Bekijk volle/desktop versie : Echtscheiding in Belgie



20-09-2011, 22:50
Salam,

wie kan er mij aan info helpen rond een concrete vraag over echtscheiden in Belgie?

Het zit zo, mijn vriendin is al 2jaar uiteen van haar man. Hij is zelf ineens opgestapt.
Vandaag heeft zij een dagvaarding in de bus gekregen,om binnenkort voor de rechter te verschijnen, dus hij is de echtscheidingsprocedure gestart.

Dat hij wil scheiden ok, daar heeft ze zich overheen gezet, en op zichzelf zal ze de scheiidng aanvaarden.

Het enigste dat haar zorgen baart, is het feit dat haar man zelfstandige was en destijds failliet is verklaard.
dus hij heeft nog schulden bij de staat.

Zal zij ook hiervoor moeten opdraaien of niet?
Worden die schulden verdeeld in 2 of hoe gebeurt dat?

Alvast bedankt
Grtjs

20-09-2011, 22:59


hadden ze geen huwelijkscontract? scheiding van goederen? Altijd doen!!
Is hij failliet verklaard toen ze nog wettelijk getrouwd waren? Zoja, zullen de kosten gedeeld worden...helaas

20-09-2011, 23:05
Ja, ben je zeker?

Want het gaat eigenlijk over de vriendin van mijn moeder meskina
ben wat info aan het opzoeken voor haar.
Zij heeft wel geen inkomen, enkel een schamel ocmw-uitkering.
Kan er bv niet overeengekomen worden dat ze scheiden op voorwaarde dat hijn enerzijds de kosten op zich neemt en anderzijds dat zij vrijgesteld wordt van de terugbetaling van de schulden?

alvast bedankt voor je reactie

21-09-2011, 12:22

Citaat door OrientalMorena:
Ja, ben je zeker?

Want het gaat eigenlijk over de vriendin van mijn moeder meskina
ben wat info aan het opzoeken voor haar.
Zij heeft wel geen inkomen, enkel een schamel ocmw-uitkering.
Kan er bv niet overeengekomen worden dat ze scheiden op voorwaarde dat hijn enerzijds de kosten op zich neemt en anderzijds dat zij vrijgesteld wordt van de terugbetaling van de schulden?

alvast bedankt voor je reactie
als hij dit zou aangeven (via notaris of advocaat die scheidingsprocedure opvolgt), kan dat wel geregeld worden, zoniet zou ik je ten sterkste aanraden om een goede advocaat te nemen!!

Succes!