Bekijk volle/desktop versie : gebroken arm en woedoe doen?????



Pagina's : [1] 2

15-09-2011, 15:04
Salaam dames,

ik heb een gebroken arm die in verband zit die ik niet mag weghalen.het verband mag ook niet nat worden.
mag ik woedoe doen en een arm overslaan?

voor de dames die ooit een gebroken arm hebben gehad:hoe lang duurde het voordat je volledig was hersteld?

15-09-2011, 15:05


je kan tejmoem doen.

15-09-2011, 18:21
wat is dat als ik vragen mag?
alstublieft mensen,kan niemand me helpen?ik ben radeloos

15-09-2011, 18:24
tajimoum is met een steen rodo doen zonder water.

15-09-2011, 18:25



Citaat door Zarah14:
wat is dat als ik vragen mag?
alstublieft mensen,kan niemand me helpen?ik ben radeloos
Tayamoem is idd een optie, dan hoef je ook niet te lopen hannissen met water enzo. Gips mag niet nat worden. Tayamoem is een steen die je gebruikt om woedoe mee te doen wanneer je niet in staat bent om woedoe te doen met water (door ziekte bijvoorbeeld) of wanneer er geen schoon water tot je beschikking staat. Er is daar een bepaald voorschrift voor hoe je dan woedoe moet doen. Weet niet helemaal precies hoe het moet, maar je dient over de steen te wrijven en dan over je handen (alsof je handen aan het wassen bent) en ook over je gezicht strijken. Wellicht dat iemand anders een exacte uitleg kan plaatsen over hoe veel keer enzo je die handelingen moet verrichten enzo.

Wellicht dat ze in de plaatselijke moskee een tayamoem ter beschikking hebben

15-09-2011, 18:41
Die steen kan ze gewoon op straat zoeken een grote glade steen is goed........

15-09-2011, 18:42

Citaat door roosje_77:
Die steen kan ze gewoon op straat zoeken een grote glade steen is goed........
Hier op straat een steen zoeken lijkt me niet zo fris hoor met al die loslopende katten honden en weet ik veel wat nog meer die overal hun behoefte doen....

15-09-2011, 18:58
op het strand/zee

15-09-2011, 19:12

Citaat door gamar:
op het strand/zee
Ja dit zou ik dan wel sneller doen, idd.

Je kan ook tayamoem doen met zand of aarde geloof ik toch?

En als het een steen is, waren er niet ook voorschriften voor dat het om een harde steen moet gaan, bijvoorbeeld een kei? of maakt dit niet uit?

15-09-2011, 19:30
salam aleykum,
als je arm in plaster is,moet je tijdens wudu er gewoon over strijken:

http://www.islam-qa.com/en/ref/69796/bandage%20wudoo

15-09-2011, 23:33
dank jullie wel lieve dames,heb veel aan jullie reactie gehad

15-09-2011, 23:36

Citaat door Zarah14:
dank jullie wel lieve dames,heb veel aan jullie reactie gehad
Allah ie shafik

16-09-2011, 14:06


De meest correcte mening is dat je over moet vegen. De ulama hebben qiyaas verricht m.b.t. het vegen over de sokken. De meest ulama volgen deze mening.

De andere meningen zijn:
- Tayammuum
- (Weet ik even niet meer)

Corrigeer me indien ik een fout heb vermeld.

16-09-2011, 14:10

Citaat door maaltje:
Ja dit zou ik dan wel sneller doen, idd.

Je kan ook tayamoem doen met zand of aarde geloof ik toch?

En als het een steen is, waren er niet ook voorschriften voor dat het om een harde steen moet gaan, bijvoorbeeld een kei? of maakt dit niet uit?


Tayammuum is letterlijk alles van de aarde. Van aarde, zand, steen (almuhim alles wat er onder valt). Waar je ook naar toe gaat dan zul je wel wat vinden wat tot de aarde behoort. De profeet sallalahu 3alayhi Wa Sallam streek over de muur van zijn huis voor Tayammuum. In die tijd waren huizen uit natuurlijke elementen gemaakt.

Nogmaals in mijn eigen woorden beschreven. Corrigeer me bij fouten.

16-09-2011, 14:13

Citaat door maaltje:
Hier op straat een steen zoeken lijkt me niet zo fris hoor met al die loslopende katten honden en weet ik veel wat nog meer die overal hun behoefte doen....


Sorry ik weet ik ben irritant
Er is een belangrijke definitie in de Islaam. Zekerheid boven twijfel. Als je niet zeker weet dat daar onreinheid op zit ( dus met je eigen ogen waarnemen ), dan dien je het te gebruiken.

En daarbij, een kat is rein. De profeet sallalahu 3alayhi Wa Sallam heeft gezegd: De kat behoort tot onze omringenden.

Pagina's : [1] 2