Bekijk volle/desktop versie : Zijn alle soorten muziek en elle soorten instrumenten echt verboden in de islam ???



14-09-2011, 00:56
Als moslim zijnde weet ik eigenlijk dat muziek verboden is maar stel je eens voor een leven zonder muziek ...

vooral ik ben ben eigenlijk verslaafd aan muziek omdat ik veel van buikdansen houd wat ook verboden is ( ik dans wl alleen niet in publiek) ,ik doe echt mijn best om een goede moslima te zijn en te blijven ik kan van alles afblijven behalve muziek , ik kan alleen 2 tot 3 dagen zonder muziek en dansen ,dansen zit in mij ik kan er niets aan doen het is mijn passie de energie om te dansen vreet aan mij het wil en moet eruit , maar echt ik doe veel met de islam met mijn hart ik ben bewust van leven en het hiernamaals maar ik wil echt weten of alles wat met muziek te maken heeft verboden is want ik zie veel nashied met muziek erbij , heeft iemand echte hadith voor mij , thanks.


ik bedoel nette muziek geen rock n'roll of met slechte verleidende woorden ,alleen buikdans muziek of gewoon instrumentale ( classic of turkse) enz

14-09-2011, 01:16


Assalaamu alaykum,

http://sincerehearts.nl/boeken/pdf/DeRegelgevingBetreffendeMuziek.pdf

http://www.youtube.com/watch?v=dpPGdyjkc_E

http://islamqa.com/en/ref/5000/

14-09-2011, 01:18
salam zuster, acapella anasheed kun je luisteren, als je je standvastigheid zoekt bij allah subhana wata3ala tijdens het gebed en dat hij je van muziek af zal houden dan zal dat goed komen inshallah, want muziek heeft een grote invloed op mensen. Ghair inshallah

14-09-2011, 08:50
Regelgeving betreffende muziek, fatwa 1

Geschreven door Shaych `Abdoel-`Aziez bin Baaz (rahiemehoellaah)
Thursday 01 January 2009


Vraag: “Er wordt gezegd: dat liederen verboden zijn omdat het muziek bevat, is dit correct? En is muziek alleen (zonder zang) verboden, of is het verboden omdat het flirterige gedichten bevat? Ook zijn er een aantal instrumenten, zijn deze verboden of niet? Zoals de trommel, viool, fluit en piano?”

Antwoord: “Liederen zijn verboden, en de geleerden hebben dit al verduidelijkt met bewijzen, en sommigen geleerden hebben een idjma` (overeenkomst van geleerden) hierover overlevert. En van de bewijzen is de uitspraak van Allaah:

وَمِنَ النَّاسِ مَن يَشْتَرِي لهوا لحديث لِيُضِلَّ عَن سَبِيلِ اللَّهِ بِغَيْرِ عِلْمَ... (سورة لقمان: 6)

“En van de mensen zijn er die nutteloze praat (i.e. muziek, zingen etc.) kopen om de mensen te misleiden van het Pad van Allaah zonder kennis...” (Soerah Loeqmaan: vers 6)

En de meeste tafsiergeleerden (degene die de Qor`aan uitleggen) hebben gezegd dat de bedoeling van deze vers, liederen zijn, en zo ook geluiden van amusement. En hij (`alayhie salatoe was sallam) heeft in een authentieke hadieth gezegd:

“Er zullen van mijn oemmah (gemeenschap) mensen zijn die onwettige seksuele gemeenschap, het dragen van zijde[1], het drinken van alcohol en het gebruiken van muziekinstrumenten als toegestaan verklaren.”

Dus het is verplicht voor iedere gelovige om hiervoor op te passen, en het is niet toegestaan om hier naar te luisteren (muziek), of het nu van (muziek) kanalen komt of ergens anders. Echter de Arabische poëzie die terug te vinden is in de woorden van de Arabieren en de metgezellen en anderen, deze is toegestaan als het iets goeds bevat. De poëzie die werd gereciteerd door de metgezellen van de Profeet (salallaahoe ‘alayhie was sallem) en degene die na hen kwamen deze vallen niet onder liederen. Dus de Arabische poëzie wat datgene bevat wat de mensen van profijt kan zijn, zoals het aansporen tot standvastigheid op de religie, gastvrijheid, vergeving en het wegblijven van hetgeen wat Allaah verboden heeft. Deze poëzie is toegestaan, zoals de Profeet (salallaahoe ‘alayhie was sallem) erover heeft gezegd:

“Voorwaar in bepaalde poëzie zit wijsheid.”

