Bekijk volle/desktop versie : testament



Pagina's : [1] 2

26-09-2011, 11:47
salaam aleikoum dames,

ik zit al een tijdje na te denken over het opstellen van een testament, ik vind dit namelijk erg
belangrijk ivm de kinderen.
Ik wil niet dat er als er iets gebeurt met ons er een getouwtrek bestaat tussen
mij en mijn man zijn familie om wie de kinderen krijgt.
Ik begin dit onderwerp vaak bij me man maar hij word dan boos en zegt dat hij hier
niet over na wil denken en dat de kinderen naar zijn tante in marokko gaan, terwijl ik het hier niet mee eens ben.
ik bedoel, kinderen zijn al ouders kwijt en dan worden ze ook nog naar een heel ander land gebracht.
Hebben jullie ervaringen hiermee? en hoe heb je het aangepakt...

liefs

26-09-2011, 11:48


Handig. Dan hoeven je kinderen geen heisa mee te maken over wie de kinderen krijgen.

26-09-2011, 11:52

Citaat door NietTeStoppuh:
Handig. Dan hoeven je kinderen geen heisa mee te maken over wie de kinderen krijgen.
jaa idd

26-09-2011, 12:04
Testament mag je toch niet opstellen..

26-09-2011, 12:05


Waarom wil je zoiets vast stellen dan?..Misschien leef je wel zolang dat je kids al oud en wijs genoeg zijn..

26-09-2011, 12:07

Citaat door BismillehK:
salaam aleikoum dames,

ik zit al een tijdje na te denken over het opstellen van een testament, ik vind dit namelijk erg
belangrijk ivm de kinderen.
Ik wil niet dat er als er iets gebeurt met ons er een getouwtrek bestaat tussen
mij en mijn man zijn familie om wie de kinderen krijgt.
Ik begin dit onderwerp vaak bij me man maar hij word dan boos en zegt dat hij hier
niet over na wil denken en dat de kinderen naar zijn tante in marokko gaan, terwijl ik het hier niet mee eens ben.
ik bedoel, kinderen zijn al ouders kwijt en dan worden ze ook nog naar een heel ander land gebracht.
Hebben jullie ervaringen hiermee? en hoe heb je het aangepakt...

liefs
wa aleikoem salaam

wat zegt de islam hierover?

ik moet het ook nog laten vastleggen maar mijn familie is geen moslim
ze hebben van vaders(geen moslim maar half marokkaans) kant alleen een opa die wel moslim is
maar die man is al 70 jaar

ik zou niet weten bij wie ik ze achter moet laten dan
mijn man is wel moslim maar nederlander dus zijn familie is ook geen moslim

moeilijk

veel mensen willen hier niet over nadenken maar het is gewoon de realiteit
goed dat je hierover nadenkt.

hoezo eigenlijk naar zijn tante in marokko en niet naar jullie ouders of broers of zussen?

26-09-2011, 12:08
Ik vraag me of in hoeverre dit islamitisch is toegestaan

26-09-2011, 12:11
Naar zijn tante in Marokko? Moge Allah SWT dit behoeden! Volgens mij is zo een testament juist aangeraden in de Islam!
Daar kan je ook schulden in verwerken of leningen bij mensen etc.

26-09-2011, 12:12
Volgens mij is het ook aangeraden een islamitisch testament te maken, maar allahoe a3lam.

26-09-2011, 12:15
Zoals de Profeet heeft gezegd: Abd’allah Ibn Umar heeft overgeleverd dat de boodschapper van Allah heeft gezegd: het is voor een moslim die iets na te laten heeft bij testament niet toegestaan om twee nachten door te brengen zonder dat hij zijn geschreven testament bij zich heeft (sahih Al-buchari).

