Bekijk volle/desktop versie : Darwin had gewoon mazzel



Pagina's : [1] 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14

04-10-2011, 15:33



Smakelijke anekdotes
In 1858 presenteerden twee Britse wetenschappers, Charles Darwin en Alfred Russel Wallace in een gezamenlijke actie twee artikelen aan de Society. Beide gingen over 'de wetten aangaande het voortbrengen van varianten, rassen en soorten'.

Een flink deel van het gezelschap kreeg de portee van de stukken waarschijnlijk niet helemaal mee, met dank aan een copieus diner dat aan de presentatie voorafging. De enige die het wel kon volgen vond het deels voorspelbaar en voor een ander deel gewoon onzin.

Het is een van de smakelijke anekdotes die reisverhalenschrijver Alexander Reeuwijk optekende uit de mond van Redmond O'Hanlon, collega reisverhalenschrijver en Darwin- en Wallace-adept. Ze staan in het boek 'Darwin, Wallace en de anderen', dat zojuist is verschenen.


De Duitse arts en zoöloog Ernst Haeckel was een van de eersten die de ideeën van Darwin verwerkte. Hij publiceerde over de diversiteit van kleine zeediertjes en tekende een soort evolutionaire stamboom, met eencelligen aan de basis en mensen in de kruin. Deze afbeeldingen zijn door Haeckel zelf getekend.

Eigenlijk was Wallace eerder
Meer dan anderhalve eeuw na die genante vertoning bij de Linnean Society kan geen weldenkend mens nog om de stukken van Darwin en Wallace heen. Al zal de naam Wallace maar bij een enkeling enige associatie oproepen.

Toch was Wallace strikt genomen eerder met het publiceren van een aanzet tot een evolutietheorie dan Darwin. Uit de reconstructie die O'Hanlon ontvouwt, zou je zelfs kunnen concluderen dat Darwin gewoon enorme mazzel heeft gehad. Mazzel dat Wallace zo'n nette, integere man was.

Zoals Darwin in 1831 als 'gesprekspartner uit de juiste sociale klasse' meereisde met kapitein FitzRoy op de HMS Beagle, zo reisde Wallace in 1848 op de Mischief naar Brazilië. Net als Darwin verzamelde Wallace een enorme hoeveelheid dieren.

Helaas voor Wallace verging het schip waarop hij terugkeerde naar Engeland. Wallace overleefde, zijn huiden, opgeprikte insecten en dieren op sterk water niet.


voor verdere informatie bron: http://www.trouw.nl/tr/nl/4332/Groen/article/detail/2947741/2011/10/04/Darwin-had-gewoon-mazzel.dhtml


04-10-2011, 15:39


Ik mis hier de naam van Herbert Spencer die Darwin voor was, om niet te spreken van de echte uitvinder van de evolutie theorie, de man die Darwin circa een millennium voor was: Abu Uthman Amr ibn Bahr al-Kinani al-Fuqaimi al-Basri.

niet vergeten

An early proponent of evolutionary biology, Abu Uthman Amr ibn Bahr al-Kinani al-Fuqaimi al-Basri, wrote of food chains and environmental determinism in his seven-volume Book of Animals in the ninth century. This illustration from the book depicts an Arabian ostrich, which is now extinct. The grandson of an African slave, the Baghdad-based scientist nicknamed al-Jahiz also shared a fascination with the social organization of ants, like modern-day heirs such as E. O. Wilson.

04-10-2011, 15:42
Klopt, is ook algemeen bekend.

Wallace en Darwin hebben elkaar veel aangevuld. En als het om de aanzet tot een evolutietheorie gaat, zijn er nog vele anderen die hen voor waren.

04-10-2011, 15:43

Citaat door Hominid:
Klopt, is ook algemeen bekend.

Wallace en Darwin hebben elkaar veel aangevuld. En als het om de aanzet tot een evolutietheorie gaat, zijn er nog vele anderen die hen voor waren.
Abu Uthman Amr ibn Bahr al-Kinani al-Fuqaimi al-Basri.

04-10-2011, 15:45



Citaat door smartie4:
Ik mis hier de naam van Herbert Spencer die Darwin voor was, om niet te spreken van de echte uitvinder van de evolutie theorie, de man die Darwin circa een millennium voor was: Abu Uthman Amr ibn Bahr al-Kinani al-Fuqaimi al-Basri.

niet vergeten
Herbert Spencer heeft Darwin's werk verdraaid en toegepast in een verwerpelijke maatschappelijke constructie.

