Bekijk volle/desktop versie : 2 vraagjes



30-10-2004, 23:24
Salaam alekuim,

Ik zit met een aantal vragen, inchallah is er iemand die me hierbij kan helpen.

Ooit heb ik ergens gelezen dat vrouwen die bidden sokken moeten dragen, ik weet niet of dit klopt. Weet iemand hier meer over.


En tijdens het gebed, wanneer precies is het toegestaan om de handen te gebruiken. Ik hoorde net van iemand dat dat alleen is toegestaan in het begin van het gebed.

Ik hoor nog van jullie inchallah.

Salaam alekuim

30-10-2004, 23:29



Citaat door Mocrobrains:
Salaam alekuim,

Ik zit met een aantal vragen, inchallah is er iemand die me hierbij kan helpen.

Ooit heb ik ergens gelezen dat vrouwen die bidden sokken moeten dragen, ik weet niet of dit klopt. Weet iemand hier meer over.


En tijdens het gebed, wanneer precies is het toegestaan om de handen te gebruiken. Ik hoorde net van iemand dat dat alleen is toegestaan in het begin van het gebed.

Ik hoor nog van jullie inchallah.

Salaam alekuim
Wa 'Aleykoem as-salaam wa Rahmoetallah..

Vraag: Wat is de regel betreffende het bedekken van de handen en voeten tijdens het gebed? Is het verplicht voor een vrouw, of is het toegestaan voor haar haar voeten en handen onbedekt te laten, in het bijzonder wanneer er geen niet-verwante mannen in haar nabijheid zijn, of als zij in het gezelschap van een groep vrouwen is?

Antwoord: Wat het gezicht betreft is het Sunnah voor haar om deze niet te bedekken tijdens het gebed wanneer er geen niet-verwante mannen in haar nabijheid zijn. Wat de voeten betreft is het verplicht voor haar deze te bedekken volgens de meerderheid van de geleerden. Sommige geleerden staan het toe dat de voeten onbedekt zijn, maar de meerderheid zegt dat het verboden is om ze onbedekt te laten en daarom moet ze haar voeten bedekken.
Abu Dawud heeft overgeleverd dat Umm Salama werd gevraagd over een vrouw die met een hoofdbedekking en een lang kledingstuk bad en zij zei daarover: "Het kan geen kwaad, zolang het lange kledingstuk het bovenste van haar voeten bedekt."
Het bedekken van de voeten is dus beter en het veiligst onder alle omstandigheden.

Wat de handen betreft, deze situatie is simpeler. Als zij ze onbedekt laat dan kan dat geen kwaad. Als zij ze bedekt dan kan dat geen kwaad. Sommige geleerden zeggen dat het beter is om ze te bedekken.
En van Allaah komt leiding naar het juiste pad.

Sjeich ibn Baz

------------------------------------------------------------------------------------

Vraag: Wat is de regel betreffende het onbedekt laten van de handen en voeten van de vrouw tijdens het gebed, gegeven dat zij niet in de aanwezigheid van mannen is, maar alleen is in haar huis?

Antwoord: De welbekende opinie van de Hanbalis is dat een vrije, volwassen vrouw zichzelf helemaal moet bedekken, met uitzondering van haar gezciht, tijdens het gebed. Gebasseerd op dat is het niet toegestaan voor haar haar handen en voeten onbedekt te laten. Veel geleerden zeggen dat het is toegestaan voor de vrouw om haar gezicht en handen onbedekt te laten. Het is het veiligst voor een vrouw dat alles te vermijden. Echter, ervan uitgaande dat zij dat onbedekt liet en zij vraagt daarover, dan moet een persoon niet zo vrijpostig zijn om haar te vragen haar gebeden te herhalen.

Sjeich ibn 'Uthaimeen

----------------------------------------------------------------------

Je tweede vraag begrijp ik niet zo goed, excuses..
Wat bedoel je precies met handen gebruiken agie? Op welke manier..?
InshaAllaah hoor ik het van je..

7ayaak Allaah..

30-10-2004, 23:34
Je tweede vraag begrijp ik niet zo goed, excuses..
Wat bedoel je precies met handen gebruiken agie? Op welke manier..?
InshaAllaah hoor ik het van je..