26-09-2011, 12:16
Voorbeeld:

bismillahi ar-rahmani ar-rahiem In de Naam van Allah, de meest barmhartige, de genadevolle Dit is mijn testament Alle lof is aan Allah. We prijzen Hem en vragen Zijn hulp en vergiffenis. We zoeken onze toevlucht tot Allah voor het kwade in onszelf en voor onze slechte daden. Wie door Allah geleidt wordt, niemand kan hem misleiden en degene die afdwaalt, er is niemand die hem kan leiden behalve Allah. Ik getuig dat er geen god is dan Allah, Hij is één zonder deelgenoten met Hem, en ik getuig dat Mohammad vrede en zegeningen zijn met hem, zijn dienaar en boodschapper is. Abd’allah Ibn Umar heeft overgeleverd dat de boodschapper van Allah heeft gezegd: het is voor een moslim die iets na te laten heeft bij testament niet toegestaan om twee nachten door te brengen zonder dat hij zijn geschreven testament bij zich heeft (sahih Al-buchari) In overeenstemming met het bevel van de Profeet aan de moslims om een testament te schrijven, verklaar ik en verzoek ik, in volledige geestelijke gezondheid verkerende, het volgende. Mijn testament is als volgt: Ik, __________________________________________________ ____________ getuig dat er geen god is dan Allah, zonder enige partner met hem, en dat Mohammad zijn dienaar en boodschapper is, en dat het Uur zeker zal komen, en dat Allah iedereen zal opwekken die in hun graven verkeren. Ik verzoek degene van mijn naaste familie en verwanten die mijn overleven om Allah te vrezen en hem en zijn boodschapper te gehoorzamen en onderling goede relaties te vestigen, zoals Allah heeft bevolen in de Qur’aan: “Vreest dus Allah en wees inschikkelijk in jullie onderlinge relaties en gehoorzaamt Allah en zijn Boodschapper, als jullie gelovigen zijn.” (soerah al-anfaal, 8:1) Ik verzoek ook aan degenen van mijn familie die mijn overleven wat de profeten Ibrahiem en Ja’koeb aan hun zonen vrede zij met hun opgelegd hebben: “O mijn zonen Allah heeft waarlijk dit geloof voor jullie gekozen, sterft daarom niet tenzij jullie moslims zijn.” (soerah al-baqara, 2:132) Ik verzoek dat, waneer ik op de rand van sterven verkeer, de aanwezigen mijn aanmoedigen om de woorden van de Shahada te zeggen: “La ilaha ill-Allah wa Muhammadan Rassoelallah” Dit is in overstemming met wat de Profeet heeft gezegd: “Degene wiens laatste woorden waren “La ilaha ill-Allah”zal het paradijs binnen gaan.” (ahmad, abu dawud en al-hakim-sahih) Ik wil jullie waarschuwen tegen het weeklagen, het scheuren van kleren of het slaan op de wangen, zoals de Profeet deze zaken verboden heeft. Wanneer jullie mij begraven hebben, zo mogelijk nog daarvóór, is het eerste wat jullie moeten doen mijn schulden af lossen (als deze er zijn), want de ziel van een gelovige wordt tegengehouden door zijn betalingsverplichtingen. Doe niet aan nieuwigheden met betrekking tot de driedaagse condoleance periode, zoals iemand laten komen om delen uit de Qur’aan te reciteren of het bereiden van voedsel voor de gasten. Het zelfde geldt voor het gedenken van de 40e dag na mijn overlijden en alle andere zaken die niet door de Qur’aan en Soenah voorgeschreven zijn. Mijn financiële testament: A. mijn schulden zijn: 1.________________________________________________ __________________________ 2.________________________________________________ __________________________ 3.________________________________________________ __________________________ 4.________________________________________________ __________________________ 5.________________________________________________ __________________________ 6.________________________________________________ __________________________ 7.________________________________________________ __________________________ 8.________________________________________________ __________________________ 9.________________________________________________ __________________________ 10._______________________________________________ __________________________ B. Wat aan mij verschuldigd is, mag geïnd worden van: 1.________________________________________________ __________________________ 2.________________________________________________ __________________________ 3.________________________________________________ __________________________ 4.________________________________________________ __________________________ 5.________________________________________________ __________________________ 6.________________________________________________ __________________________ 7.________________________________________________ __________________________ 8.________________________________________________ __________________________ 9.________________________________________________ __________________________ 10._______________________________________________ __________________________ C. Van de zaken die mij in bewaring zijn gegeven, geef het volgende terug aan: 1.________________________________________________ __________________________ 2.________________________________________________ __________________________ 3.