04-10-2011, 15:47

Citaat door smartie4:
Abu Uthman Amr ibn Bahr al-Kinani al-Fuqaimi al-Basri.
Onder andere.

Hij en velen met hem hebben de aangezet gedaan.

04-10-2011, 15:49
Behalve dat hij mazzel had, was hij natuurlijk buitengewoon briljant.

04-10-2011, 15:58
Het is trouwens een goede zaak dat moslims zich iets meer bewust worden van de ideeën van Al-Jahiz.

Dat staat heel wat intelligenter dan het domweg ontkennen en belachelijk maken van Darwin en evolutie.

04-10-2011, 16:09

Citaat door smartie4:
Ik mis hier de naam van Herbert Spencer die Darwin voor was, om niet te spreken van de echte uitvinder van de evolutie theorie, de man die Darwin circa een millennium voor was: Abu Uthman Amr ibn Bahr al-Kinani al-Fuqaimi al-Basri.

niet vergeten

An early proponent of evolutionary biology, Abu Uthman Amr ibn Bahr al-Kinani al-Fuqaimi al-Basri, wrote of food chains and environmental determinism in his seven-volume Book of Animals in the ninth century. This illustration from the book depicts an Arabian ostrich, which is now extinct. The grandson of an African slave, the Baghdad-based scientist nicknamed al-Jahiz also shared a fascination with the social organization of ants, like modern-day heirs such as E. O. Wilson.
Leuk bedacht, maar ik ben er toch erg van overtuigd dat wat al-Jahiz schreef, NIET over evolutie ging, die overtuiging is mij aangepraat door een Moslim en een kundige op dat gebied.

Wat wel waar is, is dat "evolutie" an sich niet nieuw was, het was echter wel Darwin die het mechanisme met betrekking tot evolutie beschreef, dat was zijn toevoeging.

04-10-2011, 16:10

Citaat door Hominid:
Het is trouwens een goede zaak dat moslims zich iets meer bewust worden van de ideeën van Al-Jahiz.

Dat staat heel wat intelligenter dan het domweg ontkennen en belachelijk maken van Darwin en evolutie.
Zie mijn stukje

04-10-2011, 16:11

Citaat door Seal97:
Leuk bedacht, maar ik ben er toch erg van overtuigd dat wat al-Jahiz schreef, NIET over evolutie ging, die overtuiging is mij aangepraat door een Moslim en een kundige op dat gebied.

Wat wel waar is, is dat "evolutie" an sich niet nieuw was, het was echter wel Darwin die het mechanisme met betrekking tot evolutie beschreef, dat was zijn toevoeging.
Hmm, ik ben er redelijk van overtuigd dat hij wel het concept van evolutie aanraakte, zij het beperkt. Wat natuurlijk logisch is.

04-10-2011, 16:15

Citaat door Hominid:
Hmm, ik ben er redelijk van overtuigd dat hij wel het concept van evolutie aanraakte, zij het beperkt. Wat natuurlijk logisch is.
Naar ik begreep is er eigenlijk maar 1 die zegt dat al-Jahiz dat deed en dat was toch veel eigen interpretatie.

04-10-2011, 16:30



Citaat door Seal97:
Leuk bedacht, maar ik ben er toch erg van overtuigd dat wat al-Jahiz schreef, NIET over evolutie ging, die overtuiging is mij aangepraat door een Moslim en een kundige op dat gebied.

Wat wel waar is, is dat "evolutie" an sich niet nieuw was, het was echter wel Darwin die het mechanisme met betrekking tot evolutie beschreef, dat was zijn toevoeging.
verdiep jezelf gewoon in bepaalde zaken and you'll notice

04-10-2011, 16:37

Citaat door smartie4:
verdiep jezelf gewoon in bepaalde zaken and you'll notice
Grapjas Dat had ik dus gedaan.

Maar kun jij eens wat dingen aandragen waarom je denkt dat al-Jahiz het wel over evolutie had?

04-10-2011, 16:48

Citaat door Seal97:
Grapjas Dat had ik dus gedaan.

Maar kun jij eens wat dingen aandragen waarom je denkt dat al-Jahiz het wel over evolutie had?
even wel voor de goede orde een aap is een aap en geen mens dus kom daar niet mee aanbonken

maar ik ga even wat dieper voor je spitten en zal dan met een aantal bronnen komen en verander alsjeblieft je OT
zo te zien zijn dat woorden van el munafiq

Pagina's : [1] 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14