Bekijk volle/desktop versie : De 4 grondbeginselen



06-09-2011, 20:24

De vier grondbeginselen die misvattingen over Tawheed verwijderen.




Het eerste grondbeginsel: [/B[B]]’De Tawheed van de aanbidding is het fundament van de boodschap van alle boodschappers. Het is de grondslag voor alle (aanbidding)handelingen.’

De basis van het geloof, diens oorsprong, begin en einde is de Tawheed van Allah bij de handelingen van de dienaren. Zij bidden alleen tot Allah en zij nemen naast Hem geen deelgenoten bij hun smeekbedes, gelofteafleggingen, hulpvraag en toevlucht en andere aanbiddingvormen.
Alle boodschappers hebben hiernaar uitgenodigd. Allah zei:

En voorzeker Wij wekten onder elk volk een boodschapper op, "Aanbidt Allah en vermijdt de taghoet."0F1
En Hij zei:
“ En Wij zonden geen boodschapper voor u zonder hem te openbaren: "Voorzeker er is geen God buiten Mij, aanbidt daarom Mij alleen."
Allah verteld over Noeh ( vrede zij met hem):

“ Wij zonden Noach tot zijn volk en hij zei: "O, mijn volk, aanbidt Allah, gij hebt geen god naast Hem."2F3
En over Hoed ( vrede zij met hem):
“ En tot (het volk van) Aad (zonden Wij) hun broeder Hoed. Hij zei: "O mijn volk, aanbidt Allah, gij hebt geen andere god naast Hem. Wilt gij dan niet (God) vrezen?"


1 { An Nahl,36}
2 { Al Anbiyaa’; 25}
3 { Al A’raaf;59}
4 { Al A’raaf;65}

06-09-2011, 20:26


En Saalih ( vrede zij met hem):

“ Naar de Samoed (kwam) hun broeder Salih. Hij zei: "O mijn volk, aanbidt Allah; gij hebt geen andere god naast Hem.”

En Ibrahim:
“ En Wij zonden Abraham, en hij zei tot zijn volk: "Aanbid Allah en vrees Hem. Dat zal voor u het beste zijn indien u het begrijpt."

En Shoe’aib ( vrede zij met hem):
“ En tot Midian hun broeder Shoaib. Hij zei: "O, mijn volk, aanbidt Allah, gij hebt geen god naast Hem.”

En Iesa (vrede zij met hem) :
“ de Messias zelf zei: "O, kinderen Israëls, aanbidt Allah, Die mijn Heer en uw Heer is." Zeker, voor hem die iets met Allah vereenzelvigt, heeft Allah de Hemel verboden.”



Zo zijn er nog talloze verzen met dezelfde betekenis.
In de twee authentieke overleveringsboeken werd overgeleverd door Abu Huraira dat de boodschapper van Allah ( vrede zij met hem) zei: “Ik werd bevolen om tegen de mensen te vechten totdat zij getuigen dat niemand het recht heeft om aanbeden te worden behalve Allah ( la illaha illa lah), en van wie dat getuigt zullen zijn eigendommen en zijn leven veiliggesteld zijn, behalve aangaande het recht, en zijn afrekening ligt bij Allah. “



5 { Al A’raaf;73}
6 { Al Ankaboot; 16}
7 { Al A’raaf; 85}
8 { Al Maaidah;72}
9 {Bukhari;Muslim}

