Bekijk volle/desktop versie : het bidden van sba7



Pagina's : [1] 2 3 4 5

31-10-2004, 06:09
mn leven lang, ok sinds k dus ben begonne met bidden en, als k fadjr bad (dat was egt af en toe) bid ik gelijk de twee rak3aat van sba7 erachter.
Maar sinds k de kennis heb dat je nie na fadjr en 3asr mag bidden, vraag k me af of k wel sba7 direct erna moet verrichten of pas na Shoroq.

wie weet meer

Allah kettar girkoem inshallah..

31-10-2004, 10:30


In de naam van Allah de Erbarmer de Meest Barmhartige

Beste zuster

In verschillende overleveringen leest men dat al-fadjr gebed ook wel sobh' genoemd wordt, beiden zijn hetzelfde. 'Athaa' ibn yazied Al djonda'ie heeft gezegd dat hij Abou Sa'ied Al khodarie heeft horen zeggen:"Ik heb de boodschapper van Allah horen zeggen:"Er is geen gebed na Sobh' totdat de zon stijgt en er is geen gebed na Salat Al 'asr totdat de zon ondergaat" (Boekharie 551).

In bepaalde gebieden wordt Alfadjr aangegeven als "Soennat Al fadjr" (de twee rak'as die verricht worden voor de verplichte fadjr gebed). Maar dit is een niet een wettige benaming. We onderscheiden hierbij twee gebeden, en wel Soennat Al fadjr en de verplicht gebed Al fadjr, Sobh' is hetzelfde als de verplichte fadjr gebed.

Wat Shoeroeq (zondsopgang) betreft, de profeet heeft een verbod gesteld om tussen Alfadjr en zondsopgang te bidden. Overgeleverd door 'Omar ibn Elkhatab dat de boodschapper van Allah ons heeft verboden om een gebed te verrichten na salat Asobh' (fadjr), totdat de zon opkomt. En na Al 'asr totdat de zon ondergaat." (Al boekharie 547).

Aboe Hoerayra (moge Allah's tevredenheid met hem zijn) heeft gezegd:"de boodschapper van Allah heeft mij geadviseerd om geen afstand te nemen van drie dingen totdat ik sterf: dat ik drie dagen van ieder maand vast, het bidden van de doh'a-gebed en het bidden van Alwietr voor dat ik ga slapen" (Boekharie 1107).

Adoh'a gebed kan men na de zonsopgang verrichten. Overgeleverd door Sa'id ibn Naafie' dat hij zei:"Aboe Bieshr Al ansaarie (moge Allah's tevredenheid met hem zijn) heeft me een keer Salat Adoh'a zien bidden toen de zon opkwam, hij heeft mij afgeraden om te bidden bij zonsopgang en zei de boodschapper van ALlah heeft gezegd:"Bid niet, tot na de zondsopgang.." (Ahmed 20884).

En Allah weet het het beste.

Cyber-imam Het team van al-Islaam.com

31-10-2004, 10:33
Inderdaad Bache, Dat heb ik ook altijd zo gedaan..

Tot kort geleden..

31-10-2004, 12:02
Ik bid ook 2keer 2 raka'ah in de ochtend, maar is dus verkeerd

Hoe dient het dan verricht te worden, want ben nu nog niks wijzer geworden

31-10-2004, 13:36


is het Sbah gebed niet hetzelfde als het Shuruk gebed? op de loemia (kalender) staat namelijk apart tijd aangegeven voor Fadjr en een tijd voor Shuruk gebed.

31-10-2004, 13:41

Citaat door Seerah:
In de naam van Allah de Erbarmer de Meest Barmhartige

Beste zuster

In verschillende overleveringen leest men dat al-fadjr gebed ook wel sobh' genoemd wordt, beiden zijn hetzelfde. 'Athaa' ibn yazied Al djonda'ie heeft gezegd dat hij Abou Sa'ied Al khodarie heeft horen zeggen:"Ik heb de boodschapper van Allah horen zeggen:"Er is geen gebed na Sobh' totdat de zon stijgt en er is geen gebed na Salat Al 'asr totdat de zon ondergaat" (Boekharie 551).

