Bekijk volle/desktop versie : de maand Dhul ‘hidja



Pagina's : [1] 2

25-10-2011, 14:17


[SIZE=3]de maand Dhul ‘hidja



ps nog paar dagen gaan ze in dus mis ze niet!!!

25-10-2011, 14:24


Ik ben dit jaar van plan om de 10 dagen te vasten Inshaa'Allah.
Weet er iemand wanneer de eerste vastendag van de maand Dhul 'Hidja begint?

26-10-2011, 15:13
nog 2 dagen

Ibn 'Abbaas (moge Allah tevreden met hem zijn) heeft overgeleverd dat de Profeet (sallallahu alaihi wa salaam) heeft gezegd:

[COLOR="#008000"]'Er zijn geen dagen waarop de goede daden meer geliefd zijn door Allah dan deze tien dagen.' De mensen vroegen, 'Niet eens Djihaad voor de zaak van Allah?' Hij zei, 'Niet eens Djihaad voor de zaak van Allah, behalve in het geval van een man die ging vechten en zichzelf en zijn rijkdom opgaf voor de zaak, en terugkwam met niks.” [Bukhari 2/457]

Imam ibn ‘Hadjar zegt: “en dit is als argument gebruikt voor de waarde van het vasten in de (1E) 10 dagen van dhul ‘hidja, omdat goede daden ook het vasten omvat…” [fat’h al bari]

de Profeet (sallallahu alaihi wa salaam) heeft gezegd:

'Er is geen daad die zuiverder is bij Allah, en die waardevoller is in beloning dan deugdzame daden te verrichten in de 10 van Al ad’ha”. men vroeg, 'Niet eens jihaad voor de zaak van Allah?' Hij zei, 'Niet eens djihaad voor de zaak van Allah, behalve in het geval van een man die ging vechten en zichzelf en zijn rijkdom opgaf voor de zaak, en terugkwam met niks.” [‘hasan verklaard door sheich Al albani]

“Sa’id bin Djubair ging dan wanneer de 10 dagen begonnen zoveel moeite doen totdat hij het niet aankon.” zoals imam Al Mundhiri vermeldde.[/COLOR]

26-10-2011, 16:33
Jazak Allaho gairan voor het delen!

26-10-2011, 17:48


BarakaAllaahou feeki voor het plaatsen.

26-10-2011, 18:07
dus insAllah beginnen met vasten

26-10-2011, 19:21
wnneer is het vasten? ik wil ook beginnen baraka allahoe fiekk

26-10-2011, 19:21
en wanneer is het al iedd

26-10-2011, 19:32
Weet iemand waneer 3ashoera is?

26-10-2011, 19:34

Citaat door Colack:
Ik ben dit jaar van plan om de 10 dagen te vasten Inshaa'Allah.
Weet er iemand wanneer de eerste vastendag van de maand Dhul 'Hidja begint?
Vast je ook op el3ied?

28-10-2011, 00:53
die 10 dagen gaan vandaag in, wat inhoudt, meer je best doen in het verrichten van goede daden, zoals koran lezen, en extra doen zoals bidden, vasten, sadaqa, zondes vermijden....


Citaat door Moschino-:
Weet iemand waneer 3ashoera is?
volgens mij bedoel je arafat die is volgende week zaterdag, 5/11/11 en ied valt op zondag 6/11/11


Citaat door soemm:
wnneer is het vasten? ik wil ook beginnen baraka allahoe fiekk
vasten kan je doen, maar ook andere dingen zoals meer koran lezen, en vooral dhikr enz. welke dag je zeker moet gaan vasten is op zaterdag de dag van rahma, arafat....de dag dat de duivel zich heel klein en vernederd voelt.

28-10-2011, 01:14

Citaat door Abu_AbdulWahhab:
volgens mij bedoel je arafat die is volgende week zaterdag, 5/11/11 en ied valt op zondag 6/11/11
Nee, ik bedoel echt 3ashoera.

De tiende dag van de maand Moeharram. Er wordt ook sterk aanbevolen om op die dag te vasten.

28-10-2011, 01:47



Citaat door Moschino-:
Nee, ik bedoel echt 3ashoera.

De tiende dag van de maand Moeharram. Er wordt ook sterk aanbevolen om op die dag te vasten.
klopt wel een dag ervoor of een dag erna gaan vasten, want joden die vasten alleen op die dag.

28-10-2011, 01:47
Heb effe een vraagje. Normaal mag je toch niet beginnen op vrijdag vasten? Of ben ik verkeerd?

15-10-2012, 21:07
Mijn dhoel hidjah boekje

Dhoel Hidjah is een speciale maand, omdat het een heilige maand is en de moslims vanuit de hele wereld naar Mekka in Saudi-Arabië reizen om de bedevaart te verrichten. De bedevaart wordt in het Arabisch hadj genoemd. De hadj is één van de vijf zuilen van de Islaam en een verplichting voor elke moslim die ertoe in staat is.

http://an-nasieha.nl/upload/dhoel-Hidjah_boekje.pdf

Pagina's : [1] 2