Bekijk volle/desktop versie : Is een schaap offeren in ander land dan men leeft toegestaan?



24-10-2011, 21:23
Mijn schoonvader woont hier in Nederland en heeft jarenlang tijdens de offerfeest geld gestuurd naar marokko om daar zijn schaap te laten offeren voor armen die niets te eten hadden. Zelf at hij hier tijdens de offerfeest normaal vlees die hij dan kocht van de slager.
Nu wil mijn man precies hetzelfde doen en ik vroeg mij af of dit wel toegestaan is. Ik heb namelijk altijd meegekregen dat het offervlees speciaal vlees is, dus niet zomaar vlees is van de slager en dat geld sturen naar marokko als sadaqa wordt gezien...
Kan iemand mij hierbij helpen?!

24-10-2011, 21:39


Men moet het schaap slachten en het gezin moet er van eten. tenzij hij of zij aleenstaande is of om gezondheidsredenen d-het vlees niet mag eten. Men moet dan 1/3 weggeven van het schaap en 1/3 mensen mee voeden dus uitnodigen.

28-10-2011, 21:57
mag ik je vragen van welk bron jij deze info vandaan hebt?

28-10-2011, 22:07
Wij sturen ook altijd geld op om het in een arme land te slachten. Sadaqa is als je alleen geld opstuurt voor enige vorm van hulp en/of bijdrage. In dit geval ga je het DAAR slachten, dus toegestaan...dit jaar hebben wij het gestuurd naar Somalie

28-10-2011, 22:19


Maar wat ik dan niet snap is dat stel dat iedereen geld opstuurde naar een arm land....en gewoon normaal vlees zou eten...onze kinderen zouden dan zelf nooit een schaap slachten of dat 3ied gevoel meekrijgen als wat de meeste van ons nu meekrijgen....Ik vind het hartstikke leuk om te zien hoe mijn vader de schaap gaat halen samen met mijn broertje..en het idee erachter dat het vlees heilig vlees is...een offer...dus niet zomaar vlees van de slager wat iedereen dagelijks kan eten.....dat vervalt als iedereen alleen geld stuurt...en alleen armen zullen dan 3ied vlees eten......???? ik ken meerdere mensen die dat doen...maar ik kan maar nergens een bron tegenkomen die verklaart dat dan wel toegestaan is...

01-11-2011, 19:22
Wij doen dat ook altijd. gaat moeilijk hier ook dat slachten.
Ik heb ook nog nooit gehoord dat dat niet mocht..

01-11-2011, 20:01
men moet een schaap slachten , de schaap in 3delen . 1/3 is voor het gezin , 1/3 moet je famile en vrienden voor uitnodigen , 1/3 moet je meteen na het slachten doneren aan de armen.schaap halen die je in de vriezer gooit is niet geldig /la yajouzj .wij hebben geld gedoneerd aan somalie , voor onszelf gaan we vlees halen bij de slager!!

01-11-2011, 20:49
Ik zie graag uitspraken met daliel
Moge Allah jullie 3eid zegenen

03-11-2011, 09:19

Citaat door Tarik:
Wa 'alaykoem salam wa rahmatu Allah,

De volgende uitleg van Shaych al-Faqih Ibn 'Utheymeen rahimahu Allah is, Inshaa'Allah, duidelijk:

ذبح الأضحية أفضل من الصدقة بثمنها ؛ لأن ذلك عمل النبي صلى الله عليه وسلّم والمسلمين معه ؛ ولأن الذبح من شعائر الله تعالى ، فلو عدل الناس عنه إلى الصدقة لتعطلت تلك الشعيرة . ولو كانت الصدقة بثمن الأضحية أفضل من ذبح الأضحية لبينه النبي صلى الله عليه وسلّم لأمته بقوله أو فعله ، لأنه لم يكن يدع بيان الخير للأمة ، بل لو كانت الصدقة مساوية للأضحية لبينه أيضاً لأنه أسهل من عناء الأضحية ولم يكن صلى الله عليه وسلّم ليدع بيان الأسهل لأمته مع مساواته للأصعب ، ولقد أصاب الناس مجاعة في عهد النبي صلى الله عليه وسلّم فقال : «من ضحى منكم فلا يصبحن بعد ثالثة في بيته شيء ».

''Het slachten van een offerdier is beter dan het uitgeven van de prijswaarde ervan. Dit, omdat dit de handeling was van de Profeet sallahu 'alaihi wa sallam en de moslims met hem, en omdat het behoort tot de symbolen Allaah Ta'aala . Als de mensen ervan zouden keren tot het uitgeven in liefdadigheid dan zou dit symbool verdwijnen. En indien het uitgeven van de prijswaarde van het offerdier beter was dan het slachten van het offerdier (zelf), dan had de Profeet sallahu 'alaihi wa sallam dit verduidelijkt voor zijn Ummah middels zijn woorden of daden. Want hij verliet niets van het veruidelijken van het goede voor zijn Ummah. Sterker nog, al stond het uitgeven in liefdadigheid gelijk aan het slachten ervan, dan had hij het eveneens verduidelijkt. Want het is gemakkelijker dan de problemen van het slachten van het offerdier. En de Profeet sallahu 'alaihi wa sallam verliet nooit iets van het verduidelijken van de makkelijkere (beslissing) voor zijn Ummah, wanneer het gelijkstond aan een moeilijkere (beslissing). De mensen werden in de tijd van de Profeet sallahu 'alaihi wa sallam overtroffen door een hongersnood, waarop hij zei: 'Wie van jullie een offerdier slacht, dient (daarvan) na drie dagen, niets in zijn huis bewaren.'''

http://www.sahab.net/forums/index.php?showtopic=115527

Ook wil ik erbij zeggen dat er zelfs 'Ulema zijn die het (o.a. om de genoemde beredeneringen) niet eens toestaan.

