Als we het hebben over blindelings volgen (taqleed) dan is dit verboden. Immers kennis dat van taqleed is afkregen is geen kennis en wordt niet geaccepteerd. Als de bedoeling van het aannemen van een bepaalde Madhab (rechtschool, begane weg in het geloof?) is dat een persoon zich hier aan houdt en zichzelf totaal afkeert van andere (madhabs). Los van het feit of zijn madhab het bij het juiste of verkeerde einde heeft, dan is dit niet toegestaan want dit is van het misprezen fanatisme. Echter als een persoon zichzelf associeert met een bepaalde madhab om hiermee van de stelregels en voorschriften die het bevat te profiteren, maar dit (vervolgens) wel nakijkt bij het Qoran en de Soennah, op een manier dat als de waarheid bij een andere madhab blijkt te zijn dat hij dat dan volgt, dan is er niets mis (met het volgen van een bepaalde madhab). Dus het goed neem en de fouten laat je!
En de onderzoekende geleerden waaronder Shaychoel-Islaam ibn Taymiyyah en degenen van zijn soort, zij zijn onderzoekers maar hebben ook een bepaalde madhab waar zij zichzelf mee associ?ren. Maar zij gaan ad-daliel (het bewijs, argument) niet tegen wanneer het duidelijk voor hen wordt (dat het de waarheid is)! En dit is met elke geleerden zo van de Ahl Sunnah wal Djama'
Echter zijn mensen die willen beweren dat je alles van hen moet nemen en je blindelings mag volgen! Maar we hebben gezegt zolang dit maar niet tegen de Qoran en de Sunnah gaat. Op hen is de volgende uitsrpaak van toeppassing:
Er zijn mensen die zullen zeggen je mag blindelings volgen als je geen kennis hebt! En dit wordt door hen als smoesje gebruikt. Taqleed is verboden en kennis dat vergaard wordt op grond van blindelings volgen is geen kennis. Immers zijn het de madahiebs zelf die deze vermaning ook geven:
Allah zegt: "O jullie gelovigen, gehoorzaamt Allah en gehoorzaamt de Boodschapper en degenen onder jullie die met gezag bekleed zijn. Als jullie over iets van mening verschillen, legt het dan voor aan Allah en de Boodschapper, indien jullie in Allah en de Laatste Dag geloven. Dat is beter en een betere afsluiting" (vertaling Soerat An-nisa' aya 59.)
Imaam Shaafie'i (moge Allah genade met hem hebben) heeft gezegd: "Als je in mijn geschriften vindt dat verschilt met de Soennah van de Boodschapper van Allah (Allah's vrede en zegen zij met hem) spreek dan op basis van de Boodschapper van Allah (Allah's vrede en zegen zij met hem) en laat achterwege wat ik heb gezegd." en in een van de overleveringen staat: "...volgt het dan (de Soennah), en kijk niet zijdelings naar wat anderen zeggen."
(Zie Dhamm al-Kalaam, 3/47/1 van Harawi en Hilyah al-Awliyaa van Abou Noe'aim.
Maaliek ibn Anas (moge Allah genade met hem hebben) heeft gezegd: "Van iedereen na de Profeet (vrede en zegen van Allah zij met hem) zal zijn uitspraken worden geaccepteerd en worden verworpen - maar niet van de Profeet (Allah's vrede en zegen zij met hem)."
(zie Irshaad as-Saalik, 227/1)
Ahmed ibn Hanbal zei het volgende:
"Volgt mijn mening niet, noch die van Maalik, Shaafi'i, Azwaa'i of Thawri, maar neem vanwaar zij namen. (de Qor'aan en de authentieke Soennah)" En in een overlevering zegt hij: "Doe je dien niet na van een van hen, maar van alles wat van de Profeet (vrede en zegen van Allah zij met hem) en zijn metgezellen komt; vervolgers komen hun opvolgers, waartussen men kan kiezen"
(Zie Foelaani, pagina 113 en Ibn al-Qayyiem in I'laam 2/302, en voor het laatste stuk Abou Dawoud in "Massaa'il van Imaam Ahmed", pagina 276-7).
Dus het is heel duidelijk dat wie zichzelf associeert met een bepaalde madhab (rechtschool) mag het authentieke bewijs niet verwerpen wanneer dit klaarblijkelijk bij hem wordt!
Voor wat betreft degene die zegt ik heb geen kennis en ik ben geen moedjtaheed en het niveau niet heeft zeggen we:
"Dan moet je de mensen van kennis vragen" Zoals Alalh Ta'la je dit heeft bevolen:
"Vraag het dan aan de bezitters van de kennis, indien jullie het niet weten"
Als hij vraagt, zou hij zijn best moeten doen om zeker te stellen dat degene die hij vraagt, van de mensen van kennis is, en zou niet moeten specificeren dat degene die hij vraagt is toegeschreven aan een bepaalde madhhab. Eerder zou hij moeten volgen wat de geleerde die hem zijn uitspraak geeft zegt, zo lang de geleerden maar op het bewijs is en Allah weet het beste.