Bekijk volle/desktop versie : Weer een satelliet op komst



29-09-2011, 11:02
http://www.hln.be/hln/nl/961/Wetenschap/article/detail/1326172/2011/09/29/Weer-een-satelliet-op-komst.dhtml


Citaat:
Weer een satelliet op komst

De NASA heeft nog maar net de exacte locatie van de neergestorte UARS kunnen vaststellen, of de volgende satelliet is alweer op komst. Eind oktober, begin november zal een in onbruik geraakte Duitse satelliet -ongecontroleerd- op Aarde neerstorten.

Volgens astrofysicist Jonathan McDowell van Harvard is de ROSAT satelliet weliswaar veel kleiner dan de UARS, die ongeveer even groot was als een bus, maar zullen meer bestanddelen de terugkeer in de atmosfeer overleven.

ROSAT werd in 1990 gelanceerd en raakte acht jaar later alweer in onbruik. Het gevaarte weegt 2,4 ton en het Duitse ruimtevaartagentschap DLR verwacht dat ongeveer 30 delen die tot 400 kilogram kunnen wegen, op Aarde zullen neerstorten. Het is best mogelijk dat scherpe, gebroken spiegels deel uitmaken van de brokstukken.

De kans dat iemand door de brokstukken geraakt zal worden, is volgens DLR 1 op 2.000. Dat is een fractie meer dan het geval was bij de UARS. (hlnsydney/sps)

29-09-2011, 11:05


dit gaan we in de toekomst veel mee maken. als je weet hoeveel rotzooi rond de aarde zwerft.

29-09-2011, 11:07

29-09-2011, 11:21

Citaat door Bokitoo_:
dit gaan we in de toekomst veel mee maken. als je weet hoeveel rotzooi rond de aarde zwerft.
Genoeg, ik dacht trouwens dat de ESA plannen had/heeft om een soort van vuilniswagen voor de ruimte te ontwikkelen.

29-09-2011, 11:24



Citaat door AirbusA380:
Genoeg, ik dacht trouwens dat de ESA plannen had/heeft om een soort van vuilniswagen voor de ruimte te ontwikkelen.
wat zijn wij mensen eigenlijk vies! zelfs buiten de aarde weten we een vuilnisbelt te creëren.

29-09-2011, 11:26

Citaat door Bokitoo_:
wat zijn wij mensen eigenlijk vies! zelfs buiten de aarde weten we een vuilnisbelt te creëren.
Yep en op de maan zijn er ook al meerdere sluikstort sites

29-09-2011, 12:22

Citaat door AirbusA380:
Genoeg, ik dacht trouwens dat de ESA plannen had/heeft om een soort van vuilniswagen voor de ruimte te ontwikkelen.
maar die vuilniswagen vol schroot gaat ook weer neerstorten

29-09-2011, 12:24

Citaat door boterbroekje:
maar die vuilniswagen vol schroot gaat ook weer neerstorten
Die zouden ze inderdaad gecontroleerd laten crashen.