Wafaqa Allaah al-Jamie'
Overgenomen van: http://xxxxxxxxxxxx/showthread.php?9141-Slachten-in-Nederland-of-geld-geven-aan-arm-land

03-11-2011, 09:54

Citaat door nikita87:
Wij sturen ook altijd geld op om het in een arme land te slachten. Sadaqa is als je alleen geld opstuurt voor enige vorm van hulp en/of bijdrage. In dit geval ga je het DAAR slachten, dus toegestaan...dit jaar hebben wij het gestuurd naar Somalie
Sadaqa is meer dan alleen geld geven. Er zijn mensen die geen geld hebben maar toch sadaqa geven door middel van goederen, kleding, onderdak en dergelijke. Dus wat jij zegt is niet waar.

Over het daar laten slachten en weggeven weet ik niet. Heb jij een dalil waar dat uit blijkt?

03-11-2011, 11:48
Je kan sadaqa altijd geven, maar met offerfeest dien je gewoon een schaap te hebben. Klaar punt uit, geen discussie mogelijk. Lees het bovenstaande maar goed door. De meeste mensen zijn echt eigenwijs en maken hun eigen regels.

03-11-2011, 14:53
Udhiyah (Offer) onder de minder bedeelden in Peshawar Pakistan door Nederlandse Broeders en zusters die daar wonen


Assalaam 'aleikom




En toen deze (Ismaeel Aleihisalaam) de knapenleeftijd bereikte, zeide hij: "O mijn lieve zoon, ik heb in een droom gezien, dat ik u heb te
offeren. Zie, wat zegt gij daarvan?" Deze antwoordde O mijn vader doe zoals u bevolen is, gij zult mij, indien Allah het wil, zeker geduldig vinden.

Surah Safaat ayaah 102


Het brengen van een offer met het slachtfeest (Eid ul Adha) is een sterk aanbevolen daad . (fatawah omtrent het slachten: http://www.islam-qa.com/en/ref/36432/udhiyah
http://www.islam-qa.com/en/ref/36755/udhiyah
http://www.islam-qa.com/en/ref/145105/udhiyah


Onlangs was in het nieuws dat in Nederland het ritueel slachten is afgeschaft. Afgezien het feit dat dit gebeurt is zonder enige wetenschappelijke beredenering en zonder in te zien dat het westerse systeem van slachten veel dieronvriendelijker is (zie film over
westerse slachthuizen, NB zeer bloederig http://www.youtube.com/watch?v=THIODWTqx5E)
Nu de vraag hoe moet men nu slachten als Nederlandse Moslim.

Vorig jaar hebben we voor een aantal families geslacht en het vlees verdeeld onder de minder bedeelden. Dit willen we Inshallah dit
jaar weer doen.

De prijs van een grote geit is ongeveer 120 euro rond het slachtfeest. Er zijn goedkopere geiten te vinden maar als we voor een groot aantal mensen moeten slachten dan gaat in het zoeken veel tijd zitten, vandaar dat we het limiet van minimaal 120 euro hebben gesteld.

Een groot schaap kost 140 euro. Ook in dit geval geld dat er goedkopere exemplaren te vinden zijn maar dan moeten we echt gaan zoeken. Aangezien de prijs van de dieren fluctueerd kan het zijn dat u 140 euro heeft gestuurt en wij maar, bijv. 136 euro hebben
gebruikt. Dit geld doen we dan in de sadaqah pot inshallah.

Als u geld stuurt voor het slachten, stuurt u dan ook een email naar dit adress (ummsayfullah@gmail.com
)waarin u aangeeft te willen slachten en dat het geld is overgemaakt (administratief voor ons makkelijker) Wij sturen u dan een nummer, zodat we u foto's van uw geit, voor tijdens en na het slachten kunnen toezenden (anoniem, dus met nummer) Geeft u ook aan als u dit niet wilt, ja de foto's zijn bloederig.

Als u ons laat slachten neemt u dan de regels in acht wat betreft het niet knippen van de nagels, etc.
( http://www.islam-qa.com/en/ref/70290/sacrifice ) Heeft u vragen, mail dan gerust.

Ik wil u verzoeken om speciale dua voor onze familie te doen, we bevinden ons in een moeilijke periode vanwege bepaalde prive omstandigheden. Doet U ook dua voor UmmSaifullah inshallah
.
Dat Allah onze goede daden mag accepteren en onze fouten en zondes mag vergeven.

Stuurd u het geld inshallah ten name van:

437923363

vereniging fisabilillah

abn/amro

den haag


Wassalaam waleikom
--

03-11-2011, 14:59



Citaat door RedouansBaby:
Je kan sadaqa altijd geven, maar met offerfeest dien je gewoon een schaap te hebben. Klaar punt uit, geen discussie mogelijk. Lees het bovenstaande maar goed door. De meeste mensen zijn echt eigenwijs en maken hun eigen regels.
Er wordt een hele normale vraag gesteld, het antwoord wat jij geeft is een irriterend antwoord. Waarom is er geen discussie mogelijk? Ik irriteer mij mateloos aan mensen zoals jij die denken dat ze het beter weten.

03-11-2011, 15:39
Maar heeft wel gelijk dit valt niet te bediscuseren je moet een offer brengen in de vorm van een dier en dan zelfs slachten of laten slachten door een ander zoals bij de broeders en zusters in Pakistan in mijn vorige post (waarvan ik er een ben)

03-11-2011, 22:44

Citaat door Guy:
Overgenomen van: http://xxxxxxxxxxxx/showthread.php?9141-Slachten-in-Nederland-of-geld-geven-aan-arm-land

Dank je wel! naar dit soort antwoorden zoek ik...niet zomaar meningen...