Bekijk volle/desktop versie : » ° Verhaal met een moraal.



Pagina's : [1] 2

16-10-2011, 15:07
Het volgende advies geldt voor zowel mannen als vrouwen. Waar 'hij' staat kan ook 'zij' gelezen worden en vice versa.




Er was ooit een erg knappe, vrome en hoogopgeleide jongeman wiens ouders enkel wensten dat hij zou trouwen. Zij hadden zoveel huwelijksaanzoeken voor hem geregeld, maar hij wees de vrouwen allemaal af. De ouders vonden het allemaal maar vreemd en dachten dat hij misschien iemand anders op het oog had. Echter, steeds als zij het huis van een meisje verlieten zij de jongen: 'zij is niet de juiste'. De jonge man wilde alleen maar een vrouw die gelovig was en praktiserend. Op een dag had zijn moeder voor hem geregeld dat zij die avond bij een meisje haar hand zouden vragen. Dit meisje was gelovig én praktiserend. Die avond werden de jongen en het meisje alleen gelaten om elkaar wat beter te leren kennen en elkaar wat vragen te stellen. (Logisch..). De jongeman, die erg hoffelijk was, liet het meisje als eerst vragen stellen. Het meisje stelde hem allemaal vragen.Zij vroeg hem naar zijn leven, zijn opleiding, zijn vrienden, zijn gewoontes, zijn hobby's, zijn levenswijze, de dingen die hij leuk vond, zijn verleden, zijn ervaringen, zijn schoenmaat... De jongeman beantwoordde al haar vragen, zonder moe te worden en met een glimlach. Het meisje was de hele tijd aan het woord, bijna een uur lang en toen ze dit doorhad voelde ze zich erg slecht. Ze vroeg de jongen: 'Heb jij geen vragen?'. De jongen antwoordde: 'Het is oké, ik heb maar 3 vragen'. Het meisje dacht: 'Wow! 3 vragen maar? Oké, vooruit.' De eerste vraag van de jongen was: 'Van wie hou je het allermeest in deze wereld? Iemand wiens liefde onbetaalbaar is.' Zij antwoordde: 'Deze vraag is simpel; mijn moeder!'. De jongen glimlachte en stelde haar de tweede vraag. Hij vroeg: 'Je vertelde me dat je veel in de Qur'an leest. Kun je me vertellen van welke surahs je de betekenis kent?' Dit horend werd het meisje rood en verlegen en antwoordde ze: 'Ik ken nog geen enkele betekenis, maar daar wil ik snel mee beginnen incha'Allah. Ik heb het nogal druk gehad.' De derde vraag die de jongen haar vroeg was: 'Ik ben door veel meisjes benaderd of ik met ze wilde trouwen, en zij waren allen mooier dan jou. Waarom zou ik dan met jóu moeten trouwen?' Toen ze dit hoorde werd het meisje witheet van woede en stormde vol kwaadheid naar haar ouders en zei: 'Ik wil niet met hem trouwen. Hij beledigt mijn schoonheid en mijn kennis!' Dus de jongeman en zijn ouders zaten, alweer, zonder een instemming voor een huwelijk. Deze keer waren de ouders van de jongen erg boos en zeiden: 'Wat heb je dat meisje aangedaan? De familie was zo aardig en leuk. En ze waren ook gelovig, precies wat je wilde! Wat vroeg je dat meisje allemaal? Vertel het ons!' De jongen zei: 'Mijn eerste vraag was: "Van wie houd je het meest?" zij antwoordde: "mijn moeder." De ouders vroegen: 'Nou dan, wat is daar mis mee?' De jongeman antwoordde: ‎'Niemand is moslim totdat hij Allah Subhanahu wa Ta'ala en Zijn Boodschapper, sallallahu 'alayhi wasallam, meer liefheeft dan wat dan ook in deze wereld. Als een vrouw meer van Allah 'Azza wa Jall en Zijn Boodschapper, 'alayhi salaatu wa salaam, houdt, dan zal ze van me houden, me respecteren en trouw aan me blijven vanwege die liefde, en de vrees voor Allah Subhanahu wa Ta'ala. We kunnen deze liefde delen, omdat deze liefde groter is dan de lust voor schoonheid.' De jongeman ging verder: 'Toen vroeg ik: "Je leest veel in de Qur'an, kun je me de betekenis van één surah geven?" en zei zij: "Nee, want ik heb er nog geen tijd voor gehad." Toen dacht ik aan de hadith "Alle mensen zijn dood, behalve zij die kennis hebben." Zij leeft al 20 jaar heeft GEEN tijd gehad om kennis te zoeken. Waarom zou ik een vrouw trouwen die haar rechten en verantwoordelijkheden niet kent? En wat gaat ze mijn kinderen leren, behalve lui zijn, want de vrouw IS de madrassa (school) en de beste van alle leraren... En een vrouw die geen tijd heeft voor Allah is een vrouw die geen tijd heeft voor haar man. De derde vraag die ik stelde was er veel meisjes waren die mij benaderd hadden om te trouwen en dat zij allen mooier waren dan zij. Waarom zou ik háár moeten kiezen? Dat is de reden dat ze wegstormde en kwaad werd.' De ouders van de jongen zeiden: 'Dat is verschrikkelijk! Waarom zou je zoiets doen? We gaan nú terug om ons te verontschuldigen.' De jongemand zei: 'Deze vraag was slechts een test om te zien of ze haar woede onder controle kon houden. De Profeet, sallallahu 'alayhi wassallam, zei: "Word niet boos, word niet boos, word niet boos" toen iemand hem vroeg hoe hij vroom moest worden, want boosheid komt van de Shaytaan. Als een vrouw haar woede niet kan bewaren bij een vreemde die ze net kent, hoe moet dat dan bij haar man?'.
Dus, de moraal van dit verhaal is dat een huwelijk gebaseerd is op:
x Kennis, niet het uiterlijk.
x Daden, geen woorden.
xVergevingsgezindheid, geen woede.
x Liefde omwille van Allah en geen lust