In bepaalde gebieden wordt Alfadjr aangegeven als "Soennat Al fadjr" (de twee rak'as die verricht worden voor de verplichte fadjr gebed). Maar dit is een niet een wettige benaming. We onderscheiden hierbij twee gebeden, en wel Soennat Al fadjr en de verplicht gebed Al fadjr, Sobh' is hetzelfde als de verplichte fadjr gebed.

Wat Shoeroeq (zondsopgang) betreft, de profeet heeft een verbod gesteld om tussen Alfadjr en zondsopgang te bidden. Overgeleverd door 'Omar ibn Elkhatab dat de boodschapper van Allah ons heeft verboden om een gebed te verrichten na salat Asobh' (fadjr), totdat de zon opkomt. En na Al 'asr totdat de zon ondergaat." (Al boekharie 547).

Aboe Hoerayra (moge Allah's tevredenheid met hem zijn) heeft gezegd:"de boodschapper van Allah heeft mij geadviseerd om geen afstand te nemen van drie dingen totdat ik sterf: dat ik drie dagen van ieder maand vast, het bidden van de doh'a-gebed en het bidden van Alwietr voor dat ik ga slapen" (Boekharie 1107).

Adoh'a gebed kan men na de zonsopgang verrichten. Overgeleverd door Sa'id ibn Naafie' dat hij zei:"Aboe Bieshr Al ansaarie (moge Allah's tevredenheid met hem zijn) heeft me een keer Salat Adoh'a zien bidden toen de zon opkwam, hij heeft mij afgeraden om te bidden bij zonsopgang en zei de boodschapper van ALlah heeft gezegd:"Bid niet, tot na de zondsopgang.." (Ahmed 20884).

En Allah weet het het beste.

Cyber-imam Het team van al-Islaam.com
Barakalaw fiek, dus de conclusie die ik kan trekken is dat ik het gewoon zo kan blijven doen. de 2 rak3at soenna fadjr en de 2 rak3at fard fadjr (sba7)

31-10-2004, 13:42

Citaat door ffeiza:
Inderdaad Bache, Dat heb ik ook altijd zo gedaan..

Tot kort geleden..
hoezo tot kort geleden??

marocquepasa, het is goed hoe je het deed inshallah.

31-10-2004, 13:43

Citaat door Ciham:
is het Sbah gebed niet hetzelfde als het Shuruk gebed? op de loemia (kalender) staat namelijk apart tijd aangegeven voor Fadjr en een tijd voor Shuruk gebed.
nee er bestaat geen shoroq gebed. Die wordt enkel aangegeven zodat je weet tot hoelaat je het fadjr (de soenna gebed) kan verrichten.

31-10-2004, 13:45

Citaat door Ciham:
is het Sbah gebed niet hetzelfde als het Shuruk gebed? op de loemia (kalender) staat namelijk apart tijd aangegeven voor Fadjr en een tijd voor Shuruk gebed.
Shuruk is geen gebed, maar dat is de tijd dat de zon opkomt.

31-10-2004, 13:45

Citaat door Bachelorette:
nee er bestaat geen shoroq gebed. Die wordt enkel aangegeven zodat je weet tot hoelaat je het fadjr (de soenna gebed) kan verrichten.
oh oke. Dank je voor de uitleg. Salaam.

31-10-2004, 13:48
Tussen alfajr en zonsopgang is het verboden om te bidden. Wat de meesten met het asobh gebed bedoelen zijn de 2 rak'at voor al-fajr. Na zonsopgang kun je het doha-gebed verrichten. Dit kan tot het dohr gebed.

Wa Allah oua3lem...

31-10-2004, 13:53

Citaat door Seerah:
In de naam van Allah de Erbarmer de Meest Barmhartige

Aboe Hoerayra (moge Allah's tevredenheid met hem zijn) heeft gezegd:"de boodschapper van Allah heeft mij geadviseerd om geen afstand te nemen van drie dingen totdat ik sterf: dat ik drie dagen van ieder maand vast, het bidden van de doh'a-gebed en het bidden van Alwietr voor dat ik ga slapen" (Boekharie 1107).



