Bekijk volle/desktop versie : Het nut van de griepprik



Pagina's : [1] 2 3

25-10-2011, 12:36
24/10 Door redacteur gezondheidszorg Rinke van den Brink

Er is geen deugdelijk wetenschappelijk bewijs dat de jaarlijkse griepprik voor 60-plussers en risicogroepen werkzaam en effectief is. Dat blijkt uit een groot onderzoek dat in het oktobernummer van het Geneesmiddelenbulletin is gepubliceerd. Studies naar het effect van vaccinatie tegen griep deugen vaak methodologisch niet.

Het blad heeft de beschikbare recente onderzoeken op een rijtje gezet. En de conclusies liegen er niet om.

"Er is weinig betrouwbaar bewijs over influenzavaccinatie, maar er is wel bewijs van grootschalige manipulatie van conclusies en van verdachte onderzoeken," aldus auteur Dick Bijl, de hoofdredacteur van het Geneesmiddelenbulletin.

Complicaties

De griepprik vermindert bij gezonde volwassenen nauwelijks het aantal griepsymptomen en het aantal verzuimdagen. Er is geen aantoonbaar effect op het aantal complicaties zoals longontsteking of het doorgeven van het griepvirus.

Ook voor 65-plussers zegt het beschikbare onderzoek niets over de werkzaamheid van de griepprik bij het voorkomen van griepverschijnselen, ziekenhuisopnamen, complicaties en sterfte.

Zorgpersoneel

Het is ook niet aangetoond dat het vaccineren van zorgpersoneel de kans vermindert dat bewoners en patiënten van zorginstellingen griep krijgen.

De verlaging van de vaccinatieleeftijd voor griep in het rijksvaccinatieprogram van 65 naar 60 jaar is gebaseerd op maar één onderzoek met controlegroep. Dat vindt een vermindering van griepsymptomen, maar geen effect op complicaties en sterfte.

Voor effecten bij patiënten met hartfalen, astma, taaislijmziekte, kinderen met kanker en hiv is geen bewijs. Alleen bij COPD-patiënten gaf de griepprik een duidelijke daling van het aantal griepsymptomen.

57 miljoen

Jaarlijks krijgen vijf miljoen Nederlanders een uitnodiging om een griepprik te halen in het kader van het rijksvaccinatieprogramma. De afgelopen twee jaar heeft 70 procent van de mensen gehoor gegeven aan die oproep.

Het rijksvaccinatieprogramma griep kost in 2011 volgens opgave van het ministerie van VWS 56,6 miljoen. Daarnaast laat een onbekend aantal mensen zich op eigen kosten vaccineren voor ongeveer 35 euro en nog eens circa 250.000 via hun werkgevers.


http://gebu.artsennet.nl/Archief/Tijdschriftartikel/Werkzaamheid-en-effectiviteit-van-influenzavaccinatie-1.htm
http://nos.nl/artikel/306820-nut-griepprik-niet-wetenschappelijk-bewezen.html

25-10-2011, 17:42



Citaat door BANDIEMANNS:
Toevallig vroeg een klant vandaag aan mij waarom ik geen griepprik nam. Omdat ik juust met ouderen werk.... Eerlijk bekennen dat het niet in mijn hoofd had gespeeld. Ik denk erover na, echter er zijn zoveel varianten van griep.... En ook al bescherm ik mezelf... door zo een prik te halen (krijg je ziekte ingespoten) heb ik juist kans mensen te besmetten die geen weerstand hebben. ..... Moeilijke kwestie. Ikzelf zwerf overal tussen alle griepvarianten door.... sommige van mijn klanten niet.


Ik heb zowat ieder jaar wel enkele dagen last van griep, óók in al die jaren dat ik de griepprik braaf haalde, en mn zus heeft 'm ook ieder jaar braaf gehaald maar een tijd geleden toch bijna geveld door de griep en het jaar daarvoor longonsteking gehad.

Dat in combinatie met dat de werking van de vaccinatie nooit is bewezen maakt dus dat ik jaren vaccinatievrij ben. Ik voel me prima!

25-10-2011, 22:33
Donderdag hebben wij ons griepprikdag, dat word een hele lange werkdag =(
En nu maar hopen dat kleine kinderen incha'Allah niet bij mij komen haha.

25-10-2011, 23:03

Citaat:
Er is geen deugdelijk wetenschappelijk bewijs dat de jaarlijkse griepprik voor 60-plussers en risicogroepen werkzaam en effectief is
Dacht het al.