________________________________________________ __________________________ 4.________________________________________________ __________________________ 5.________________________________________________ __________________________ 6.________________________________________________ __________________________ 7.________________________________________________ __________________________ 8.________________________________________________ __________________________ 9.________________________________________________ __________________________ 10._______________________________________________ __________________________ D. Ik laat het volgende na als Sadaqa (niet meer dan 1/3 van mijn vermogen) 1.________________________________________________ __________________________ 2.________________________________________________ __________________________ 3.________________________________________________ __________________________ 4.________________________________________________ __________________________ 5.________________________________________________ __________________________ 6.________________________________________________ __________________________ 7.________________________________________________ __________________________ 8.________________________________________________ __________________________ 9.________________________________________________ __________________________ 10._______________________________________________ __________________________ Ik verklaar dat ik een ieder vergeven heb die mij belasterd heeft, en ik verzoek degenen die mij kennen hetzelfde te doen, voor al hetgeen wat ik misschien onjuist van hun genomen heb of gezegd heb. Ik verzoek ook dat wanneer jullie ergens van mening over verschillen, jullie voor de beslissingen verwijzen naar Allah en zijn Boodschapper , zoals Allah heeft gezegd: “Maar nee, bij uw Heer, zij zullen geen gelovigen zijn voordat zij u (O Mohammad) tot rechter maken over al hun geschillen en in hun hart geen aarzelling vinden aangaande hetgeen gij oordeelt en zij zich geheel en al onderwerpen.” (soerah an-nisaa, 4:65) Mijn laatste wil voor mijn familie en kinderen is dezelfde als hetgeen wat de Boodschapper van Allah zij volgelingen voorgeschreven heeft: “Het gebed, het gebed” en ik adviseer mijn familie om geduld te hebben en Allah’s wil te accepteren. (soerah al-baqara, 2:156) Dit is mijn laatste wil en testament en dientengevolge ben ik nu vrij voor Allah van elk woord of daad dat tegen de leiding van de Profeet ingaat, zoals gewaarschuwd is in de volgende verzen: “En degene die het (testament) vervalst nadat hij het gehoord heeft, de schuld ervan zal op hem rusten.” (soerah al-baqarah, 2:181) “Verheven is uw Heer, de Heer van Roem en Macht, boven hetgeen zij zeggen! En vrede zij de boodschapper. En alle lof is aan Allah, de heer der werelden” (soerah as-asaafaat, 37:180-182) Geschreven op: __________________________________________________ ___ Naam: __________________________________________________ __________ Handtekening: Getuige: (1): __________________________________________________ ______________ Handtekening: Getuige: (2): __________________________________________________ ______________ Handtekening: Bijlage 1: Geschreven op: __________________________________________________ ___ Naam: __________________________________________________ __________ Handtekening: Getuige: (1): __________________________________________________ ______________ Handtekening: Getuige: (2): __________________________________________________ ______________ Handtekening: Bijlage 2: Geschreven op: __________________________________________________ ___ Naam: __________________________________________________ __________ Handtekening: Getuige: (1): __________________________________________________ ______________ Handtekening: Getuige: (2): __________________________________________________ ______________ Handtekening: Bijlage 3: Geschreven op: __________________________________________________ ___ Naam: __________________________________________________ __________ Handtekening: Getuige: (1): __________________________________________________ ______________ Handtekening: Getuige: (2): __________________________________________________ ______________ Handtekening:

27-09-2011, 01:39
Ik heb na de dood van mijn man direct een testament laten opstellen bij de notaris. Dit om te voorkomen dat mijn dochter heen en weer zal worden getrokken door mijn familie en mijn voormalige schoonfamilie. Voordat ik dat testament had ging ik dood van de zenuwen, ik was zo bang om te sterven en alles ongeregeld achter te laten. Maar nu heb ik dat gevoel niet meer alhamdolilah.

27-09-2011, 01:49


Wat een mooi testament...

27-09-2011, 08:56

Citaat door niesj:
Wat een mooi testament...
Bedoel je die van Moerabita? Zoiets, ishier in PDF te vinden.

27-09-2011, 09:25
Kun je als gescheiden ouders ook eenzijdig een testament op laten stellen als je weet dat je ex dat niet heeft gedaan of zal doen?

Pagina's : [1] 2