06-09-2011, 20:30
In as saheeh werd overgeleverd door Ibn Abbas ( moge Allah tevreden met hem zijn) dat toen de boodschapper van Allah ( vrede zij met hem) Mu’adh naar Yemen zond, hij tegen hem zei: “” je zult bij een volk komen die tot de Mensen van het Boek behoren , laat het eerste waarnaar je hen uitnodigt de aanbidding van Allah zijn..”
In as Saheeh werd overgeleverd door Abi Maalik van zijn vader dat hij zei: “Ik hoorde de boodschapper van Allah ( vrede zij met hem ) zeggen:”Wie ‘laa illaaha illa lah’ zegt en niet gelooft in dat wat aanbeden wordt naast Allah, diens bloed en rijkdom zijn onschendbaar en zijn afrekening ligt bij Allah.”
En de profetische overleveringen over dit onderwerp zijn talrijk.
Deze teksten tonen aan dat de basis waar de boodschappers van Allah ( vrede zij met hen) naar uitnodigen de Tawheed van Allah is, en de aanbiddingvormen zuiver en alleen aan Hem richten, hij kent Hem dus geen deelgenoten toe.
Geen persoon volgt de boodschappers totdat hij deze Tawheed heeft bewerkstelligd.

06-09-2011, 20:31

Het tweede grondbeginsel:



‘Besef dat alleen geloven in de Tawheed van de Heerschappij geen Shirk annuleert.’

Besef dat het geloof in Allah dat Hij de Schepper, Schenker, Plannenmaker, Naafi’, Dhaar is de Shirk niet annuleert. Het geloven hierin is niet voldoende om de Islam binnen te gaan.
Echter, het is noodzakelijk dat de Tawheed van Allah (ook) word verricht bij de aanbiddingvormen.
Het bewijs hiervoor is het feit dat de Mushrikeen in de Tawheed ven de Heerschappij geloofden, doch dit deed hen niet de Islam binnengaan en zij bleven Mushrikeen.
Dit is een kwestie die algemeen bekend is.
De bewijzen hiervoor zijn talrijk uit de godsdienstige teksten en de geschiedenis.

06-09-2011, 20:35


De godsdienstige teksten:

Vele koranverzen vermelden dat de Mushrikeen bevestigen dat Allah de Schepper, Schenker en Plannenmaker is. Deze godsdienstige teksten zijn onder te verdelen in:


1e categorie:
Allah heeft bericht dat als de Mushrikeen ondervraagd worden over Zijn Heerschappij dat zij dit dan bevestigen.

Allah zei:
Zeg: "Wie voorziet u van voedsel van de hemel en de aarde? Of wie is het, die macht heeft over de oren en de ogen? En wie brengt de levenden uit de doden en de doden uit de levenden voort? En wie bestuurt het al?" Zij zullen zeggen: "Allah." Zeg: "Wilt gij dan niet Zijn bescherming zoeken?"

En:
“ En indien u hun vraagt: "Wie schiep hen?", zullen zij zeker zeggen: "Allah". Waarheen worden zij dan afgewend?”
10 { Yoenoes;31}
11 { Az Zochrof; 87}

“ En als u hun vraagt: "Wie zendt water uit de hemel neder en geeft er leven door aan de aarde na haar dood?", zullen zij gewis zeggen: "Allah". Zeg: "Alle roem behoort aan Allah." Maar de meesten hunner begrijpen het niet.”
En als u hun vraagt: "Wie schiep de hemelen en de aarde?" zullen zij zeker antwoorden: "Allah". Zeg: "Alle roem behoort aan Allah." Maar de meesten hunner weten het niet.
En als u hun vraagt: "Wie schiep de hemelen en de aarde?" zullen zij zeker antwoorden: "Allah".
En indien u hun vraagt: "Wie schiep de hemelen en de aarde?" zullen zij zeker zeggen: "De Machtige, de Alwetende."
“ En indien u hun vraagt: "Wie schiep hen?", zullen zij zeker zeggen: "Allah". Waarheen worden zij dan afgewend?”
Zeg: "Wie behoort de aarde toe en al wat daarop is, als u het weet?" Zij zullen zeggen: "Aan Allah." Zeg: "Wilt u er dan geen lering uit trekken?"



12 { Al Ankaboet;63}
13 { Loeqman;25}
14 { a Zochrof;9}
15 { Az Zochrof; 87}
16 { Al Moe’minoen; 84-85}

06-09-2011, 20:37
2e categorie:
Allah vermeldde een aantal aanbiddingvormen die de Mushirkeen verrichten en waarbij zij deelgenoten naast Hem namen.