25-10-2011, 23:11



Citaat door iPalestine:
ze hebben toch ook voor ruim honderdmiljoen extra prikken gekocht nl staat weer opgelicht
Allemaal bullshit. Ik heb geen idee wat er in die griepprik zit en ik hoef die rotzooi ook niet in me lichaam te hebben.

25-10-2011, 23:12

Citaat door dchar_ino:
weggegooid geld.
Werknemers en ondernemers mogen het weer terugbetalen d.m.v. extra hoge belastingen.

25-10-2011, 23:17
Die paar dagen griep is toch geen ramp mensen.. kom op dat hoort er nu eenmaal bij.. waarom die troep in je lichaam spuiten.
Echt onzin die griep prik!

25-10-2011, 23:18

Citaat door Veerzara:
Die paar dagen griep is toch geen ramp mensen.. kom op dat hoort er nu eenmaal bij.. waarom die troep in je lichaam spuiten.
Echt onzin die griep prik!
Inderdaad. Lekker reden om thuis te liggen op de bank met een dekentje om je heen. En mensen om je heen die alles voor je doen, omdat je te ziek bent om het zelf te doen

25-10-2011, 23:22

Citaat door Tamazight1985:
Inderdaad. Lekker reden om thuis te liggen op de bank met een dekentje om je heen. En mensen om je heen die alles voor je doen, omdat je te ziek bent om het zelf te doen
Moeder die soep voor je maakt, hele dag lekker in bed boekje lezen of beetje zappen..hhmmm

25-10-2011, 23:25

Citaat door iPalestine:
Gemenerd ik hoop dat je alleen lastige ouwe hollandse dametjes krijgt

Haha dat is pas gemeen.

Citaat door Veerzara:
Die paar dagen griep is toch geen ramp mensen.. kom op dat hoort er nu eenmaal bij.. waarom die troep in je lichaam spuiten.
Echt onzin die griep prik!
Alleen risicogroepen krijgen die griepprik en die krijgen ze niet voor niks.
Ze zijn kwetsbaar vandaar.

25-10-2011, 23:26

Citaat door Veerzara:
Moeder die soep voor je maakt, hele dag lekker in bed boekje lezen of beetje zappen..hhmmm
En belangrijkste: zonden worden vergeven


Citaat:
Aboe Hoerairah en Aboe Sa'id hebben overgeleverd, dat de Profeet (Salla Allahu 3alaihi wa Sallam) zei: "Een gelovige lijdt niet aan ziekten, vermoeidheid, moeilijkheden of verdriet dat hem angstig maakt, of van een doorn die in zijn huid prikt, zonder dat Allah hem zijn slechte daden ervoor vergeeft." Dit is door al-Boechari en Muslim overgeleverd. Er is overgeleverd, dat de Profeet (Salla Allahu 3alaihi wa Sallam) zei: "Waarlijk een gelovige moet niet bang voor ziekte zijn want als hij wist wat voor goeds er van het ziek zijn komt, dan zou hij ziek willen zijn, tot hij stierf." Deze hadith is door az-Zar overgeleverd.

25-10-2011, 23:32

Citaat door Tamazight1985:
En belangrijkste: zonden worden vergeven
SubhanAllah.. wat willen we nog meer vraag ik me dan af.. Ziek zijn is een soort luxe en we worden ook nog eens vergeven voor onze zondes.

25-10-2011, 23:35



Citaat door Veerzara:
SubhanAllah.. wat willen we nog meer vraag ik me dan af.. Ziek zijn is een soort luxe en we worden ook nog eens vergeven voor onze zondes.
Inderdaad

25-10-2011, 23:38
Alleen risicogroepen krijgen die griepprik en die krijgen ze niet voor niks.
Ze zijn kwetsbaar vandaar.[/QUOTE]

Helpt het ook echt? Willen ze niet gewoon geld verdienen over de ruggen van die mensen die kwetsbaar zijn?

25-10-2011, 23:42

Citaat door Veerzara:


Helpt het ook echt? Willen ze niet gewoon geld verdienen over de ruggen van die mensen die kwetsbaar zijn?

De mensen met een indicatie hoeven niets te betalen. Die krijgen bij ons een oproep.
De mensen die geen indicatie hebben en die alsnog de prik willen krijgen moeten deze zelf betalen.

En of het helpt geen idee? las in de topic dat de klachten bij copd patienten wel afneemt.
En stel dat een copd ernstige griepklachten krijgt is dit veel erger dan bij jou of mij.
Hetzelfde met 65+ers die bijv. een pneumonie krijgen dit is ernstiger dan bij jou of mij.

Pagina's : [1] 2 3