Bekijk volle/desktop versie : EU gaat door Arabische Lente geld anders besteden



14-10-2011, 11:58
De Arabische Lente zorgt ervoor dat de manier verandert waarop de EU ontwikkelingsgeld besteedt.

Dat heeft de Unie donderdag gezegd. Volgens Eurocommissaris van ontwikkeling Andris Piebalgs maken de opstanden in de Arabische wereld duidelijk dat het steunen van repressieve regimes niet betekent dat de levensstandaard van de bevolking verbetert.

Piebalgs heeft voorgesteld om contracten over goed bestuur af te sluiten met regeringen. Daarin moet de nadruk worden gelegd op mensenrechten, democratie en de rechtsstaat. De Europese Unie besteedt jaarlijks bijna 54 miljard euro aan ontwikkelingssamenwerking.

(Novum)

14-10-2011, 12:15


Eindelijk......eisen voor hulp. Lijkt en leek mij al niet meer dan normaal.

14-10-2011, 12:25

Citaat door Globi:
Eindelijk......eisen voor hulp. Lijkt en leek mij al niet meer dan normaal.
grapjas

14-10-2011, 12:27

Citaat door Fhamator:
grapjas
Ik ben serieus. Je krijgt geld.....dan moet het wel normaal gaan. Het is wat raar dat je in een zeer arm afrikaans land komt dat veel hulp krijgt en huizen van leiders ziet die ik niet ken in nederland. Dat je denkt "een hotel?" "Nee, dat is het huis van X."

14-10-2011, 12:29



Citaat door Globi:
Ik ben serieus. Je krijgt geld.....dan moet het wel normaal gaan. Het is wat raar dat je in een zeer arm afrikaans land komt dat veel hulp krijgt en huizen van leiders ziet die ik niet ken in nederland. Dat je denkt "een hotel?" "Nee, dat is het huis van X."
Ze krijgen het echt niet gratis en voor niks. Er worden belangen gekocht zowel politiek als economisch.

14-10-2011, 12:32

Citaat door Fhamator:
Ze krijgen het echt niet gratis en voor niks. Er worden belangen gekocht zowel politiek als economisch.
Zeker waar. Ook schandalig. Maar je kan een land geen hul geven als 10% in de zakken verdwijnt van tuig. Onder het mom van "men is volwassen genoeg". Niet dus. Geef het volk meer inspraak.

14-10-2011, 12:33

Citaat door Fhamator:
Ze krijgen het echt niet gratis en voor niks. Er worden belangen gekocht zowel politiek als economisch.
Belangen spelen niet altijd trouwens....wel het afkopen van schuldgevoel.

14-10-2011, 12:34

Citaat door Fhamator:
Ze krijgen het echt niet gratis en voor niks. Er worden belangen gekocht zowel politiek als economisch.
Opstandig meisje, kayfa el a7wal?

14-10-2011, 12:37

Citaat door Brabus:
Opstandig meisje, kayfa el a7wal?
Hamdulillah ik ben geen meisje ik ben een vrouw.30+

14-10-2011, 12:45
ontwikkelingslanden= bevolking arm= geen middenstand=geen belastingopbrengst= geen inkomsten staat= niks kunnen doen voor bevolking=geen geld om te investeren in industrie of bodemschatten ontwikkelen= daarom afhankelijk van buitenlands kapitaal, knowhow en expertise= concessies aan grote internationals/ buitenlandse regeringen= ontstaan van elite die behoorlijk rijk wordt tov bevolking die (relatieve)armoede kent=weinig binnenlandse consumptie, want bevolking niet rijk= weinig middenstand= vaak geen demokratie.

Zie hier de vicieuze cirkel die doorbroken moet worden, namelijk méér en beter betaalde banen in het betrokken land, waardoor de binnenlandse bestedingen toenemen, waardoor een middenstand ontstaat, die meer vrijheid eist, etc etc.

Probleem is vaak onderwijs en opleiding, én goed opgeleide mensen vertrekken vaak naar buitenland, waar ze meer verdienen.

Ga er maar aan staan, om dat probleem op te lossen.

helpen hervormings eisen van de EU? ja, zie turkye.

