Bekijk volle/desktop versie : Marokkanen betogen tegen verkiezingen



Pagina's : [1] 2 3 4

24-10-2011, 08:49

Citaat door -Malena:
AMSTERDAM - Duizenden Marokkanen zijn zondag de straat opgegaan. Ze riepen op tot een boycot van de parlementsverkiezingen op 25 november. Die brengen volgens de demonstranten geen echte verandering.

In de hoofdstad Rabat sloegen oproeragenten met knuppels in op betogers. Voor het parlementsgebouw waren ongeveer 3000 mensen samengekomen. In de grootste stad van het land, Casablanca, gingen ongeveer 8000 mensen de straat op. Ook in steden als Fez en Tanger waren manifestaties.
„Het is duidelijk dat de verkiezingen dezelfde personen aan de macht brengen die de welvaart van het land al jaren plunderen en de toekomst van de Marokkanen gijzelen”, zei activist Omar Radi.
De vervroegde parlementsverkiezingen waren in augustus uitgeschreven. Het nieuwe parlement moet onder meer een premier kiezen, die de plaats van koning Mohammed VI als hoofd van de regering overneemt. Ook de volksvertegenwoordiging zelf krijgt straks meer macht. Met die hervormingen wil Marokko opstanden als in Tunesië, Egypte en Libië voorkomen.


Bron: http://www.telegraaf.nl/buitenland/10777427/__Protest_tegen_verkiezingen_Marokko__.html?sn=bui tenland
.

24-10-2011, 10:34


Mja, het is begrijpelijk dat mensen geen vertrouwen in de Marokkaanse politici hebben, want na al die jaren hebben zij weinig tot niets gedaan om de structurele problemen van het land op te lossen.

Sterker nog: ze zijn er goeddeels de oorzaak van.

Met dat in het achterhoofd is het moeilijk om te geloven dat diezelfde politici onder een nieuwe grondwet opeens wél iets zouden willen gaan doen aan de problemen.

Denk dan ook dat de opkomst tijdens de verkiezingen niet hoog zal zijn.

24-10-2011, 11:31
Ik snap ze wel.... Je krijgt hetzelfde als wat je ziet in Egypte. Dezelfde mensen blijven zitten op de stoelen. Aan de andere kant zeg ik weer dat ze het moeten afwachten. Kijken hoe het loopt. Marokko groeit al qua welvaart, dus even de kat uit boom kijken lijkt mij nu wel wijsheid.

Als na een paar jaar nog geen concrete veranderingen zijn, dan opnieuw de straat op.

24-10-2011, 12:06

Citaat door -Malena:
AMSTERDAM - Duizenden Marokkanen zijn zondag de straat opgegaan. Ze riepen op tot een boycot van de parlementsverkiezingen op 25 november. Die brengen volgens de demonstranten geen echte verandering.

In de hoofdstad Rabat sloegen oproeragenten met knuppels in op betogers. Voor het parlementsgebouw waren ongeveer 3000 mensen samengekomen. In de grootste stad van het land, Casablanca, gingen ongeveer 8000 mensen de straat op. Ook in steden als Fez en Tanger waren manifestaties.
„Het is duidelijk dat de verkiezingen dezelfde personen aan de macht brengen die de welvaart van het land al jaren plunderen en de toekomst van de Marokkanen gijzelen”, zei activist Omar Radi.
De vervroegde parlementsverkiezingen waren in augustus uitgeschreven. Het nieuwe parlement moet onder meer een premier kiezen, die de plaats van koning Mohammed VI als hoofd van de regering overneemt. Ook de volksvertegenwoordiging zelf krijgt straks meer macht. Met die hervormingen wil Marokko opstanden als in Tunesië, Egypte en Libië voorkomen.


