Bekijk volle/desktop versie : dames met islam kennis, help.



Pagina's : [1] 2

12-10-2011, 21:17
Er is mij iets onduidelijk.
Als ik het goed heb zegt de koran dat als we doodgaan dat we dan in ons graf blijven tot de dag des oordels, toch.
Maar ik hoor en lees zo vaak verhalen van mensen die dan iets goeds of slecht hebben gedaan en toen naar de hemel of hel zijn gestuurd. Dus verhalen/overleveringen van vroeger.

Wie kan mij dit uitleggen, aub?

12-10-2011, 21:33


na dat iemand in zijn /haar graf is dan word je onder vraagt.wie is je god. wie is je profeet en wat is jou boek. vervolgens word je naar een plek gebracht en het heet bazhg daar verblijf je tot dag des oordels. iemand die naar de hemel gaat voelt het ook, kan niet wachten tot het tredden in de hemel. en die naar de hel gaat voelt het ook alleen denkt hoe langer het duurt hoe beter.

bazhg is een verblijf plaats. ik weet niet hoe je het schrijft maar je spreek het zo ongeveer uit.

12-10-2011, 21:38

Citaat door chaiya:
na dat iemand in zijn /haar graf is dan word je onder vraagt.wie is je god. wie is je profeet en wat is jou boek. vervolgens word je naar een plek gebracht en het heet bazhg daar verblijf je tot dag des oordels. iemand die naar de hemel gaat voelt het ook, kan niet wachten tot het tredden in de hemel. en die naar de hel gaat voelt het ook alleen denkt hoe langer het duurt hoe beter.

bazhg is een verblijf plaats. ik weet niet hoe je het schrijft maar je spreek het zo ongeveer uit.
je spreekt het zo uit: barzag

de rest klopt gewoon.

hogedrukreinige

12-10-2011, 21:56

Citaat door hogedrukreinige:
je spreekt het zo uit: barzag

de rest klopt gewoon.

hogedrukreinige
barzag dus oke thnx

12-10-2011, 22:28


Het graf wordt bepaald aan de hand van je daden, het is een soort van voorproefje van de hemel/hel. Ben je goed geweest, dan krijg je een ruime, verlichte graf. Ben je slecht geweest dan zal het graf heel nauw zijn. Wa Allahoe 3lem.

Maar volgens mij bedoel je dat er wordt gesproken over: 'Hij ging toen naar de hemel/hel'? Volgens mij wordt er niet bedoelt direct naar de hemel/hel. Heb je een voorbeeld van een hadith, best interessant, want volgens mij kun je niet direct naar de hemel of hel gaan? Tenzij je een baby of kind bent??

13-10-2011, 20:04
Ik denk niet dat jullie mij helemaal begrijpen.
Ik hoor wel eens vragen dat iemand naar de hemel is gegaan, omdat hij iets goeds heeft gedaan.

vb ik kreeg gisteren dus een verhaal te horen over een weduwe met kinderen die nooit hertrouwd is en de kinderen alleen opvoedde.
Toen deze vrouw dood ging zou zij dus rennend de hemel in zijn gegaan omdat ze een moeder van kinderen was die geen vader hadden.

Dan vraag ik mij af hoe kan dit.
We moeten toch wachten op de dag desoordels
en zo zijn er wel meer verhalen die ik vroeger te horen kreeg

13-10-2011, 20:20

Citaat door OumSalim:
Ik denk niet dat jullie mij helemaal begrijpen.
Ik hoor wel eens vragen dat iemand naar de hemel is gegaan, omdat hij iets goeds heeft gedaan.

vb ik kreeg gisteren dus een verhaal te horen over een weduwe met kinderen die nooit hertrouwd is en de kinderen alleen opvoedde.
Toen deze vrouw dood ging zou zij dus rennend de hemel in zijn gegaan omdat ze een moeder van kinderen was die geen vader hadden.