En Hasaan ibn Thabit reciteerde poëzie bij de aanwezigheid van de Profeet (salallaahoe ‘alayhie was sallem). En op die manier (via poëzie) vermelde hij in de moskee, de slechte eigenschappen van de moeshrikien (vele goden aanbidders) en nodigde uit naar de Islaam. En zo ook Ka`b bin Malik en `Abdoellah bin Rawaaha en anderen. En zo ook degene die na de metgezellen kwamen van de geleerden.
Met andere woorden, de Arabische poëzie waar profijt in zit voor de mensen is niet erg, en het valt niet onder liederen. Wat onder liederen valt is zingen met een mooie stem op een melodie, waarbij mannen (met hun stemmen) op vrouwen lijken. Dit is wat schade brengt aan de mensen en begeertes opwekt en uitnodigt naar verderf, en als deze (liederen) het aanprijzen van vrouwen[2], alcohol, homofilie en anderen zaken bevat die Allaah verboden heeft. Dan komen hier twee dingen samen namelijk muziek en het zingen met een corrupte betekenis, en dit is een groter kwaad.
Vandaar dat de geleerden het hebben verboden en één van degene die het uitgebreid behandelt heeft is de grote geleerde ibn al-Qayyim (rahiemehoellaah) in zijn boek: Ighathat al-lafhan min masa`id as-shaytan. Dus het is verplicht voor iedere moslim om hier voor op te passen en hier niet naar te luisteren, noch van een bandje, radiozender, of televisie en dergelijke om hiermee je religie en mannelijkheid te beschermen, en om jezelf te beschermen tegen middelen die naar beproevingen en corruptie leiden. En als deze liederen ook nog als amusement, de viool en andere soorten van instrumenten bevatten zoals een drumstel, een fluit of andere zaken die hierop lijken, dan is de zonde zelfs zwaarder. En ibn Salaah en anderen hebben een idjma` van geleerden vermeld over het verbod op het luisteren naar liederen met (muziek) instrumenten, en dat het een groot kwaad en corruptie bevat. En als liederen worden beluisterd zonder instrumenten dan is dit ook verboden, en dit is de mening van de meerderheid van de geleerden. Vanwege de corruptie die het bevat. En als hier dus instrumenten aan worden toegevoegd zoals de fluit of andere instrumenten zoals een drumstel, of wat daarop lijkt, dit allen verergert het verbod en verergert de corruptie. We vragen Allaah voor iedereen bescherming.”

Arabische bron: http://www.binbaz.org.sa/mat/18184



--------------------------------------------------------------------------------

[1] Voetnoot vertaler: Het verbod op het dragen van zijde is alleen voor de mannen. Voor vrouwen is dit wel toegestaan.
[2] Voetnoot vertaler: Wat hiermee bedoeld wordt is over vrouwen zingen op een manier dat dit lusten opwekt

14-09-2011, 08:53


Regelgeving betreffende muziek, fatwa 2

Geschreven door Het permanente comité voor Islaamitisch onderzoek en fataawa
Thursday 01 January 2009


Vraag: “Wat is de regelgeving betreffende muziek zonder zang, is het luisteren ernaar toegestaan, en wat betekent het dat er een aantal geleerden zichzelf gespecialiseerd hebben in de kennis van muziek en daarmee de zieken geneesden?”

Antwoord: “Het is verboden om jezelf bezig te houden met muziek kanalen en het luisteren ernaar, of het nu met zang erbij is of niet, en als deze muziek ook zang bevat is het een grotere beproeving en een corruptie van de fitrah[1] en aghlaaq (manieren). Hetgeen wat vermeld is, dat sommige geleerden zichzelf hierin hebben gespecialiseerd (genezen d.m.v. muziek) is correct. Maar zij zijn zoals al-Faaraabie[2], van degenen waar geen goeds in zit met betrekking tot de Islaamitische religie. En zij zijn geen voorbeeld voor de moslims of een bewijs. En zij zijn geen geleerden die bekend stonden om hun kennis, ‘aqiedah (geloofsleer) of handelingen, zoals de vier recht geleide khaliefen[3] radiallaahoe `anhoem of de geleerden van de vrome voorgangers zoals Sa`ied ibn Djoebair, Hassan al-Basrie, al-Shaaf`ie, Ahmed ibn Hanbal en al-Awzaa`ie, moge Allaah`s barmhartigheid met hen zijn.