7ayaak Allaah..[/COLOR][/QUOTE]

Salaam alekuim,

Het staat inderdaad wat onduidelijke omschreven, maar als men de takbier uitspreekt heft men toch de handen omhoof.

Wanneer hoort men dit te doen, alleen in het begin van het gebed of ook op andere momenten in het gebed.

Dus het is voor een vrouw veiliger en beter om haar voeten wel te bedekken.

Salaam alekuim.

30-10-2004, 23:47

Citaat door Mocrobrains:


Salaam alekuim,

Het staat inderdaad wat onduidelijke omschreven, maar als men de takbier uitspreekt heft men toch de handen omhoof.

Wanneer hoort men dit te doen, alleen in het begin van het gebed of ook op andere momenten in het gebed.

Dus het is voor een vrouw veiliger en beter om haar voeten wel te bedekken.

Salaam alekuim.
Wa 'Aleykoem as-salaam wa Rahmoetallah..

Is niet erg, Ma Fie Moechkiel.

Nu begrijp ik je vraag alhamdoelillah..
In het begin doe je inderdaad takbier, en hef je jouw handen omhoog.
Dit mag ook IN de salaat zelfs, bijvoorbeeld wanneer je omhoog komt van roekoe'.. (houding met handen op de knieën).. Het is ook Soennah om wanneer je klaar bent met de Soezjoed, takbier te doen (terwijl je zit) Dit deed de profeet 'aleyhi salaatoe wa salaam af en toe, dus niet altijd.

Wa Allahoe Ta'ala a'lam.

PS: directe bewijzen heb ik hier (nu) niet voor, maar wanneer je op vele sites de beschrijving van het gebed ziet, dan word dit ook zo verteld.

17-01-2005, 14:43


salaam alikoem het is logische een vrouw mag alleen haar gezicht en handen tonen, dus die mogen alleen laten zien worden tijdens het gebed. masalama

17-01-2005, 16:46

Citaat door dalila20:
salaam alikoem het is logische een vrouw mag alleen haar gezicht en handen tonen, dus die mogen alleen laten zien worden tijdens het gebed. masalama
Dat is niet helemaal waar.

De Islamitische Hidjaab


Vraag:

“Wat is de Islamitische hidjaab?”

Antwoord:

“De Islamitische hidjaab betekent het bedekken van alles dat verboden is voor vrouwen om te tonen. Dat wil zeggen, ze bedekt alles wat zij moet bedekken. Het eerste van die lichaamsdelen die zij moet bedekken is het gezicht. Het is de bron van verleiding en de bron dat mensen haar begeren. Om die reden moet de vrouw haar gezicht, in aanwezigheid van mannen die geen mahram zijn, bedekken. Voor wat betreft degenen die beweren dat de Islaamitische hidjaab het hoofd, schouders, rug, voeten, schenen en armen dient te bedekken, en haar toestaan haar gezicht en handen niet te bedekken, dan is dit een erg verbazingwekkende bewering. Het is namelijk welbekend dat de bron van verleiding en kijken het gezicht is. Hoe kan iemand zeggen dat de Sharie'ah het niet toestaat de voet van de vrouw te tonen, terwijl het haar wel toestaat haar gezicht onbedekt te laten? Het is niet mogelijk dat er in de Hoogachtende, Wijze en Nobele Shariah een tegenstrijdigheid kan zijn. Doch weet iedereen dat de verleiding van het niet bedekken van het gezicht veel groter is dan de verleiding dat resulteert uit het niet bedekken van de voeten. Ook weet iedereen dat het meest gezochte aspect bij mannen het gezicht van de vrouw is. Als je een toekomstige bruidegom zou vertellen dat het gezicht van een vrouw lelijk is maar dat haar voeten mooi zijn, dan zou hij zo’n vrouw niet ten huwelijk vragen. Wanneer je hem echter zou vertellen dat haar gezicht mooi is, maar haar handen, palmen, of schenen minder mooi waren, dan zou hij haar nog steeds ten huwelijk vragen. Hieruit kan geconcludeerd worden dat het gezicht het eerste is dat bedekt moet worden. Tevens zijn er bewijzen te vinden in het Boek van Allaah en de Soennah van onze Profeet (Sal Allaahu ‘alayhi wa sellem). Er zijn ook uitspraken van de Metgezellen, de toonaangevende Imaams en de grote geleerden van de Islaam die aangeven dat het verplicht is voor de vrouw haar hele lichaam te bedekken in aanwezigheid van niet-mahram mannen. Dit wijst duidelijk aan dat het verplicht is voor de vrouw haar gezicht te bedekken in aanwezigheid van zulke mannen. Dit is echter niet de plaats om al deze personen te citeren.”

