Citaat door Berber4life:wa 3alikom selam
Vrkeerde woorden broeder het is je mening. Ik begrijp je advies agie ik twijfelde ook over het verhaal. Ik heb familie in spanje wonen en ben daar geweest en heb ook dingen gehoord maar ik kan niet iedereen dus weet niet hoe iedereen is dus het kan een goed e persoon zijn wa Allah ou3lem hij heeft papieren agie alleen niet van nl maar van spanje over praktiseren na het huwelijk ben ik bekend met dat verhaal
De gemiddelde Marokkaan is zo bidden vasten vrijdag naar middag gebed en soms naar moskee dat is de gemiddelde persoon darom vroeg ik de zuster of zij dat is praktiserend? Want die kloof begrijp ik als de een praktiserend is dan de gemiddelde Marokkaan dat er geen balans is daarin dat begrijp ik. We hebben het over de algemeen Marokkaan agie en ik blijf soms toch verbaast hoe ontwetend we soms toch zijn over soms de kleinste dingen daarom zei ik het ook ik ken die persoon niet dus weet niet hoe zijn kennis is en hoe daarover denkt maar ik begrijp je advies vanuit jouw hoek kijkende agie voor iets belangrijks als huwelijk dat je goed en bewust een besluit over neemt
En hij bidt vast dus de gemiddelde marokkaane
Asalaam Alikum,
Na3am, ben het met u eens. Vooral gezien hij het gebed wel verricht en daarmee gewoon onder "praktiserend" valt. Wat ik niet snap is A; dat de gemiddelde Marokkaan als niet voldoende wordt bestempeld? Wat is het "echt" praktiseren? Niet werken en vijf keer per dag in de moskee zitten? De normale man werkt, zit insja`Allah met Isha in de moskee, leest de Quraan en de nodige boeken, voor de rest? Of zit het extra hem in het dragen van een baard en je broek boven de enkels? B) u zegt "verkeerde woorden, het is je mening". Waarin valt te lezen dat het iets meer is dan mijn mening? Verder weet ik niet of de zuster haar eerste reactie heeft gewijzigd ja/nee. Want ik lees nu wel het "Bidden/vasten". Mijn reactie was vooral doelend op de zusters die een man huwen wie het gebed niet verrichten, etc. Dezen moet je absoluut vermijden. Ervan uitgaan dat hij toch wellicht goed is, etc.. Het is zoals u zegt; wij kennen de harten niet, dus oordelen op wat we zien. Indien geheel niet praktiserend is links laten liggen. Ben het verder met u eens broeder.
Citaat:
Ik ken deze persoon niet, maar wat ik gehoord heb van mijn moeder is dat hij niet beschikt over de nederlandse papieren maar wel over spaanse papieren, dat hij niet rookt en drinkt en dat ie dus oprecht opzoek is naar een vrouw met wie ie kan trouwen. Wat ik dus bedoelde met niet praktiseren is in de zin van dat hij geen lezingen bezoekt, niet de baard laat staan en dergelijke. Wat hij wel doet is bidden, moskee op vrijdag bezoeken en vasten. De gemiddelde marokkaan zeg maar. Maar een praktiserende moslim gaat verder dan alleen bidden en vasten, snappen jullie me? Ikzelf ben ook niet goed bezig met praktiseren, ook al doe ik mijn best alleen zou graag daarom iemand hebben die me juist kan stimuleren en kan steunen in mijn dien die meer weet dan ik zodat ik wat van hem kan leren. Mijn ouders bijvoorbeeld zijn beiden niet praktiserend en zo wil ik eerlijk gezegd niet leven. Bidden en vasten en that's it. Er valt veel meer in het geloof te halen dan alleen de verplichtingen. Mijn moeder zei het is jouw beslissing maar denk er heel goed over na voordat je spijt krijgt, want het is een goede jongen (in haar ogen is het een goede jongeman omdat ie niet drinkt en rookt) ben het daar niet mee eens. En dit zei ze omdat ik gescheiden ben en een zoontje heb, maar als deze persoon mij niet bevalt om de één of andere reden dan wil ik hem ook niet. Maar dat betekent niet dat ik dan voor altijd alleen zal zijn. Allah is Groot en je weet maar nooit waar alghair is en dat heb ik dan ook mijn moeder duidelijk gemaakt. Zag dat ze het eigenlijk niet eens met me was, een beetje teleurgesteld en bang dat ik dan voor de rest van mijn leven alleen zal blijven wa Allahoe a3lam dan zijt het zo. Beter dat ik nu zo alleen leef dan opnieuw te gaan scheiden. Hoop dat ik nu wel een beetje duidelijk ben broeders en zusters..
Geachte zuster,
Ik denk dat u de broeder op zn minst een kans moet geven om kennis te komen maken. A) U verliest er niks mee en B) Ik ken broeders zonder baard, etc , die toch beschikken over een geweldig goede imaan, karakter en manieren. Laat het uiterlijk u niks wijs maken. Ik begrijp u natuurlijk wel. Maar om een uitspraak te kunnen doen over waarom hij deze zaken (baard, etc) achterwege laat, daarvoor dient u in gesprek te gaan met de broeder zelf.
Verder had ik u graag willen adviseren verstandig te zijn. U zegt gescheiden te zijn, Ghair en dat Allah (Subhanahu) u slechts beloont voor de wat moeilijkere levenspad. Het verstandig zijn zit hem hier in; a) Hoe jong bent u? En hoe jong is uw kindje? En b) Hoe groot is de kans, indien u deze broeder afwijst, dat u een andere broeder zult treffen? Ik begrijp dat u niet in de toekomst kunt kijken, eerder een schatting gelang uw doen, etc. En let aub dat ik u niet naar deze persoonlijk zaken vraag, dus geen antwoord met persoonlijk gegevens. Slechts dat u deze zaken meerekent in uw keuze.
De uiteindelijke keuze zal neerkomen op hoe het gesprek tussen u en hem verloopt en de "waarom" van zijn kant. Verder nogmaals de zaken hierboven meerekenen in uw keuze. Ik noem dit slechts omdat sommige zusters onrealistisch zijn in hun doen. Ik wens, wens en wens.. Geeft de broeder een kans, doet het istikhara gebed en vertrouwt op Allah (Subhanahu). Vergeet hierbij de gouden regel niet; Twijfel en huwelijk = Nee. En indien het hart nee zegt dan is het een nee.
M3aSalaam.