Bekijk volle/desktop versie : Wedden dat ik het kan.



22-10-2011, 20:23
SBS 6 trapt zaterdag af met de nieuwe show Wedden dat ik het kan! . Hoewel, nieuw… het concept is bekend. Iemand beweert dat hij iets bijzonders kan, en wint een fijn bedrag als hij laat zien dat hij het ook echt kan – een weddenschap dus. Toch heeft de versie van SBS 6 een heel andere sfeer dan Carlo Boszhards Ik wed dat ik het kan of het Duitse programma Wetten Das.

De gewone man
“We kwamen erachter dat er bijna geen programma’s meer zijn met de gewone man. In iedere spelshow doen tegenwoordig BN’ers mee. We waren Piet uit Lunteren vergeten”, vertelt presentator Jeroen van der Boom. “Dat gevoel, die spanning met ‘gewone’ Nederlanders, kun je niet nadoen met BN’ers. Er wordt niks gerepeteerd, die man moet z’n ding doen en dan gebeurt het. Als het dan niet lukt, is iemand echt geïrriteerd. Dat is een heel belangrijk ingrediënt voor authenticiteit.”

Spanningsmuziek
Onbekende Nederlanders doen niets af aan het showelement. “Het is een rijke show. Een weddenschap is een weddenschap, maar we hebben een mooi decor waarin we dicht op het publiek zitten. Ik heb me veel met de spanningsmuziek bemoeit, die maakt het lekker om naar te kijken. Niet dat de kijker denkt; ik ga even een kop koffie halen en zie straks wel of het hem is gelukt.”

Gunnen
Jeroen vervolgt: “Het is belangrijk dat het programma goed is. Niét boers, volks en ‘kijk ons eens even plat zijn’. We willen leuke, positieve tv. De tijd van sensatie is voorbij.” Hoog van de toren blazen wil Jeroen dan ook niet. “Ik ga niet zeggen dat mensen moeten kijken. Ik hoop heel erg dat mensen het ons gunnen. Dat ze voorbij zappen en denken ‘dat is leuk’.”

Ballen
Het is geen geheim dat SBS 6 er wel eens florissanter heeft voorgestaan qua kijkcijfers. Dat Jeroen juist in deze tijd is overgestapt van kijkcijferknaller The Voice naar SBS 6 lijkt dan ook opvallend. “Ik vind het spannend en durf dit aan. Als je echt ballen hebt, ga je nú naar SBS 6 en doe je het. Ik heb die spanning nodig; ik krijg er energie van.”

Wie gaat kijken??