Bekijk volle/desktop versie : haar verven



17-09-2011, 20:40
sallamoe alejkom weten jullie toevallig waarom je uw haar niet in het zwart mag verven

17-09-2011, 21:55


omdat je jonger uit ziet
ik heb ook een broertje die heeft ook witte haartjes al op zen 20ste en als je dan zwart gaat verver dan word je natuurlijk jonger op vandaar

21-09-2011, 19:06
Mag je ook andere kleuren verven ? niet om ermee buiten te showen maar ik had gehoord dat het mag bijvoorbeeld dat je lichter bruin wilt maar wel een hoofdoek draagt. mag dat ?

21-09-2011, 19:15

Citaat door mocro-trots:
Mag je ook andere kleuren verven ? niet om ermee buiten te showen maar ik had gehoord dat het mag bijvoorbeeld dat je lichter bruin wilt maar wel een hoofdoek draagt. mag dat ?


je mag alle kleuren gebruiken alleen zwart is haram

21-09-2011, 19:15


ik verf mijn haar ook

21-09-2011, 19:24
okee, bedankt

21-09-2011, 21:28

Citaat door mocro-trots:
okee, bedankt

la sokra rala alwazieb

22-09-2011, 14:20
Je mag je haar niet zwart verven omdat de joden dit deden en wij mogen hun niet imiteren. Verder mag je haar verven met elke gewenste kleur. Maar het beste is natuurlijk met henna.

22-09-2011, 14:58

Citaat door tanger-utrecht:
Je mag je haar niet zwart verven omdat de joden dit deden en wij mogen hun niet imiteren. Verder mag je haar verven met elke gewenste kleur. Maar het beste is natuurlijk met henna.



Op de dag van de verovering van Mekka pakte Abu Bakr zijn oude vader, Abu Qahafah, op en droeg hem tot hij hem voor de Profeet (vzmh) neer had gezet. Toen de profeet (vzmh) zijn sneeuwwitte haar zag zei hij:


“Verander dit, maar gebruik geen zwart.”

In een andere Hadith staat:

“ De joden en christenen verven hun haar niet, zorg dat je niet hetzelfde als zij bent.”(overgeleverd door Buchari)

Aan deze Hadith wil ik wel toevoegen dat het niet verven van het haar vooral op de rabbijnen, priesters en asceten sloeg. Het gewone volk verfde hun haar wel.

Uit bovenstaande hadith kunnen we dus concluderen dat we een andere volk niet na mogen doen, maar onze eigen onafhankelijke beschaafde (in het licht van de Islam) manier van uiterlijk en gedrag moeten ontwikkelen. Dus niet punk, slechts gedeelte van het haar e.d.

Aboe Dhzarr vertelde de volgende hadieth: "Grijs haar kan het beste geverfd worden met henna of katam". Ahmed, Tiermiedie en An-nasa'ie De boodschapper van Allah (Allah's welbehagen zij met hem) heeft gezegd: "Er zal een volk zijn aan het eind van deze wereld, die hun haren zwart zullen verven....Zij zullen de geur van Al Djannah niet ruiken"

Henna maakt het haar rood en katam, een plant uit Yemen, kleurt het haar zwart met een rode gloed. Anas (Allah's welbehagen zij met hem) zei: "Abou Bakr (Allah's welbehagen zij met hem) verfde zijn haar met henna en katam en Omar (Allah's welbehagen zij met hem) verfde zijn haar alleen met henna." Katam werd nooit alleen gebruikt omdat het dan een pure zwarte kleur gaf maar werd juist met henna gebruikt zodat het een zwarte kleur gaf met rode gloed.

De profeet (Allah's vrede en genade zij met hem) heeft een algemene verbod gelegd om het haar met een zwarte kleur te verven en heeft geen specifieke groep mensen genoemd waarvoor het verbod niet geldt. Voor een oude man/vrouw of een jongeman/vrouw geldt dezelfde uitspraak.

En Allah weet het het beste.

22-09-2011, 15:02
maar wat nou als je je haren zwart hebt geverfd, maar niet wist dat het haram was?

22-09-2011, 15:03
al Zuhri zei eens: "We verven ons haar zwart als het gezicht nog jong uitziet, maar vermijden het als het gezicht gerimpeld wordt en de tanden er uit vallen" (Over geleverd door Ibn Aboe Asim is het boek verven van het haar) Een aantal geleerden aanschouwen het verven van het haar in 't zwart niet als toegestaan, behalve in tijden van oorlog, wanneer de vijand geïmponeerd wordt door het feit, dat alle soldaten van de moslims er jong uitzien.(In Fathui Bari) Raad: grijs haar kan het beste geverfd worden met henna en voor de geinteresseerden hier een link naar een fatwa van Qardawi http://www.islam-online.net/fatwa/english/FatwaDisplay.asp?hFatw aID=40516

22-09-2011, 15:05

Citaat door parra_joenkie:
maar wat nou als je je haren zwart hebt geverfd, maar niet wist dat het haram was?



dat geld met zoveel dingen die wij doen zonder dat wij weten dat dat haram is
ik denk dat allah ons daarvoor vergeeft

maar nu weetje dat het haram is
dus dan moet je het niet doen

asalaam waralaikoem

22-09-2011, 15:13



Citaat door mama30:
dat geld met zoveel dingen die wij doen zonder dat wij weten dat dat haram is
ik denk dat allah ons daarvoor vergeeft

maar nu weetje dat het haram is
dus dan moet je het niet doen


asalaam waralaikoem
maar ik heb van een man gehoord op iqra dat het niet haram is... het is alleen haram als je grijze haren hebt...

22-09-2011, 23:39

Citaat door parra_joenkie:
maar ik heb van een man gehoord op iqra dat het niet haram is... het is alleen haram als je grijze haren hebt...


zie boven zuster
duidelijk kan het niet