Dan vraag ik mij af hoe kan dit.
We moeten toch wachten op de dag desoordels
en zo zijn er wel meer verhalen die ik vroeger te horen kreeg
ik heb niet zoveel kennis ik heb gelezen dat je dus direct na ontneming van je ziel jouw verblijf zult zien je ziel wordt door engelen naar de hemel gedragen , je ziet je bestemming daarna wordt je ziel in het lichaam teruggebracht en je gaat in je graf wachten tot de dag des oordels.allahou 3alam

13-10-2011, 20:31
Ik weet wat jij bedoeld: Toen onze profeet tijdens zijn reis(Israe) naar de hemel ging zag hij al wie in de hemel zat en wie niet, Vanuit die ahadith zegt men dus hij of zij ging naar de hemel, en als men zegt ze is in de hemel dan wordt er gewoon mee bedoeld wat er boven is gezegT, Want niemand treedt de hel of hemel in voor de dag des oordeels wij moeten allemaal langs Asirat lopen, Hoop dat je zo genoeg informatie hebt. Wij blijven in ieder geval vanaf onze dood tot de dag des oordeels in het graf, De ene heeft het hemels en de ander heeft het hels,

13-10-2011, 21:32
sobhanAllah, ik vroeg me dat ook atlijd af...interessante topic..

13-10-2011, 22:27
بسم الله الرحمن الرحيم


الحمد لله رب العالمين و الصلاة و السلام على رسول الله و على آله
و صحبه و من والاه و بعد
De profeet heeft de laatste momenten van het leven van de gelovigen beschreven.

Hij heeft gezegd:

"Als een gelovige op het punt staat om deze wereld te verlaten om over te gaan naar de volgende wereld, dan dalen engelen uit de hemelen neer met witte gezichten die stralen alsof hun gezichten de zon zijn, met een doodskleed uit het Paradijs en H'anoot (1) uit het Paradijs en zitten om hem heen in een menigte zover het oog reikt. Dan komt de Engel des Doods totdat hij zit bij zijn hoofd en zegt: "O goede ziel, kom naar buiten naar de vergeving en de tevredenheid van Allaah! En de ziel komt eruit en vloeit zoals een druppel water uit een waterzak stroomt en de Engel pakt het vast. Als hij het gepakt heeft, laten de engelen het geen moment in zijn hand. Zij nemen het en plaatsen het in het doodskleed waarin H'anoot is. De geuren die daarvanzullen komen lijken op de lekkerste geur van musk (2) die op aarde gevonden kan worden.

Dan dragen zij hem naar boven en telkens als zij langs een groep engelen komen, vragen die: "Wie is deze goede ziel?" De engelen met de ziel antwoorden: "Die en die, de zoon van die en die," en zij gebruiken de mooiste namen waarmee de mensen hem in de wereld hebben genoemd. Zij brengen hem naar de laagste hemel en vragen of er een poort voor hem geopend kan worden. Die wordt voor hem geopend en de engelen van elke hemel, die dicht bij Allaah staan, begeleiden hem naar de volgende hemel tot hij de zevende hemel bereikt. Dan zegt Allaah de Almachtige: "Schrijf het boek van Mijn dienaar in 'iellieyien (3) en breng hem terug naar de aarde. Ik heb hen daaruit geschapen en Ik breng hen daar weer naar toe en Ik breng hen daar weer uit voort."

Zijn ziel wordt dan weer naar zijn lichaam toegebracht en twee engelen komen naar hem toe. Zij laten hem zitten en vragen hem: "Wie is jouw Rabb (Heer)?" Hij antwoordt: "Mijn Heer is Allaah." Zij vragen hem: "Wat is jouw godsdienst?" Hij antwoordt: "Mijn godsdienst is de Islaam." Zij vragen hem: "Wie is deze man die naar jullie was gestuurd?" Hij antwoordt: "De boodschapper van Allaah." Zij vragen hem: "Wat is jouw kennis?" Hij antwoordt: "Ik las het Boek van Allaah, geloofde erin en verklaarde dat het waar was."

Een oproeper uit de hemel zal dan roepen: "Mijn dienaar heeft de waarheid gesproken!! Voorzie hem daarom met de tapijten (kleden waarop men zit) uit het Paradijs, kleed hem met de kleding van het Paradijs en open een poort voor hem naar het Paradijs!" Hij ontvangt wat van de frisse lucht en aangename geur ervan en zijn graf breidt zich uit zover het oog reikt. Een man met prachtige kleding en een lekkere geur komt naar hem toe en zegt: "Verheug je in dat wat je pleziert, want dit is de dag die je beloofd is." Hij vraagt: "Wie ben je? Je hebt een uiterlijk dat veel goeds voorspelt." Hij antwoordt: "Ik ben je goede daden." Dan zegt hij: "Mijn Rabb, laat het Uur spoedig komen. Mijn Rabb, laat het Uur (4) spoedig slaan, zodat ik naar mijn familie en mijn bezittingen kan terugkeren!"