Cyber-imam Het team van al-Islaam.com
Salaam alekuim,

Weet je ook om welke 3 dagen het gaan of is dat vrijwillig.

Zou jij mij kunnen uitleggen hoe precies de gebeden van alwietr en het doha gebed gaan.

Alvast bedankt.

Salaam alekuim

31-10-2004, 13:53



Citaat door achie25:
Tussen alfajr en zonsopgang is het verboden om te bidden. Wat de meesten met het asobh gebed bedoelen zijn de 2 rak'at voor al-fajr. Na zonsopgang kun je het doha-gebed verrichten. Dit kan tot het dohr gebed.

Wa Allah oua3lem...
Nu ben ik de war geraakt

die 2 rak3at voor fadjr zijn soenna en kunnen toch geen sba7 zijn? als je kijkt naar de soenna gebeden (nawafiel) van de Profeet salli 3alaih wa sallam bad hij ook 2 rak3at voor t fadjr gebed.
Hoe kan dan sba7 gebed waarbij je wel iqamat salat zegt, gebeden worden voor fadjr?

ps. met het fadjr gebed zeg je geen iqamat salat.

31-10-2004, 13:56

Citaat door Bachelorette:
Nu ben ik de war geraakt

die 2 rak3at voor fadjr zijn soenna en kunnen toch geen sba7 zijn? als je kijkt naar de soenna gebeden (nawafiel) van de Profeet salli 3alaih wa sallam bad hij ook 2 rak3at voor t fadjr gebed.
Hoe kan dan sba7 gebed waarbij je wel iqamat salat zegt, gebeden worden voor fadjr?

ps. met het fadjr gebed zeg je geen iqamat salat.
Wa 'Aleykoem as-salaam wa Rahmoetallah

Dit zijn de gebeden die men kan uitvoeren op 1 dag.

2 Rak'aat voor Fadjr.
2 Rak'aat Fadjr (verplicht)
Na zonsopkomst 2 of 4 Rak'aat Doe7a (Soennah, niet verplicht)
4 Rak'aat Dohr (verplicht)
Na 2 of 4 Rak'aat na Dohr (Soennah, niet verplicht)
4 Rak'aat 'Asr (verplicht)
Na 'Asr is er geen Soennah gebed.
3 Rak'aat Maghreb (verplicht)
Na Maghreb 2 Rak'aat (Soennah, niet verplicht)
4 Rak'aat 'Isha gebed (verplicht)
Na 'Isha 2 Rak'aat (Wat jij Schfer noemde)

Dan kan je nog meer Rak'aat bidden, zoals nu in de Ramadan word gedaan, na het 'Isha gebed worden er in de moskee in totaal na het avondgebed 11 of 13 Rak'aat verricht. Dat kan je onderverdelen in 2 Rak'aat + 2 + 2 + 2 + 2 + 1. (Schfer gebed is hier al inbegrepen..)

Wa Allahoe Ta'ala A'lam..


Dit ben ik op deze site tegen gekomen, volgens mij klopt het zo wel

31-10-2004, 14:04

Citaat door Bachelorette:
Nu ben ik de war geraakt

die 2 rak3at voor fadjr zijn soenna en kunnen toch geen sba7 zijn? als je kijkt naar de soenna gebeden (nawafiel) van de Profeet salli 3alaih wa sallam bad hij ook 2 rak3at voor t fadjr gebed.
Hoe kan dan sba7 gebed waarbij je wel iqamat salat zegt, gebeden worden voor fadjr?

ps. met het fadjr gebed zeg je geen iqamat salat.
Er is geen verschil tussen asobh- en alfajr-gebed.. Dit zijn dezelfde gebeden. De benaming is plaatsgebonden..

Lees de reactie van seerah, daar staat alles in...

Pagina's : [1] 2 3 4 5