Shaych Mohammed Ibn Saalih al- ‘Othaymien

Fataawa al-Mar`ah
Vertaald door: Umm AburRahman

17-01-2005, 16:52
salaam broeder

ik heb gelezen dat je je voeten wel moet bedeken in na bij zijn van mannen
maar ook als je alleen bidt moet wij onze voeten bedeken
want allah(sws) ziet ALLES

wa salaam

18-01-2005, 23:10
salaam alikoem tuurlijk is het gezicht het eerste waaraan een man naar kijkt, maar dat betekent niet dat een vrouw die moet bedekken, zij mag alleen haar gezicht en handen tonen mits dat zonder afleiding gebeurd. dus een moslim vrouw moet geen verkeerde sigalen geven. zij moeten hun ogen neerslaan
[B]aicha de echtgenoot van de profeet (moge god tevreden zijn met haar) heeft verteld dat asma bij de profeet vzmh was binnengegaan, terwijl ze zeer doorzichtige kleding droeg. toen draaide de profeet vzmh met zijn hoofd en zei:
o asma vanaf het moment dat zij menstrueert, past het niet meer dat men iets anders van de vrouw ziet dan dit. hiermee toonde hij zijn gezicht en zijn handen .
hadith is overgeleverd door abou dawoud en door al bayhaqi

en in soera 33 de bondgenoten vers 53 staat:
INDIEN U IETS VRAAGT AAN DE ECHTGENOTES VAN DE PROFEET VRAAG HET DAN VAN ACHTER EEN GORDIJN.

sommige inpreteren de gordijn aan hijaab andere geleerde als nigaab.
uit eigen onderzoek maar allah weet beter is hijaab verplicht maar nigaab aanbevolen maar niet verplicht. een als je je gezicht toont sla dan je ogen neer.

masalama hoor nog graag verbeteringen want heb dit uit eigen mening van onderzoek gezegd meer niet

20-01-2005, 23:42
daarom klinkt het zo logische voor mij

21-01-2005, 09:48
[QUOTE=Mocrobrains]Salaam alekuim,

Ik zit met een aantal vragen, inchallah is er iemand die me hierbij kan helpen.

Ooit heb ik ergens gelezen dat vrouwen die bidden sokken moeten dragen, ik weet niet of dit klopt. Weet iemand hier meer over.

Wat betreft de bedekking van de voeten voor vrouwen, Abou Dawoed heeft overgeleverd van Oemm Salamaa dat ze de Profeet (vrede en zegening van Allah zij met hem) vroeg over een vrouw die met een dir' (bedekking van het bovenlichaam) en een khimaar (hoofdbedekking) aan bad, maar zonder izaar (bedekking voor onderste deel van het lichaam). Hij zei: "De vrouw is 'awrah (de 'awrah is datgene wat bedekt moet worden)"

De meerderheid van de geleerden heeft over het bedekken van de voeten voor vrouwen in het gebed gezegd dat dit gedaan moet worden. Sommige geleerden hebben ook gezegd dat de handen bedekt moeten zijn, maar deze mening is niet erg sterk, en de meerderheid van de geleerden heeft gezegd dat men kan kiezen om ze of wel of niet te bedekken. Als laatste, over het maken van smeekedes, het is toegestaan om in elke rakah van het gebed een smeekbede te doen. Sommige doe'aa zijn specifiek, zoals de doe'aa aan het begin van het gebed (Soebhanaka-Allahoemma wa bi h'amdiek, wa tabaraka smoeka, wa ta'la djaddoeka, wa la illaha ghairoek) en anderen zijn vrij om te doen, waarmee u kunt vragen aan Allah de Verhevene wat u wilt - dit dient men in de soejoed te doen, of vlak voor de tasliem. Het is niet toegestaan om algemene doe'aa te maken in roekoe', of in Qiyaam (afgezien van de openings doe'aa die net genoemd is).

Allah weet het beste.