Bekijk volle/desktop versie : Rare wielen in de woestijn



Pagina's : [1] 2 3

20-09-2011, 07:17
Duizenden zijn er, en niemand weet wie ze heeft gemaakt en waarvoor ze ooit dienden.


Archeologen kenden ze al; piloten die pakweg een eeuw geleden voor het eerst over de Arabische woestijn vlogen, meldden al dat ze op de grond merkwaardige ‘stenen wielen’ zagen liggen. Maar pas nu, sinds archeologen kunnen beschikken over Google Earth, wordt duidelijk dat het hier om een ongekend groot raadsel gaat. Er blijken duizenden van die stenen wielen te bestaan, en niet alleen wielen, ook ruiten en andere, langgerekte structuren.

Vanaf de grond zijn ze niet of nauwelijks te zien. Wie er overheen loopt, ziet hooguit wat extra verhoogde rugjes van ruwe stenen. Maar vanuit de lucht tonen de wielen hun ware gedaante. Ze hebben met andere woorden iets weg van de beroemde Nazca-lijnen in Zuid-Peru. Maar daarvan weten we inmiddels dat ze ruim duizend jaar geleden gemaakt zijn door het Nasca-volk, en dat die lijnen (en dierfiguren, allemaal ‘aangelegd’ met behulp van stenen) een rituele functie hadden. Maar niemand weet wie de stenen wielen heeft gemaakt, en waarvoor ze ooit dienden.

De wielen zijn twintig tot zeventig meter in doorsnede, en, denkt de Australische archeoloog David Kennedy, minimaal tweeduizend jaar oud. Kennedy heeft zich de afgelopen jaren over dit mysterie ontfermd. Hij gelooft niet dat het om de resten van huizen of begraafplaatsen gaat.

Bizarre vormen

In veel gevallen liggen de wielen compleet alleen, in the middle of nowhere. Soms liggen er een stel bij elkaar, en het andere uiterste: rondom de oase van Azraq, in het oosten van Jordanië, zijn er honderden te vinden, vaak ook met bizarre vormen. De meest voor de hand liggende ‘verklaring’ is dat de figuren een rituele functie hadden, met rituelen die gezien de vorm wellicht iets met de hemel te maken hadden. De exemplaren in Saoedi-Arabië vertonen inderdaad vaak twee spaken die in de richting van de zonsopkomst- en ondergang lijken te wijzen; de Jordaanse en Syrische exemplaren hebben veel meer spaken, die wijzen in allerlei richtingen. Kennedy begrijpt dat een rituele functie voor de hand ligt. Maar welke? Hij heeft echt geen idee.
bron

20-09-2011, 09:33


En jij wil nu nagaan of er toevallig een forumlid is die weet hoe die 'wielen' daar terechtkomen?

20-09-2011, 09:42

Citaat door QueenBee:
En jij wil nu nagaan of er toevallig een forumlid is die weet hoe die 'wielen' daar terechtkomen?
nee, ik wilde weten wie de eerste domme opmerking zou maken

20-09-2011, 09:48
Jij herkent sarcasme nog niet als je ermee in je gezicht gemept wordt.

20-09-2011, 09:50



Citaat door QueenBee:
Jij herkent sarcasme nog niet als je ermee in je gezicht gemept wordt.
Jij ook niet

20-09-2011, 09:56

Citaat door boterbroekje:
nee, ik wilde weten wie de eerste domme opmerking zou maken
Meteen een bingo..

20-09-2011, 09:59

Citaat door QueenBee:
Jij herkent sarcasme nog niet als je ermee in je gezicht gemept wordt.
en jij hebt het wiel niet uitgevonden, zoveel is duidelijk

20-09-2011, 10:00
Heeft Boterbroekje goed gedaan hè!

20-09-2011, 10:04

Citaat door QueenBee:
Heeft Boterbroekje goed gedaan hè!
hebben jij en ik allebei een prijs verdiend

20-09-2011, 10:11

Citaat door boterbroekje:
hebben jij en ik allebei een prijs verdiend
Krijg ik ook een prijs voor de volgende domme opmerkingen?

20-09-2011, 10:13
wtf is het naakte Israëliers topic gebleven?

20-09-2011, 10:22

Citaat door QueenBee:
Krijg ik ook een prijs voor de volgende domme opmerkingen?
die categorie is al vergeven. je kunt je nog van je beste kant laten zien

20-09-2011, 10:23



Citaat door Seal97:
wtf is het naakte Israëliers topic gebleven?
Satans prostituee, interssant, leg uit?

20-09-2011, 10:24

Citaat door Seal97:
wtf is het naakte Israëliers topic gebleven?
te veel bloot
de scheidslijn tussen kunst en klitsch is flinterdun, zeg maar brazilian

20-09-2011, 10:24

Citaat door boterbroekje:
die categorie is al vergeven. je kunt je nog van je beste kant laten zien
Aan wie is die vergeven, en welke van mijn beste kanten kan ik het beste laten zien?

Pagina's : [1] 2 3