Deze hadieth is overgeleverd door Ah'med, Aboe Daawoed, Ibn Khozaymah, Al-H'aakim en authentiek verklaard door Al-Albaanie

(1) H'anoot: een geparfurmeerde medische substantie dat gebruikt wordt voor het lichaam voordat het begraven wordt.

(2) Musk is de beste en fijnste substantie gebruikt als parfum.

(3) 'iellieyien: de hemelen en het paradijs.

(4) De Dag des Oordeels en het Uur van de Wederopstanding.

13-10-2011, 22:29
بسم الله الرحمن الرحيم


الحمد لله رب العالمين و الصلاة و السلام على رسول الله و على آله
و صحبه و من والاه و بعد


De profeet heeft de laatste momenten van het leven van de ongelovigen beschreven.

Hij heeft gezegd:

"Als een ongelovige dienaar op het punt staat om deze wereld te verlaten om naar de volgende wereld over te gaan, komen engelen met zwarte gezichten uit de hemel naar beneden en zij hebben Al-Masooh' (1) bij zich en zitten dan om hem heen in een menigte zover het oog reikt. Dan komt de Engel des Doods en gaat bij zijn hoofd zitten en zegt: "Slechte ziel, kom naar buiten naar de vervloeking en de woede van Allaah!" De ziel verdeelt zich over het hele lichaam en wordt uit het lichaam getrokken zoals As-Saffood (2) uit natte wol wordt getrokken. Dan neemt de engel hem over. Als hij hem te pakken heeft, laten de andere engelen het geen moment in zijn handen. Zij nemen hem en wikkelen hem in Al-Masooh' waar een stank vanaf komt, zoals de ergste stank van een lichaam in de wereld.

Dan nemen zij hem naar boven en telkens als zij voorbij een groep engelen komen, vragen deze: "Wie is deze smerige ziel?" De engelen met de ziel antwoorden: "Die en die, de zoon van die en die," en zij gebruiken de ergste benamingen die de mensen hem op deze wereld hebben gegeven. Dan brengen zij hem naar de laagste hemel en vragen of de poort voor hem geopend kan worden. Deze gaat niet open.

De boodschapper van Allaah reciteerde toen: "..de poorten van de hemel zullen niet worden geopend.."

Dan zegt Allaah ‘Azza wa Djal (3): "Schrijf zijn boek in Sidjien. (4)" Daarna wordt de ziel naar beneden gegooid. Daarna reciteerde de profeet : "En wie iets met Allaah vereenzelvigt, het is alsof hij van een hoogte valt en de vogels hem wegrukken of de wind hem wegblaast naar een afgelegen plek."

Dan keert zijn ziel naar zijn lichaam terug en twee engelen komen naar hem toe en vragen hem: "Wie is jouw Heer?" Hij antwoordt: "Ha, ha, ik weet het niet!" Zij vragen hem: "Wat is jouw religie?" Hij zegt: "Ha, ha, ik weet het niet." Zij vragen hem: "Wie is die man die naar jullie is toegezonden?" Hij zegt: "Ha, ha, ik weet het niet." Dan roept een Roeper uit de hemel: "Mijn dienaar heeft gelogen, spreidt dus de tapijten (kleden waarop men zit) van het Vuur voor hem uit en open de poort van het Vuur voor hem!" Daarna komt er een hete wind naar hem toe, zijn graf wordt zo nauw voor hem, dat zijn ribben samengeperst worden. Een man met een afschuwelijke uiterlijk, gekleed in vodden en een vieze lucht komt naar hem toe en zegt: "Wees tevreden met het slechte nieuws dat ik voor je heb. Dit is de dag die je beloofd werd." Hij vraagt: "Wie ben jij? Je hebt een uiterlijk dat kwaad voorspelt." Hij antwoordt: "Ik ben je slechte daden."Dan zegt hij: "O Rabb (Heer), laat het laatste Uur niet komen!""

