Bekijk volle/desktop versie : iemand verstand van uitkeringen en sollicitatieplicht?



Pagina's : [1] 2 3

30-08-2011, 13:03
Salaam,

ik moet binnenkort door omstandigheden een uitkering aanvragen zoals het er nu naar uitziet waarschijnlijk. Nu vertelde een vriendin van mij dat ze zich meende te herinneren dat een alleenstaande ouder geen sollicitatie plicht heeft bij een kind onder de 5 jaar? Ik kan dit nergens terugvinden o.i.d. ik vroeg me af of dit idd zo is en of ik dat misschien ergens kan teruglezen?

En nee, voordat ik weer vooroordelende reacties krijg, ik wil niet profiteren, heb altijd fulltime gewerkt, ben sinds kort gescheiden en heb een peuter en er spelen bepaalde omstandigheden mee waardoor ik dit graag wil weten om mezelf goed te informeren.

Bedankt voor de serieuze reactie's alvast.

30-08-2011, 13:05


om welke uitkering gaat het ?

30-08-2011, 13:12
ww uitkering

30-08-2011, 13:18
Moet ik met een WW-uitkering solliciteren als ik kinderen heb?
Ja, ook als u kinderen heeft en een WW-uitkering, is het de bedoeling dat u solliciteert. U moet solliciteren voor het aantal uren dat u werkloos bent. U kunt wel op zoek gaan naar een baan voor minder uren. Houd er rekening mee dat u dan minder uitkering krijgt.

Alleen in de volgende situaties hoeft u niet te solliciteren:

u bent 64 jaar op de eerste dag van uw werkloosheid;
u volgt een opleiding die uw kansen op werk vergroot (De vrijstelling geldt alleen voor de uren dat u een opleiding doet. Twee maanden voordat uw opleiding stopt, moet u weer beginnen met solliciteren.);
u bent werkloos door werktijdverkorting of onwerkbaar weer;
u bent met vakantie.


Kan ik vrijgesteld worden van sollicitatieplicht?
Meestal niet. Alleen in de volgende situaties hoeft u niet te solliciteren:

als u 64 jaar bent op de eerste dag van uw werkloosheid;
als u een opleiding volgt die uw kansen op de arbeidsmarkt vergroot. Vrijstelling voor de sollicitatieplicht geldt dan alleen voor werk dat tijdens de opleidingsuren gedaan moet worden;
als u mantelzorger bent. U hoeft dan maximaal 6 maanden niet te solliciteren. Hierna kunt u een half jaar verlenging krijgen.
U kunt, als u vrijwilligerswerk doet of mantelzorger bent, wél vrijstelling van sollicitatieplicht krijgen als:

u geboren bent vóór 1 juli 1946;
u minstens 1 jaar een WW- of WGA-uitkering heeft;
u gemiddeld ten minste 20 uur per week besteedt aan vrijwilligerswerk;
het vrijwilligerswerk langer duurt dan 3 maanden;
u geen loon ontvangt voor dit vrijwilligerswerk;
u niet in een re-integratietraject zit.
Wilt u de vrijstelling aanvragen? Gebruik hiervoor Aanvraag vrijstelling sollicitatieplicht bij vrijwilligerswerk. Of gebruik bij mantelzorg de Aanvraag vrijstelling sollicitatieplicht bij mantelzorg.

Bent u geboren na 1 juli 1946? Maar voldoet u wel aan de overige voorwaarden die hierboven genoemd zijn? Dan kunt u misschien een ontheffing krijgen van sollicitatieplicht als het vrijwilligerswerk uw kansen op een gewone baan vergroot. Overleg hiervoor met uw werkcoach of arbeidsdeskundige.

Deze ontheffing geldt voor 6 maanden. Na deze periode kunnen wij de ontheffing steeds met 1 maand verlengen als het vrijwilligerswerk nuttig blijft voor u.

Meer informatie vindt u in het dossier vrijwilligerswerk.

Bron: uwv.nl

30-08-2011, 13:19



Citaat door Wishing:
Salaam,

ik moet binnenkort door omstandigheden een uitkering aanvragen zoals het er nu naar uitziet waarschijnlijk. Nu vertelde een vriendin van mij dat ze zich meende te herinneren dat een alleenstaande ouder geen sollicitatie plicht heeft bij een kind onder de 5 jaar? Ik kan dit nergens terugvinden o.i.d. ik vroeg me af of dit idd zo is en of ik dat misschien ergens kan teruglezen?

En nee, voordat ik weer vooroordelende reacties krijg, ik wil niet profiteren, heb altijd fulltime gewerkt, ben sinds kort gescheiden en heb een peuter en er spelen bepaalde omstandigheden mee waardoor ik dit graag wil weten om mezelf goed te informeren.