Bij het zoeken naar een geschikte huwelijkspartner zoek dan naar iemand die:
1) Liefde heeft voor Allah Subhanahu wa Ta'ala en de Profeet, sallallahu 'alayhi wasallam.
2) Kennis heeft van de deen en zich ernaar gedraagt.
3) Zijn woede onder controle kan hebben.
4) Bereid is om compromissen te sluiten.

Tot slot wil ik zeggen: Mag Allah 'Azza wa Jall ons allen vrome en godsvrezende mannen en vrouwen schenken, en ons doen behoren tot hen die het Paradijs binnengaan. Wa salli 'ala Mohammed, sallallahu 'alayhi wasallam. Allahumma ameen.

16-10-2011, 16:03


Prachtig en leerzaam verhaal !! Upp!

16-10-2011, 16:05
Shoukran =]

16-10-2011, 16:15
MachaAllaah & zeer leerzaam.. & AllaahumaaAmien op je du3a zuster..

16-10-2011, 16:20


Barakallahufeeki voor het lezen en uppen

16-10-2011, 16:57
Mashallah heel leerzaam verhaal

16-10-2011, 18:15
JazakAllahu khairan voor het lezen =]

18-10-2011, 17:56
Als dit een zwartmakerijtopic was of een onzintopic kwam iedereen gelijk kijken

19-10-2011, 15:36
jazaka allahoe gairan

19-10-2011, 15:48
Wa jazaaki!

19-10-2011, 16:49
Prachtig verhaal!

19-10-2011, 16:59
BarakAllahu feeki voor het lezen =]

19-10-2011, 17:40


Prachtig verhaal

19-10-2011, 20:24
een dikke up

19-10-2011, 21:08
Masha'Allah. Laten wij hier allemaal lering uit trekken Insha'Allah.

Shokran voor het plaatsen.

Pagina's : [1] 2