Deze hadieth is overgeleverd door Ah'med, Aboe Daawoed, Ibn Khozaymah, Al-H'aakim en authentiek verklaard door Al-Albaanie

(1) Al-Masooh': de lelijkste, meest stinkende, vieze en rottende vodden.

(2) As-Saffood: een voorwerp met meerdere koppen die overvloedig in de woestijn aanwezig zijn, in het bijzonder bekend bij de herders omdat ze verstrikt raken in de wol van de schapen.

(3) ‘Azza wa Djal: de Almachtige en Majesteitelijke.

(4) Sidjien: in de laagste aarde.

http://www.eltawheed.nl/index.php?nav=nieuws&nid=413
http://www.eltawheed.nl/index.php?nav=nieuws&nid=410

13-10-2011, 22:35

Citaat door OumSalim:
Ik denk niet dat jullie mij helemaal begrijpen.
Ik hoor wel eens vragen dat iemand naar de hemel is gegaan, omdat hij iets goeds heeft gedaan.

vb ik kreeg gisteren dus een verhaal te horen over een weduwe met kinderen die nooit hertrouwd is en de kinderen alleen opvoedde.
Toen deze vrouw dood ging zou zij dus rennend de hemel in zijn gegaan omdat ze een moeder van kinderen was die geen vader hadden.

Dan vraag ik mij af hoe kan dit.
We moeten toch wachten op de dag desoordels
en zo zijn er wel meer verhalen die ik vroeger te horen kreeg
Niemand weet wat er na de dood komt...Hoe kunnen zij weten dat ze naar de hemel is gegaan?

13-10-2011, 22:40


Allah heeft een boom geschapen die onder de Troon(Arsh)staat waarvan de bladeren gelijk zijn aan het aantal mensen. De naam van de boom is Sidratoel-Moentaha(betekent de laatste boom).als het leven van een mens eindigt en hij nog maar 40 dagen te leven heeft,valt er een blad met zijn naam erop voor Engel des Doods.Vanaf die dag beschouwen alle engelen hem als dood. Hij heeft dan nog maar 40 dagen in de wereld te leven.
Als iemand sterft komt de Engel des Doods om zijn ziel te nemen. De stervende persoon ziet hem,hoort hem,spreekt met hem,maar niet met zijn ogen,oren en tong.
De dode ziet,hoort,spreekt op een manier die wij niet kunnen waarnemen. Wanneer hij dan in zijn graf wordt gezet,keert zijn ziel terug naar het lichaam. En plaatst zich tussen het lichaam en het lijkkleed. Hij hoort dan de voetstappen van de laatste mensen verdwijnen.


Als een gelovige sterft,verlaat zijn ziel gemakkelijk het lichaam. Zijn ziel verlaat het lichaam zoals een druppel uit een waterzak stroomt en de Engel des Doods pakt het ziel vast. Dan dalen engelen met stralende gezichten als de zon(begeleidende engelen van MALIK ELMAWT)uit de hemel en dragen de ziel in een geparfumeerde kleed tot de eerste hemelpoort,deze gaat open. Ze gaan verder tot hij in de aanwezigheid van Allahkomt. Dan zegt Allah:”schrijf het boek (boek met goede en slechte daden)van mijn slaaf in Illiyum(paradijs) in en breng hem terug naar de aarde.
De ziel wordt weer in zijn lichaam gebracht en de 2 engelen (moenkar en nakir)komen hem ondervragen. Ze vragen”wie is uw Heer(Allah swt),wat is jouw godsdienst(Islam),wie is deze man die onder u was gestuurd(profeet Mohamed vzmh),hoe ben je deze dingen te weten gekomen(ik las de qoraan en geloofde erin)”.Als hij alles perfect beantwoordt heeft,dan word zijn graf uitgebreid(we kunnen dat niet waarnemen).De poort van het paradijs wordt geopend voor hem en zoete geur van het paradijs komt bij hem. Daarna komt er een man met prachtige kleding en een zoete geur naar hem toe. De ziel vraagt:”wie ben jij”.Ik ben je goede daden zal de man antwoorden. De ziel verlangt dan naar het Laatste Uur zodat hij het paradijs zal binnentreden.


