Bekijk volle/desktop versie : Trouwen.



08-10-2011, 20:28
Assalamoe 'Alaikoem,

Ik heb 2 vragen omtrent het huwelijk.

1. Mag je trouwen in de Ramadan? (Ik denk het wel, maar ik wil hier graag een bron van.)
2. Waar kan een vader nee tegen zeggen. Dus wat moet een reden zijn als vader om zijn dochter niet weg te geven. En stel hij zegt nee en er is geen reden. Wat raad je dan aan wat zijn dochter kan doen, omdat ze toch met diegene wilt trouwen?

Van beide wil ik graag een daliel. Ik hoop dat jullie mij hierbij kunnen helpen.

Wa3alaikoem Salaam.

08-10-2011, 22:02


salaam waralaikoem

ik ga inscha allah adiela zoeken

08-10-2011, 22:09
Up voor jou!

08-10-2011, 22:16
Mag een vader zijn maagdelijke dochter die de leeftijd van de puberteit heeft bereikt tot een huwelijk dwingen?

Twee bekende meningen met betrekking hiertoe zijn van Imaam Ahmed Radia Allahoe Anhoe/Anha vermeld:
1) Dat hij haar mag verplichten. Dit is ook de mening van Imaam Maalik Radia Allahoe Anhoe/Anha, Imaam ash-Shaafi'ie Radia Allahoe Anhoe/Anha en anderen.
2) Dat hij dit niet mag doen. Dit is tevens de mening van Imaam Aboe Haniefa Radia Allahoe Anhoe/Anha en anderen en is de correcte.

Moeslims verschillen van mening over de reden wanneer dwang is toegestaan:
Ofwel het de maagdelijkheid is, ofwel de dochter onvolwassen is of een combinatie van beide. De mening die het dichtst bij de waarheid is, is haar onvolwassenheid, hoewel niemand een volwassen maagd kan dwingen tot een huwelijk.
Aboe Hoeraira Radia Allahoe Anhoe/Anha vermeldde:
De Profeet Salla Allahoe Alaihi Wa Sallam heeft gezegd

Een niet maagdelijke vrouw mag niet getrouwd worden zonder haar bevel en een maagd mag niet getrouwd worden zonder haar toestemming, en voldoende toestemming voor haar is haar zwijgen (vanwege haar natuurlijke verlegenheid).(al-Boechaarie, Moeslim en anderen)

De profeet Salla Allahoe Alaihi Wa Sallam verbiedt het dus een maagd tot een huwelijk te dwingen zonder haar toestemming, of het nu haar vader of iemand anders is.
Aisha Radia Allahoe Anhoe/Anha zei dat zij aan de profeet Salla Allahoe Alaihi Wa Sallam vroeg:
“ In het geval van een jong meisje wiens ouders haar laten trouwen, moet haar toestemming gevraagd worden of niet? ” Hij Salla Allahoe Alaihi Wa Sallam antwoordde:
De Profeet Salla Allahoe Alaihi Wa Sallam heeft gezegd

Ja, zij moet haar toestemming geven.

Vervolgens vroeg zij Radia Allahoe Anhoe/Anha: “ Maar een maagd zal verlegen zijn, 0 Allahs boodschapper.” Hij Salla Allahoe Alaihi Wa Sallam antwoordde:
De Profeet Salla Allahoe Alaihi Wa Sallam heeft gezegd

Haar zwijgen is (beschouwd als) haar toestemming.
(al-Boechaarie, Moeslim en anderen)

Dit is van toepassing zowel op haar vader als op anderen. De islaam geeft de vader niet het recht iets van haar rijkdom te gebruiken, hoe zou het dan voor hem toegestaan zijn om zonder haar toestemming haar lichaam (welke veel belangrijker is dan haar rijkdom) te gebruiken, vooral als zij er niet mee instemt en volwassen is om voor zichzelf te beslissen?

Wat betreft het verschil tussen een niet-maagd en een maagd in de hadith van de profeet Salla Allahoe Alaihi Wa Sallam
Het is geen onderscheid tussen dwang en geen dwang; het verschil tussen de twee gevallen is dat …
a) de niet-maagd haar opdracht geeft te willen trouwen en dat
b) de maagd en haar zwijgen als toestemming gelden.
De reden daarvoor is dat een maagd te verlegen zal zijn de kwestie van een huwelijk te bespreken, zij wordt dus niet direct ten huwelijk gevraagd; eerder via haar Walie(voogd). Hij wordt benaderd, hij neemt/vraagt haar toestemming en daarna geeft zij hem de toestemming en niet het bevel/opdracht haar te laten trouwen.

En wat betreft de niet-maagd; zij heeft niet meer de verlegenheid van maagdelijkheid, dus kan zij de kwestie van haar huwelijk bespreken.