Wat betreft het genezen met muziek, dit is verboden. En de moslim heeft dit niet nodig aangezien we datgene hebben wat beter is, zoals de Islaamitische anashied[4] en het lezen van de Qor`aan met een mooie stem en soortgelijke zaken die de psychische aandoeningen verminderen, de zielen verheugen en het geloof (iemaan) van de moslim in Allaah en in hetgeen wat Allaah bepaald heeft, doet vermeerderen.

En bij Allaah is al het succes en moge Allaah gebeden en zegeningen over onze Profeet (salallaahoe ‘alayhie was sallem) en zijn familie en zijn metgezellen sturen.”

Het permanente comité voor Islaamitisch onderzoek en fataawa



Voorzitter: Shaych `Abdoel-`Aziez bin Baaz
Vervangend voorzitter: Shaych ‘Abdur-Razzaq al-`Afiefie
Lid: Shaych `Abdoellaah bin Ghoedayaan
Lid: Shaych `Abdoellaah bin Qoe`oed
Arabische bron: Fataawa al-ladjnah ad-da`imat lil-buhuth al`ilmiyyah wal ifta, 2de druk, deel 26, pagina 216, fatwa nummer 3258.



--------------------------------------------------------------------------------

[1] Voetnoot vertaler: Natuurlijke aard waarin de mens wordt geschapen.
[2] Voetnoot vertaler: Dit was een grote filosoof. Geboren in 260 NH en overleed op 339 NH.
[3] Voetnoot vertaler: Aboe Bakr as-Sidiqq, Omar ibn al-Khattab, Uthman ibn `Affan en `Alie ibn abi Taalib
[4] Voetnoot vertaler: Voor een verduidelijking van Anashied, zie de fatwa van Shaych al-`Othaymien met als titel: Regelgeving betreffende Islamitische Anashahied in dezelfde banner.

14-09-2011, 08:54
Regelgeving betreffende muziek, fatwa 3

Geschreven door Het permanente comité voor Islaamitisch onderzoek en fataawa
Thursday 01 January 2009


Vraag: “Wat is de regelgeving betreffende het zingen en muziek in de Islaam? Want ik heb gelezen dat het verboden is maar dat de hadieth (die hierover gaat) is zwak.”

Antwoord: “Zang en muziek zijn verboden. Vanwege de Uitspraak van Allaah:

وَمِنَ النَّاسِ مَن يَشْتَرِي لهوا لحديث لِيُضِلَّ عَن سَبِيلِ اللَّهِ بِغَيْرِ عِلْمَ... (سورة لقمان: 6)

“En van de mensen zijn er die nutteloze praat (i.e. muziek, zingen etc.) kopen om de mensen te misleiden van het Pad van Allaah zonder kennis...” (Soerah Loeqmaan: vers 6)

En de bedoeling van nutteloze praat is het zingen, zoals vele geleerden dit hebben verduidelijkt. En in een hadieth die zich bevindt in sahieh al-Boecharie staat:

“Er zal een volk zijn aan het einde der tijden die onwettige seksuele gemeenschap, het dragen van zijde, het drinken van alcohol en het gebruiken van muziekinstrumenten als toegestaan verklaren en Allaah zal hen doen laten wegzakken in de aarde.”

Dus hij (salallahoe `alayhie was sallem) heeft muziekinstrumenten hier (in deze hadieth) vergeleken met alcohol, het dragen van zijde en onwettige seksuele gemeenschap, dus dit duidt nadrukkelijk op een verbod.

En bij Allaah is al het succes en moge Allaah gebeden en zegeningen over onze Profeet (salallaahoe ‘alayhie was sallem) en zijn familie en zijn metgezellen sturen.”

Het permanente comité voor Islaamitisch onderzoek en fataawa.

Voorzitter: Shaych `Abdoel-`Aziez bin Baaz
Vervangend voorzitter: Shaych ‘Abdur-Razzaq al-`Afiefie
Lid: Shaych `Abdoellaah bin Ghoedayaan
Lid: Shaych Saalih al-Fawzaan
Lid: Shaych `Abdoel-`Aziez ale Shaych
Lid: Shaych Bakr aboe Zayd
Arabische bron: Fataawa al-ladjnah ad-da`imat lil-buhuth al`ilmiyyah wal ifta, 2de druk, deel 26, pagina 222, fatwa nummer 16483.