Allah zei:
“ En zij hebben Allah een deel van de oogsten en van het vee aangewezen, dat Hij heeft voortgebracht en zij zeggen: "Dit is voor Allah en dit is voor onze goden," zoals zij het zich denken. Maar wat voor hun afgoden is, bereikt Allah niet, terwijl wat voor Allah is, hun afgoden wel bereikt. Slecht is wat zij oordelen.”
“ En de meesten hunner geloven niet in Allah, zonder medegoden aan Hem toe te schrijven.”
Ibn Abbas zei in zijn uitleg van deze vers: ‘Het behoorde tot hun geloof dat wanneer hen werd gevraagd wie de hemelen heeft geschapen ? Wie heeft de aarde geschapen? Wie heeft de bergen geschapen? Dat zij antwoordden: “ Allah.” En zij kenden Hem deelgenoten toe.’
En:
“ En degenen, die naast Hem anderen als beschermers nemen, zeggende: "Wij aanbidden dezen slechts opdat zij ons in Allah's nabijheid brengen."
En :
“ En zij bidden buiten Allah om tot datgene wat hen schaden noch baten kan en zij zeggen: "Dezen zijn onze bemiddelaars bij Allah."


17 { Al An’ aam; 136}
18 {Yoesoef;106}
19 { az Zomar;3}
20 { Yoenoes;18}

06-09-2011, 20:39
3e categorie:
Allah heeft over de Mushrikeen gezegd dat zij in bepaalde gevallen de aanbiddingen oprecht aan Hem zouden toewijden.

Allah zei:
“En wanneer zij aan boord van een schip gaan, roepen zij Allah aan, oprecht zijnde in gehoorzaamheid aan Hem. Maar wanneer Hij hen veilig aan wal brengt, zie, zij schrijven deelgenoten aan Hem toe.”
En:
“ En indien een ongeluk op zee u treft, verdwijnen u degenen die gij aanroept, behalve Hij. Doch wanneer Hij u veilig aan land brengt wendt gij u af. Want de mens is zeer ondankbaar.”

En:
“ En wanneer de mens een moeilijkheid overkomt, bidt hij tot Ons, op zijn zijde liggende, of zittende, of staande, maar wanneer Wij zijn last van hem hebben verwijderd, gaat hij zijn gang, alsof hij Ons nooit voor de verwijdering van zijn moeilijkheid had aangeroepen. Zo werd in de ogen der buitensporigen schoonschijnend gemaakt, wat zij deden.”
En:
“ Welke zegeningen gij ook ontvangt, zij komen van Allah. En wanneer een kwelling over u komt, is het tot Hem dat u om hulp roept. Wanneer Hij dan uw kwelling van u verwijdert, ziet, dan vereenzelvigt een deel uwer andere (Goden) met hun Heer.”


21 { Al Ankaboot;65}
22 { Al Israa’ ;67}
23 {Yoenoes;12}
24 {An Nahl;53-54}

06-09-2011, 20:41
En
“ En als een ramp over de mensen komt roepen zij hun Heer aan, zich tot Hem bekerende; en als Hij hen van Zijn barmhartigheid heeft doen smaken, ziet! dan schrijft een gedeelte hunner aan hun Heer medegoden toe.”24F25
En:
“ Wanneer een mens wordt benadeeld, roept hij zijn Heer aan, zich tot Hem wendend. Dan, wanneer Hij hem een gunst bewijst van Zichzelf, vergeet de mens waarvoor hij eerst (God) aanriep en stelt medegoden naast Allah, om de mensen van Zijn weg af te leiden. Zeg: "Geniet door uw ongeloof voor een wijle, gij behoort zeker tot de bewoners van het Vuur."25
Dus als u zich bezint over de voorgaande godsdienstige teksten dan wordt het noodzakelijkerwijs duidelijk dat de Mushrikeen geloofden in het bestaan van Allah, en dat zij Zijn Heerschappij bevestigen en dat Hij de Schepper en Schenker is.
Zij zouden Hem aanbidden, maar zij hebben hun aanbiddingen niet zuiver en alleen aan Hem toegewijd.
Zij kenden Hem echter deelgenoten toe. Dit heeft hen dus niet uit de Shirk gehaald noch red het hen van de bestraffing.