Zij kan ten huwelijk worden gevraagd en zij geeft de opdracht aan haar Walie een huwelijk te regelen, waaraan hij haar gehoorzaamt. De Walie is dus in het geval van de niet-maagd een 'bevel-uitvoerder' en in het geval van de maagd degene die toestemming vraagt. Dit is wat de woorden van de profeet Salla Allahoe Alaihi Wa Sallam inhouden.
In geval van haar te dwingen tot een huwelijk ondanks haar afkeer ervoor, dit gaat in tegen de fundamenten van de islaam.
Allah Soebhanahoe Wa Ta'ala stond het een Walie niet toe haar te dwingen om haar eigendom te verkopen of te verhuren zonder haar toestemming. Noch stond Hij (swt )het hem toe haar te dwingen te eten of te drinken of iets te dragen wat zij niet wil. Hoe kan Hij Soebhanahoe Wa Ta'ala haar dan verplichten met een persoon te leven wiens gezelschap zij verafschuwt, juist terwijl Allah Soebhanahoe Wa Ta'ala tussen de twee echtgenoten liefde en genade heeft gestuurd?
Als zo'n gezelschap plaatsvindt ondanks haar haat en verzet, waar is dan de liefde en genade?
Fatwa van 'al Masaa'il oeI Maardieniyyah
Imaam Ibn Taymiyyah Radia Allahoe Anhoe/Anha
http://www.eltawheed.nl

09-10-2011, 15:40


Mama30, bedankt voor het opzoeken, maar ik denk dat je mijn vraag niet goed hebt begrepen.

09-10-2011, 15:44
salaam waralaikoem

ik was aan het zoeken en vond deze ook interessant daarom heb ik het geplaatst

maar ik heb jou 2 punten geschreven en inscha allah krijg jij daar antwoord op

09-10-2011, 18:10
Waarom wil je bron voor trouwen in de Ramadan? Als je een bron wil, moet dat juist van degenen komen die het niet vinden kunnen. Door alle geleerden is het huwelijk in de ramadan toegestaan.

Sterker nog, sommige geleerden verklaren dat als jouw intentie om een sunnah op te vullen oprecht is, dan krijg je daar zelfs meer beloning voor dan in andere maanden.

09-10-2011, 18:46
deze zuster wil gewoon daliel ervan

dus zoek het op

en plaats het hier inscha allah

wij horen allemaal op onderzoek te gaan naar kennis dus al het zoeken is een hasanat en het vinden is een hasanat en het doorgeven is een hasanat

09-10-2011, 19:05

Citaat door Doewnyaaa:
Assalamoe 'Alaikoem,

Ik heb 2 vragen omtrent het huwelijk.

1. Mag je trouwen in de Ramadan? (Ik denk het wel, maar ik wil hier graag een bron van.)
op je trouwdag is het de bedoeling dat je mensen uitnodigt om bij je te komen eten, hoe meer hoe beter, daar heb je nie veel aan als iedereen vast he

09-10-2011, 19:06

Citaat door RaiseUp:
Waarom wil je bron voor trouwen in de Ramadan? Als je een bron wil, moet dat juist van degenen komen die het niet vinden kunnen. Door alle geleerden is het huwelijk in de ramadan toegestaan.

Sterker nog, sommige geleerden verklaren dat als jouw intentie om een sunnah op te vullen oprecht is, dan krijg je daar zelfs meer beloning voor dan in andere maanden.
is trouwen in de Ramadan een sunnah?

10-10-2011, 14:53
Er is hier geen enkel bewijs voor te vinden...
Het trouwen is toegestaan in elke periode, aangezien de profeet (vrede zij met hem) hier helemaal niks over heeft gezegd.

En wat betreft die "nee"... Het is en blijft je vader en tevens ook jouw waali (die verantwoordelijk is voor jou).
Zolang deze broeder aan kan komen dat hij jou kan onderhouden, zou de vader moeilijk nee kunnen zeggen.

En als je vader toch nee zegt, dan dien je goed met hem te praten op een verstandige en respectvolle wijze.
Als hij nog steeds bij zijn besluit blijft, dan kun je niks meer dan dua doen en wachten tot Allah de deuren voor je opent.

Want weglopen of zonder zijn toestemming gaan trouwen, maakt namelijk alleen de probleem groter.


Wallahoe Ahlem


Fiqh regel: Algemene handelingen; Alles is toegestaan, totdat er een bewijs is gekomen die het verboden heeft verklaard.
Dus dit is toepasselijk op het trouwen (natuurlijk is het een vorm van aanbidding als je zuiver intentie hebt), dus men dient met bewijs te komen dat het verboden is om te trouwen in de ramadan.