Bron: http://www.telegraaf.nl/buitenland/10777427/__Protest_tegen_verkiezingen_Marokko__.html?sn=bui tenland

Citaat:
Aziz Binebine: "Ze hebben veel verandering beloofd, en ze hebben dingen veranderd zonder ze te veranderen. Weet je dat de koning bijvoorbeeld niet meer aan het hoofd staat van de ministerraad. Nu bekleedt de premier die functie. De koning is nu het hoofd van de regeringsraad geworden. En het hoofd van de nieuwe ministerraad kan niets doen zonder de toestemming van het hoofd van de regeringsraad. Dus in feite is er niets veranderd. En zo zijn er nog vele zaken!"

.

24-10-2011, 13:09


Stelt niks voor die betogingen in Maghrib. Ik heb grotere menigtes gezien die een Harry Potter film wilden bekijken

Ik vraag me af of de PJD aan de macht zal komen als zij uiteindelijk de grootste worden.

24-10-2011, 13:46

Citaat door kingmaroc_2:
Dan moet je ook niet gaan zeiken als er geen v er andering komt laat je je stem liggen dan heb je geen recht meer van praten zo simpel ligt het
Je weet toch sa7bi.. Het ligt altijd aan een ander.

24-10-2011, 13:57

Citaat door Brabus:
Stelt niks voor die betogingen in Maghrib. Ik heb grotere menigtes gezien die een Harry Potter film wilden bekijken

Ik vraag me af of de PJD aan de macht zal komen als zij uiteindelijk de grootste worden.
8000 is wel veel...

24-10-2011, 14:11

Citaat door kingmaroc_2:
Dan moet je ook niet gaan zeiken als er geen v er andering komt laat je je stem liggen dan heb je geen recht meer van praten zo simpel ligt het


Citaat door Brabus:
Je weet toch sa7bi.. Het ligt altijd aan een ander.
Dit is niet helemaal eerlijk naar het volk toe, jullie weten dondersgoed dat Marokkanen al die valse beloftes voor de verkiezingen meer dan zat zijn.

24-10-2011, 14:35

Citaat door ReleasePeace2th:
8000 is wel veel...
11000 demonstranten op + 35 miljoen Maghariba is wel heel erg weinig.

24-10-2011, 14:36

Citaat door Oushen:
Dit is niet helemaal eerlijk naar het volk toe, jullie weten dondersgoed dat Marokkanen al die valse beloftes voor de verkiezingen meer dan zat zijn.
Nu ze eens een keer kunnen stemmen gaan ze het boycotten

24-10-2011, 14:38

Citaat door Brabus:
Nu ze eens een keer kunnen stemmen gaan ze het boycotten
Hoezo "eens een keer", ze kunnen om de 4 jaar stemmen, alleen haalt het niks uit.

De mensen waar ze op stemmen beloven veel maar zodra ze hun stem binnen hebben komt er niks van terecht.

4 jaar geleden bleven niet voor niks zoveel mensen weg tijdens het stemmen.

24-10-2011, 14:38

Citaat door Brabus:
11000 demonstranten op + 35 miljoen Maghariba is wel heel erg weinig.
Het is maar in een stad.

24-10-2011, 14:40



Citaat door ReleasePeace2th:
Het is maar in een stad.
Casablanca wonen + 3 miljoen mensen.. Reken maar na..

24-10-2011, 14:44

Citaat door Oushen:
Hoezo "eens een keer", ze kunnen om de 4 jaar stemmen, alleen haalt het niks uit.

De mensen waar ze op stemmen beloven veel maar zodra ze hun stem binnen hebben komt er niks van terecht.

4 jaar geleden bleven niet voor niks zoveel mensen weg tijdens het stemmen.



Maghrib heeft economische groei nodig a bni adam! Mensen willen werken, eten, wonen, onderwijs en zorg.

Er zijn verkiezingen in November inshallah. Doe je best en stem op een partij die kan helpen aan verandering en niet een zwisterse bank gaan helpen met tegoeden

24-10-2011, 14:53

Citaat door Brabus:
Casablanca wonen + 3 miljoen mensen.. Reken maar na..
Misschien willen de meeste geen problemen, want als ze er tegen waren zou er toch ook een tegendemonstratie moeten zijn...

Pagina's : [1] 2 3 4