Als een ongelovige sterft,verlaat zijn ziel moeilijk het lichaam. Zijn ziel wordt uit het lichaam getrokken zoals een pin uit natte wol wordt getrokken. Engelen met zwarte gezichten en ruig haar dalen naar beneden naar hem toe en dragen hem in een stinkend,ruig,behaard kleed tot de eerste hemelpoort,deze gaat niet open.Allah zegt dan:”schrijf zijn boek in sijdjien(hel)in. Daarna wordt zijn ziel naar beneden gegooid terug naar zijn lichaam. Moenkar en nakir verschijnen voor hem.Hij wordt ondervraagd. Hij krijgt dezelfde vragen als bij een gelovige.Hij zal niet in staat zijn om deze vragen te beantwoorden. Zijn graf wordt dan zo nauw dat zijn ribben samengeperst worden. De poort van de hel word geopent en hete wind bereikt zijn graf. Dan komt er een man met een afschuwelijk uiterlijk kleding en een vieze lucht naar hem toe. De ziel vraagt:”wie ben jij”.Ik ben je slechte daden zal hij antwoorden. De ziel zal roepen:”O,Allah laat het Laatste Uur niet komen!”Want dan zal hij in de hel gegooid worden.

13-10-2011, 22:45

Citaat door roosje_77:
De mensen zullen in drie groepen worden verdeeld

En jullie zullen in drie soorten worden verdeeld.
De mensen aan de rechterkant - hoe (gelukkig) zijn de mensen aan de rechterkant!
En de mensen aan de linkerkant - hoe (ongelukkig) zijn de mensen aan de linkerkant!
De voorbijstrevenden (in het geloof) zullen de eersten zijn.
(Koran 56:8-10)

De eerste groep mensen is de 'sabikoen (de voorbijstrevenden)': deze groep mensen zal direct naar het Paradijs gaan.
De tweede groep mensen is de 'Ashaboel may'manah (de mensen aan de rechterkant)': deze groep mensen zal hun boek in hun rechter hand krijgen en een gemakkelijke afrekening hebben. Zij zullen ook naar het Paradijs gaan:

En hij, aan wie zijn boek in de rechter hand wordt gegeven, zal zeggen: "Komt, leest mijn boek. Voorzeker, ik wist dat ik mijn afrekening tegemoet moest gaan."
Deze zal dan een heerlijk leven krijgen In een verheven paradijs.
(69:19-22)

De derde groep is de 'Ashaboel masj'amah (mensen aan de linkerkant)': deze mensen zijn degenen die hun boek in hun linker hand of van achter hun rug krijgen, zij zullen naar de Hel gaan.

Maar hij, wiens boek in zijn linker hand wordt gegeven, zal zeggen: "O was mijn boek mij maar niet gegeven! En had ik maar niet geweten wat mijn oordeel was! O, had de dood maar aan mij een einde gemaakt!
(Koran 69:25-27)

Mensen die achteloos leefden ten aanzien van de Dag des Oordeels zullen ontzettend veel spijt gaan krijgen, maar de spijt die de mensen zullen hebben zal hun niet baten.
Op die Dag zal (hem) de Hel getoond worden; op die Dag zal de mens de vermaning willen volgen, maar hoe zal de vermaning hem kunnen baten?
Hij zal zeggen: "O had ik maar (vroeger) voor dit leven iets verricht."
(Koran 89:23-24)

En als jullie het slechts zouden kunnen zien, wanneer zij voor het Vuur zullen worden gebracht! Zij zullen dan zeggen: "O, mochten wij slechts worden teruggezonden, dan zouden wij de tekenen van onze Heer niet meer ontkennen en wij zouden tot de gelovigen behoren."
(Koran 6:27)Het boek der handelingen

Bij ieder mens zijn er constant twee engelen aanwezig, zij schrijven alle handelingen van de mensen op; hetgeen we doen, wat we zeggen, waarnaar we luisteren, wanneer we slapen, wanneer we opstaan, kortom, zij schrijven alles op. De engel aan de rechterzijde noteert alle goede daden en de engel aan de linkerzijde alle zonde. Hiermee wordt het levensboek van de mens gevuld en hij kan daarin teruglezen wat hij tijdens zijn leven heeft gedaan. Dit boek wordt ons op de Dag des Oordeels gegeven als een getuige voor of tegen ons. Alles, maar dan ook alles zal in het boek vermeld zijn:

