Bekijk volle/desktop versie : Sbar



03-09-2011, 19:51
Je leest hier soms zulke onrechtvaardige gebeurtenissen en vaak genoeg krijgt die persoon als advies om sbar te hebben.

Wat ik me dan afvraag moet je altijd sbar hebben? Ook als het om haramzaken gaat bij je man/familie etc? Wanneer moet je juist geen sbar hebben maar hard en drastisch zijn?

03-09-2011, 20:05


In alle religies en levenstijlen is sbar iets deugdzaams. En terecht natuurlijk. Ze zeggen niet voor niets geduld is een schone zaak.
Maar ik vind niet dat je bij alles sbar moet hebben.

03-09-2011, 20:07

Citaat door Surfster:
In alle religies en levenstijlen is sbar iets deugdzaams. En terecht natuurlijk. Ze zeggen niet voor niets geduld is een schone zaak.
Maar ik vind niet dat je bij alles sbar moet hebben.
Assalaam Ou Aleykoem surfster wil je even je hoekje kijken heb je gehoekt Liefs

03-09-2011, 20:09
Sbar als je geen kinderen kunt krijgen, als je getroffen word door een ziekte. maar echt niet in de zin van als meneertje zijn loeloe achterna rent en andere haramzaken gaat doen.

03-09-2011, 20:49


Bedankt dames voor jullie bijdrage.
Geduld is inderdaad een schone zaak.
Vooral bij een zaak waar wij weinig tot niks aan kunnen veranderen.

Het valt me vaak op dat dit advies (ook in mijn omgeving) vaak wordt gegeven aan vrouwen en niet aan mannen als het om haramzaken gaat mbt man/familie.
Mag ik dan de conclussie trekken dat het iets cultureels is om als vrouw vanzelfsprekend geduld te hebben en als het een man hij er korte metten mee moet maken?

03-09-2011, 21:01
is zeker iets cultureels, hoe kan de Islam nou goedkeuren dat je man bv. niet bid en gokverslaafde is?

03-09-2011, 21:11

Citaat door verhaalmaakster:
is zeker iets cultureels, hoe kan de Islam nou goedkeuren dat je man bv. niet bid en gokverslaafde is?
Dat is waar.
Het is dus zoals met vele zaken dat er met twee maten wordt gemeten.
Man gaat vreemd/verslaafd etc.--> Vrouw wordt sbar geadviseerd. De man kan nog veranderen en een goede man/vader worden.
Vrouw gaat vreemd/verslaafd etc. --> Man wordt aangesproken op zijn eer en trots. Zo'n vrouw wil je niet als de moeder van je kinderen.

Dit is natuurlijk heel zwart/wit. Maar het valt wel heel erg op in onze gemeenschap.
Het wordt tijd dat dit eigenlijk gewoon ophoudt.