Wat betreft de geschiedenis:
Het is bekend uit de boeken van de biografie, poëzie, verhalen etc. dat de Arabieren in de Jahiliyyah Allah’s Heerschappij hebben bevestigd.
Zij hebben Hem aanbeden, daarbij deelgenoten aan hem toekennend, en zij zouden pelgrimstochten naar al Ka’bah verrichten. Zij hadden de Ka’bah in hoog aanzien en zwoeren bij Allah.
Hun roep gedurende de Hadj was:”labayka laa shareeka lak illa shareekan hoewa lak tamloekoehoe wa malak.”

25 { Ar Roem; 33}
26 { Az Zomar;8}

06-09-2011, 20:42
En het bekende verhaal van Abdulmuttalib toen Abraha de ka’bah wilde vernietigen en hij hem confronteerde. Hij zei toen tegen hem: “Ik ben de eigenaar van de kamelen en het ( Heilige ) Huis heeft Zijn Eigenaar die het beschermt.”
Dit is een kwestie die zeer bekend is en niemand ontkent het, behalve de onwetende.

De Jahiliya poëzie:
“Wie de mensen vraagt wordt verstoken, en wie Allah vraagt die zal nooit teleurgesteld worden..”
{ Ubeid ibn Al Abras}
“Bij al Laat, al Uzzah en wie hun Deen aanhangt,
En bij Allah, Allah is groter dan hen(allen).” { Aws bin Hajr)
“O Ablah, hoe kan ik mijn lotsbestemming ontvluchten, als Allah in de Hemel erover beslist heeft.”
{ Antar ibn al Shaddad}
Enzovoorts, enzovoorts…
Zo zijn er veel soortgelijke gedichten van hen. Wat al vermeld werd is genoeg voor degene die de waarheid zoekt.
Na wat voorafgegaan is word duidelijk dat de Mushrikeen van Mekka waarnaar de profeet werd gezonden bevestigden dat Allah hun Heer, Schepper en Schenker is.
Dit deed hen echter niet de Islam binnengaan.
Het is echter verplicht om tot Hem alleen te bidden middels de Tawheed van de aanbidding.
Dat is het eerste fundament.

06-09-2011, 20:43

Het derde grondbeginsel: ‘



Als Tawheed geannuleerd wordt dan worden alle (aanbidding)daden ongeldig, zelfs als deze talrijk zijn.’
Weet dat noch het gebed, noch het vasten, de zakaat, de Hadj of andere aanbiddingen zullen baatten als men zijn Tawheed bederft en annuleert door Shirk of andere annuleringsfactoren.
Op dezelfde wijze zal degene die bidt geen voordeel zal verkrijgen uit zijn gebed, zijn khoesjoe’ en zijn langdurige knieling, buiging en recitatie wanneer zijn woedoe wordt geannuleerd door iets kleins zoals een druppel urine!
[B]
Allah zegt over de daden van de koeffar:
“ En Wij zullen ons tot hun werken wenden en zullen deze als stof verstrooien.”26F27
En: “En wie het geloof verwerpt, diens werk is waarlijk tevergeefs.” 27F28

