Bekijk volle/desktop versie : Sander dood ingejaagd door jonge afpersers



02-10-2011, 15:24
Sander dood ingejaagd door jonge afpersers
Geen onbegrijpelijke wanhoopssprong maar climax van maanden terreur

GENT - Wat eind augustus op het eerste gezicht een onbegrijpelijke wanhoopssprong leek van een zestienjarige jongen blijkt nu de tragische climax te zijn van maandenlange terreur. Twee achttienjarigen en een zeventienjarige, allen Gentenaars van Marokkaanse origine, zijn gearresteerd voor de dood van Sander Van Yper.
Eind augustus vond een postbode op zijn ochtendronde aan de voet van een flatgebouw, langs de oprit van de autosnelweg in Ledeberg, het lijk van de zestienjarige Sander Van Yper Het leek erop dat de jongen van het balkon was gesprongen van de negende verdieping waar hij woonde.

'Ik heb nooit geloofd dat mijn zoon niet meer wou leven', zegt zijn moeder met overtuiging. Om te beginnen was er geen afscheidsbrief. Sander had ook nooit te kennen gegeven dat hij levensmoe was. 'Integendeel, hij was altijd opgewekt', klinkt het bij zijn vrienden. Twee dagen voor zijn dood had Sander nog gezegd dat hij vol goede hoop in een nieuwe school zou beginnen. En hoe kon de zelfmoord gerijmd worden met de vaststelling dat er geld gestolen was uit het appartement?

Onder zijn vrienden gonsde het van de geruchten dat hun maat de dood was ingejaagd. Op een avond in juli was hij wenend thuisgekomen van de Gentse Feesten. Hoewel zijn familie bleef vragen wat er aan hem knaagde, hield hij thuis de lippen op elkaar.

Aan zijn vrienden gaf hij iets meer prijs: 'Tijdens de Feesten is hij bedreigd door een groepje Marokkanen. Hij vroeg ons toen of we hem wilden beschermen als het zou nodig zijn.'

Niet geduwd

Stevig speurwerk van de lokale Gentse recherche heeft uitgewezen dat de vrienden en familie van Sander gelijk hadden. Drie jongeren zijn vorige week opgepakt. De twee achttienjarigen zitten vast, een zeventienjarige is opgesloten in de jeugdinstelling van Everberg. Allen zijn in verdenking gesteld van 'afpersing met de dood tot gevolg maar zonder het oogmerk te doden', aldus An Schoonjans van het parket. 'Die afpersing gebeurde onder meer kort voor de dood van de jongen.'

Wat er de avond van 21 augustus precies is gebeurd in het appartement wordt nog onderzocht. Het was de flat van de beste vriendin van de moeder, waar ze na uitzettingsperikelen een tijdje mochten verblijven.

Sander, die een sleutel had van de flat, is die avond in het appartement geweest met de drie opgepakte Marokkanen. Werd hij gedwongen hen geld te geven van zijn moeder of haar vriendin? Werd hij zwaar bedreigd? Ontstond er een schermutseling?

Er zouden nog geen bewijzen zijn dat Sander ook van het balkon werd geduwd. Een van de opgepakte jongeren zegt dat Sander nog in goede gezondheid was toen hij de flat verliet.

'Er zijn sterke aanwijzingen dat Sander niet één keer werd afgeperst maar maandenlang werd geterroriseerd door een van de drie', zegt iemand die het dossier kent. Die kwelduivel is de minderjarige T. T. zou een schrikbewind hebben gevoerd in de volkswijk de Brugse Poort, waar hij ook actief zou zijn als drugsdealer. 'Iedereen is bang van hem', klinkt het.

Sander, die heel wat allochtone vrienden had, zou verschillende keren zwaar onder druk gezet zijn door T., die hem ook fysiek mishandelde. In die optiek is het niet ondenkbaar dat de diefstal de doodsbange en moegetergde Sander het laatste psychologische duwtje gaf om zelf over de reling van het balkon te klimmen.

Bron: http://www.standaard.be/

02-10-2011, 22:53



Citaat door Dr-Falatio:
Ach als er gezegd wordt dat het jonge Marokkanen betreft valt dat onder provoceren maar topics waarin de dood van alles wat geen moslim is verheerlijkt wordt dat kan prima door de beugel hier.
Ja hier wel.
Op de andere 10.000 forums en nieuws sites niet daar mag je Marokkaantjes en moslims bashen zonder grens.
Misschien moet je daar eens heen.

02-10-2011, 22:57

Citaat door Dr-Falatio:
Ik ga helemaal nergens naartoe.
"ik ga helemaal nergens naartoe"


Ik hoor het je al jankend achter je toetsenbord zeggen.

02-10-2011, 23:05

Citaat door Dr-Falatio:
Helemaal niet. Ik ga gewoon nergens naartoe
Bij de eerste reactie kwam er al alleen gejank uit je beerput.
Volgens mij voel je je nog een groter slachtoffertje dan afgeperste Sander.

02-10-2011, 23:45



Citaat door Dr-Falatio:
Ach als er gezegd wordt dat het jonge Marokkanen betreft valt dat onder provoceren maar topics waarin de dood van alles wat geen moslim is verheerlijkt wordt dat kan prima door de beugel hier.
maar wat wil je nu zeggen dat je dit erg vindt voor die arme jongen die dood is ???


wat natuurlijk verschrikkelijk is

of zit jij zo vol met je haat jegens moslims en Marokkanen dat dat het enige is wat er uit jouw schijtbek komt ??


maar wat wil je nu zeggen dat je dit erg vindt voor die arme jongen die dood is ???

03-10-2011, 02:12

Citaat door Dr-Falatio:
Ach als er gezegd wordt dat het jonge Marokkanen betreft valt dat onder provoceren maar topics waarin de dood van alles wat geen moslim is verheerlijkt wordt dat kan prima door de beugel hier.
Wat wel aangeeft hoe de Marokkaanse gemeenschap in elkaar zit, en hoe vrij de westerse samenleving is dat dit mag.