Het vierde fundament:
‘De Tawheed wordt geannuleerd als er één annulering of meer begaan wordt.’
Weet dat Tawheed geannuleerd wordt door één of meer annuleringen van de Islam te begaan bijvoorbeeld door :
• Shirk
• het ontkennen van het profeetschap
• het spotten met Allah’s geloof
• het moedwillig ontkennen van de wederopstanding etc.
Dus wie Shirk pleegt die heeft zijn Tawheed geannuleerd.
Wie de Dag des Herrijzenis ontkent die heeft zijn Tawheed geannuleerd.
Wie Allah, Zijn boodschapper of Zijn Deen beledigt die heeft zijn Tawheed geannuleerd,enzovoorts.
Dit is evenals dat woedoe geannuleerd word door één van diens annuleringsfactoren zoals urine, uitwerpselen, winden laten enzovoorts.
En evenals dat het vasten word verbroken door aan annuleringsfactor zoals; het eten van voedsel,het drinken, seksueel gemeenschap hebben..
Dus om de oorsprong van Tawheed te annuleren is het al genoeg als één van diens annuleringsfactoren word begaan. Dit wordt bewezen door de consensus van de moslims, inbegrepen daarbij zijn de diverse moslimgroeperingen zoals: de ahloe soennah, de Ash’ariya, de khawaaridj, moe’tazila, zaidiyyah en anderen. Zij zijn het erover eens dat wie één ( of meer) annulering van de Islam begaat daardoor een afvallige wordt. Het is niet noodzakelijk dat men meerdere annuleringen van de Islam moet begaan voordat hij een kaafir wordt. Dit is wat de geleerden hebben verklaard in de fiqh-boeken onder de thema ‘het oordeel over de afvallige’.
Als u deze basisregel hebt begrepen dan wordt de onwetendheid duidelijk van degene die zegt: “De Shirk van de (pre islamitische) Arabieren was niet door het nemen van tussenpersonen tussen hen en Allah, maar omdat zij daarbij ook de profeetschap en wederopstanding hebben ontkent.”
Dit is één van de meest corrupte en valse uitspraken. Dit betekent immers dat men geen enkele persoon tot afvallige mag verklaren totdat de annuleringsfactoren bij hem samenkomen zoals bij de (oorspronkelijke) koeffar, en hij Shirk pleegt en de wederopstanding en profeetschap ontkent…
Dit is vals volgens de consensus.Immers, onder degenen bij wie de boodschapper ,vrede zij met hem, werd gezonden waren gelovigen in de wederopstanding, zoals Oemmayah ibn Abi Salt en de joden..
En zo zijn er die hij tot koeffar heeft verklaard wegens het nemen van tussenpersonen tussen hen en Allah.
Dit waren de grote meerderheid van de koeffar naar wie de boodschapper werd gezonden.
Dus als iemand de aanbidding oprecht en alleen aan Allah toewijd en daarbij de Wederopstanding ontkent, dan wordt hij een kaafir.
Als hij gelooft in de Wederopstanding en profeetschap ontkent dan wordt hij een kaafir.
En als hij gelooft in de wederopstanding en het profeetschap maar deelgenoten aan Allah toekent bij de aanbidding van Allah dan wordt hij een kaafir.
Dit is een duidelijke zaak, en alle lof komt toe aan Allah.