Als iemand zegt; “Maar dit gaat over de oorspronkelijke koeffar.”
Dan wordt er geantwoord; Allah vermeldde wat nog verder gaat dan dit. Hij heeft over Zijn profeten ,vrede zij met hen,die de beste en nobelste schepselen zijn met de grootste daden, dat als zij deelgenoten aan Hem toekennen dat hun daden dan verloren zullen gaan.
Nadat Allah-subhaanahu wa ta’aalah- Zijn profeten ( vrede zij met hen) vermeldde: “Noeh,Ibraahim, Moesa, Iesa, Ismael, Ishaaq, Ya’qoeb, Zakaria, Yahya, Ilias, Dawoed, Soelaiman, Ayyoeb, Yoesoef, Haroen, Al Yasa’, Joenoes en Loet vrede zij met hen , zei Hij:
#
“En, indien zij iets naast Hem hadden aanbeden, zou voorzeker al hetgeen zij plachten te doen, verloren zijn gegaan.”28F29
[/B]
27 { Al Foerqaan;23}
28 { Al Ma’idah;5}
29 {Al An’ aam;88}

06-09-2011, 20:48
Sterker nog, Allah zei over de meester onder Adam’s zonen- vrede zij met hem:

“ En voorwaar, aan u zoals aan hen die voor u waren, is geopenbaard: "Als gij deelgenoten aan God toeschrijft, zal uw werk stellig vruchteloos blijken en gij zult zeker tot de verliezers behoren."29F30

Dus als Allah dit zegt over de profeten die gevrijwaard zijn van Shirk, dan geldt dit des te meer voor anderen buiten hen. In saheeh Moeslim werd overlevert door Aisha ( moge Allah tevreden met haar zijn) dat zij zei. Ik zei; ‘O boodschapper van Allah, Ibn jad’oon was gedurende de Jahiliyyah goed voor zijn naasten en gaf de armen te eten. Zal dit hem baten?”
Hij- vrede zij met hem – zei:”Het zal hem niet baten,hij zei geen dag: ”Allah vergeef mijn fouten op de Dag des Oordeels.”
Als dit duidelijk is geworden voor u, weet dan dat wanneer een man zou bidden, vasten, zakat geven, Hadj, Oemrah, Jihad verricht en zijn banden met zijn naasten onderhoud en (andere) goede daden verricht, echter daarbij richt hij sommige aanbiddingen tot de heiligen, profeten, graven en bomen - en dit tawassoel noemt - of hij slacht en legt geloften bij hen af dan is hij een Moeshrik geworden.
Deze daden zullen hem, evenals de Moeshrikeen die hem voorgegaan zijn- niet van voordeel zijn. Als hij in deze toestand sterft dan behoort hij tot degene waarover Allah zegt: “En Wij zullen ons tot hun werken wenden en zullen deze als stof verstrooien.”30F31


Sterker nog, Allah zei over de meester onder Adam’s zonen- vrede zij met hem:

“ En voorwaar, aan u zoals aan hen die voor u waren, is geopenbaard: "Als gij deelgenoten aan God toeschrijft, zal uw werk stellig vruchteloos blijken en gij zult zeker tot de verliezers behoren."29F30

Dus als Allah dit zegt over de profeten die gevrijwaard zijn van Shirk, dan geldt dit des te meer voor anderen buiten hen. In saheeh Moeslim werd overlevert door Aisha ( moge Allah tevreden met haar zijn) dat zij zei. Ik zei; ‘O boodschapper van Allah, Ibn jad’oon was gedurende de Jahiliyyah goed voor zijn naasten en gaf de armen te eten. Zal dit hem baten?”
Hij- vrede zij met hem – zei:”Het zal hem niet baten,hij zei geen dag: ”Allah vergeef mijn fouten op de Dag des Oordeels.”
Als dit duidelijk is geworden voor u, weet dan dat wanneer een man zou bidden, vasten, zakat geven, Hadj, Oemrah, Jihad verricht en zijn banden met zijn naasten onderhoud en (andere) goede daden verricht, echter daarbij richt hij sommige aanbiddingen tot de heiligen, profeten, graven en bomen - en dit tawassoel noemt - of hij slacht en legt geloften bij hen af dan is hij een Moeshrik geworden.
Deze daden zullen hem, evenals de Moeshrikeen die hem voorgegaan zijn- niet van voordeel zijn. Als hij in deze toestand sterft dan behoort hij tot degene waarover Allah zegt: “En Wij zullen ons tot hun werken wenden en zullen deze als stof verstrooien.”30F31
Allah vergeeft deze Shirk nooit. Hij heeft gezegd:
#
Waarlijk, Allah vergeeft niet dat men iets met Hem vereenzelvigt, maar Hij zal al hetgeen daarbuiten staat vergeven, wie Hij wil.31F32
En :
#
" Gewis, voor hem die iets met Allah vereenzelvigt, heeft Allah de Hemel verboden en het Vuur zal zijn verblijfplaats zijn. 32F33


