Bekijk volle/desktop versie : Samenwerkende Hulporganisaties openen Giro 555 voor kabinet



20-09-2011, 16:10
Handen ineen voor begrotingsramp

(bron)



De Samenwerkende Hulporganisaties (SHO) beginnen een grote inzamelingsactie op Giro 555 om de nieuwe tegenvallers op de begroting op te vangen. Marinus Verweij, campagneleider van de SHO: “Alleen als iedereen de handen ineen slaat kunnen we een begrotingsramp afwenden.”

“Nu uit de jongste Macro Economische Verkenning blijkt dat het begrotingstekort in 2015 nog steeds boven de 1,5 procent uitkomt, is het écht alle hens aan dek”, aldus Verweij. De SHO beginnen daarom met een landelijke campagne om de burger te bewegen geld aan het kabinet te geven. In reclamefilmpjes is onder andere een dikke en grijnzende minister van Financiën te zien, die naar een vergadering loopt. Verweij: “De beelden zijn misschien heftig, maar soms moet je wel shockeren om tot de mensen door te dringen.” Het Nederlands elftal heeft al toegezegd een benefietwedstrijd te spelen tegen Griekenland of Portugal.

Verweij zegt ‘blij, maar niet verrast’ te zijn over de grote respons vanuit de samenleving. “De eerste reacties waren overweldigend. Ik hoorde dat een meisje van zes uit Rheden haar hele spaarvarken heeft omgekieperd en naar de bank is gegaan. De mensen weten nu waarvoor ze het doen, eerdere hulpacties waren vaak meer een ver-van-mijn-bed-show.” Nederlanders hoeven volgens hem niet bang te zijn dat het geld verspild wordt. “We hebben goede contacten in de internationale gemeenschap. Via de centrale hulppost in Brussel zal al het geld eerlijk over de Nederlandse ministeries worden verdeeld.”

Volgens Verweij is het wrang dat de hulp nodig is. “De economische situatie is de ergste in 80 jaar, maar als eerder was ingegrepen had dit niet gehoeven. Economen en internationale monetaire organisaties waarschuwen al tijden voor een neerwaartse economische spiraal, met alle gevolgen van dien. Politici hebben echter stelselmatig alle signalen in de wind geslagen. Nu dreigt Nederland het Griekenland van Europa te worden.”

Het is nog niet bekend of de overheid iedere gedoneerde euro verdubbelt.

20-09-2011, 17:17


Als het geen speld artikel was zou ik zo reageren:

Best wel grappig. Ik zou al het geld wat ze hiermee inzamelen liever naar een derde wereld land willen sturen. Daar is het geluk wat je ermee bewerkstelligd velen malen hoger. Vooral dat plaatje erbij is humor. Het lijkt wel alsof we een tsunami achter de rug hebben. Met of zonder begrotingstekort, we hebben het nog steeds goed.