14-09-2011, 08:55
Regelgeving betreffende Islaamitische Anashied

Geschreven door Shaych Mohammed bin Saalih al-`Othaymien (rahiemehoellaah)
Thursday 01 January 2009

Vraag: “Deze vraagsteller uit Mekka zegt; Ik zou willen vragen over de regelgeving betreffende het luisteren naar hetgeen wat Islaamitische anashied wordt genoemd.”

Antwoord: “Alle lof is aan Allaah de Heer der werelden, en ik bid en vraag zegeningen voor onze Profeet (salallaahoe ‘alayhie wa `ala alahi was sallem) en zijn familie en zijn metgezellen en degenen die hen in het goede volgen tot de Dag der Opstanding.


Ik zal een algemeen antwoord geven op deze vraag. Anashied die geen muziek instrumenten zoals de fluit bevat en hetgeen wat hierop lijkt, en als het onderwerp (van deze anashied) een profijtvol onderwerp bevat en wordt voorgedragen op een goede manier (zoals bij de Arabieren werd gedaan) en het bevat geen corrupte geluiden die de begeerten doen opwekken dan is hier niets mis mee.
En Hasaan ibn Thabith was gewoon om poëzie voor te dragen in de moskee van de Profeet (salallaahoe ‘alayhie wa `ala alihie was sallem), op een dag kwam `Omar ibn al-Khattab (radiallahoe `anhoe) langslopen en zag hem (Hasaan ibn Thabith) poëzie voordragen, vervolgens merkte hij (Hasaan ibn Thabith) op dat het hem (`Omar ibn al-Khattab) verbaasde wat hij deed, toen zei Hassaan ibn Thabith tegen hem: “Ik deed dit (poëzie voordragen) toen er iemand aanwezig was die beter is dan jij,” bedoelende de Profeet (salallaahoe ‘alayhie wa `ala alahi was sallem).
Echter als deze anashahied gepaard gaat met muziek instrumenten zoals de fluit en drumstel en het onderwerp gaat over liefde en het bevat corruptie, of de stemmen die erin voorkomen sporen aan tot corruptie, of als de stemmen mooi gemaakt worden, of als het wordt voorgedragen op een zangerige brutale manier dan is dit niet toegestaan.”

Arabische bron: http://www.ibnothaimeen.com/all/noor/article_8816.shtml

14-09-2011, 08:57
Da`wah (uitnodigen naar Allaah`s religie) maken door middel van muziek?


Geschreven door Het permanente comité voor Islaamitisch onderzoek en fataawa
Thursday 01 January 2009

Vraag: “Hoe kunnen we da`wah maken door middel van zingen?”

Antwoord: “Het beschouwen van zingen als een middel in het maken van da`wah is een term dat de dwalende Soefies gebruiken, en het is niet van de handelingen van Ahloes-Soennah. En het zingen is verboden, en het gebruiken van een verboden middel in het uitnodigen naar Allaah is niet toegestaan. En Allaah weet het beter.

En bij Allaah is al het succes en moge Allaah gebeden en zegeningen over onze Profeet (salallaahoe ‘alayhie was sallem) en zijn familie en zijn metgezellen sturen.”

Het permanente comité voor Islaamitisch onderzoek en fataawa.

Voorzitter: Shaych `Abdoel-`Aziez bin Baaz
Vervangend voorzitter: Shaych ‘Abdur-Razzaq al-`Afiefie
Lid: Shaych `Abdoellaah bin Ghoedayaan
Lid: Shaych Saalih al-Fawzaan
Lid: Shaych `Abdoel-`Aziez ale Shaych
Lid: Shaych Bakr aboe Zayd

Arabische bron: Fataawa al-ladjnah ad-da`imat lil-buhuth al`ilmiyyah wal ifta, 2de druk, deel 26, pagina 222, fatwa nummer 16483.

Laatst geupdate op ( Thursday 01 January 2009 )

16-09-2011, 00:44
shouran voor jullie info's , k werk veel en heb niet veel tijd om veel te lezen ik zou graag alle video goed bekijken op youtube die zijn echt goed , ik zal mijn best doen !

16-09-2011, 03:09
Hey meid... Goeie vraag,
Ik loop met dezelfde problemen als jij rond...
Ik luister niet naar muziek, Alleen voor optredens als buikdansen, ik ben ook geïnspireerd door de dans&muziek waardoor het voor mij moeilijk is om het lostelaten, het is een gewoonte geworden wat hoort bij mijn dagelijkse handelingen (denk ik)..
Vele vraagtekens waar ik zelf geen antwoord op kan geven..
Ik zie dat vele sisters de juiste materiaal plaatsen (Djaza'Allah ou Ghairun)