Bedankt voor de serieuze reactie's alvast.
die vrijstelling was 10 jaar geleden nu niet meer
nu moet je meteen solliciteren

30-08-2011, 13:20
hartstikke bedankt voor het nazoeken meid, djazak allah ou lgair.

30-08-2011, 13:20
de ontheffing van de arbeidsverplichting waar je het over hebt is wel mogelijk bij een bijstandsuitkering

U heeft kinderen
Bent u een alleenstaande ouder met één of meer kinderen jonger dan vijf jaar? U hoeft dan niet te solliciteren als u dit niet wilt. U kunt dan een ontheffing (vrijstelling) van de arbeidsplicht aanvragen bij uw gemeente. Deze ontheffing duurt maximaal zes jaar en in deze periode moet u wel verplicht scholing volgen zodat u na de ontheffing van de arbeidsplicht weer snel een betaalde baan kunt vinden. Krijgt u deze ontheffing van de arbeidsplicht niet, dan geldt voor u hetzelfde als voor (alleenstaande) ouders met een of meer kinderen tussen de 5 en 12 jaar.

Bent u een (alleenstaande) ouder met één of meer kinderen tussen 5 en 12 jaar, dan betekent dat niet automatisch dat de gemeente u vrijstelt van uw arbeidsplicht. De gemeente zal eerst bekijken of u gebruik kunt maken van kinderopvang of dat uw partner voor de kinderen kan zorgen. U bent pas verplicht werk te aanvaarden als:

er passende kinderopvang beschikbaar is
u voldoende opleiding heeft,
er gekeken is naar uw mogelijkheden te kunnen gaan werken

Bron: rechtopbijstand.nl

30-08-2011, 13:22

Citaat door moslimaatjuh09:
die vrijstelling was 10 jaar geleden nu niet meer
nu moet je meteen solliciteren


voor de WWB is die vrijstelling er nog steeds, bij een WW uitkering gelden er andere regels


Citaat door Wishing:
hartstikke bedankt voor het nazoeken meid, djazak allah ou lgair.


wa iyaaki

mocht het toch nodig zijn dat je een WW uitkering moet aanvragen, bespreek dan met je werkcoach van het UWV nog de mogelijkheden, elke situatie is anders en mss zijn in jouw situatie nog mogelijkheden die af kunnen wijken van de algemene regelgeving

Allah sehel alik
ameen

30-08-2011, 13:30

Citaat door NuFFniet:
voor de [SIZE=6]WWB is die vrijstelling er nog steeds, bij een WW uitkering gelden er andere regels


wa iyaaki

mocht het toch nodig zijn dat je een WW uitkering moet aanvragen, bespreek dan met je werkcoach van het UWV nog de mogelijkheden, elke situatie is anders en mss zijn in jouw situatie nog mogelijkheden die af kunnen wijken van de algemene regelgeving

Allah sehel alik
ameen
Volgens mijn collega is dat bij die uitkering ook hetzelfde geval als bij een ww uitkering hoor ik net?

30-08-2011, 13:46

Citaat door NuFFniet:
voor de WWB is die vrijstelling er nog steeds, bij een WW uitkering gelden er andere regels



wa iyaaki


mocht het toch nodig zijn dat je een WW uitkering moet aanvragen, bespreek dan met je werkcoach van het UWV nog de mogelijkheden, elke situatie is anders en mss zijn in jouw situatie nog mogelijkheden die af kunnen wijken van de algemene regelgeving

Allah sehel alik
ameen
er zijn gemeenten die er wat soepeler mee omgaan
maar zolang je geen psychische klachten hebt moet je in het algemeen gewoon werken of een studie volgen

toen ik in 2002 en wwb uitkering aanvroeg was die vrijstelling er standaard maar nu niet meer
mijn contactpersoon van sociale dienst heeft mij al aangemeld voor een reintegratietraject toen ik zwanger was en gedeeltelijk in de ziektewet zat
ik heb en kleine van 8 maanden en moet gewoon gaan solliciteren
net als mijn zusje en een paar vriendinnen tijdens hun zwangerschap en met kleintjes thuis

daar tegenover staat wel dat het niet fulltime hoeft
als je 12 uurtjes werkt per week dan laten ze je voor de rest al met rust hier

30-08-2011, 14:06

Citaat door Wishing:
[COLOR="#FF0000"]

Volgens mijn collega is dat bij die uitkering ook hetzelfde geval als bij een ww uitkering hoor ik net?