Nee, zie China, die niet maalt om demokratische hervormingen, maar grondstoffen koopt en betaalt met aanleggen van spoorwegen en autowegen,ziekenhuizen etc.

2 factoren spelen nog een rol.

is het betrokken land rijk aan bodemschatten, of goede landbouwgronden, etc?
Is er instabiliteit, zoals in Somalie= geen buitenlandse investeringen= geen ontwikkeling.

Marokko speelt vals, die plundert de bodemschatten van bezette buurlanden zoals de Westelijke Sahara.( fosfaat en visserijgronden)

14-10-2011, 12:52

Citaat door Globi:
Geef het volk meer inspraak.
interview met Angolees ná de verkiezingen daar, hij had gestemd op de verliezende partij( Unita);

interviewer; Vindt U het rot dat de MPLA weer heeft gewonnen???;

Angolees; "nou, natuurlijk wel, maar aan de andere kant, de huidige MPLA- regering heeft z'n zakken al gevuld, en als de Unita had gewonnen, gaan die eerst hun zakken vullen.

Interviewer; "hoe staat U tegenover dat "zakken vullen"?
Angolees; " logisch, ik zou het ook doen"


"meer inspraak"

14-10-2011, 13:02
Grote struikelblokken in ontwikkelingslanden, maar ook in de westerse wereld is het gebrek aan onderlinge solidariteit van de bevolking, en het besef dat alleen gezamelijke inzet toereikend is om de problemen aan te pakken.

Communistiese regimes, zoals China hebben getoond, dat het mogelijk is, om een bevolking dmv een ideologie te enthousiasmeren voor de opbouw van het land.

Binnen 40 jaar was China van ontwikkelingsland een superpower, en nu, 60 jaar later, een economische grootmacht.

Waar de bevolkingen alleen aan hun eigen denken, of ze nu rijk of arm zijn, lukt het niet om de mensen te enthousiasmeren, ook niet als het slecht gaat met het betrokken land.

Zie de bezuinigingen in Europa, iedereen zit te schreeuwen en te klagen.

14-10-2011, 13:04



Citaat door Derselbe:
interview met Angolees ná de verkiezingen daar, hij had gestemd op de verliezende partij( Unita);

interviewer; Vindt U het rot dat de MPLA weer heeft gewonnen???;

Angolees; "nou, natuurlijk wel, maar aan de andere kant, de huidige MPLA- regering heeft z'n zakken al gevuld, en als de Unita had gewonnen, gaan die eerst hun zakken vullen.

Interviewer; "hoe staat U tegenover dat "zakken vullen"?
Angolees; " logisch, ik zou het ook doen"


"meer inspraak"
Dat is wel heel simpel gezegd en gedacht......maar deels waar. Maar daar hoeven wij niet aan bij te dragen. Je moet gewoon zeggen " dit gaan we doen op onze manier..." Maar als je gewoon 50 miljoen overmaakt met het idee " men is volwassen en kan het zelf ook wel deels regelen....." dan gaat het mis.

14-10-2011, 13:07

Citaat door Derselbe:
Grote struikelblokken in ontwikkelingslanden, maar ook in de westerse wereld is het gebrek aan onderlinge solidariteit van de bevolking, en het besef dat alleen gezamelijke inzet toereikend is om de problemen aan te pakken.

Communistiese regimes, zoals China hebben getoond, dat het mogelijk is, om een bevolking dmv een ideologie te enthousiasmeren voor de opbouw van het land.

Binnen 40 jaar was China van ontwikkelingsland een superpower, en nu, 60 jaar later, een economische grootmacht.

Waar de bevolkingen alleen aan hun eigen denken, of ze nu rijk of arm zijn, lukt het niet om de mensen te enthousiasmeren, ook niet als het slecht gaat met het betrokken land.

Zie de bezuinigingen in Europa, iedereen zit te schreeuwen en te klagen.
Daar ben ik het niet geheel mee eens. China toont mijn gelijk aan.....zo ook thailand. De echt rijken zijn echt enorm rijk en doen weinig voor het land. Ik was een jaar of twintig toen ik in een rijke buurt van Bangkok woonde.....mensen van thaise families vonden mij niets omdat ik geen mercedes 600 met chauffeur had. Je was een niets voor hen.