30 { A Zomar;65}
31 { Al Foerqaan;23}
32 { An Nisaa’48}
33 { Al Ma’ idah;72}

06-09-2011, 20:50

Het vierde fundament:



‘De Tawheed wordt geannuleerd als er één annulering of meer begaan wordt.’

Weet dat Tawheed geannuleerd wordt door één of meer annuleringen van de Islam te begaan bijvoorbeeld door :
• Shirk
• het ontkennen van het profeetschap
• het spotten met Allah’s geloof
• het moedwillig ontkennen van de wederopstanding etc.

Dus wie Shirk pleegt die heeft zijn Tawheed geannuleerd.
Wie de Dag des Herrijzenis ontkent die heeft zijn Tawheed geannuleerd.
Wie Allah, Zijn boodschapper of Zijn Deen beledigt die heeft zijn Tawheed geannuleerd,enzovoorts.
Dit is evenals dat woedoe geannuleerd word door één van diens annuleringsfactoren zoals urine, uitwerpselen, winden laten enzovoorts.
En evenals dat het vasten word verbroken door aan annuleringsfactor zoals; het eten van voedsel,het drinken, seksueel gemeenschap hebben..
Dus om de oorsprong van Tawheed te annuleren is het al genoeg als één van diens annuleringsfactoren word begaan. Dit wordt bewezen door de consensus van de moslims, inbegrepen daarbij zijn de diverse moslimgroeperingen zoals: de ahloe soennah, de Ash’ariya, de khawaaridj, moe’tazila, zaidiyyah en anderen. Zij zijn het erover eens dat wie één ( of meer) annulering van de Islam begaat daardoor een afvallige wordt. Het is niet noodzakelijk dat men meerdere annuleringen van de Islam moet begaan voordat hij een kaafir wordt. Dit is wat de geleerden hebben verklaard in de fiqh-boeken onder de thema ‘het oordeel over de afvallige’.
Als u deze basisregel hebt begrepen dan wordt de onwetendheid duidelijk van degene die zegt: “De Shirk van de (pre islamitische) Arabieren was niet door het nemen van tussenpersonen tussen hen en Allah, maar omdat zij daarbij ook de profeetschap en wederopstanding hebben ontkent.”
Dit is één van de meest corrupte en valse uitspraken. Dit betekent immers dat men geen enkele persoon tot afvallige mag verklaren totdat de annuleringsfactoren bij hem samenkomen zoals bij de (oorspronkelijke) koeffar, en hij Shirk pleegt en de wederopstanding en profeetschap ontkent…
Dit is vals volgens de consensus.Immers, onder degenen bij wie de boodschapper ,vrede zij met hem, werd gezonden waren gelovigen in de wederopstanding, zoals Oemmayah ibn Abi Salt en de joden..

En zo zijn er die hij tot koeffar heeft verklaard wegens het nemen van tussenpersonen tussen hen en Allah.
Dit waren de grote meerderheid van de koeffar naar wie de boodschapper werd gezonden.
Dus als iemand de aanbidding oprecht en alleen aan Allah toewijd en daarbij de Wederopstanding ontkent, dan wordt hij een kaafir.
Als hij gelooft in de Wederopstanding en profeetschap ontkent dan wordt hij een kaafir.
En als hij gelooft in de wederopstanding en het profeetschap maar deelgenoten aan Allah toekent bij de aanbidding van Allah dan wordt hij een kaafir.
Dit is een duidelijke zaak, en alle lof komt toe aan Allah.