Bekijk volle/desktop versie : Vleessector kant zich tegen onverdoofde varkenscastratie



07-09-2011, 16:48
De Belgische Federatie van slachthuizen, vleesuitsnijderijen en -groothandels (FEBEV) zal onverdoofde castratie bij varkens niet meer toelaten. FEBEV bevestigt op die manier de eerder gemaakte belofte in de Europese Verklaring over alternatieven voor chirurgische castratie van varkens, luidt het. Vanaf 1 januari 2012 wordt onverdoofde castratie niet meer getolereerd in België. Tegen 2018 moet castratie overbodig zijn.

Laat ze hangen

De federatie wijst er wel op dat het om een vrijwillig initiatief van de Belgische vleessector gaat en dat eender welke wettelijke basis op Europees niveau moet geregeld worden. Gaia heeft de mannen trouwens opgeroepen komende vrijdag geen onderbroek aan te trekken. Onder de noemer "Laat ze Hangen" protesteert de dierenrechtenorganisatie tegen de onverdoofde castratie bij varkens. Volgens Gaia worden er in België jaarlijks vijf miljoen mannelijke biggen (beren) zonder verdoving gecastreerd om berengeur te vermijden. (belga/tma)

http://www.hln.be/hln/nl/957/Belgie/article/detail/1315601/2011/09/07/Vleessector-kant-zich-tegen-onverdoofde-varkenscastratie.dhtml

07-09-2011, 16:57



Citaat door Seal97:
Ik vind het wel hypocriet dat men maandenlang over halal schapen en runderenvlees aan het zeiken was,terwijl er veel meer varkens onverdoofd werden gecastreerd en geslacht.

07-09-2011, 17:01

Citaat door brownie74:
Ik vind het wel hypocriet dat men maandenlang over halal schapen en runderenvlees aan het zeiken was,terwijl er veel meer varkens onverdoofd werden gecastreerd en geslacht.
Niet onverdoofd geslacht he.

En ja, daarom is het ook een besluit dat ik toejuich.

Wat overigens net zo hypocriet is, is het gezeik van Moslims over dat onverdoofd slachten: er wordt hartstille veel halal vlees verdoofd geslacht (voor het verbod al) en over het slachten werd dan in ene door die Moslims moeilijk gedaan terwijl het vlees uit de bio-industrie komt. Dat gaat ook nogal voorbij aan het halal principe, niet dan?