Bekijk volle/desktop versie : ‘Brein van twintigers vaak nog niet volgroeid'



Pagina's : [1] 2

26-09-2011, 09:57


(bron: nu.nl)

AMSTERDAM – Het menselijk brein blijft zich tot ver na het twintigste levensjaar ontwikkelen. Dat hebben Canadese wetenschappers aangetoond.

Bij jonge volwassenen van twintig jaar en ouder treden er nog structurele veranderingen op in de structuur van hun witte hersenstof. Daaruit blijkt dat de ontwikkeling van het menselijk brein niet stopt in de puberteit, zoals lang door veel wetenschappers werd aangenomen.

Dat meldt nieuwssite ScienceDaily op basis van onderzoek aan de Universiteit van Alberta.

[SIZE=3]Bedrading[/SIZE]

“Witte hersenstof kun je zien als de bedrading van het brein”, verklaart hoofdonderzoekster Catherine Lebel. “Het verbindt verschillende hersengebieden met elkaar die zorgen voor cognitieve vaardigheden. Deze connecties worden bij jonge volwassenen nog sterker naarmate ze ouder worden.”

De wetenschappers kwamen tot hun bevindingen door hersenscans te maken van 103 proefpersonen in de leeftijd tussen vijf en 32 jaar. Iedere deelnemer aan het onderzoek nam tenminste twee keer plaats in een hersenscanner.

[SIZE=3]Zelfbeheersing[/SIZE]

Uit het onderzoek bleek dat specifieke delen van de hersenen zich na puberteit nog door ontwikkelen. Bij veel proefpersonen waren de hersenen pas ver na het twintigste levensjaar volgroeid.

Vooral de witte hersenmassa in de frontale kwab groeit bij jonge volwassenen nog. Dit hersendeel speelt een belangrijke rol bij complexe cognitieve taken zoals zelfbeheersing en concentratie.

[SIZE=3]Veranderingen

De resultaten van het experiment zijn gepubliceerd in het wetenschappelijk tijdschrift Journal of Neuroscience.

“Dit is de eerste studie op lange termijn waarbij wordt aangetoond dat er tijdens de jonge volwassenheid nog grote veranderingen optreden in het brein”, aldus Lebel.

26-09-2011, 10:13


nu weet ik waarom ik soms mijn concentratie niet kan houden.....

En wat betreft dat zelfbeheersing..... nu snap ik waarom dit forum veelal uit gekken bestaat! kunnen ze dus niets aan doen, hun hersens zijn nog niet volgroeit!


26-09-2011, 10:14

Citaat door Dilayla26:
nu weet ik waarom ik soms mijn concentratie niet kan houden.....

En wat betreft dat zelfbeheersing..... nu snap ik waarom dit forum veelal uit gekken bestaat! kunnen ze dus niets aan doen, hun hersens zijn nog niet volgroeit!

Er is nog hoop

26-09-2011, 10:16

Citaat door Seal97:
Er is nog hoop
zo zag ik het ook.... maar voor sommigen heb ik de hoop al opgegeven!

26-09-2011, 10:20



Citaat door Dilayla26:
zo zag ik het ook.... maar voor sommigen heb ik de hoop al opgegeven!
Wel namen noemen, anders is zo'n statement ook onzinnig.

26-09-2011, 10:25

Citaat door Seal97:
Wel namen noemen, anders is zo'n statement ook onzinnig.

ik wou het beschaafd houden en jij wilt gelijk al op de vroege ochtend met modders gooien...

26-09-2011, 10:26

Citaat door Dilayla26:

ik wou het beschaafd houden en jij wilt gelijk al op de vroege ochtend met modders gooien...
Het is al bijna half elf joh, zo vroeg is dat niet.

26-09-2011, 10:40

Citaat door Seal97:
Het is al bijna half elf joh, zo vroeg is dat niet.
ik zie het nu al zo dadelijk gebeuren in de topic onveilige sex... is een kwestie van tijd!

26-09-2011, 10:53

Citaat door Abracadaver-:
Wanneer is 't wel af? Of met andere woorden, ben ik d'r bijna?
Jij bent een geval apart, extreem geval dat op zijn 50ste nog steeds niet volgegroeid is..

26-09-2011, 10:53

Citaat door Abracadaver-:
Wanneer is 't wel af? Of met andere woorden, ben ik d'r bijna?
Je hoopt nog op vooruitgang?

26-09-2011, 11:00

Citaat door Abracadaver-:
Mag altijd natuurlijk. Maar het is een beetje tegen beter weten in inderdaad.
True, true... verder waardeer ik altijd juist wel de lui die "jong blijven" op veel vlakken en je bent nooit te oud om te leren, dusse... dat brein komt wel verder.

26-09-2011, 11:11

Citaat door Abracadaver-:
Nou ja zolang ik maar in m'n broeken blijf passen vind ik alles best. Boys will be boys.
Dat wil gewoon zeggen dat je incontinent bent opa.

26-09-2011, 11:13



Citaat door Abracadaver-:
Ik heb dit weekend een nachtje slaap overgeslagen, vandaag denk ik dat ik moet leren dat niet meer te doen.
Haha, tja, dat gaat zwaarder wegen zo op de maandagochtend.

26-09-2011, 11:23

Citaat door Abracadaver-:
Als ik maar niet ook dyslectisch word... d'r staat passen...
Waaahahahahahaaaa ...Ik las plassen, dat is toch wat je bedoelde he.. Toch?

26-09-2011, 11:32

Citaat door Abracadaver-:
't ging over groei, dus nee, je moet toch aan de leesbril.
Misschien ook een nachtje overgeslagen?

Pagina's : [1] 2