als je toch niet in een god gelooft.....]
Het naambordje ''ongelovige'' is voor hen een erg negatief woord vanuit de mond van een moslim, ze zien het als een aanval en/of beoordeling van dat zij geen goed mens zijn. Atheïst klinkt voor hen een stuk beter terwijl het op hetzelfde neer komt. Maargoed, het is gewoon het beestje bij z'n naam noemen, wie geen moslim is is automatische een ongelovige, zij het een christen of een jood, dat maakt niet uit.

27-10-2011, 20:37
Uhu, true.
Zelfs als je zegt 'kuffaar' dat verstaan ze. Das not done, gelijk defensieve-modus.

Pagina's : [1] 2