En de werken van ieder mens hebben Wij om zijn hals gehangen; en op de Dag der Verrijzenis zullen Wij voor hem een boek brengen en hij zal het opengeslagen zien. "Lees het boek. Uw eigen ziel is op deze dag als rekenaar tegen uzelf voldoende."
(Koran 17:13-14)

En het boek zal worden voorgelegd; dan zullen jullie de schuldigen zien vrezen wegens hetgeen daarin staat en zij
zullen zeggen: "Wee ons! wat voor een boek is dit!
Het slaat klein noch groot over, doch het somt alles op. En zij zullen al hetgeen zij deden voor zich zien...
(Koran 18:49)

Het boek der daden wordt van rechts, links of achter de rug gegeven. De mensen aan wie het boek in de rechter hand wordt gegeven zullen naar het Paradijs gaan.

Wat hem betreft, wie het boek in zijn rechter hand wordt gegeven, Hij zal beslist een gemakkelijke rekening krijgen. En zal naar de zijnen in vreugde terugkeren.
(Koran 84:7-9)

De mensen aan wie het boek achter de rug en in hun linker hand wordt gegeven zullen naar de Hel gaan: Maar hij, wie het boek achter zijn rug wordt gegeven. Hij zal vernietiging wensen. En een laaiend Vuur ingaan.
(Koran 84:10-13)

Maar, hij wie het boek in de linker hand wordt gegeven, zal zeggen: "O was mijn boek mij maar niet gegeven! En had ik maar niet geweten wat mijn oordeel was! O, had de dood maar aan mij een einde gemaakt!
(Koran 69:27-29)

In het volgende vers is er sprake van een boek waarin de daden van het gehele volk zijn opgeschreven. Zo zal volk voor volk haar eigen boek voorgelegd worden:

En je zult ieder volk zien knielen. Elk volk zal tot zijn boek worden geroepen en er zal tot hen worden gezegd: "Heden zal jullie worden vergolden naar hetgeen jullie deden.

Dit is Ons boek: het spreekt tot u met waarheid. Wij hebben opgetekend wat jullie deden."
(Koran 45:28-29)

Het is logisch dat een volk massaal verantwoordelijk is voor zaken die iedereen aangaan. Bijna ieder persoon draagt een stukje verantwoordelijkheid voor de manier waarop men leeft en hoe met de schepping van Allah wordt omgaan. Een volk hoort zijn samenleving in te richten naar de wil en de wetten van God; iedereen die een bijdrage kan leveren aan de samenleving zal aansprakelijk worden gesteld ten aanzien van zaken als het geloof, onrecht, onderdrukking, onzedelijkheid, vervolging, moord, enz:

(Gedenk) de Dag waarop Wij elk volk met haar leider zullen oproepen. Zij die hun boek in de rechterhand ontvangen, zullen hun boek lezen en hen zal geen onrecht worden aangedaan.

Maar wie blind is geweest in deze wereld zal blind zijn in het Hiernamaals; hij is ver afgedwaald van de rechte weg.
(Koran 17:71-72)

Op de Dag des Oordeels zal niets geheim blijven, alles wat we in deze wereld deden en geheim hielden zal daar geopenbaard worden, iedereen zal eikaars zonden te weten komen:

Op de Dag waarop de geheimen zullen worden geopenbaard.
(Koran 86:9)

Dan zullen jullie worden bloot gelegd en geen van jullie geheimen zal verborgen blijven.
(Koran 69:18)
.........

13-10-2011, 22:46
Allah heeft niets liever dan dat zijn onderdanen hun fouten inzien en berouw tonen. Wanneer een persoon zijn fout inziet en berouw toont zal Allah Zijn barmhartigheid tonen en zijn zondes vergeven.
Datgene wat Allah in een mens zoekt is niet de uiterlijke schoonheid, maar de innerlijke schoonheid. Het hart draagt de gevoelens en de intenties van mensen. Dit is hetgeen wat Allah belangrijk vindt. Daarom dient een mens altijd zijn gedachtes en gevoelens te controleren en zijn hart altijd schoon en oprecht te houden.
Voor degene die getuigt dat er geen God is dan Allah subhana waatahaala en dat Mohammed Salallahoe alehie wasalaam Zijn boodschapper is, is de hel verboden.(Bukhari, Muslim)

Pagina's : [1] 2