dat zou je dan moeten navragen bij het UWV, de informatie die mij bekend is over sollicitiatieplicht bij een WW uitkering is precies wat ik van de site heb neergezet


Citaat door moslimaatjuh09:
er zijn gemeenten die er wat soepeler mee omgaan
maar zolang je geen psychische klachten hebt moet je in het algemeen gewoon werken of een studie volgen

toen ik in 2002 en wwb uitkering aanvroeg was die vrijstelling er standaard maar nu niet meer
mijn contactpersoon van sociale dienst heeft mij al aangemeld voor een reintegratietraject toen ik zwanger was en gedeeltelijk in de ziektewet zat
ik heb en kleine van 8 maanden en moet gewoon gaan solliciteren
net als mijn zusje en een paar vriendinnen tijdens hun zwangerschap en met kleintjes thuis

daar tegenover staat wel dat het niet fulltime hoeft
als je 12 uurtjes werkt per week dan laten ze je voor de rest al met rust hier
de vrijstelling bij de WWB is inderdaad strenger geworden in vergelijking met vroeger, maar het is er nog steeds onder bepaalde voorwaarden
bv dat je als klant deze zelf moet aanvragen en dat het niet meer standaard gegeven wordt en dat je er nog steeds alles aan doet om de kansen op de arbeidsmarkt te vergroten (kan een studie zijn of voor minder uren solliciteren etc.. dat ligt aan de situatie en aan het gemeentelijk beleid)

30-08-2011, 14:25
inderdaad ik ken een paar vrouwen die verschillende soorten hulpverlening krijgen en die hoeven niet te solliciteren
ik wil best een paar uurtjes per week werken vandaar dat ik er verder niet tegeninga

waar ik me wel aan stoor is dat de personen die alleen maar in cofffeeshops enz rondhangen niet aan hun sollicitatieplicht worden herrinnerd

30-08-2011, 15:24


je moet gewoon solliciteren op alles, je word toch niet aangenomen en dan kan je die mails laten zien aan hun..

mijn vader moest dat ook.. hij ging gewoon sollicteren op arts en leraar enzo uiteraard werd hij niet aangenomen maar
uwv was tevreden met die sollicitaties

hij moest 5x per maand solliciteren.. maar dat was eht belachelijk want me vader kan zijn rechterarm niet gebruiken maar dat boeit hun niet

01-09-2011, 10:22

Citaat door NuFFniet:
de ontheffing van de arbeidsverplichting waar je het over hebt is wel mogelijk bij een bijstandsuitkering

U heeft kinderen
Bent u een alleenstaande ouder met één of meer kinderen jonger dan vijf jaar? U hoeft dan niet te solliciteren als u dit niet wilt. U kunt dan een ontheffing (vrijstelling) van de arbeidsplicht aanvragen bij uw gemeente. Deze ontheffing duurt maximaal zes jaar en in deze periode moet u wel verplicht scholing volgen zodat u na de ontheffing van de arbeidsplicht weer snel een betaalde baan kunt vinden. Krijgt u deze ontheffing van de arbeidsplicht niet, dan geldt voor u hetzelfde als voor (alleenstaande) ouders met een of meer kinderen tussen de 5 en 12 jaar.

Bent u een (alleenstaande) ouder met één of meer kinderen tussen 5 en 12 jaar, dan betekent dat niet automatisch dat de gemeente u vrijstelt van uw arbeidsplicht. De gemeente zal eerst bekijken of u gebruik kunt maken van kinderopvang of dat uw partner voor de kinderen kan zorgen. U bent pas verplicht werk te aanvaarden als:

er passende kinderopvang beschikbaar is
u voldoende opleiding heeft,
er gekeken is naar uw mogelijkheden te kunnen gaan werken

Bron: rechtopbijstand.nl
Dit meen je niet!!


Waar kan ik dit dan aanvechten want ik word gewoon verplicht te gaan werken terwijl ik een kind heb onder de 5 jaar.

01-09-2011, 10:25

Citaat door moslimaatjuh09:
inderdaad ik ken een paar vrouwen die verschillende soorten hulpverlening krijgen en die hoeven niet te solliciteren
ik wil best een paar uurtjes per week werken vandaar dat ik er verder niet tegeninga

waar ik me wel aan stoor is dat de personen die alleen maar in cofffeeshops enz rondhangen niet aan hun sollicitatieplicht worden herrinnerd
Nee want ze sturen liever vrouwen naar buiten zodat ze het gezin kunnen ontwrichten.heb jij ook een oproep gehad waarin het vermeld staat dat je verplicht moet gaan werken om te beginnen met het vegen op straat? hoe triest is dit...

Pagina's : [1] 2 3